Grand Theft Auto V (2013)

Alternatieve titels: GTA V | GTA 5

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Los Santos, een gevaarlijke stad vol met drugs en bendes. In deze gigantische wereld zijn er genoeg auto's om te stelen, mini-games te spelen en missies te voltooien. Michael, Franklin en Trevor zijn alle drie personages die in Los Santos wonen. Michael wil een ander leven, een rustig leven, maar wordt terug in de wereld van misdaad getrokken. Franklin is opgegroeid in de achterbuurt, maar pas als hij Michael ontmoet wordt hij echt in de misdaad gesleept. Trevor is een krankzinnige psychopaat, en een goede vriend van Michael.

avatar van Marcellussss
AvMerode schreef:
Geweldig spel, echt GTA als vanouds, maar er zit een flinke minpunt in en dat is het switchen van characters, want ik zit nu met een vreemde bug.
Bij het switchen van characters bleef de gameplay in een loop lopen waarbij je de character niet volledig kan laten bewegen.
Vervolgens quit gedaan en een save game laden, maar save wou niet laden (kreeg maar load screen in beeld en zelfs eens 30 minuten laten staan en nog niks).
Na het ene incident met het switchen, wil de game niet meer laden en dus kan de game niet meer gespeeld worden.
Dit is een hele vreemde bug en geen idee of het nou aan de schijf ligt of aan de game zelf (ontwikkeling).
Maar waarschijnlijk kwam dit door de bug en dat mag gewoon niet gebeuren lijkt mij.
Heb nu alle saves, profile en install data verwijderd en ga nu helemaal overnieuw beginnen als de game in ieder geval weer wil opstarten, anders maar inruilen voor een nieuw exemplaar of een andere game.
Dat was sloppy Rockstar en natuurlijk dat ik het weer moet ervaren met die console crap.
Was gigantisch ver in de game en ineens alles weg dus.

Zonde! Ben deze bug nog niet ergens anders tegen gekomen, dus denk dat je gewoon ongelukkig was. Wel raar dat de game niet autosaved zover ik weet, anders was dit natuurlijk een klein probleem geweest.

avatar van Evil Eye
Manny Calavera schreef:

Maar hoe draai ik mijn vliegtuig dan dat ik goed op de landingsbaan kom te staan?

Ik ga er morgen nog eens mee oefenen, bedankt!

Als je nog op de grond staat dan stuur met je met je vliegtuig met L1 en R1 (EDIT: op PS3 uiteraard )

Ben iets meer dan een uur onderweg. Bevalt tot nu toe uitstekend, maar kun je je character ook laten joggen zonder dat je X (PS3) moet indrukken? Was bij de vorige delen wel het geval toch?

En ik vind de crosshair net iets te klein eigenlijk.

Die kan je in de instellingen op 'complex' zetten toch?

Welke targeting-mode gebruiken mensen hier eigenlijk? Ik ben niet zo bekend met de verschillen etc, staat nu nog gewoon op traditional-GTA.

avatar van Spawn
Ik heb hem op free aiming staan. Zo wordt het net iets moeilijker. Anders richtte die automatisch en dat vond ik niet zo fijn.

Verder al een erg mooi spel. Pas 2 uur gespeeld maar de sfeer zit er al goed in! Zeer benieuwd naar alle missies en verdere evenementen!

Je kan hem inderdaad op complex zetten. Dan heb je een iets meer opzichtige crosshair. Zelf heb ik gewoon het puntje en free aiming, vond dat ook al erg fijn werken in RDR. Gewoon lekker simpel en puur, al die fratsen bij GTA 4 hoefden voor mij ook niet zo.

Maar ben ik de enige die dat kruisje als kill bevestiging niet relaxed vindt? Raak er nu al wel een beetje aan gewend maar baal op zich nog steeds dat je dat niet gewoon uit kan zetten.

Vraag me af waarom ze dat hebben gedaan, wie zit daar nou op te wachten.

Het 'puntje' zie ik in 80% van de gevallen nauwelijks dus heb maar de complexe gepakt.

Dat kruisje ter kill-bevestiging is opmerkelijk en lijkt onnodig inderdaad, maar kan mij er niet echt aan storen verder.

avatar van Martijn
Dat kruisje was me niet eens heel erg opgevallen, dat zit in veel shooters ook dus zal wel gewenning zijn. Gewoon een bevestiging dat je niet verder hoeft te schieten. Hoeft van mij niet perse maar zou wel leuk zijn als het uit kon.

Ik heb wel free aim aan staan, door die andere wordt het lastiger om targets te kiezen en op tonnetjes enzo te schieten.

Wat ik wel een gemiste kans vind, is dat als je als passagier uit een auto schiet je niet gewoon het gewone schietsysteem hebt maar dat je automatisch begint te schieten net als wanneer je de bestuurder bent.

Als je free aim hebt is het wel te overzien uiteindelijk maar je moet er niet ook nog eens aim assist bij hebben.

Hmm misschien moet ik hem ook maar op free aim en complex zetten. Het klinkt best vet.

Roel- schreef:
Ajax&Litmanen1; op de grond stuur je met RB en LB (xbox, ps3 zal het ook met de bumpers zijn lijkt me). In de lucht kan je dit ook gebruiken om een "vlakke" bocht te maken. Opstijgen doe je door vaart te maken en het linker pookje naar beneden te halen. Gewoon als een dolle het vliegveld oprijden en snel die grote 747 (of dat kleinere privé jetje) in voordat ze je gezien hebben. Dan kan je rustig opstijgen zonder dat je neergehaald wordt, linker pookje indrukken om het landingsgestel in te klappen. Die gigantische 747 vervolgens aan de grond krijgen is overigens wel een uitdaging van hier tot Tokyo. Straaljager kun je ook in als je de legerbasis op gaat.

De game bevalt me tot nu toe erg goed. Al heb ik me de afgelopen vijf uur nauwelijks met de missies bezig gehouden (zegt al een hoop). Vliegen, het eiland rond touren, shooting range op, strangers; het is allemaal weer oneindig! Een daadwerkelijk cijfer en uitgebreidere mening kunnen denk ik pas over twee weken volgen.

Bedankt! Nuttige post, hier kan ik wel wat mee Straks maar eens jouw vliegveld tactiek proberen. Wel heb ik op het dak van het ziekenhuis een helikopter gevonden voor gebruik. Maar dat gaat op zich wel wat trager aangezien die dingen niet hard gaan.

DarthSolidKevin schreef:

Altijd free aim gebruiken. Je zit toch niet in een arcadehal House of the Dead te spelen, maar GTA V De uitdaging moet er wel blijven. Ik erger me altijd als een game mij dingen voor zit te kauwen.

Er zijn er op dit moment nog maar twee bij mij in het spel, maar moet zeggen dat ik tot nu toe het meerdere personages idee zeker goed vind werken en van toegevoegde waarde.

Had aanvankelijk ook zo mijn twijfels maar het heeft wel iets.

Ben ik de enige die de politie te aanwezig vind? En dan bedoel ik vooral Wanted level 1. Ik krijg ze dan al haast niet meer afgeschud. Je ziet ze wel zoeken op de radar (blauw gebied) maar wanneer ik daar buiten blijf, duurt het alsnog veel te lang voordat ze opgeven imo.

Duurt inderdaad vrij lang ja. Maar geen moeite mee verder, zodra het blauwe gebied is opgeheven en ze zoeken met die driehoekjes is het niet zo moeilijk om ze te ontwijken. Maar het duurt inderdaad vrij lang, ja.

avatar van Awake78
Vind ik ook soms wel heel erg lang duren. En soms krijg je gratis een 2e ster erbij. Gaat wel iets ten koste van de fun soms. Het is echt ff je tijd uitzitten

Hadouken schreef:

Ze zijn wel aanwezig, maar niveau 1 afschudden is echt een eitje. Even op je radar kijken of ze in je buurt rijden en je gewoon verschuilen. Ik parkeer de auto dan vaak in een hoekje of ga de stad uit, als ik daar in de buurt zit. Dat is echt simpel. Niveau 2 idem, niveau 3 is al pittiger maar ook nog wel te doen. Niveau 4 nog niet gehad haha.

Ik vind dit een veel beter systeem. In IV moest je steeds een cirkel uitrijden die steeds groter werd, als het wantedlevel steeg. Dat was vaak niet te doen, want niveau 3 had toen al een gigantische cirkel. Dan werd je altijd wel betrapt voordat je er bijna uit was, waardoor de cirkel weer terug was. Nu schud je ze af en is het ook veel realistischer. Als ze je niet meer zien stoppen ze.

Hadouken schreef:

In wat voor roestbak reed je dan? Sommige pauperauto's zijn ook echt waardeloos, je merkt nu bij auto's ook veel meer verschillen.

avatar van Martijn
Jammer dat ze niet een middenweg hebben kunnen vinden tussen dit en GTA 4. Alle auto's hebben power remmen en komen veel te makkelijk de bocht door. Ook kun je je auto besturen in de lucht... wtf

avatar van Evil Eye
Ik ben erg blij met de drie hoofdpersonages. Leuk systeem is het geworden en doordat alle personages zo verschillend en interessant zijn blijft het leuk. Vooral Trevor met zijn no bullshit gestoorde houding en zijn hillbilly vrienden zijn geweldig maar Michael bevalt mij ook erg goed.. met Franklin heb ik nog niet zoveel maar ook hij past goed in het verhaal. De intro van Trevor later in het spel was hilarisch en de daaropvolgende missies zijn heel vet. Trevor lijkt het personage dat Rockstar altijd al wilde gebruiken, maar niet deed omdat ze met zo'n personage een hele GTA game konden opvullen. Zo komt het op mij over, ze nemen wat meer risico met dat personage want Trevor is zoals geen enkele andere GTA main character uit het verleden.

Politie systeem vind ik gewoon goed, je moet nu een beetje tactisch zijn om ze te vermijden, het komt wat spannender over en voelt realistischer.

Wel verslavend man deze game, haha.

AvMerode
Marcellussss schreef:

Via settings stond autosave=on, dus heb deze op off gezet en ga nu maar zelf saven via savehouses.
Na het verwijderen van gamedata en saves wou de game weer starten en ben nu dus weer helemaal overnieuw begonnen.
Moet straks alleen nog even zien of ie mijn custom save wil opstarten.
Zo ja, dan veroorzaakte die ene "switch character bug" het hele gebeuren.
Maar had er dus al 8 uur ingestopt en ineens alles saves en data weg dankzij bug.
Moet zeggen dat ik vaak vreemde bugs met sommige games ervaar, toevallig misschien of puur uitgezocht voor mij?

Maar settings aanpassen via game menu is aanbevolen.
Anders is de game te makkelijk als je alles op default laat staan.
Aim op "free aim" zetten, crosshair op "complex", gevoeligheid iets aanpassen en autosave kun je uitzetten als je wilt voor safehouse saves only. Maar via mobiel (in de game) kun je ook snel saven met handmatige autosave.

kiriyama
Trevor maakt dit spel wel. Net de eerste missies met hem gehad. Echt het soort missies waarvoor ik dit spel speel.

Wat die politie betreft bedoelde ik vooral dat het te lang duurde voordat ze opgeven, ook al rijd je niet in hun blauwe zone. Wegkomen lukt uiteindelijk wel.

Ik heb net trouwens de enorme berg waar de kabelbaan bovenop staat getrotseerd met een sportwagen. Enorm genieten, vooral die zandweggetjes waarbij je heerlijk door de bochten kunt driften met gevaar dat elke centimeter te veel je over het randje kukelt.

avatar van Martijn
Je had ook gewoon stijl de berg op kunnen crossen aangezien je met het grootste gemak de steilste bergen op rijdt met elke auto. Ondergrond schijnt ook niet zo heel veel uit te maken.

avatar van Naomi Watts
Trouwens, wat heeft Rockstar zichzelf overtroffen met radiostations zeg. Lowdown is al top met één van mijn favorieten Marlena Shaw (en gehost door Pam Grier!) maar Flying Lotus zijn eigen station geven is echt geniaal .

avatar van Awake78
Nu al 14 stemmen?! Wtf, hoe kunnen mensen dit spel al zo snel een beoordeling geven? Ben echt benieuwd op hoeveel % die gasten zitten. Uitspelen kan never nooit. Als ik mod was, had ik ze allemaal verwijderd....

avatar van Naomi Watts
Ja, gaat helemaal nergens over. Kost tientallen uren om tot een overwegend oordeel te komen. Al kon je er vooral bij GTA je klok er op gelijk zetten, wel onaangenaam opvallend.

avatar van dopey
AvMerode schreef:

Moet straks alleen nog even zien of ie mijn custom save wil opstarten.
Zo ja, dan veroorzaakte die ene "switch character bug" het hele gebeuren.

Maar settings aanpassen via game menu is aanbevolen.
Anders is de game te makkelijk als je alles op default laat staan.

Saven in Savehuizen hoeft niet. Kan ook via je smartphone

avatar van Deus ex Machina
Ik vind het spelen met drie personen tot nu toe wel tegenvallen. Enerzijds is het leuk voor wat afwisseling maar aan de andere kant wordt het, iig zo ervaar ik het, wel een beetje chaotisch. Ik kan nu net alle drie de personen gebruiken om te spelen maar het onthouden wie wiens vriend is wordt toch wel lastig. Ook jammer dat als ik een garage met Franklin koop, dat Michael hem dan niet kan gebruiken cq ook een garage kan kopen.

Verder, top spel. Echt geweldig. Zojuist van de kabelbaan afgesprongen met m'n parachute. Heerlijk.

avatar van GTAFan
markwiering schreef:
Ik hoop maar dat dat achterlijke DRM niet op Grand Theft Auto V zal zitten. Mocht dat wel zo zijn, dan download ik een gekraakte versie van Grand Theft Auto V i.p.v. het te kopen. Dan is Rockstar Games een betalende klant kwijt. Dat is dan hun eigen schuld, want zij waren dan zo stom om hun product met DRM te beveiligen.

Ik erger mij kapot aan beperkingen, zoals het invoeren van registratiecodes, verplicht akkoord gaan met licenties, het product online moeten activeren voordat je het kunt spelen, het verplicht aan moeten maken van een account, achterlijke achtergrondprogrammaatjes die je computer vertragen die meegeïnstalleerd worden, het feit dat je het spel alleen kunt spelen als de DVD in de DVD-ROM zit enzovoort.

Dit bemoeilijkt en vertraagt het installeren, vertraagt je computer, dwingt je tot allerlei handelingen, zoals het aanmaken van een account en je moet de DVD-ROM in de computer hebben zitten.

Waarschijnlijk zal Grand Theft Auto V heel traag werken op huidige computers. Waarschijnlijk is Grand Theft Auto V zo'n toekomstspelletje, speciaal gemaakt voor computers uit de toekomst. De spelontwikkelaars gaan er dan vanuit dat de computers in de toekomst sneller zullen zijn en dat Grand Theft Auto V daar wel soepel op zal werken. Het beste wat je met dit soort spellen kunt doen, is een jaar of vijf (het liefst meer) wachten, en het dan pas kopen. Dan is het spel in prijs gedaald en dan kun je het tenminste fatsoenlijk spelen op je computer. De aankoop uitstellen heeft dus dubbel voordeel! Een spel dat met 4 beeldjes per seconde draait, geeft niet zo'n indrukwekkende spel-ervaring.

Datzelfde geldt voor Need for Speed lll: Hot Pursuit (1998). Dat spel liep pas soepel op latere computers die in 2003 en later werden gemaakt. Op computers uit de tijd dat Need for Speed lll: Hot Pursuit (1998) uitkwam kon je het alleen soepel spelen op de allerlaagste beeldkwaliteit, want anders begon het al knipperbeelden te geven.

Jij bent gewoon te skeer voor een fatsoenlijke game console /pc.
Pauper. spellen afkraken altijd omdat je er geen geld voor hebt of dat je pc het niet trekt.