Grand Theft Auto V (2013)

Alternatieve titels: GTA V | GTA 5

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Los Santos, een gevaarlijke stad vol met drugs en bendes. In deze gigantische wereld zijn er genoeg auto's om te stelen, mini-games te spelen en missies te voltooien. Michael, Franklin en Trevor zijn alle drie personages die in Los Santos wonen. Michael wil een ander leven, een rustig leven, maar wordt terug in de wereld van misdaad getrokken. Franklin is opgegroeid in de achterbuurt, maar pas als hij Michael ontmoet wordt hij echt in de misdaad gesleept. Trevor is een krankzinnige psychopaat, en een goede vriend van Michael.

AvMerode
Snap wel waarom sommige mensen de online leuk vinden.
Vind het alleen zo omslachtig om elke keer mensen uit te nodigen en de meeste mensen accepteren geen invite.
Ze hadden gewoon directe matchmaking servers moeten creëren zodat je gelijk deathmatch en races kunt spelen.
Of zijn er wel directe matchmaking servers? misschien dat ik het over het hoofd zie.
Werd vandaag gelukkig uitgenodigd door een paar Amerikaanse spelers en heb vervolgens een paar online potjes met Tsjo-Wi gepeeld en die races zijn wel echt verslavend te noemen.
Had al meer dan een jaar geen online mp meer gespeeld, maar gelukkig niet verleerd.
Al heb ik wel free aim ingesteld en in deatchmatch potjes word ik ook steeds dik ingemaakt.

avatar van Tsjo-Wi
Ja was lachen gisteravond! Ik kan ook nooit stoppen met die races, zeker niet als je ook regelmatig wint.
Trouwens, als je snel een match wilt doen moet je naar quick jobs gaan op je telefoon. Dan kom je vrijwel altijd direct in een server met meerdere spelers terecht.

Hadouken schreef:
Kan iemand me nog eens uitleggen hoe het zit met die opgeslagen auto´s? Ben er inmiddels al 2 kwijtgeraakt. Eentje heb ik daadwerkelijk gekocht via het internet en toen ik klaar was met een missie was ie weg en ook niet meer terug te vinden in de Vehicle Depot. Lame dat ze echt gekochte auto's niet voor altijd opslaan.

Een andere auto was ik vast mee komen te zitten in de wildernis maar die heb ik ook niet meer terug kunnen vinden bij het Vehicle Depot. Dus hoe kan ik voorkomen dat ik autos verlies? Voor mijn gevoel heeft dat auto kopen en tunen nu weinig zin.

Overigens zo'n beetje het enige minpuntje van deze verder briljante game.

Het is gewoon een kutbug waarmee ik ook al een ton of 2 mee verloren heb. Volgens mij kunnen er maar 2 auto's opgeslagen worden in het depot, en soms slaat hij een willekeurige auto op waarmee ik 400 meter gereden heb ipv mijn gekochte volledig getunede sportbak.

Het gekke is dat soms je auto's wel op je oprit komen te staan en soms weer niet. Bij Michael willen ze wel eens buiten het hek aan de straat staan, daar moet je ook ff kijken.

Nu ga ik natuurlijk een hele domme vraag stellen, maar waarom zou je in hemelsnaam auto's willen hebben en tunen in GTA?

Koop Gran turismo 6, kan je auto's opslaan en tunen wat je wilt.

Maar iemand hier al 150 miljoen uitgegeven aan de golfbaan? Gaat voor mij wel een tijdje duren om dat geld bij elkaar te sparen.

(willie) schreef:

Koop Gran turismo 6, kan je auto's opslaan en tunen wat je wilt.

Precies mijn gedachte. Wat boeit het in hemelsnaam? Ik hecht sowieso geen waarde aan auto's in de game. Is er 1 kapot, dan neem ik een andere. Ik heb alleen die James Bond auto (zo omschrijf ik hem maar) online gekocht bij GTA V. Vond ik wel leuk.

avatar van Martijn
Tja ooit gedacht aan persoonlijke voorkeuren? De ene vindt dit leuk de andere dat? En je kunt als professionele gangsters natuurlijk niet aankomen met zon Dacia autotje he, je moet toch wel echt een dikke godfather slee hebben inclusief verduisterde ramen. En de mooiste upgrade is toch wel de 2 hoorns boven op Trevors auto.

Waar kan je trouwens je auto's pimpen dan? Zit bijna op het einde maar ben dat nog niet tegengekomen Uiteraard komt dit ook omdat het me niet boeit.

avatar van Awake78
Ook handig om kogelvrije banden eronder te hangen bij die pimpshop...

avatar van Martijn
En extra armor is ook handig, je rijdt veel sneller je auto in de poeier. Het is voornamelijk gunstig om al die dingen bij de standaard auto's van de 3 personages te doen, die houden ze toch altijd en die komen telkens weer terug.

Ligt het trouwens aan kun je sinds de patch van vandaag sowieso langer doorrijden met auto's en ontploffen ze minder snel bij een slechte landing.

avatar van wiiplayer
Ajax&Litmanen1 schreef:

Hoe kan dit toch jongen? Het is juist zo leuk

Nee snap het wel. Dat doe je liever in Need for Speed en zo

avatar van creepy_one
Ja, ik had een keer een random auto gepimpt, dat koste me bakken met geld had 'm even onder dat dakje bij het huis van Floyd gezet (op de plek van die pick-up en de pick-up daar dan weer achter), even opslaan en dan kijken of die er nog stond. Wat denk je? Nee hoor, helemaal foetsie en natuurlijk was ik mijn geld wel gewoon kwijt... Heel frustrerend!

avatar van wiiplayer
Boeiend, je krijgt tientallen miljoenen dollars in deze game.

Ik kreeg helemaal niets, ik moest er keihard voor werken.

Het geld is wel een beetje gek ditmaal, ik heb voor alle karakters alleen maar wapens gekocht als ik naar de wapenwinkel gestuurd werd in een missie, verder niets nodig gehad schijnbaar.

Dat speculeren, daar heb ik geen kaas van gegeten, die Lester missies speelde ik gewoon, terwijl ik wist dat ik toen een grote belegging moest gaan doen.

Denk dat ik ook wel 2 ton aan ziekenhuiskosten heb uitgegeven, meestal vanwege geklooi met helicopters en stuntvliegtuigen, maar ook wel eens in een hoek gezet door de politie waarbij jezelf opblazen een beter idee is dan je wapens af laten pakken.

avatar van Martijn
Je houdt je wapens wel maar je ammo niet. Ook al doe je niets op de beurs met Michael heb je na een paar heists en een beetje mazzel met random events zo een miljoen te pakken.

Ja, dat inderdaad, maar vond ik niet zo'n goed idee.

Ik heb nog wel een vraag over de Online mode, stel ik koop een huis op Rockford Hills..en ik kap ff met gamen ben ik dan de huis kwijt en moet ik hem dan opnieuw aanschaffen als ik weer speel? Als dat huis van mij is en het blijft zo en ik kom weer eens Online in een room met toevallig een persoon die datzelfde huis heeft gekocht op een andere dag...en dan?

avatar van Rien
Ik ga helaas toch het gemiddelde omlaag halen.. Opzicht een toffe game iets te overhyped..
Heb een aantal pagina's terug al onderbouwing gegeven.

Geef het 3,5*.

Edit: Had al een stem gegeven dus... Damn you alcohol!

De bijna perfecte game!

Ik heb afgelopen week eindelijk de game uitgespeeld. Dit had geen haast, ik heb het lekker rustig op mijn gemak gedaan. Ik heb zelden zo bizar veel naar een game uitgekeken als naar GTA V. De hele hype rondom V was al geweldig. Ieder nieuw logo, screenshot, filmpje of klein beetje informatie over wat je in de game kon heb ik verslonden. Fanboy gedrag? Ja, best wel. Maar dat betekende ook wel dat GTA V aan gigantische eisen moest voldoen, want als de verwachtingen zo bizar hoog zijn, dan vallen ze meestal tegen.

Gelukkig viel GTA V niet tegen. Sterker, de game heeft eigenlijk alles waargemaakt waar ik op hoopte en ging daar nog ruim overheen. Ik heb persoonlijk enorm van GTA IV genoten, maar ik miste in die game wel een achterland achter de stad, wat in GTA San Andreas wel zat. plus ik vond dat GTA IV vrij grauw was. Ik verlangde terug naar de zomerse sferen van Vice City. Gelukkig heeft Rockstar me alles gegeven waar ik naar verlangde. Los Santos is een gigantische stad geworden, maar dat was maar 1/3e deel van de hele map. Het achterland zit er weer in en is ook gigantisch. Bergen, dorpjes, rivieren, bossen, gehuchten, snelwegen...alles zit er weer in. De meeste fun heb ik toch in die gebieden beleefd. Helemaal omdat GTA V echt enorm gedetailleerd is. Over bijna elk detail is nagedacht. Bekijk ook eens dit filmpje voor goede voorbeelden:

YouTube - GTA 5: 41 Tiny Mind-Blowing Things

Dat geeft echt aan dat Rockstar keihard heeft gewerkt om een bijna perfecte game af te leveren. Grafisch is sowieso alles uit deze consoles geperst. GTA V ziet er schitterend uit. Let eens op het water of weer-effecten. Af en toe is er wat pop-up wat niet helemaal geweldig gaat, maar dat stoorde me echt totaal niet.

Zonder activiteiten is een grote map ook niet zo veel, dus daar hebben ze ook alles aan gedaan. Ik wist dat er een hoop te doen zou zijn, maar zoveel had ik ook niet gedacht. De hoofdmissies zijn veel diverser en origineler geworden. Vooral met Michael (en zijn gezin) en Trevor (met zijn bizarre gedrag) maak je de gekste dingen mee tijdens missies. In oude GTA's was het te vaak dat je van A naar B ging rijden, daar iets moest ophalen of iemand moest neerschieten en dat was het. Nu zit er veel meer diversiteit in alles. En de missies worden ook nog eens opgefleurd met geweldige cut-scenes die van een zeer hoog niveau zijn. Vooral de scriptschrijvers van GTA V verdienen alle lof, want de dialogen zijn regelmatig weergaloos en zeer grappig. Dit merk je ook als je tijdens een missie met 2 personen in een auto zit. Ik heb me soms dood gelachen om de fantastische gesprekken. Michael die Trevor voor een hipster uit zit te maken, haha. Van zulke dialogen geniet ik echt.

De missies zijn dus erg gevarieerd, maar er zijn ook nog genoeg old-school missies waarin je gewoon flink moet knallen. Gelukkig is het wapenpakket flink breed (tip: granatelauncher kopen en de ammo op peil houden, geweldig wapen!) waardoor je flink wat tegenstand kan bieden. Wat soms ook hard nodig is, want je hebt soms tientallen vijanden tegenover je. De missies zijn soms ook best moeilijk, maar gelukkig hebben ze het checkpoint systeem flink aangepast waardoor je niet steeds een missie opnieuw moet spelen als je sterft. Geweldige aanpassing, want dat was een gigantische ergernis in de oude delen. Het is niet tof om 20 minuten een missie te spelen, vlak voor tijd dood te gaan en alles weer opnieuw te moeten doen.

Maar buiten de missies valt er genoeg te doen. Denk aan strangler-missies, waarin je kleine zijmissies doet die soms heerlijk bizar zijn. Je werkt samen met een paparazzi, je helpt een UFO groep of je helpt een door bekendheden geobsedeerd bejaard echtpaar. Daar kan je weer heel wat uurtjes in stoppen. Of je gaat met een duikboot op de zeebodem dingen zoeken. Er is altijd wel wat te doen. En als je geen zin in een missie hebt ga je tennissen, golfen, parachutespringen, offroad racen of een triatlon lopen. Of je komt onderweg situaties tegen waarbij je in kan grijpen. Rockstar heeft er zoveel ingestopt, niet normaal. Het zorgt er allemaal bij elkaar voor dat je je in een complete wereld waant waar jij ook maar 1 poppetje bent. Zonder dat jij er bij bent betrokken zie je shoot-outs tussen politie en criminelen of gebeuren er gekke dingen om je heen. Je hebt volledige vrijheid om te doen wat je wilt. Rennen, zwemmen, rijden, varen, duiken, vliegen...je kan alles.

Een grote verandering is dat we nu 3 personages besturen, waar je tussen kunt switchen. Een prima verandering, want het werkt erg goed. Het is ook leuk om soms met de 3 personages een missie uit te voeren. Trevor is genadeloos en erg agressief, Michael is de gepensioneerde crimineel die nu tijd aan de familie probeert te besteden, al haten zij hem en Franklin is de CJ kopie uit GTA San Andreas. Ik vond Michael en Trevor echt geweldig boeiend, terwijl Franklin wat saai was. Ik heb dan ook niks met dat gangsta-cultuurtje. Dat vond ik bij GTA San Andreas ook al geen zak aan. Yoo homie en niggaahhh...vervelend om zulke teksten steeds te horen. Maar Michael en Trevor maken alles goed. Uiteindelijk leer je ze vrij goed kennen, inclusief hun achtergronden. Het switchen gaat ook prima en het is regelmatig erg grappig om te zien waarin je je personage aan treft na een switch. Zeker Trevor kom je in de meest weirde situaties tegen. Dat is dan ook 1 van de grootste pluspunten van GTA V: de humor. Dat maakt van GTA V ook een game die ik nog steeds vaak zal spelen. Alleen al om gewoon lekker door San Andreas heen te rijden of om gewoon eens een simpele random missie te doen. En dat onder het genot van de vele radiozenders. De muziek is toch weer een groot pluspunt. Er zit veel lekkere muziek in de game, al luister ik nog liever naar bijvoorbeeld het Weazel News. Die uitzendingen zijn echt hilarisch en het blijft ook leuk om op de radio te horen wat jij net in een missie hebt gedaan. Dat versterkt het gevoel dat dit een compleet levende wereld is. Elk detail klopt. Ik speel de game nu bijna een maand en ben er nog niet op uitgekeken.

Er valt best wel iets op GTA V aan te merken, maar het is toch wel heel minimaal. Ik heb zelden een game gespeeld waar zoveel spelplezier in zit als bij deze. Er valt zoveel over te zeggen, want er valt zoveel in te doen. Ik had nog willen benoemen dat het plannen en uitvoeren van heists erg leuk is. Of dat je mobiele telefoon weer enorm handig is.Dit wordt dan ook een dikverdiende 5* en een plekje in mijn top 10. En nu begint het jarenlange wachten op GTA 6.

Trouwens, voor de game uit gespeeld heeft....welke optie kozen jullie met Franklin? Michael of Trevor doden of de optie C Deathwish? Ik koos C, wilde beide helden niet vermoorden. Wat kozen jullie?

avatar van jerom1234
Ik koos ook C

avatar van Hadouken
Ik ook C. Buiten dat ik ze geen van beiden wilde vermoorden schreeuwde een paar maten van me moord en brand dat ik hoe dan ook op het laatst voor C moest kiezen. En zo geschiedde.

avatar van Spawn
Ik heb ze alle 3 gekozen. Heb gelijk na de laatste heist 3 aparte saves aangemaakt om ze alle 3 te spelen. Ik wist gelukkig dat er 3 eindes waren maar meer ook niet wat het toch nog spannend hield.

Einde A en B vond ik zelf totaal niet in het verhaal passen omdat je gewoon 1 van de hoofdpersonages mist. C paste er gelukkig wel in en die vond ik ook het meest logisch. Ze rekenen met iedereen af die ze nog in de weg staat en gaan daarna elk hun eigen weg. Het mooiste eind vind ik zelf al waren de andere ook mooi in beeld gebracht.

avatar van solidKevin
Ik heb ook voor C gekozen, omdat je dan gewoon alle characters kon behouden.

avatar van Hadouken
Maar als je bijvoorbeeld Trevor zou vermoorden, mis je die dan in de rest van je game? Dan kan je dus ook geen rampages meer uitvoeren, huizen voor Trevor kopen of andere Trevor-dingetjes en dus nooit meer 100% uitspelen?

Review GTA V

Als er een game is waar veel mensen lang naar uit hebben gekeken, dan is het deze wel. Elk filmpje, elke screenshot maakte veel mensen helemaal gek. Ik bleef er zelf vrij rustig onder en ik had ook niet het gevoel dat ik de game meteen moest halen, aangezien ik GTA IV vrij slecht vond. Op de dag van de release werd ik toch geprikkeld om hem ook te halen. Dit kwam vooral door het enthousiasme van mensen in mijn omgeving en op Gamesmeter. Ik heb geen spijt van mijn aankoop.

GTA V is namelijk een indrukwekkende game met veel details. Niet alleen op grafisch gebied, maar ook dingen zoals de radio spotjes en internetsites zijn goed gedaan. Rockstar heeft het maximale uit de Xbox 360 weten te trekken, maar je ziet gewoon dat de console soms moeite heeft om het allemaal te trekken. Hierbij moet je denken aan kleine voorwerpen die te laat inladen waardoor je er ineens met je auto tegenaan zit. Dit is geen verwijt aan Rockstar of GTA, maar aan de verouderde console. Daarnaast is er in de wereld genoeg te doen. De verschillende minigames zoals golf en tennis zijn een leuke toevoeging, maar het is voor mij niet echt een game verlenger.

De missies hebben ook positieve veranderingen gekregen. Het is niet zoals in voorgaande delen, dat je bijna de eerste 5 uur van de game bezig bent met een lange tutorial. Dit was namelijk een van de grootste minpunten van de voorgaande delen. De missies zijn daarnaast ook een stuk diverser geworden. Je hoeft namelijk minder vaak van punt A naar B om iemand te vermoorden. Je rijdt echter wel vaak van punt A naar B, maar het gebeurd altijd op verschillende manieren waardoor de missies fris en leuk blijven. Het feit dat je met 3 personages speelt help daar ook bij.

In GTA V speel je namelijk met drie verschillende personages met ieder hun eigen persoonlijkheden. Michael is een man die moeite heeft om een leven te leiden zonder criminaliteit en degene die eronder lijden is zijn (een beetje disfunctionele) familie. Trevor kan het beste worden omschreven als een psychopaat. Hij is echter niet zo slecht als je in eerste instantie zou denken. Als hij echt om mensen geeft is hij normaler dan je had verwacht. Franklin is de man die uit de getto wil ontsnappen. Hij wil meer maken van zijn leven dan hetgeen wat hij nu heeft. Het drietal klinkt als een rare groep, maar door het uitstekende werk van Rockstar komen de personages echt goed tot bloei. Het verwisselen van personage gaat heel soepel en is op een goede manier gemaakt. Tijdens de missies had ik er soms wel wat meer moeite mee, omdat er veel om je heen gebeurd.

De auto’s zijn een stuk beter gemaakt. Het is namelijk niet zo dat je het idee hebt dat je met een baksteen door de bocht gaat. Elke auto is weer anders en het is best leuk om er mee te cruisen met een muziekje erbij. Op het gebied van radio stations vond ik het persoonlijk wel wat tegenvallen. Ik heb hem zelf altijd op Los Santos Rock radio staan, omdat ik echt houd van classic rock en power pop, maar ik denk dat ze er wel wat meer uit hadden kunnen halen. Vooral als je het vergelijkt met de nummers in GTA: San Andreas en de dj van K-DST.

Ten slotte wil ik het nog even hebben over GTA Online. GTA Online is iets nieuws op multiplayer gebied, die nog wel het meest doet denken aan SAMP (San Andreas Multiplayer). Rockstar had in het begin helaas wat moeite met de werking van de servers, maar dit is gelukkig opgelost. In het begin krijg je de optie om een personage te maken, maar dit is één van de slechtste character creation modes die ik ooit heb gezien. Er is namelijk heel erg weinig aan je personage aan te passen. Hier gaat het natuurlijk niet om, maar het mag best wel genoemd worden. Nadat je de tutorial hebt gedaan, wordt je los gelaten in de wereld. Hier krijg je verschillende missies die je alleen, of met meer mensen kunt doen. Daarnaast kun je ook meedoen met deathmatches, races, parachute sprongen en nog veel meer. Er is hier dus genoeg te doen, om de levensduur wat omhoog te halen.

GTA V is leuker dan ik in eerste instantie had verwacht. Rockstar gaat de goede kant op met de serie en ik kijk al uit naar wat er nog komen gaat. 4*

Hadouken schreef:

Ja daar komt het eigenlijk wel op neer. Eigenlijk is C de enige "goede" keuze.

avatar van Hadouken
Maar goed dat ik voor C heb gekozen dan.

Maar hoe kom ik nu eigenlijk online? Al 3x gehad dat de servers unavailable waren en dan kan je wel een character maken, maar na het invoeren van de naam loopt ie steeds vast... onzin...

avatar van solidKevin
Vreemd. Op welke console speel je?

Miljardair Nu maar eens de golfbaan kopen, wat dure auto's en een privéjet.