Grand Theft Auto V (2013)

Alternatieve titels: GTA V | GTA 5

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Los Santos, een gevaarlijke stad vol met drugs en bendes. In deze gigantische wereld zijn er genoeg auto's om te stelen, mini-games te spelen en missies te voltooien. Michael, Franklin en Trevor zijn alle drie personages die in Los Santos wonen. Michael wil een ander leven, een rustig leven, maar wordt terug in de wereld van misdaad getrokken. Franklin is opgegroeid in de achterbuurt, maar pas als hij Michael ontmoet wordt hij echt in de misdaad gesleept. Trevor is een krankzinnige psychopaat, en een goede vriend van Michael.

avatar van CarealotCarrot
Ajax&Litmanen1 schreef:
Voor die 10 gamers die 'm nog niet hebben gespeeld zou je denken

Nou daar ben ik er dus een van. Vond het zeker dus wel leuk om zo'n grote game te kunnen toevoegen aan mijn bibliotheek, had hem los waarschijnlijk nooit gekocht.

CarealotCarrot schreef:

Nou mooi toch Ik juich het toe dat ipv 99 procent nu 100 procent GTA V heeft gespeeld haha.

Heb nog nooit zo'n hype meegemaakt richting de release van een game. En die het helemaal waar maakte.

avatar van Sateck
Het wordt wat mij betreft toch wel eens tijd voor een nieuw deel van GTA. Het is alweer 7 jaar(!) terug dat dit uitkwam. Het zou toch fantastisch zijn als we in +/- februari 2021 op de next gen een nieuwe GTA krijgen?

Sateck schreef:

Ik snak er naar. Als GTA 6 alleen op de nieuwe consoles uit zou komen zou ik daarvoor al een nieuwe console kopen.

Meestal doet Rockstar wel eens per paar jaar een nieuwe blockbustergame.

GTA 4: 2008
RDR 1: 2010
GTA 5: 2013
RDR 2: 2018
GTA 6: 2021/2022

Ik ga er volledig vanuit dat het sowieso next gen games worden, dus ik reken op zijn vroegst pas in najaar 2021.

Voor mij is de beste manier om GTA5 te omschrijven, ondanks de hoge reputatie die het heeft, “een aangename verrassing”. In het verleden heb ik weleens GTA gedaan, maar dit viel niet in de smaak. In mijn herinnering bestond het uit tientallen uren heen en weer rijden, met een mediocre autorijsysteem. Het werd snel eentonig en ik ging liever een racegame doen als ik goede auto gameplay wilde. Maar GTA5 liet zien dat er veel meer achter de ervaring zit.

Ja, je bent in principe nog steeds 3/4e van de tijd bezig met heen en weer rijden, met een autorijsysteem dat niet bijzonder diepgaand is in vergelijking met goede racegames, maar daar zit niet de kracht van de game. De kracht komt juist van narratief en de levendige wereld. Een groot deel van de tijd dat je aan het rijden bent kun je genieten van alle gesprekken die de personages met elkaar hebben. Deze dialogen zijn meestal sterk geschreven, waarin het harde karakter van de personages sterk op de voorgrond werd gezet. Met heel wat fucks, shits and nigger woorden die je kant op worden gegooid. Alle personages hebben duidelijke doelen, dingen waar ze blij van worden, of juist boos en zelfs verdrietig. Deze drie-dimensionaliteit zorgde voor veel interessante conflicten.

Zelfs als ik het hoofdverhaal negeer dan is er genoeg plezier te beleven in alle optionele missies. Iedere missie verteld een vreemd verhaal met gekke figuren, waar ik regelmatig hard in de lach om schoot. Het narratief deed me enigszins denken aan iets dat je van Tarantino verwacht. Of Training Day en Boyz In The Hood: het heftige misdaadleven waar men geen shock meer ervaart over de gruweldingen die ze doen, gebracht met verrassend veel humor die niet van de drama ontnam.

In de momenten dat het verhaal even stilstaat (wanneer je een stuk moet rijden zonder dialogen) verliest de game niet zijn charme. Dit komt door de ijzersterke toevoeging van de radiozenders. Een rit die anders saai kon zijn werd automatisch leuk gemaakt door alle humoristische podcasten, nieuwsberichten, reclames of de goede selectie aan muziek. Ik heb persoonlijk niets met hip hop of dance, maar ik kon veel plezier halen uit de rock/punk/country/pop zenders. Er waren zelfs meerdere momenten dat ik gewoon een tijdje met de auto stilstond om aandachtig naar de radio te luisteren, ipv de missies te doen.

De wereld is erg goed tot leven gebracht. Ik ben in mijn leven meerdere keren naar Amerika gegaan, en ze wisten de feel van het reizen door een stad perfect na te creëren. Ik kreeg haast zin om weer een vakantie te boeken. Van alle verschillende gebouwen, natuur, mensen (en hoe ze reageren op de omgeving), tot allerlei gekke andere details. Deze wereld voelt heel echt.

De gameplay is waar ik me minder positief over voel. Het bestuurt allemaal prima: het kon leuk zijn een groot schietgevecht te winnen of op hoog tempo tussen de auto’s scheuren, maar het miste de diepgang. Alsof ze de eerste paar stappen hadden gemaakt voor een toffe racegame of 3rd person shooter, maar ze vervolgens het bij de basis hielden. Er was nooit een moment dat ik een missie deed voor het plezier van de gameplay, maar vrijwel altijd voor het verhaal dat eromheen verteld werd. Desalniettemin, de game geeft je de optie om gameplay stukken te skippen mits je vastloopt. Hierdoor kwam er nooit een moment kwam dat het plezier er teveel vanaf ging, omdat ik deze stukken gewoon oversloeg (waren er trouwens niet veel. Voornamelijk helikopter missies).

Ondanks dat het me niets voor mij leek is dit goed bevallen! Sterk verhaal met goed uitgewerkte characters, dosis humor, levendige wereld en goede selectie aan muziek. Gameplay word nooit echt meer dan ‘aardig’, maar het ontnam niet veel van de betere kanten.

Fonzzz002

Sterke review. Ik ben het dan ook geheel met je eens, de plussen en de minnen. Net als verschil dat ik de levendige wereld van GTA, de humor en de mogelijkheden zo gaaf vind dat ik de volle score geef.

De vuurgevechten blijven inderdaad wat stroef lopen. Jammer dat ze niet eens het Gears of War systeem over hadden genomen. Maar dit game je voor het autorijden en de beleving.

Ook je punt over het rijden door Amerika-gevoel klopt als een bus. Heb ik ook mogen ervaren en GTA benadert echt dat gevoel.

Het enige waar ik je niet in volg is dat over missies die je niet speelt voor de gameplay. Dat klopt in principe voor de meeste hoofdmissies, maar er zijn zat zijmissies en dan vooral de strangers & freaks missies waar je wel de pure fun beleeft. Zeker de papparazzi-missies en dat bejaarde echtpaar dat je helpt met celebs vinden vond ik geweldig.

avatar van Warsaw
Excuses voor 't geval hier al heul veul discussie over geweest is, maar zou Grand Theft Auto Online niet als apart spel aangemerkt moeten/kunnen worden op deze site?

Warsaw schreef:

Waarom? Dat doet deze site toch ook niet met de multiplayers van andere actiegames? Kan me best in je punt vinden, de GTA V singleplayer en multiplayer zijn totaal verschillend, maar dan moet je nog 1000 games toevoegen. Red Dead Online? Call of Duty sp en mp?

Warsaw schreef:
Excuses voor 't geval hier al heul veul discussie over geweest is...

First one to bring it up eigenlijk. The game is the online component of Grand Theft Auto V.
Volgens mij is 'ie ook niet apart te koop...

avatar van Warsaw
Nee, da's ook waar, maar de totaalbeleving is compleet anders voor mij, ook al rijd en schiet ik rond in dezelfde wereld en kom ik zelfs personages tegen uit het hoofdspel. Ik heb de verhaalmodus nog niet uit, zit denk ik redelijk aan het begin nog. Maar nu zou mijn cijfer vooral naar GTA Online uitgaan.

Ik zit ook nauwelijks op deze site maar kwam die multiplayer varianten niet tegen. 'k Snap ook best wel waarom niet, maar ik wilde gaarne weten hoe anderen hierover dachten. Leuk dat jullie al 'n duit in 't zakje hebben gedaan .