Grand Theft Auto V (2013)

Alternatieve titels: GTA V | GTA 5

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Los Santos, een gevaarlijke stad vol met drugs en bendes. In deze gigantische wereld zijn er genoeg auto's om te stelen, mini-games te spelen en missies te voltooien. Michael, Franklin en Trevor zijn alle drie personages die in Los Santos wonen. Michael wil een ander leven, een rustig leven, maar wordt terug in de wereld van misdaad getrokken. Franklin is opgegroeid in de achterbuurt, maar pas als hij Michael ontmoet wordt hij echt in de misdaad gesleept. Trevor is een krankzinnige psychopaat, en een goede vriend van Michael.

avatar van CarealotCarrot
Manny Calavera schreef:
Voor die 10 gamers die 'm nog niet hebben gespeeld zou je denken

Nou daar ben ik er dus een van. Vond het zeker dus wel leuk om zo'n grote game te kunnen toevoegen aan mijn bibliotheek, had hem los waarschijnlijk nooit gekocht.

CarealotCarrot schreef:

Nou mooi toch Ik juich het toe dat ipv 99 procent nu 100 procent GTA V heeft gespeeld haha.

Heb nog nooit zo'n hype meegemaakt richting de release van een game. En die het helemaal waar maakte.

avatar van Sateck
Het wordt wat mij betreft toch wel eens tijd voor een nieuw deel van GTA. Het is alweer 7 jaar(!) terug dat dit uitkwam. Het zou toch fantastisch zijn als we in +/- februari 2021 op de next gen een nieuwe GTA krijgen?

Sateck schreef:

Ik snak er naar. Als GTA 6 alleen op de nieuwe consoles uit zou komen zou ik daarvoor al een nieuwe console kopen.

Meestal doet Rockstar wel eens per paar jaar een nieuwe blockbustergame.

GTA 4: 2008
RDR 1: 2010
GTA 5: 2013
RDR 2: 2018
GTA 6: 2021/2022

Ik ga er volledig vanuit dat het sowieso next gen games worden, dus ik reken op zijn vroegst pas in najaar 2021.

Voor mij is de beste manier om GTA5 te omschrijven, ondanks de hoge reputatie die het heeft, “een aangename verrassing”. In het verleden heb ik weleens GTA gedaan, maar dit viel niet in de smaak. In mijn herinnering bestond het uit tientallen uren heen en weer rijden, met een mediocre autorijsysteem. Het werd snel eentonig en ik ging liever een racegame doen als ik goede auto gameplay wilde. Maar GTA5 liet zien dat er veel meer achter de ervaring zit.

Ja, je bent in principe nog steeds 3/4e van de tijd bezig met heen en weer rijden, met een autorijsysteem dat niet bijzonder diepgaand is in vergelijking met goede racegames, maar daar zit niet de kracht van de game. De kracht komt juist van narratief en de levendige wereld. Een groot deel van de tijd dat je aan het rijden bent kun je genieten van alle gesprekken die de personages met elkaar hebben. Deze dialogen zijn meestal sterk geschreven, waarin het harde karakter van de personages sterk op de voorgrond werd gezet. Met heel wat fucks, shits and nigger woorden die je kant op worden gegooid. Alle personages hebben duidelijke doelen, dingen waar ze blij van worden, of juist boos en zelfs verdrietig. Deze drie-dimensionaliteit zorgde voor veel interessante conflicten.

Zelfs als ik het hoofdverhaal negeer dan is er genoeg plezier te beleven in alle optionele missies. Iedere missie verteld een vreemd verhaal met gekke figuren, waar ik regelmatig hard in de lach om schoot. Het narratief deed me enigszins denken aan iets dat je van Tarantino verwacht. Of Training Day en Boyz In The Hood: het heftige misdaadleven waar men geen shock meer ervaart over de gruweldingen die ze doen, gebracht met verrassend veel humor die niet van de drama ontnam.

In de momenten dat het verhaal even stilstaat (wanneer je een stuk moet rijden zonder dialogen) verliest de game niet zijn charme. Dit komt door de ijzersterke toevoeging van de radiozenders. Een rit die anders saai kon zijn werd automatisch leuk gemaakt door alle humoristische podcasten, nieuwsberichten, reclames of de goede selectie aan muziek. Ik heb persoonlijk niets met hip hop of dance, maar ik kon veel plezier halen uit de rock/punk/country/pop zenders. Er waren zelfs meerdere momenten dat ik gewoon een tijdje met de auto stilstond om aandachtig naar de radio te luisteren, ipv de missies te doen.

De wereld is erg goed tot leven gebracht. Ik ben in mijn leven meerdere keren naar Amerika gegaan, en ze wisten de feel van het reizen door een stad perfect na te creëren. Ik kreeg haast zin om weer een vakantie te boeken. Van alle verschillende gebouwen, natuur, mensen (en hoe ze reageren op de omgeving), tot allerlei gekke andere details. Deze wereld voelt heel echt.

De gameplay is waar ik me minder positief over voel. Het bestuurt allemaal prima: het kon leuk zijn een groot schietgevecht te winnen of op hoog tempo tussen de auto’s scheuren, maar het miste de diepgang. Alsof ze de eerste paar stappen hadden gemaakt voor een toffe racegame of 3rd person shooter, maar ze vervolgens het bij de basis hielden. Er was nooit een moment dat ik een missie deed voor het plezier van de gameplay, maar vrijwel altijd voor het verhaal dat eromheen verteld werd. Desalniettemin, de game geeft je de optie om gameplay stukken te skippen mits je vastloopt. Hierdoor kwam er nooit een moment kwam dat het plezier er teveel vanaf ging, omdat ik deze stukken gewoon oversloeg (waren er trouwens niet veel. Voornamelijk helikopter missies).

Ondanks dat het me niets voor mij leek is dit goed bevallen! Sterk verhaal met goed uitgewerkte characters, dosis humor, levendige wereld en goede selectie aan muziek. Gameplay word nooit echt meer dan ‘aardig’, maar het ontnam niet veel van de betere kanten.

Fonzzz002

Sterke review. Ik ben het dan ook geheel met je eens, de plussen en de minnen. Net als verschil dat ik de levendige wereld van GTA, de humor en de mogelijkheden zo gaaf vind dat ik de volle score geef.

De vuurgevechten blijven inderdaad wat stroef lopen. Jammer dat ze niet eens het Gears of War systeem over hadden genomen. Maar dit game je voor het autorijden en de beleving.

Ook je punt over het rijden door Amerika-gevoel klopt als een bus. Heb ik ook mogen ervaren en GTA benadert echt dat gevoel.

Het enige waar ik je niet in volg is dat over missies die je niet speelt voor de gameplay. Dat klopt in principe voor de meeste hoofdmissies, maar er zijn zat zijmissies en dan vooral de strangers & freaks missies waar je wel de pure fun beleeft. Zeker de papparazzi-missies en dat bejaarde echtpaar dat je helpt met celebs vinden vond ik geweldig.

avatar van Warsaw
Excuses voor 't geval hier al heul veul discussie over geweest is, maar zou Grand Theft Auto Online niet als apart spel aangemerkt moeten/kunnen worden op deze site?

Warsaw schreef:

Waarom? Dat doet deze site toch ook niet met de multiplayers van andere actiegames? Kan me best in je punt vinden, de GTA V singleplayer en multiplayer zijn totaal verschillend, maar dan moet je nog 1000 games toevoegen. Red Dead Online? Call of Duty sp en mp?

Warsaw schreef:
Excuses voor 't geval hier al heul veul discussie over geweest is...

First one to bring it up eigenlijk. The game is the online component of Grand Theft Auto V.
Volgens mij is 'ie ook niet apart te koop...

avatar van Warsaw
Nee, da's ook waar, maar de totaalbeleving is compleet anders voor mij, ook al rijd en schiet ik rond in dezelfde wereld en kom ik zelfs personages tegen uit het hoofdspel. Ik heb de verhaalmodus nog niet uit, zit denk ik redelijk aan het begin nog. Maar nu zou mijn cijfer vooral naar GTA Online uitgaan.

Ik zit ook nauwelijks op deze site maar kwam die multiplayer varianten niet tegen. 'k Snap ook best wel waarom niet, maar ik wilde gaarne weten hoe anderen hierover dachten. Leuk dat jullie al 'n duit in 't zakje hebben gedaan .

Heeft iemand al de nieuwe online toevoeging geprobeerd die vandaag )15-12) is uitgekomen?

avatar van wolff
dave76 schreef:

Vrijwel alle online DLC's zijn kopieer en plak opzetjes van vorige DLC's in een nieuw jasje. En een stel overpriced auto's erbij om shark cards proberen te slijten. Leuk om een keer doorheen te gaan met wat vrienden maar ik vind die DLC's nooit echt indrukwekkend en voegen hooguit een paar dagen speelplezier toe aan de online modus tot het weer net zo saai is als ervoor.

avatar van _iLoVeMoViEs_
Heel goed!

Ik heb de game best wel laat voor het eerst gespeeld, maar ik snap nu wel waarom de game zo gehyped was in 2013 en nog steeds veel wordt gespeeld.
De game zit vol met actie en dingen te doen in de mooie open wereld.
Het verhaal is komisch met de leuke karakters met allemaal een aparte persoonlijkheid.

Franklin is de slimmere die beter nadenkt wat hij moet doen
Michael is een 40 jarige vader die wat meer actie wilt in zijn leven
Trevor is een apart figuur en elke missie met hem is op een manier wel gestoord.

de game zit natuurlijk vol met detail waarmee Rockstar nooit teleurstelt.
De graphics zijn nog steeds heel goed en je hebt altijd nog wat mods waarmee je het visueel nog beter kan maken.

Vergeleken met GTA 4 is deze game toch wel een stuk minder serieus met alles wat het doet, en ik hou ervan.
in mijn mening was gta 4 soms saai en overal best sloom, maar GTA 5 is helemaal het tegenovergestelde met continu flauwe grappen en extreem veel overdreven actie.
Maar daar zit natuurlijk ook een nadeel aan. Soms is het zoveel actie dat het een beetje saai word en het schieten op tientallen personen een beetje vervelend wordt.
Je hebt ook soms onnodige missies waar je een auto moet takelen of containers moet stapelen. Wat ook gewoon extreem saai is.

De game is een grote bundel vol met komische, actievolle en flauwe momenten wat de game ook leuk maakt. En een prachtige open wereld vol met dingen te doen is dit toch wel een must-play

avatar van Duke Nukem
Het beste spel op de PS4, als je het mij vraagt. Er zijn zelfs enkele verbeteringen aangebracht ten opzichte van de PS3 versie. Zo kan je niet per toeval jobs 'triggeren' door toevallig in zo'n cirkel te stappen. Naast een prachtige story mode heeft het spel ook nog een uitgebreide online functie waarin je samen jobs kunt verrichten en zelfs je eigen races en deadmatches kunt maken. Je eigen heists maken kan voorlopig nog niet! En gelukkig kun je in de PS4 versie ook in passive mode gaan als je in je auto rondrijdt.

Wat mij brengt op een minpuntje van de online functie: je kunt niemand vertrouwen, zelfs je eigen vrienden niet. Snipers liggen op de loer vanop een dak, bestuurders rijden je de benen van onder het lijf, spelers vuren vanop veilige afstand bazooka's op je af, enz. Rockstar lijkt ook de job creator niet up to date te houden, fouten worden helemaal niet hersteld. Je kunt bijvoorbeeld geen GTA races maken waarin je een parachute kunt gebruiken. Als je een race vastzet zodat slechts een bepaald voertuig kan gebruikt worden, kunnen spelers soms toch nog een customized auto gebruiken. Er zijn ook geen wilde dieren in de online wereld. Waarom geen herten en puma's in de bossen waarop je kunt jagen? En waarom kun je niet aan een richel hangen, zoals in de oudere GTA spellen? De wereld mocht in GTA V ook groter geweest zijn, GTA San Andreas voelde veel groter aan.

Toch is GTA V een fantastisch spel met oog voor (grafische) details: voetstapafdrukken in het natte zand, auto ventilators slaan aan als de motor overhit is, enz. Er zijn online regelmatig ook updates met nieuwe auto's en game modes, om ons bezig te houden tot het volgende GTA spel uitkomt. De online mode wordt wel enorm uitgemolken, auto's en gebouwen zijn ongelooflijk duur (waardoor je dagenlang moet grinden, of shark cards moet kopen), en het geeft de spelmakers een excuus om een vervolg op GTA V jaren uit te stellen. Ook belachelijk dat GTA V zowel voor de PS3, de PS4 als de PS5 zal uitkomen. Van een spel uitmelken gesproken!

Na het teleurstellende GTA IV is dit spel zeker een grote vooruitgang. De graphics en besturing zijn sterk verbeterd. In GTA IV was het bijna onmogelijk om een ​​motor of zelfs een auto te besturen zonder de controle te verliezen en bochten te missen, maar in GTA V reageren de motoren en auto's zeer responsief en beter dan in sommige racegames. Het spel heeft nu drie protagonisten in de story mode. De vuilgebekte Trevor is mijn favoriet. Elke personage heeft zijn eigen verhaal, maar hun wegen lopen in de loop van het spel door elkaar heen. Je kunt na een tijdje dan ook op (bijna) elk moment verwisselen van personage. De voice actors zijn geweldig. Er zijn allerlei activiteiten te doen: tennissen dartsen, races, triathlons, vliegen in vliegtuigen en helikopters, bootvaren, auto's, motoren en tanks, je kunt winkels overvallen, prostituees oppikken, naar de stripclub gaan, shoot-outs houden met de politie of ontsnappen in een wilde achtervolging.

Ik ben benieuwd wat het volgende GTA spel zal brengen, en in welke wereld het zich zal afspelen. Terug naar Vice City misschien in de jaren '80? Of in een Zuid-Amerikaanse republiek met drugkartels? Hopelijk krijgen we weer radiozenders met klassieke muziek. Meer wilde dieren en de mogelijkheid tot jagen zou leuk zijn. Ook meer onderwater levels en vissen. De zee wordt in GTA V bijna niet gebruikt, zonde van die grote ruimte. Ook aan het vechtmechanisme kan gesleuteld worden. In GTA online lijkt de speler met de beste internetverbinding vuistgevechten te winnen. De politie mag best iets minder agressief zijn. In GTA V schieten ze al op je als je toevallig met je auto tegen hun bumper aanrijdt, en zelfs als zij degenen zijn die jou aanrijden. Ze schieten om te doden en nemen dan ook geen gevangenen. In GTA online komen ze steeds tussen als je met een of meerdere andere spelers een shootout aan het houden bent. Waardoor je jezelf best van kant maakt en dan respawned, omdat anders de andere speler teveel geholpen wordt door de politie.

Ik heb de afgelopen tijd in delen deze docu op Youtube gekeken over de gehele historie van de GTA franchise. Erg tof en ook leuk de beelden te zien.

History of Grand Theft Auto (1984 - 2021) | Documentary

‘Ontwikkeling GTA 6 in volle gang’ | Nieuws | Gamer.nl

Naast de bevestiging over GTA 6 die in ontwikkeling is ook info over de next gen versie van deel V. Maar zo te zien alleen maar technische vooruitgang en wat online dingetjes. Ik hou van deze game, maar dat is me geen derde aanschaf waard. Had dan op zijn minst singleplayer DLC erbij gedaan.

Current gen-versie Grand Theft Auto 5 bevat drie grafische modi | Nieuws | Gamer.nl

Waarom zouden mensen dit nog kopen, 9 jaar na dato, als je ook gewoon de Xbox One of PS4 versie in je next gen kan stoppen? Voor een beetje meer verkeer, mensen en wat mooier water?

Ik had dit alleen overwogen als er singleplayer DLC in was gestopt, al was het maar een paar extra uurtjes. Want ik wil best nog eens terug naar Los Santos, maar wat ze nu aankondigen boeit me niet.

De enige reden waarom GTA 5 wéér wordt uitgebracht, is omdat GTA Online een gelddrukpers is voor Take-Two. Deze rerelease van GTA 5 is net zoals al die twintig versies van Skyrim: onnodig en complete geldklopperij. En toch gaat deze 'nieuwe' versie gegarandeerd weer flink over de toonbank.

DarthSolidKevin schreef:

Denk je dat echt? Iedereen die een PS4 of Xbox One exemplaar heeft kan toch gewoon nog GTA (Online) op zijn PS5 of Series X spelen?

Waarom zou je dit dan nog kopen? Ik vind alle verbeteringen echt karig. En om dit nu voor een derde keer singleplayer uit te spelen doe ik zelfs niet na dat ik dit op de 360 en One heb uitgespeeld. Heb de game ook gewoon nog in de kast liggen. Weet je wat ik netjes had gevonden? Als ze deze nieuwe versie gewoon voor een kleine vergoeding aan zouden bieden aan huidige bezitters.

Manny Calavera schreef:

Er zijn altijd gekken die het doen. Was bij al die vijfhonderd versies van Skyrim ook.

Waarom zou je dit dan nog kopen?

Dat is de hamvraag. Ik weet het echt niet.

GTA V next gen review - Kopen, Budgetbak of Slopen? - Gamekings

Goed verhaal. Had inderdaad best een gratis update mogen zijn voor de PS4-Xbox One bezitter van de game. Vraag me ook af hoeveel gamers wereldwijd dit nog nooit hebben gespeeld, maar het dan nu wel willen spelen.

GTA V next-gen Review – Kopen, budgetbak of slopen?

Games is al bijna 10 jaar oud. Er zullen denk ik wel een paar nieuwe gamers bij zijn gekomen die de game wellicht willen spelen. (ik heb de game ook nog nooit gespeeld) Gratis updates zou denk ik ook wel fair zijn. De 10 years anniversary.edition of zo

Zou wel bizar zijn wanneer de game weer top 10 notering krijgt met het aantal verkopen. 3 generatie lang echt top

Rujar schreef:

Als je nooit GTA V hebt gespeeld en een PS5 of Xbox X hebt, dan moet je dit wel echt spelen. Ik vind het alleen nu zonde van de tijd, 3x dezelfde singleplayer spelen. Maar ben jaloers op wie het nog nooit heeft gespeeld en nu kan.

MarlowBrando schreef:
Voor mij was GTA V erg ontgoochelend. In eerste instantie verbluffen de prachtige graphics en de uitstekende voice acting. Op beide vlakken is dit spel echt de ultieme top. Maar na enkele uren begint toch op te vallen hoe duidelijk afgebakend alles is, en hoe weinig interactief de wereld is. De missies zijn allemaal te omschrijven als:
1. rij van hier naar daar
2. bekijk een cutscene
3. herhaal stap 1 en 2
De nevenactiviteiten zijn bijna allemaal compleet imbeciel. Tennis, golf, yoga, ... 1 keer doe je ze en daarna nooit meer. Zelfs het parachutespringen verveelt heel snel.

Voeg daarbij het heel slechte systeem van aimen, de vele gamefreezes die ik kreeg, de oerslechte autosaves tijdens missies, het button-mashing om te spurten/fietsen, het feit dat ik soms voorhad dat er in de hele stad enkel maar 1 bepaald soort jeeps meer rondreed, helemaal opgetunede auto's die plots verdwenen zijn uit je garage... en het spel werd naast heel saai vaak ook heel frustrerend.

Ik heb de main missies allemaal uitgespeeld, en ook bijna alle strangers/freaks (die bijna allemaal hetzelfde proces waren als de missies) en ik kan echt niets meer bedenken dat ik nog graag eens zou doen.

Enfin, voor mij was GTA V een heel mooie maar lege doos.

7 jaar later eens op de PS5 proberen, gezien de first person mode, customizable controls, en natuurlijk 60fps+raytracing gaan er veel van de technische problemen opgelost geraakt zijn. En voor slechts 10 euro kan je niet echt sukkelen.

Ik heb deze game even aan de wilgen gehangen, het is me te enorm, met te veel te doen en met te weinig focus en tegelijkertijd gameplay die me maar niet echt weet te pakken. Wellicht ooit als ik wat ruimer in de vrije tijd zit

centurion81 schreef:

Zonde hoor. Ik was helemaal verslaafd aan deze game destijds. Qua tijdsduur is de game toch niet zo heel lang? Met een 20-25 uur heb je het hoofdplot, de zijmissies en de stranglers and freaks missies wel gedaan denk ik.

avatar van Eraser2
Recent weer eens opgestart op de Ps4 want ik zag de benodigdheden voor de 100% trophy en dacht: dat is best haalbaar. Ik kom nu al aardig in de buurt en vermaak me er nog steeds enorm mee. Blijft een absolute topper in het genre. Er zijn maar weinig open wereld games die hieraan kunnen tippen.

Eraser2 schreef:

Ik zou GTA V ook weer zo kunnen spëlen, als ik niet nog genoeg te spelen had. Blijft een van de tofste singleplayergames die er is.

avatar van Eraser2
Het oog voor detail vind ik heden ten dage nog steeds verbluffend. Ik kom nog steeds dingen tegen die ik nog niet eerder had gezien.