Grand Theft Auto V (2013)

Alternatieve titels: GTA V | GTA 5

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Los Santos, een gevaarlijke stad vol met drugs en bendes. In deze gigantische wereld zijn er genoeg auto's om te stelen, mini-games te spelen en missies te voltooien. Michael, Franklin en Trevor zijn alle drie personages die in Los Santos wonen. Michael wil een ander leven, een rustig leven, maar wordt terug in de wereld van misdaad getrokken. Franklin is opgegroeid in de achterbuurt, maar pas als hij Michael ontmoet wordt hij echt in de misdaad gesleept. Trevor is een krankzinnige psychopaat, en een goede vriend van Michael.

Maar ik kan niet draaien met het vliegtuig. Kon alleen achteruit rijden. En hoe ga je dan de lucht in? Knop indrukken of doet ie dat zelf?

avatar van wiiplayer
Misschien is flight school dit keer eerst verplicht? Ben net de hele avond wezen zoeken, overal uitverkocht Ach ja, eigen schuld.

gta v is de beste gta game en de beste game aller tijden de grapics zijn super en er zijn veel dingen die je kan doen en alles lijkt ook veel echter dit was het wachten waard tijdens de nachtopening bij game mania roosendaal heb 3 uur staan wachten

SDG030 schreef:
Natuurlijk sta je achter je eigen mening. Daar zeg ik dan ook helemaal niets over. Het is het toontje van je bericht. Je brengt je mening als een feit. Ik ben blijkbaar niet de enige die daar zo over denkt. Daarbij komt je bericht nogal naar over richting mensen die er anders over denken. Het is namelijk helemaal geen feit dat de gameplay niet zo best is. Dat jij dat zo ervaart respecteer ik, maar andersom komt dat niet zo over. Zoals ik al zei in betreffend bericht, je zal het niet zo bedoeld hebben, maar zo kwam het wel degelijk over en voordat er een andere discussie van komt. Als mensen op die toon positief praten over een game in het algemeen stoor ik me daar ook aan. Een mening op zo'n forum moet niet overkomen alsof anders-denkenden een stel pannekoeken zijn.

Sorry, maar vind dat je je maar aanstelt. Kan het niet helemaal los zien van het feit dat we het niet helemaal eens zijn.

avatar van Brains
wesley15 schreef:
Punt.

avatar van Awake78
Ajax - je kan idd niet sturen. Eerst stuk achteruit en dan vooruit, snelheid maken en gelijk hoogte pakken met je linkerpookje. Succes!

Vind dat het 't grafisch ook wel behoorlijk waarmaakt eigenlijk. De wagens zijn lekker strak en shiny en de gezichten haarscherp gedetailleerd. Paar minuscule imperfecties zijn er wel maar dat mag gezien de omvang geen naam hebben. Er wordt duidelijk het onderste uit de kan gehaald en is absoluut een stuk mooier dan 4.

Yo, even geen azijnpisser tussendoor. Ga het eerst zelf maar eens spelen.

Of heb je er geen geld voor misschien.

Awake78 schreef:

Maar hoe draai ik mijn vliegtuig dan dat ik goed op de landingsbaan kom te staan?

Ik ga er morgen nog eens mee oefenen, bedankt!

avatar van solidKevin
Ik heb me echt kapot gelachen bij dat stuk met Beverly, waarbij je zo'n chick tijdens de daad moet filmen. De rock nummers in de game zijn trouwens ook van een goed niveau, dus ik ben blij verrast door GTA 5.

avatar van P.O.W.
Ik vind het schieten nog steeds kut en nep, wat een teleurstelling. De rest is bruut so far.

avatar van morris_rednalooz
Awake78 schreef:
Je krijgt inderdaad 3* als je het vliegveld opkomt, maar zodra je opstijgt ben je ze kwijt omdat die chopper je toch nooit kan bijhouden.
Ik had zo'n privejet geklauwd en daarmee het hele eiland mee rondgevlogen. Meteen hele map unlocked

Was dit ook van plan, en toen ik na een boel mislukte pogingen eindelijk vloog, ging ik onder een brug door en dat vond ik wel tof. Ik probeerde het nog een keer en ik crashte. Maar toch 20 seconden in de lucht geweest.

Vreemde stem van rocketron8, ook zijn eerste en enige

avatar van Martijn
Tja haat stemmen hou je toch.

@p.o.w. Waarom haat je het schieten zo? Het is mij juist erg meegevallen, mits Free Aim aan staat. Die magnetische aim is echt zwaar irritant.

Sowieso raar om nou al te stemmen. Bijna allemaal vage obscure gastjes met een naam zonder hoofdletter - viel mij op.

Deze 0,5 kan volgens mij sowieso wel verwijderd worden, tenzij er een geloofwaardige onderbouwing verschijnt, maar denk dat we dat wel uit kunnen sluiten.

Leuk trouwens hoe Franklin en Michael elkaar ontmoeten.

Wat ik wel jammer vind is dat kruisje elke keer als je iemand doodschiet, en tot zover zie ik ook geen mogelijkheid om dat uit te zetten. Bij The Darkness 2 was dat ook en toen baalde ik er ook van.

Hou het liever gewoon zo puur mogelijk, een wit puntje en verder geen fratsen. Dit soort gedwongen hulpmiddeltjes hoeven voor mij niet zo, leidt mij alleen maar af.

Maar goed.

avatar van Awake78
Ajax je hoeft niet te draaien. Gewoon opstijgen en gaan.

Awake78 schreef:
Ajax je hoeft niet te draaien. Gewoon opstijgen en gaan.

Politie ben je inderdaad zo kwijt. Mijn vliegtuig hield halverwege het eiland ermee op (na eigenlijk direct al motorproblemen te krijgen, klopt dat?

avatar van Roel-
Ajax&Litmanen1; op de grond stuur je met RB en LB (xbox, ps3 zal het ook met de bumpers zijn lijkt me). In de lucht kan je dit ook gebruiken om een "vlakke" bocht te maken. Opstijgen doe je door vaart te maken en het linker pookje naar beneden te halen. Gewoon als een dolle het vliegveld oprijden en snel die grote 747 (of dat kleinere privé jetje) in voordat ze je gezien hebben. Dan kan je rustig opstijgen zonder dat je neergehaald wordt, linker pookje indrukken om het landingsgestel in te klappen. Die gigantische 747 vervolgens aan de grond krijgen is overigens wel een uitdaging van hier tot Tokyo. Straaljager kun je ook in als je de legerbasis op gaat.

De game bevalt me tot nu toe erg goed. Al heb ik me de afgelopen vijf uur nauwelijks met de missies bezig gehouden (zegt al een hoop). Vliegen, het eiland rond touren, shooting range op, strangers; het is allemaal weer oneindig! Een daadwerkelijk cijfer en uitgebreidere mening kunnen denk ik pas over twee weken volgen.

Confusie schreef:

Yo, even geen azijnpisser tussendoor. Ga het eerst zelf maar eens spelen.

Of heb je er geen geld voor misschien.

Azijnpisser? Geen geld ervoor? Nou nou. Het is maar een spelletje, rustig maar.

kiriyama
Na vijf uurtjes te hebben gespeeld is de eerste indruk positief. Missies lijken wat gevarieerder dan in eerdere delen, de graphics zien er prima uit en de personages worden goed neergezet. Ik vermaak me er allemaal prima mee, maar er vallen me ook al wel een paar minpuntjes op.

Zo heb ik itt 'San Andreas' en 'Vice City' nog niet echt behoefte gehad om de hele spelwereld te verkennen. Ik ben natuurlijk nog lang niet overal geweest, maar wat ik tot dusver heb gezien valt me een klein beetje tegen. In bovenstaande GTA's kan ik me nog helder hele stukken level voor de geest halen. Hier voelt het allemaal wat minder memorabel aan. Het pakt me gewoon niet genoeg. Ook de radiostations zijn qua muziek minder indrukwekkend dan in vorige delen. Dat zou met smaak te maken kunnen hebben, maar ik ben ook van mening dat ze minder goed de sfeer van het spel weten te versterken.

Wel positief is dat er nu ook buiten auto's een soundtrack aanwezig is. Geeft meer spanning aan bepaalde situaties. De handeling van (sommige) auto's is wat matig. Ze voelen soms te 'los' aan, maar de schietsegmenten zijn zeker een step up van voorgaande delen.

Al om al vermaak ik me prima, maar ik betwijfel of ik hier net zo veel tijd in ga stoppen als in VC en SA. Daarvoor pakt het spel me buiten de missies om nog wat te weinig, al is er veel te doen.

Even tussendoor, wat zal het nieuwe project(en) worden van Rockstar? Ben benieuwd of ze ook met een 6e komen of een RDR2 ?

Thomas83 schreef:

Azijnpisser? Geen geld ervoor? Nou nou. Het is maar een spelletje, rustig maar.

Geen geld dus.

avatar van Thomas83
Als je daardoor beter slaapt mag je dat denken. Lijkt me zinniger voor de topic om gewoon over het spel te discussiëren hier. De minder positieve meningen kun je er voor jezelf wel uitfilteren als je daar behoefte aan hebt.

Om een mening te vormen zal je het spel eerst moeten spelen.

Maar dan moet je er wel geld voor hebben natuurlijk.

Zag net nog een reclame met een aantal van dezelfde beelden die ik net ook zag. En wat dan opvalt is het dat de trailer beelden toch beduidend scherper zijn dan het uiteindelijke resultaat. Wat ze daar laten zien is denk ik niet meer van deze generatie. Is op zich jammer dat ze dat zo doen want het is toch een stukje misleiding.

Maar zoals ik al zei kan het er hoe dan ook grafisch zeer acceptabel mee door. Het zijn nog geen Ubisoft met Far Cry 3 praktijken maar toch.

avatar van Thomas83
God, je bent net zo repetitief als de missies in de voorgaande GTA's. Over dit vijfde deel heb ik mijn mening nooit gegeven. Lezen is ook een kunst. Verder ga ik er geen welles-nietes van maken hier, daar zit niemand op te wachten behalve jouw ego misschien. Grow up.

Is feitelijk ook eigenlijk gewoon niet mogelijk om zulke beelden te behalen met de huidige releases. Dus wellicht hint dit toch naar iets in de toekomst.

Maar ach, voor een wat meer opgepoetste versie zou ik in ieder geval niet specifiek gaan wachten. Zo'n hele stap voorwaarts is het allemaal ook weer niet, die aankomende generatie.

kiriyama schreef:

Hier kan ik me direct in vinden, alleen ik ben bang dat het met leeftijd te maken heeft (voor mij). Waar ik bij de release van VC 12 was en SA 14, de behoefte om het verhaal te spelen was minder het cheaten was geweldig terwijl ik tegenwoordig nog geen eens de moeite doe om de cheats te zoeken.

Eerste indruk van GTA: V is zoals verwacht geweldig. De sfeer, de graphics, de maffe personages en waarschijnlijk het verhaal laten zien dat Rockstar een wereld product neer zetten. Persoonlijk twijfel ik nooit aan Rockstar titels en vertrouw op de naam (en kwaliteit van het vorige werk). Het enige wat ik misschien als enige als minpuntje zie is het gebruik van 3 personages. Dit kan chaotisch worden al ben ik nog lang niet zover om te oordelen. Zoals overal beschreven werkt alles gewoon soepel en beter als de vorige delen.

Ik ben bang dat dit The Game of the Year word, ondanks de top prestatie van Naughty Dog met The Last of Us en de eerste releases op the next gen consoles.

Thomas83 schreef:

Jawel, je was voorbarig.

GTA is afwisselend. Je ken auto rijen en schieten.

AvMerode
Geweldig spel, echt GTA als vanouds, maar er zit een flinke minpunt in en dat is het switchen van characters, want ik zit nu met een vreemde bug.
Bij het switchen van characters bleef de gameplay in een loop lopen waarbij je de character niet volledig kan laten bewegen.
Vervolgens quit gedaan en een save game laden, maar save wou niet laden (kreeg maar load screen in beeld en zelfs eens 30 minuten laten staan en nog niks).
Na het ene incident met het switchen, wil de game niet meer laden en dus kan de game niet meer gespeeld worden.
Dit is een hele vreemde bug en geen idee of het nou aan de schijf ligt of aan de game zelf (ontwikkeling).
Maar waarschijnlijk kwam dit door de bug en dat mag gewoon niet gebeuren lijkt mij.
Heb nu alle saves, profile en install data verwijderd en ga nu helemaal overnieuw beginnen als de game in ieder geval weer wil opstarten, anders maar inruilen voor een nieuw exemplaar of een andere game.
Dat was sloppy Rockstar en natuurlijk dat ik het weer moet ervaren met die console crap.
Was gigantisch ver in de game en ineens alles weg dus.

avatar van dennisami
Gister heb ik een uurtje of 3 Gta kunnen spelen het maakte me verwachtingen meer dan waar!