Grand Theft Auto V (2013)

Alternatieve titels: GTA V | GTA 5

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Los Santos, een gevaarlijke stad vol met drugs en bendes. In deze gigantische wereld zijn er genoeg auto's om te stelen, mini-games te spelen en missies te voltooien. Michael, Franklin en Trevor zijn alle drie personages die in Los Santos wonen. Michael wil een ander leven, een rustig leven, maar wordt terug in de wereld van misdaad getrokken. Franklin is opgegroeid in de achterbuurt, maar pas als hij Michael ontmoet wordt hij echt in de misdaad gesleept. Trevor is een krankzinnige psychopaat, en een goede vriend van Michael.

avatar van Awake78
Sowieso niet binnenkort.... en mijn stem moet nog komen

Ik stem pas als ik het heb uitgespeeld (en niet na een uurtje spelen). Ben inmiddels bij de laatste heist aanbeland dus kan niet lang meer duren....

MikeMannuh schreef:
Ik zeg niet dat de game slecht is, maar het is ook niet de beste game ooit gemaakt en dat is iets wat wel door veel mensen wordt gesuggereerd. Verder heb ik er al een aantal keer over getwijfeld om een review te schrijven bij deze game, maar ik heb besloten om het niet te doen. Bij dit soort hype games komen de fanboys altijd bovendrijven en, zoals hierboven duidelijk wordt, wordt er bij elke vorm van kritiek de desbetreffende persoon afgedaan als een zeur o.i.d. Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde om jou ervan te overtuigen dat deze game niet veel bijzonders is.

Ik zal er in ieder geval wel erbij zeggen dat het qua gameplay de leukste GTA is wat ik heb gespeeld, maar er is genoeg mis met de game.

Haha, dat jij nou juist klaagt over anderen, terwijl je zelf met termen als fanboys komt of zo'n denigrerende smiley post. Dan is het inderdaad verstandiger dat je maar niks zegt.

Het interesseert me ook weinig of jij er 1 of 5 sterren voor geeft. Wel vind ik het wat treurig dat je om jouw redenen geen recensie post. Als jij je verhaal kan beargumenteren zal je niemand horen klagen. Maar dit soort inhoudsloze berichten zijn niet zo boeiend. Leg het op zijn minst normaal uit, daar is een forum als deze voor.

MikeMannuh
Ik vind het grappig dat jij je blijkbaar persoonlijk voelt aangevallen door mijn bericht. Het is best grappig dat, wanneer je in algemene vorm spreekt, er altijd mensen zijn die zich meteen persoonlijk aangevallen voelen. En dan maar afvragen waarom mensen de zin vergaat om een discussie te voeren

avatar van bvonk
Wie bedoel je dan wel MikeMannuh? Wie zegt dat dit het beste spel ooit is? Ik zie in elk geval niemand dat zeggen in de laatste reacties waar jij op reageerde. Denk dus dat je dingen ziet die er gewoon niet zijn. Mijn reactie was op de mannier waarop een ander lid zijn berichten opsteld, niet op de kritiek op dit spel (wat iedereen mag hebben, maar op onzin ga ik niet meer reageren).

MikeMannuh schreef:

Wederom geen inhoudelijke reactie terug. Ik weet genoeg.

avatar van Realistic Gamer
REVIEW:
---------------------------
Grand Theft Auto V
---------------------------

Voor een grote game als deze waar ik lang naar uit keek, een grote review, maar...
Nico Bellic's American Dream Was Better...

De eerste verschijning:
De allereerste verschijning van deze game was in 2011. Ik volg al sinds 2010 de site RockstarGames.com en in 2011 verscheen ineens het logo op de site. Ik sprong toen een gat in de lucht en wilde er meer over te weten komen. Elke dag volgde ik op verschillende sites informatie over deze game. Als er een screenshot was vrijgegeven, was ik zeker de eerste die m' zag! Later volgde er trailers waar mijn mond steeds meer van openviel. Wat zag de game er toch geweldig uit! Ik werd maar steeds nieuwsgieriger naar de game en kon niet wachten om hem te gaan halen en daarna te gaan spelen!

Het verhaal van de Storyline:
Uiteindelijk was het dan zo ver! Ik had gekozen voor de Special Edition. Eenmaal begonnen, begon ik bij 'Prologue'. Iets wat ik wel vaker ben tegengekomen bij de games van Rockstar Games. Denk dan aan bijvoorbeeld de Max Payne serie, waar deze tittel automatisch bij inbegrepen zit. Typisch Rockstar Games dus. In vergelijking met GTA IV ging dit vijfde deel van de serie wat mij betreft al die eerste 5 minuten veel te vlot! Er werd niet begonnen met een goede soundtrack inclusief cutescene, of het besturen van een auto en het omgaan met een telefoon, of het introduceren van alle drie de hoofdpersonen, (Micheal, Franklin en Trevor) nee... Er werd direct begonnen met een overval waar ik niets van af wist. Dat vond ik dan wel een beetje jammer. Dat had dan wel een beetje ordelijker en netter gekund.

Over het algemeen vond ik de storyline naar eigen zeggen een beetje flauw voor een GTA game. Toen ik de laatste missie uitspeelde en de credits over mijn mooie beeldscherm heen gingen had ik zoiets van ''... En dat was het dan? Okè. Er zaten mooie missies tussen en het was veel uitgebreider.'' De verhaallijn vond ik ook wel een beetje kort. Dat had wel ietsje langer mogen duren met een spectaculairder einde. Meer kon ik er echter niet van maken. Sorry.

Het switchen en de drie hoofdpersonen:
Het kruipen in de huid van alle drie de hoofdpersonen ging ook niet al te vlekkeloos in vergelijking met GTA IV. Nico Bellic had wat dat betreft bij de eerste paar seconden al een verhaal, en bij deze game is het allemaal wat lollig, goed en wel. Je krijgt er dan ook niet echt een diepgaand en warm gevoel bij. Persoonlijk vond ik de beste qua storyline en omgeving Franklin als beste uit de kast komen. Trevor vond ik wel erg humoristisch te noemen en Micheal was een beetje de mix tussen die twee. Een beetje humor en een beetje actie. Het switchen vond ik eigenlijk niet zo prettig en dat kwam mede doordat je je eigen moet kunnen verdiepen in èèn persoon en niet in drie verschillende personen met een andere sfeer en persoonlijkheid. Hierdoor ontstaat dus een twist met verschillende sferen, persoonlijkheden en verhalen.

Gameplay:
*Zucht* ... Oh, wat had ik me toch rot geërgd aan de gameplay... Het was veel te snel en veel te direct. Ik moest erg wennen aan de nieuwe GTA besturing die ik absoluut niet gewend was in vergelijke met de erg realistische gameplay van GTA IV. Ik kon er zo slecht mee overweg, dat ik bijna net op het randje de game wou afschaffen! Maar ik dacht ''Er moet toch een andere manier zijn!'' Het besturen van een auto ging beter door kleine tikjes te geven aan je R3 knop, in plaats van wat ik dus bij GTA IV deed en dat was dat ik de R3 knop wat langer links of rechts hield. Daarbij als er een scherpe bocht kwam, deed ik wat afremmen om de bocht beter te kunnen nemen door te slippen. Conclusie is dus dat de stuurbekrachtiging bij deze game kei licht is en die van GTA IV erg zwaar is. Ik had er lang aan moeten wennen maar het was me toch gelukt en dat gelde ook voor lopen. Ik had al trofeeën van deze game gekregen, dus de game afschaffen en weg doen was niet echt een optie. Nee. Ik zette toch door!

Graphics en vormgeving:
Potjandorie toch! Wat heeft Rockstar Games weer hard gewerkt en uiterst prachtig werk geleverd qua graphics en vormgeving. Iedereen weet net zo goed als ik dat deze game er op de puntjes goed uitziet! Hier valt dus dan ook eigenlijk absoluut helemaal niets geen negativiteit over te melden. Het is groot en het voordeel van deze game is dat je niet al te vaak op dezelfde plaatsen komt wat dus wel een klein nadeel was aan zijn voorganger. De landschappen, boerderijen, auto's, personages, wilde dieren, w.c's, enzovoort. Werkelijk alles is tot op de bodem uitgewerkt! Prachtig gedaan! Dit kan ik alleen maar aanmoedigen. Maar toch zijn we dit wel allemaal gewend van Rockstar games. Dit hebben we trouwens ook wel veelal te danken aan de ondersteuning van Rockstar San Diego aan Rockstar North. Dit valt dan ook wel snel terug te zien aan de gameplay die veel lijkt op die van Red Dead Redemtion en het autorijden van L.A Noire. Ze hadden echt flink samengewerkt! Mijn complimenten voor deze goede samenwerking waar ik eigenlijk niet echt een voorstander van was.

Muziek:
Tijdens het laden van de game, hoor je meestal bij een GTA game een lekkere goeie soundtrack. Helaas vond ik dat ook bij dit vijfde deel dat niet het geval. Ik had een soundtrack verwacht die net zo klonk als die van GTA SanAndreas of GTA IV maar ook dit blijkt helaas niet het geval te zijn. Persoonlijk vind ik de soundtrack van dit vijfde deel een beetje saai met een saai ritme. Voor z'n grote stoere game als deze mocht de soundtrack wat meer hip hop achtig zijn met een goeie bas, in plaats van langzaam en rustig.

De radiozenders waren daarentegen wel veel beter dan in het vorige deel. Veel beter zelfs. Ik had twee echte favoriete nummers en dat waren: Kenny Loggins - I'm Free en Wham! - Everything She Whants. Daarnaast zaten er ook gewoon heel veel andere leuke nummers tussen. Het was in ieder geval beter dan in GTA IV en absoluut een genot om naar te luisteren. Zeker als je een harman/kardon installatie heb.

Ook tijdens een missie was er wel eens muziek op de achtergrond. Het klonk wel een beetje Max Payne 3 achtig. Soms lijkt het wel alsof Max Payne 3 een testje was voor deze game net zoals GTA Vice City voor GTA SanAndres was.

Multiplayer:
Ik speel bijna nooit multiplayer (uitgezonderd de Uncharted serie en GTA IV) en ben ook maar z'n twee keer online geweest bij deze game. het gaat nu niet meer effe via je telefoon, nee, je moet nu eerst naar het hoofdmenu en vervolgens lang wachten. Dan kun je niet kiezen, nee, je moet eerst je eigen familie maken (wat nergens op slaat) en je word vervolgens in een korte verhaallijn gestopt in plaats van dat je meteen kunt kiezen wat je wilt doen.

Uiteindelijk ben je vrij en je kunt doen wat je wilt. het spijt me zeer dat ik dit zo moet zeggen, maar ik moet eerlijk blijven en vond ook de multiplayer beter in GTA IV.

Tot Slot:
De game kent dus ook wel zijn nadelen, maar daarentegen zijn er ook weer veel voordelen! De wereld waarin je leeft is erg realistisch opgebouwd. Je komt niet vaak op dezelfde plekken en er zijn vele activiteiten naast je missies (waar ik eigenlijk niet veel om gaf) en nog vele andere opties. De wereld waarin je leeft is buitengewoon goed afgewerkt, maar de storyline, de personages en de soundtrack was wat minder goed en had veel beter kunnen zijn.

Cijfer:
Het verhaal van de storyline, de personages, de soundtrack en de lengte van de storyline zijn grote minpunten, maar vanwege de moeite die de Rockstar game studio's er voor gedaan hebben en omdat alles er zo perfect gedetailleerd er uit ziet, komt deze game net niet uit op een 3,5 maar toch wel op een:

4.0 ****

avatar van Ageingrebel
Realistic Gamer schreef:

Multiplayer:

Multiplayer kan je spelen door gewoon in je player selection wheel de onderste optie te kiezen (je online character).

Met je eigen familie maken bedoel je vast je character vorm geven? Lijkt me toch vrij standaard voor online gaming?

avatar van Martijn
+ dat beginnende verhaallijntje is gewoon een korte tutorial (max een half uurtje) en als je die klaar hebt kun je gewoon beginnen met vrij je eigen gang gaan. Je personage vormgeven hoeft ook maar 1 keer en dat kan ook als je er geen zin in hebt met 1 druk op de knop gedaan zijn.

Na een paar uurtjes GTA online geprobeert te hebben kom ik toch wel tot de conclusie dat ik het niks vind. Op de een of andere manier werkt het bij mij maar half. TDM en ander soort "missie's" laden niet en het duurt me gewoon te lang? Het idee wat Rockstar aandroeg in de trailers lijkt dus voorals nog een sprookje, verder irriteer ik me mateloos aan de pratende mensen in de "room" waarin je speelt, verder vond ik het ook zwaar irritant dat ik een winkeltje overviel en na buiten rende en overreden werd door een of andere malloot. Al met al een zware tegenvaller. Wat voor mij inhoud dat GTA toch een offline ervaring blijft

carlo schreef:

Hier ben ik het dus ook mee eens...

avatar van Tsjo-Wi
Je moet Online ook met een leuke crew spelen ipv alleen. Anders kun je beter bij de singleplayer blijven. Ik vind GTA Online echt fantastisch, heerlijk om met je vrienden wat aan te kloten en missies te doen. Enige minpunt is dat je vrij snel het meeste wel gezien heb. De missies en game modes zijn niet gevarieerd genoeg waardoor ik en mijn crew er nu wel op uitgekeken zijn. Het is nog steeds wachten op de heists..

carlo schreef:

Haha dat hoort toch bij het spel! Iemand beroofd een winkel, jij beroofd hem en gaat er met het geld er van door, net als die auto die Simeon wil, daar hoort gewoon een gevecht bij wie hem het eerste inlevert, anders zou het inderdaad een saaie bedoeling zijn.

Als je wat hoger level wordt worden de missies ook leuker, natuurlijk is het allemaal rennen schieten rijden en vliegen maar wat had je anders verwacht? De missies met teams zijn ook leuk en staan garant voor flink wat Player VS Player spektakel.

Ik heb een probleem, iemand misschien die een oplossing weet? Ik ben begonnen met de GTA V stuntjumps, aan de hand van deze video:

YouTube - GTA V - All Stunt Jump Locations

Nou is me dit overkomen: Van de 50 heb ik er 49 behaald, 1 schijnbaar niet. Dit moet per ongeluk gebeurd zijn, want ik ben de hele video gevolgd van stunt 1 tot 50. Maar ik zie het niet zitten om ze nu allemaal opnieuw te doen (dit heeft me echt heel veel uren gekost) om te zien welke ik nu overgeslagen heb.

Hoe kan dit opgelost worden?

Misschien helpt deze map wel. Hier staan de locaties van alle stunt jumps met een kort filmpje. Ik hoop dat het helpt!

Nee, ik ken die map namelijk

Het probleem is dat ik (zo goed als zeker) 50 jumps heb gedaan, maar dat er schijnbaar 1 is mislukt, wat ik niet gemerkt hebt. Of er zit een bug in de game, daar las ik online ook al wat over toen ik er gister op ben gaan Googelen. Ik zit nu met het probleem dat ik niet weet welke jump over moet. En om ze weer alle 50 te doen...pfff.

Manny Calavera schreef:
Nee, ik ken die map namelijk

Dat probleem had ik ook bij een Assassin's Creed spel met veren verzamelen Wat een gedoe was dat zeg..

Manny Calavera schreef:

Oh dat wist ik niet .

avatar van Realistic Gamer
Wat ik nog vergeten te melden was in mijn ''REVIEW'', was dat ik naar mijn mening de game-over van deze game erg irritant vond. Dat geluidje, langzaam beeld en een foto die gemaakt word. Vervolgens word het beeld zwart en kun je rechts beneden uit de mogelijkheden kiezen.

Ook dat vond ik eerlijk gezegd naar mijn mening beter in GTA IV. Het is niet irriterend maar rustig en je kunt ook nog snel voor de grap even om je heen kijken. Het klinkt misschien een beetje raar, maar het is toch in ieder geval een detail in de game.

avatar van bettafish14
Wauw, speel ik na een tijdje weer eens gta5... zie ik een mooie auto. Heb ik hem gecustomized rijd ik naar mijn garage, staat er dat ie vol zit. Zet ik mijn nieuwe auto buiten de garage neer om een andere auto te verwijderen kom ik buiten is me nieuwe auto weg? Dacht dat dit soort dingen verbeterd waren?

Ja, dat vond ik ook stupid, hadden ze een swap-out optie voor moeten maken...

Maar wel grote kans dat je vers gepimpte auto daarna bij de Police Impound staat. Kan je 'm daar weer oppikken, mits je in de tussentijd geen nieuwe autos gestolen/gereden hebt. Hij saved de 2 laatste.

avatar van bettafish14
Oke goeie tip zal volgende keer onthouden. Ik had toevallig zo'n zelfde auto opnieuw gevonden en dus weer gecustomized en had al ruimte gemaakt dus het was wel gelukt, maarja wel 2x zoveel geld kwijt....

btw online he, ik reed in een auto en werd gevolgd door een andere speler, ik remde en hij vloog voorbij vervolgens aim ik en schiet hem precies door ze hoofd door ze achterraam in één keer zonder ook maar bij te sturen met me mikkertje. Vervolgens een minuut later komt ie weer achter me aan en doe precies hetzelfde en schiet weer door ze achterraam door ze hoofd in één keer. Is dit gewoon puur geluk of is het auto-aim? Ik zat nog gewoon in me auto toen ik schoot en hij dus ook in die van hem.

In online heb je inderdaad auto-aim. Als je inzoomed word je reticle meteen op een andere speler gezet.

avatar van bettafish14
Oke dat geldt dus ook als je in de auto zit? En die andere persoon ook. Bij singleplayer werkt auto aim alleen als je uit je auto stapt dacht ik.

avatar van Marcellussss
Geen auto-aim als je in een voertuig zit, zowel offline als online. Missiles zijn een uitzondering.

DarthSolidKevin schreef:

Het ligt eraan of je in de singleplayer auto-aim aan hebt staan of niet, daar is de multiplayer ook afhankelijk van. Ik begrijp niet wat de lol is van auto-aim in de multiplayer.

Martijn schreef:

Het enige probleem is dan wel dat je geen schijn van kans maakt in de multiplayer, aangezien iedereen het wel heeft.

Ik dacht dat er daar andere servers voor waren?

Die zijn er geloof ik ook, maar je kunt er niet appart naar zoeken (tenminste de laatste keer dat ik het heb gedaan).

avatar van Martijn
De multiplayer server waar je inkomt is afhankelijk van de aimingmode die je ingesteld hebt in singleplayer, dus als je auto aim aan hebt staan kom je op auto aim servers, heb je free aim aanstaan kom je daarin. Dus iedereen die bij je in de server zit speelt met dezelfde optie.

Alleen een beetje jammer dat al mijn vrienden met auto aim spelen . Hierdoor kwam ik steeds bij die auto aim zooi.