Black & White (2001)

Macintosh / PC
Strategy / Simulation

Ontwikkeld door Lionhead
Uitgegeven door Electronic Arts en Feral

In deze game ben je een god. Jouw doel is om controle te krijgen over elk dorp op het eiland. Dit kan je bewerkstelligen door wonderen te verrichten, waardoor dorpelingen in jou zullen gaan geloven. Je kan een goedaardige god worden, maar je kan je volk ook terroriseren en een kwaadaardige god worden. Zo kan je een volk de helpende hand toedienen, door haar te helpen bij allerlei alledaagse dingen, maar je kan een volk ook bombarderen met een regen van enorme vuurballen. Ook heb je een eigen wezen op het eiland leven, die je kunt helpen jouw godenbeleid uit te voeren.

In het begin vond ik Black & White nog best een aardig spel. Het idee om god te spelen was leuk bedacht en je 'huisdiertje' maakte het allemaal wel extra leuk. Helaas begint het op een gegeven moment wel heel erg vervelend te worden allemaal. Denk aan de afschuwelijke besturing en het gezever van de engel en/of duivel.

In het begin is het dus allemaal wel aardig, maar na enkele dagen is het gewoon een irritant spel met enkele lichtpuntjes.

Ik vond de besturing en interface allemaal erg duidelijk en goed werken. Het probleem is meer dat de gameplay niet zo goed werkt. Het opvoeden van je creature is erg leuk maar het is verschrikkelijk moeilijk om hem wat aan te leren. Het is me ook nooit gelukt om er een vreselijk monster van te maken dat alles en iedereen afmaakte die hij tegenkwam. Terwijl dat toch wel zou moeten kunnen.

avatar van Martijn
Ergste van dit spel was nog wel dat er alleen een verschrikkelijke nederlandstalige versie van beschikbaar was in nederland. Vele mensen die terug gegaan zijn naar de winkel om maar een engelse versie te krijgen. Gelukkig is er later een patch voor uit gekomen.

Ondanks dit wel een leuk spel. Erg origineel ook.

Ik had de Nederlandse versie en dat was inderdaad verschrikkelijk. Misschien dat ik daarom ook het gezeur van die engel en duivel gauw zat was.

avatar van gemaster
Eigenlijk meer een goed idee, dan een echte game. In het begin was het nog wel leuk, maar na een tijdje werd het echt heeeeel erg lame. Nee, dit was niet veel.

avatar van waxs
Waarom zo'n laag gemiddelde, ik vond deze game echt verschrikkelijk goed. Telkens de nieuwe uitdagingen om je bevolking netjes in toom te houden en ze te ontwikkelen net als jezelf als God. De Nederlandse versie was inderdaad verschrikkelijk irritant, maar dat kon voor mij het spelplezier totaal niet drukken, heel veel lol aan gehad dus ik kom op een welverdiende 4.

Werd overladen met awards en krijgt overal hoge scores, wat me er tot toe zette deze toe te voegen. Blijkbaar heeft men hier niet eenzelfde enthousiasme (2,68).

Was ik net nog verbaasd over een plaats in de flop 100 voor Frogger, kom ik dit tegen.... Dit spel is zwaar origineel, wist me in tegenstelling tot de meeste simulatie spellen me wel te boeien en er was toch duidelijk een doel waar je naar toe moest streven. Ik heb hier toch aardig veel uur ingestopt. Met name de huisdiertjes waren erg tof. Een dikke 4*

avatar van Foetsj_NL
Ik snap niet waarom deze game in de Flop 100 staat, een van de betere games en originele games uit jaren. Vond het erg vermakelijk !

4 * !

Erg vermakelijk spelletje, maar werd naarmate de game vorderde saaier, mede doordat je alles wel een keer gedaan had, en niet alles meer voor elkaar kreeg. Nooit voor elkaar gekregen Black & White uit te spelen ook, omdat je er toch na een tijdje schoon genoeg van had.
Desalniettemin een heel tof en goed uitgewerkt spel.. 3.5*

avatar van Gizzmann
Eens met Montorsi, volgens mij ging het ook steeds minder over het door jouw gekozen beestje, maar meer om het redden van het dorp. Maar vond het best een uniek spel en vooral leuk dat je telkens voor de goede of de slechte manier kon kiezen om vanalles gedaan te krijgen. Zo kon je ook je beestje aaien of het gewoon harde klappen verkopen. Als het spel de hele tijd net zo leuk zou blijven als in het begin had ik er zelfs 4,5* voor willen geven, maar aangezien het steeds minder boeiend werd laat ik het bij een 3,5.

Wat een flop zeg....

Lang naar uitgekeken, de game werd flink gehyped en toen ik het speelde was ik er snel klaar mee.
Dit was geen game, dit was een grote Tamagotchi. Leuk om een monster groot te brengen...voor een half uur.
De game was gewoon saai. Het concept was schitterend, maar Molyneux vergat gewoon dat men een game wilt spelen die uitdagend en boeiend is. Deel 2 scheen beter te zijn daarin, maar ik heb hem nooit meer willen proberen. Jammer...

Ik vind het een erg leuk, orgineel spel. Je moet er wel tijd voor hebben, en vooral gedult hebben

4,5!

avatar van killer7
Ik heb van dit spel nog een beta schijf voor de playstation 1. jammer dat hij daar voor nooit in de winkels kwam want het ziet/zag er best goed uit op de psx.

S.Hieltjes
In het begin was het wel leuk, een beetje met die mensjes gooien maar na een uur of 2 vond ik het al geen reet meer aan en ik snapte het ook al niet

dus wat mij betreft een 1.0 DIK VERDIENT

avatar van Tha)Sven
Hoe kun je dit spel nou niet snappen ?

Lexcoaster
Een fijn spelletje dit. Het had zeker zo z'n charme.

avatar van PebeVai
Vermakelijk genoeg en ik vond het begin wel erg leuk..(:

Alhoewel het wel latiger werdt idd,

Ik ken niet meer geven dan een 3 ondanks ik het spel nooit heb uitgepeeld..
Why een 3? Simple, het is wel leuk spel.. maar te ingewikkeld..

dit spel is wel leuk net asl deel 2 maar jammer ik heb het spel nog maar ben de code kwijt om hem te insteleren :S kan iemand hem door sturen pleas

Imperial Figure
Sommigen hier op gamesmeter stampen de game gewoon door de grond, als ik eerlijk moet zijn vond ik black&white leuker dan the sims destijds.

avatar van Spock
Ik was deze helemaal vergeten. Er is op zich aardig wat te doen, maar hij gaat vrij snel vervelen. Heb hem ook nooit helemaal uitgespeeld. Ik heb me wel altijd erg weten te vermaken met de beginlevels.