Grand Theft Auto V (2013)

Alternatieve titels: GTA V | GTA 5

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Los Santos, een gevaarlijke stad vol met drugs en bende's. In deze gigantische wereld zijn er genoeg auto's om te stelen, mini-games te spelen en missie's te voltooien. Michael, Franklin en Trevor zijn alle drie personages die in Los Santos wonen. Michael wil een ander leven, een rustig leven, maar wordt terug in de wereld van misdaad getrokken. Franklin is opgegroeid in de achterbuurt, maar pas als hij Michael ontmoet wordt hij echt in de misdaad gesleept. Trevor is een krankzinnige psychopaat, en een goede vriend van Michael.

avatar van Dragonslayer
Het probleem is opgelost! Blijkbaar heeft m'n laptop tijdens het installeren enkele gigantische systeemherstelpunten gemaakt. Ik heb alle systeemherstelpunten verwijderd en heb de schijfruimte teruggekregen.

avatar van AvMerode
Het spel draait prima bij mij. Ik haal de recommend requirements nét. Het enige performance probleem is dat de muis niet soepel beweegt als ik v-sync aan zet en dat het hoofdmenu erg laggy is.

Ja dat ligt vaak aan de ontwikkeling van een bepaalde game.
Maar veel pc games hebben issues met v-sync. Zorgt vaak voor framerate issues.
Je zou Anisotropic filtering en/of Anti-aliasing lager (of uit) kunnen zetten.
Anders zou je dit kunnen proberen:
1. Gebruik: JetBoost en configureer meer opties als je wilt. (goed lezen wat je tijdelijk wilt uitschakelen)
Qua amd videokaarten zet ik altijd tijdelijk ccc.exe en mom.exe (beide overbodige ati catalyst processen tijdens games) uit.

Deze is optioneel: (voor het geval als jetboost niet werkt/voldoende is)
- Via jetboost settings vink je "Inschakelen jetboost energie oplossing" uit.
- Gebruik nu ParkControl tool via ParkControl
Maar een custom/aangepast profiel (power profile) aan en schakel alle parking control opties uit.
Met process lasso pro heb ik een inbegrepen profiel genaamd "Bitsum Highest Performance" , geen idee of deze bij de gratis ParkControl tool zit.
Maar zoals eerder vermeld kun je dit gewoon handmatig configureren. Gebruik nu het profiel waarbij alle park control opties zijn uitgeschakeld.
Speel de game!

Naast deze opties kun je (aangezien je een nvidia kaart hebt) ook handmatig grafische opties voor applicaties aanpassen via nvidia driver. (via standaard configuratie scherm, al zou GeForce Experience ook een optie kunnen zijn)

Wil niet zeggen dat deze opties gaan werken, maar het is te proberen.
Met veel games kreeg ik vaak een boost.
Maar vsync issues zijn vaak graphics gerelateerd.

Ben ik heel erg blij om.

dragonlayer, wat is je systeem ?

lennox schreef:
dragonlayer, wat is je systeem ?

Alienware M17x R4 Gaming Laptop:
Intel Core i7 3610QM @ 2.30GHz (draait op 3,30 GHz)
8 GB RAM
NVIDIA GeForce GTX 680M 2047MB
465 GB SATA

Ik draai het spel op 1080p met bijna maxed out settings. Ik krijg hierbij gemiddeld 53 fps. Heel stabiel. Het framerate is alleen lager wanneer ik in het buitengebied rijd en het heel hard regent en dan overal van die reflecterende plassen liggen.

AvMerode Thx voor de info. Ik ga zeker nog het één en ander proberen. Maar de gtaverslaving heeft me al helemaal in de game gezogen!

avatar van Martijn
carlo schreef:

Al met al blijft RockStar hoogte punten aan elkaar knopen met GTA V/Online en is het zeer noemenswaardig dat ze alle DLC content gratis aanbieden. Sony zegt This is 4 The Players maar RockStar voert dit uit! €60,- voor deze hoeveel heid gameplay en de lange ondersteuning (en uitbreiding) van GTA is een teken dat Rockstar denkt aan haar fans en niet als EA of Activision alleen maar uit is op geld ook op een kwalitatief product wat alle hype en roem langzaamaan echt waar gemaakt heeft.

Ja dat komt puur door die Shark cards, het is gewoon een andere manier om geld te verdienen aan DLC hoor . Heeft Rockstar ook zelf toegegeven in een statement. Ik vind het geen probleem verder, is het allemaal optioneel.

avatar van Dragonslayer
Ik heb het bijna uitgespeeld en tot nu toe heel tevreden. Ik had GTA V niet eerder kunnen spelen op een console dus dit is mijn eerste ervaring.

Van tevoren had ik mijn twijfels omdat GTA IV voor mij de meest teleurstellende game is geweest die ik ooit gespeeld had. GTA V lijkt alle minpunten van GTA IV over te zetten in pluspunten.

+ Graphics zijn behalve schitterend nu ook veel kleurrijker ipv die grijzige tint.
+ Zowel hoofdmissies, zijmissies en andere dingen die te doen zijn, zijn veel gevarieerder.
+ Behalve gevarieerder zijn de missies ook leuker. In GTA IV ging het te veel om realisme.
+ Zéér goede PC port. Spel draait prima in 1080p op oude gaminglaptop. Alleen als je Grass quality te hoog zet krijg je framedrops in het buitengebied.
+ Auto's zijn beter bestuurbaar
+ Er is veel te doen buiten de verhaallijn om.
+ Het idee van 3 hoofdpersonages is me beter bevallen dan ik had verwacht.
+ Veel checkpoints in missies.
+ Pimpen van auto's is terug

- Het voor mij grootste minpunt van het spel: Je krijgt nergens een beloning voor. Ten eerste krijg je bij de meeste missies niet eens geld. Maar ik vind het ook heel jammer dat je vaak niks krijgt voor al die submissies, collectibles etc. Ik mis beloningen als: Een zeldzame auto of vliegtuig die vast op een bepaalde plaats spawnt, bepaalde skills die op 100% gezet worden, bepaalde perks. Het enige wat je vaak krijgt is een achievement.
- Politie is irritanter dan ooit. Het is niet lastig de politie kwijt te raken, maar het duurt af en toe te lang. Ook als je per ongeluk politie achter je aan krijgt verdwijnen bepaalde beginpunten van zijmissies. Zodra je de politie dan kwijt bent is het beginpunt nog steeds verdwenen en heb je het hele eind voor niks gereden. Ook veranderd een 1-ster wanted level elke keer automatisch in een 2-sterren level.
- Ik had meer van het verhaal verwacht, ook als is het verhaal nooit het sterkste punt in GTA games geweest.

avatar van Dragonslayer
Blijkbaar kun je 100% niet meer halen als je bepaalde keuzes maakt in de laatste missie. Hier baal ik ontzettend van omdat het ook erg lang geleden is dat ik voor het laatst een quicksave heb gemaakt. Al dat werk voor niks. Heb niet eens zin meer om verder te spelen. bah

avatar van dr channard
Nu al de laatste missie. Ik ben al van vorige week woensdag bezig en heb nu net de tweede heist gehaald

avatar van Martijn
Ha er is toch ook maar 1 geldige keuze in de laatste missie

Je gaat toch niet iemand verraden

Martijn schreef:
Ha er is toch ook maar 1 geldige keuze in de laatste missie

Je gaat toch niet iemand verraden

Ik dacht dat bij die 3e keuze Franklin dood zou gaan. En ik had ook verwacht dat op de één of andere manier je alsnog gewoon met alle 3 personages kon spelen na de tijd of dat er toch niemand dood zou gaan.

avatar van rudiger
geweldig hoe je je eigen muziek in het spel kan verwerken en met de self radio lekker naar je eigen muziek kunt luisteren , helemaal top .

avatar van Dragonslayer
Uiteindelijk kan ik de Single player een 4.5 geven. Het is een ontzettend mooi spel maar ik had enigszins meer verwacht. Voor een spel met zo'n enorm grote map had er wel wat meer te doen mogen zijn. Story mode is ook wat aan de korte kant. Toch heb ik er heel veel plezier van gehad.

GTA online is een diepe teleurstelling zoals ik al gelezen had. Het verveelde vrij snel en het is héél erg buggy.
- Spel loopt erg vaak vast tijdens laadschermen.
- Laden duurt erg lang
- Soms krijg je een foutmelding als je met een job klaar bent en vervolgens doet het geluid het niet meer.
- Geld verdienen gaat erg langzaam als je plezier wilt hebben. De enige manier die opschiet is grinden.
- Daarom speelt waarschijnlijk niemand team deathmatch, races enz.
- Heists betalen erg weinig uit. Heist leaders geven vaak maar 15% cut in de eindmissie.
- Dit kan ik me goed voorstellen omdat de heist leader geen geld krijgt bij de setups.
- Als je een eigen heist wilt doen kun je maar beter een paar vrienden erbij hebben. Het duurt afschuwelijk lang om mensen te vinden die je willen helpen.

avatar van rudiger
Ik heb helemaal geen last van lange laadtijden , spel loopt soepel en vlekkeloos .
Ik had eerst 4 pindakaas versies geprobeerd maar die hadden al een installatie van 18 uur of zo nodig en daarna liepen ze vast of er werd om een code gevraagd , heb het van ergernis toen maar origineel gekocht , installatie duurde 2,5 uur en laadt erg snel .

Geen seconde spijt van gehad , top spel .

Ik bedoel alleen online heh. Single player is inderdaad gewoon top en daar heb ik ook geen last van lange laadtijden en vastlopers..

Geen seconde spijt van gehad , top spel .

Ja de pindakaas versie liep inderdaad niet goed.
Maar er is nu een scene release en loopt stukken beter.
Toch had ik zelf nog steeds performance problemen na reloaded fix.
Maar door middel van Process Lasso Pro had ik gaming mode ingeschakeld, vervolgens hyper threading uitgezet, prioriteit klasse op hoog en probalance en smarttrim functies ook uitgezet. Daarna liep het wel soepel en stabiel.
Maar het is gemakkelijker om de game gewoon aan te schaffen.
Maar voor online mp moet je het inderdaad niet aanschaffen.
De pc versie ziet er overigens beter uit dan de ps3 en ps4 versies en dan vooral in 1080p modus met alles op ultra en very high.
Daarnaast loopt het ook sneller en zelfs op mijn oudere pc die op 32-inch tv is aangesloten, is het in 720p resolutie nog sneller en mooier dan de console versies.
Met ps3 en ps4 versie had ik namelijk dat bepaalde stukken (vooral tijdens het autorijden) niet altijd soepel liep qua framerate.

AvMerode schreef:

Tja ik kan niet alles op high en ultra zetten want dan komt de gele balk bij grafics instellingen in het spel in het rood .
Ik denk dat mijn eenvoudig kaartje dat niet aankan , speel het wel op 1920-1080 .
Ik heb geprobeerd om Nvidia Experience de game te optimaliseren maar dan kom ik ook in het rood terwijl dat programma juist de maximale settingen behoren te doen naar je hardware .
Ik heb al een vermogen uitgegeven aan videokaarten , is net als met telefoons , een maand later is ie alweer te oud .
Wil je optimaal kunnen genieten van het spel zal je alles op high en ultra moeten kunnen zetten maar het is niet anders . Het ziet er in ieder geval nog steeds erg mooi uit met mijn settings .

Een maand later alweer oud? Onzin. Als je meteen een goede koopt kan je gerust 2 jaar games goed draaien.

Glacius schreef:

Bij wijze van spreken .
De ontwikkeling van die videokaarten gaat net zo snel als met die telefoons .
Had je een kaart met directx 9 , komt er directx 10 aan en daarna 11 .
Je kunt aan de gang blijven , en ja die videokaarten zijn niet goedkoop als ze net uitkomen .

avatar van bvonk
Direct 11 kwam er in 2008 en de nieuwe Direct 12 is er pas sinds eind 2015. Zo snel gaat het dus niet (meer). Als je het snelste wil blijven hebben dan blijf je inderdaad bezig maar je kunt ook makkelijk met een redelijke kaart vele jaren mee.

Ah ja wat is nou eigenlijk het grote wezenlijke verschil tussen de PS4 en de PC versie? Het wordt gebracht alsof het en wereld van verschil is (alsof je 16bit vergelijkt met 64bit )

avatar van dr channard
Heerlijk spel, de volle mep. De games die Rockstar uit hun hoed toveren zijn telkens ingenieus. Alleen al de perfecte optimalisatie voor de pc is een reden om deze een voldoende te geven. Heb me echt geamuseerd met het spel en het is nog niet voorbij Moet nog altijd een paar zijmissies voltooien. Sowieso blijft GTA V op mijn pc staan. Altijd leuk om eens te klooien in Los Santos

avatar van bvonk
Rujar schreef:

1080p PS4 VS 4K PC, er is dus wat verschil als je PC het aan kan.

GTA 5 - PS4 VS PC 4K - Screenshot Comparison - YouTube

bvonk schreef:

1080p PS4 VS 4K PC, er is dus wat verschil als je PC het aan kan.

GTA 5 - PS4 VS PC 4K - Screenshot Comparison - YouTube

Dat ziet er inderdaad niet verkeerd uit, maar het zijn 'slechts' details. Vind het niet midnblowing ...en tijdens het spelen denk je er ook niet bij na.

Bij Grand Theft Auto IV:

Was GTA 4 al een doffe ellende op de pc met vastlopers begint het 5de deel ook al kuren te vertonen .
Weken op de pc gespeeld zonder enig probleem en sinds gisteren komt steeds de melding na 4 minuten spelen van : Failed initialazation , please reboot and re install game : ....
Hebben meer users dit gehad , of nog hebben ????
Leg je 50 euries neer voor een orgineel spel en dan zoiets .
TRIEST ....

spelfreak
Squall Lionheart of Winkelwagentje, misschien even naar GTA V verplaatsen? Lijkt me meer een vraag voor daar.

Mede daarom ben ik dus geen pc gamer.

Dat soort dingen krijg ik ook echt dikke skijt van.

avatar van dr channard
Gewoon blijven retryen tot de grote update en klaar is kees

rudiger schreef:
Hebben meer users dit gehad , of nog hebben ????
Leg je 50 euries neer voor een orgineel spel en dan zoiets .
TRIEST ....

I'm just spitballing here, maar wat als je .exe als administrator opent?
Als je game via steam hebt, zal de launcher, of ander vergelijkbare exe in "steamapps/common" folder zitten. Rechtermuisklik op launcher of ander exe > "Eigenschappen" > "Compatibiliteit" > en "Dit Programma als Administrator uitvoeren" aanvinken!
Daarnaast er ook voor zorgen dat je gpu of apu driver (oftewel driver voor graphics) up-to-date is.
Daarnaast er ook voor zorgen dat je directx en vcredist etc. (deze software kun je via microsoft website downloaden, al gaat het via steam vaak auto) up-to-date is.
Daarnaast misschien wat steam instellingen/opties aanpassen/uitzetten?
Of voer een defrag uit (zolang je maar geen SSD HDD hebt) door middel van bijvoorbeeld defraggler.
En misschien CCleaner of privacy eraser gaan gebruiken? wel systeem herstel punten maken voordat je gaat opschonen!

Maar dat "Failed initialazation , please reboot and re install game" is volgens mij alleen met GTA5 het geval. Zoals spelfreak al vermelde: misschien naar GTA V verplaatsen?

avatar van rudiger
De driver voor de videokaart is up to date .
De exe als administrator uitvoeren heb ik geprobeerd , zonder resultaat .
Dat van Steam heb ik al vaker iets over gelezen maar ik snap niet wat dat Steam inhoud .
Vreemde is dat ik weken zonder enig probleem heb kunnen spelen op de hoogste resolutie en van de 1 op de andere dag kreeg ik die Failure melding , denk dus niet dat het aan de apparatuur ligt dan had ik die melding eerder moeten krijgen .
Wat wel waarschijnlijk is , is wat Dr Channard zei over een update van Rockstar .
Ik blijf iedere dag proberen , zit niks anders op .
Thanx voor het meedenken .....

Confusie schreef:
Mede daarom ben ik dus geen pc gamer.

Dat soort dingen krijg ik ook echt dikke skijt van.

Ja daar heb je een punt , als je nagaat dat een goede videokaart + een goede processor samen zo`n 700 euro kosten , dan nog een fatsoenlijke voeding en ram geheugen en je bent voor een kleine 800 eurie trotse eigenaar .
Voor veel minder geld heb je een PS 4 met nog een paar spellen erbij ook .