Grand Theft Auto V (2013)

Alternatieve titels: GTA V | GTA 5

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Los Santos, een gevaarlijke stad vol met drugs en bendes. In deze gigantische wereld zijn er genoeg auto's om te stelen, mini-games te spelen en missies te voltooien. Michael, Franklin en Trevor zijn alle drie personages die in Los Santos wonen. Michael wil een ander leven, een rustig leven, maar wordt terug in de wereld van misdaad getrokken. Franklin is opgegroeid in de achterbuurt, maar pas als hij Michael ontmoet wordt hij echt in de misdaad gesleept. Trevor is een krankzinnige psychopaat, en een goede vriend van Michael.

avatar van bettafish14
Ageingrebel schreef:

De natuur en open ruimtes in GTA V vind ik ook wat te "saai". Ik mis een echt bos (zoals bijvoorbeeld in West Elizabeth in RDR, maar dan groter en gevarieerder) en een echte woestijn zoals je die in San Andreas bijvoorbeeld had. Die bergen zijn wel leuk enzo, maar ogen allemaal hetzelfde en bieden bijgevolg weinig verscheidenheid.

Misschien is het omdat ik toen jonger was, maar ik had bij San Andreas veel meer het gevoel dat het om een grote gevarieerde wereld ging.

Precies, komt ook doordat de "countryside" veels te vol zit en ik mis inderdaad ook een groot bosgebied met daarin een klein dorpje zoals gta San Andreas, dat voelde echt als country aan.

Het zal nog wel even duren voordat ik GTA V voor de nex-gen weer heb uitgespeeld, maar ik vind het wel erg tof. Vooral de shoot-outs spelen totaal anders door het first person view. Sowieso heeft de game gigantisch aan details gewonnen met deze modus. Zo zie je bijvoorbeeld bij winkeltjes een hoop pamfletten aangeplakt zitten met allerlei gedetailleerde teksten. GTA V is echt gemaakt voor deze nieuwe generatie consoles.

Geslaagde remaster.

Ik heb speciaal een jaar gewacht om deze game - zoals die bedoeld is - voor het eerst op de PS4 te spelen en ik kan zeggen dat het het wachten meer dan waard is geweest.

Een grote verandering is uiteraard het feit dat je nu met de druk van één knop drie uiteenlopende personages kan besturen i.p.v. één. Deze hebben zo elk hun eigen karakteristieken en nukkigheid. Naar verluidt moet dit het geweten van de gamer voorstellen; Trevor is de gestoorde maniak, Michael de man die het gemaakt heeft en Franklin de jongeling die zich moet zien op te werken. Bij mij duurde het alleen wel even voor ik erin kwam, maar zodra het verhaal eenmaal op gang komt, is het zeker vermakelijk te noemen.

Het grootste pluspunt van deze serie blijft de open speelwereld waarin je als gamer helemaal los kan gaan. Op het eerste gezicht ziet het er indrukwekkend uit, maar naargelang je er meer tijd in vertoeft, valt het toch tegen. Daarvoor is er weinig te ontdekken op de kaart, aangezien de wereld één grote stad beslaat, wat kleine gehuchtjes kent en een hoop natuurgebied. In Grand Theft Auto: San Andreas (2004) was dat veel beter verdeeld. Bovendien is de interactie erg beperkt. Zo kun je maar in weinig gebouwen rondlopen, terwijl je in het vorige deel nog gewoon in een Burger Shot kon rondlopen. Voor het grootste gedeelte is het allemaal vrij oppervlakkig, ondanks de random gebeurtenissen die leven in de brouwerij brengen.

De gameplay is prima. Het terugbrengen van allerlei vaardigheden is leuk en zorgt ervoor dat je je personage beter wil maken. Het speelt als geheel goed weg, met missies die nauw op elkaar aansluiten. Wat dat betreft zijn de Heists een uitstekende toevoeging, al had er meer mee gedaan kunnen worden. Tevens is het internet beter uitgedacht met parodieën op o.a. Twitter en Facebook.

De graphics zien er vanzelfsprekend prachtig uit. Op de PS4 is het gewoonweg genieten geblazen op 1080p en het ruime blikveld. De vele details die dat met zich meebrengt zijn dan ook schitterend. Qua soundtrack zitten er 100 extra tracks in verwerkt die meer variatie brengen in de radiozenders. Wel hadden de praatstations beter gekund.

Al met al een degelijk deel dat me voor lange tijd zoet heeft gehouden. Eindstand heb ik de game uitgespeeld met in totaal bijna 65 uur speeltijd en 83,07% compleet. Overigens ben ik nog steeds niet online geweest, maar dat komt nog wel een keer. Ondertussen houd ik me bezig met andere games voor ik me weer in deze game stort.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van 3bdelilah
Nog twee weekjes! Ik kan 'm al bijna proeven aaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnd it's gone.

Uitgesteld naar 24 maart.

3bdelilah schreef:

Uitgesteld naar 24 maart.

Gewoon ook pas anderhalf jaar na de eerste release

avatar van dr channard
Niet erg want de specs vallen ongelooflijk goed mee. MAX is GTX 660 Dus van mij mogen ze nog even Optimizen Vergeet niet dat GTA IV een disaster was (op pc wel te verstaan)

avatar van 3bdelilah
@Ajax&Litmanen1 - Dat ze hun tijd ervoor willen nemen na de dramatische GTA IV port kan ik natuurlijk begrijpen (en waarschijnlijk loven), maar amper twee weekjes van te voren doodleuk zeggen dat ie twee maanden later uitkomt is belachelijk, haha.

@dr channard - Er zit wel een verschil tussen "recommended" en "max out", maar ziet er op 't eerste oog inderdaad veel beter uit dan ik had verwacht. Maar nogmaals, ik vind "aanbevolen" echt een vage marketingterm. Maar ik ga er gemakshalve van uit dat 1080/30 is en In dat geval kan ik er wel mee leven.

edit:

Voor de duidelijkheid voor de rest die het nog wil zien:

Minimale systeemeisen
Besturingssysteem: Windows Vista / Windows 7 SP1 / Windows 8 / 8.1 (64-Bit)
Processor: Intel Core 2 Quad CPU Q6600 2,4 GHz / AMD Phenom 9850 2,5 GHz (4 cores)
Werkgeheugen: 4 GB RAM
Videokaart: Nvidia 9800 GT 1 GB VRAM / AMD HD 4870 1 GB
Harde schijf: 65 GB vrije schijfruimte

Aanbevolen systeemeisen
Besturingssysteem: Windows 7 SP1 / Windows 8 / 8.1 (64-Bit)
Processor: Intel Core i5 3470 3,2 GHz / AMD X8 FX-8350 4 GHz (8 cores)
Werkgeheugen: 8 GB RAM
Videokaart: Nvidia GTX 660 2 GB VRAM / AMD HD7870 2 GB VRAM
Harde schijf: 65 GB vrije schijfruimte

Wéér uitgesteld.

Ik vind dit zo ontzettend onprofessioneel. Elke keer als je denkt hem bijna in huis te hebben wordt het weer uitgesteld. En dan dat zo vlak voor de release dit komen melden.

Aan de andere kant mag ik niet klagen, want de systeemeisen zijn véél lager dan verwacht. En de afgelopen paar jaar is de optimalisatie van pc games een verschrikking.

Zit al een tijdje in dubio deze wel of niet nogmaals aan te schaffen voor de xbox-one. Destijds uitgespeeld op de xbox360 en uiteraard enorm van genoten, maar is die de full price nogmaals waard voor een herbeleving? Iemand ervaring of argumenten mij wel of niet over de streep te trekken?

avatar van hitman
Hier scoren ze geen punten mee

-marco- schreef:

Uitgespeelde op de 360, opnieuw aan het spelen op de One. Ik vermaak me er wederom mee, maar het echte vernieuwende is er natuurlijk wel af. Maar ik blijf graag rondrijden in deze wereld en de missies zijn leuk genoeg om opnieuw te spelen. Helemaal als je gewoon al je shoot outs in first person mode speelt. Dan voelt het allemaal vrij nieuw aan. En grafisch is de game er erg op vooruit gegaan. Kan niet voor jou bepalen waar de grens van het opnieuw kopen ligt, maar ik moet GTA V gewoon weer kunnen spelen. Heb mijn 360 versie ook verkocht, bespaarde alweer een deel van het aankoopbedrag.

Ajax&Litmanen1 schreef:

maar ik moet GTA V gewoon weer kunnen spelen.

Dat gevoel heb ik dus ook heel sterk, verlang gewoon weer naar de wereld van gta V. Dus zojuist toch maar besteld

-marco- schreef:

Wat een verademing om deze game her te beleven. Game was al mooi, maar op de xbox one is dit werkelijk prachtig. Zoveel te doen! Direct omhoog gegooid in m'n top 10, want dit is toch wel een van de beste games ever

avatar van 3bdelilah
Ze bedoelen natuurlijk april 2016. Tering, dit is echt belachelijk voor zo'n grote naam als Rockstar.

avatar van rudiger
Voor straf moet niemand die game nog kopen voor de pc .

Ik betwijfel sowieso of het een gigantisch succes wordt op de pc. De port van de vorige was al niet bijster goed, en ik denk toch wel dat zowat iedere gamer die het spel wilde spelen dat de afgelopen twee jaar toch echt wel heeft gedaan op een van de consoles. Ik vind Rockstar een geweldige developer maar wat betreft pc ports zijn ze compleet kansloos.

GTA IV was inderdaad erg , Max Payne 3 daarentegen was heel goed op de PC

avatar van Dragonslayer
Rockstar heeft nu letterlijk gezegd dat als je de recommend requirements haalt je de game op 1080p kan draaien op 60 fps

avatar van dr channard
Nog een klein weekje en het is zover

Na wat reclame gezien te hebben van de volgende GTA V release begon het toch weer te kriebelen met GTA. Nu om binnen 2 jaar een 3de keer aan het avontuur te beginnen van Micheal Trevor en Franklin vond ik wat overdreven dus GTA Online maar eens echt geprobeerd.

En wat is dit veranderd tozv de release hiervan. Er is nu dus wel echt vanalles te doen met de Heists als absolute hoogtepunt.

RockStar heeft met GTA goud in handen, een concept wat tot perfectie is uitgevoerd in de SP, ook naderen ze dit niveau in de MP. Ook hierin bepaal je wat je doet wanneer je het doet en hoe je het doet, matchmaking duurt lang maar geeft je ook de mogelijkheid zelf vanalles aan te passen en je eigen regels (deels) te bepalen.

Gametypes lopen uiteen van elkaar en werken stuk voor stuk prima (al vind ik de First Person vieuw niet echt werken want je bent dan in het nadeel tozv de rest).

Voor een game als GTA vind ik het race aspect in de game erg goed uitgewerkt, variatie in tracks en (soorten) auto's is groot ook maak ik zelden mee echt kansloos te zijn of ruimschoots te winnen, er is toch altijd spanning en word de 1ste plaats vaak in de laatste 100 meter bepaald. Ook hierin is het doel simpel, maar wordt het uitgebreid en goed doordacht gebracht. Als online racer blijft GTA Online eigenlijk al gewoon overeind.

TDM, is wisselender ik had verwacht dat de First person view hier aan zou helpen maar blijkt dat de grote shooters toch soepeler lopen, echter is het niet slecht maar ook niet het boeiendste deel van GTA Online. Dit zelfde geld voor Last man standing (free for all).

De survival mode die samen gespeeld kan worden met 3 andere is pittig maar zeer belonend, ook hierin slaat RockStar de plank volledig raak, doet het precies wat er verwacht wordt van dit soort gameplay. Ik ben dan wel liefhebber van de survival/horde modes in games.

En zo zijn er nog genoeg andere dingen die je kan doen. Het levelen van je personage en het bij elkaar sprokkelen van geld zorgen er voor dat het allemaal in contact staat met elkaar. Tel hierbij de hilarische momenten op die je met mede (of tegen) spelers meemaakt en t maakt van GTA Online misschien wel de beste en zeker de uitgebreidste MP ervaring die er is. Een minpunt vind ik wel de chat die veelste moeilijk uit is te zetten (in het heetst van de strijd). Vaak bloed irritant hoe mensen schreeuwen en de geweldige sound van GTA na de knoppen helpen.

Al met al blijft RockStar hoogte punten aan elkaar knopen met GTA V/Online en is het zeer noemenswaardig dat ze alle DLC content gratis aanbieden. Sony zegt This is 4 The Players maar RockStar voert dit uit! €60,- voor deze hoeveel heid gameplay en de lange ondersteuning (en uitbreiding) van GTA is een teken dat Rockstar denkt aan haar fans en niet als EA of Activision alleen maar uit is op geld ook op een kwalitatief product wat alle hype en roem langzaamaan echt waar gemaakt heeft.

Ben beniewd of Rockstar voor GTA V net als in deel IV kiest voor episodes die zich afspelen in de tijdlijn van het verhaal van Trevor Micheal en Franklin. Ik zou het alleen maar toejuichen. In het geval van GTA lijkt toch maar weer dat meer altijd beter is.

avatar van Dragonslayer
Flinke problemen met de PC versie launch. Heel veel mensen kunnen het (nog) niet spelen. En hier ben ik helaas één van. Zodra ik GTA V probeer te starten krijg ik na 5 seconden de beruchte "GTA V launcher has stopped working" foutmelding.

Wat me ook is opgevallen is dat er plotseling meer dan 100 GB van m'n harde schijf verdwenen is terwijl dit spel maar 60 GB is.

Ik heb de steam versie.

Typisch...

avatar van dr channard
Nvidia ? Probeer anders eens je Nvidia game driver te disabelen via device manager ?

avatar van Dragonslayer
Het launchen is gelukt.. het was idd de Nvidia kaart. Had het al gevonden via google.

Maar waarom ik 100 GB extra kwijt ben is nog een raadsel. En ik kan ook nergens vinden waar die zijn gebleven. (+/- 160 GB was in totaal weg na de installatie) Ook hier schijnen meer mensen last van te hebben.

AvMerode
Dragonslayer schreef:

100 GB helemaal weg, zelfs na verwijdering van game? de game staat waarschijnlijk in "Steam-SteamApps-Common of ergens in die buurt. Dus rechtermuisklik op de GTA5 folder (die waarschijnlijk in de "Common" folder zit) en zien hoeveel ruimte het neemt.
Qua videokaarten is het altijd aan te raden om de meest recente driver te downloaden en installeren. AMD gebruikers moeten de meest recente Beta driver downloaden! in ieder geval voor gta5 las ik net.

lennox
hoe zijn de graphics op pc en de port ? iemand ?

avatar van dr channard
Game ziet er echt goed uit Alvast beter dan Xboxx 360, maar ik denk niet zoveel beter dan Ps4. Je hebt natuurlijk voordeel als je een goede pc hebt dat je de game op 60 fps kan spelen (en op 1080p of hoger) want zo demanding is het spel niet.

Ik vind het heerlijk, geeft echt een nostalgisch gevoel. Mijn eerste GTA (vice city) heb ik ook op de pc gespeeld , tevens San Andreas. De vierde speelde ik op de xbox 360 , maar omdat ik ben opgegroeid met pc gamen was het toch nooit hetzelfde. GTA V heb ik ook al gespeeld op 360 maar nooit uitgespeeld (vond de game er zelfs op sommige momenten lelijker uitzien dan GTA IV).

Ook je eigen radiostation maken is leuk. Kan ik eindelijk terug mijn Beatles radio station maken

lennox schreef:
hoe zijn de graphics op pc en de port ? iemand ?

Het spel draait prima bij mij. Ik haal de recommend requirements nét. Het enige performance probleem is dat de muis niet soepel beweegt als ik v-sync aan zet en dat het hoofdmenu erg laggy is.

AvMerode schreef:

Er is volgens mij nog wel meer GB verdwenen. Ik weet niet meer hoeveel ruimte ik nog vrij had voor ik ging installeren, maar toen het klaar was dacht ik ineens 'huh nog maar 50 GB over?!?!?!' Ik heb de installatie map gecheckt en die is gewoon 60 GB groot. Ik heb ook de hele harde schijf doorgezocht inclusief verborgen mappen of er ergens een gigantisch grote map zit maar dat kon ik niet vinden. Ik weet zeker dat ik nog tussen de 200 en 150 GB vrij hoor te hebben omdat ik voor mezelf altijd 100 GB vrij hou per harde schijf.

Om eerlijk te zijn heb ik geen zin om de boel weer opnieuw te gaan installeren omdat me dat een hele dag heeft gekost en ik graag wil spelen.