Grand Theft Auto V (2013)

Alternatieve titels: GTA V | GTA 5

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Los Santos, een gevaarlijke stad vol met drugs en bende's. In deze gigantische wereld zijn er genoeg auto's om te stelen, mini-games te spelen en missie's te voltooien. Michael, Franklin en Trevor zijn alle drie personages die in Los Santos wonen. Michael wil een ander leven, een rustig leven, maar wordt terug in de wereld van misdaad getrokken. Franklin is opgegroeid in de achterbuurt, maar pas als hij Michael ontmoet wordt hij echt in de misdaad gesleept. Trevor is een krankzinnige psychopaat, en een goede vriend van Michael.

avatar van krokus
Bijna vier jaar na verschijnen toch een 2de hands GTA V gekocht (limited edition ) Ik was er klaar voor en heb binnen twee weken de hoofdlijn uitgespeeld. De verschillende opties om missies uit te voeren of het slot nodigen uit tot een replay. Moet zeggen dat ik alle geheimen en bezienswaardigheden van de stad nog lang niet ken. Ben wel aangenaam verrast met de masker winkel. Vind het zo nu en dan wel grappig dat Michael als monster rondloopt, Trevor als varken en Franklin als spacemonk.

Grand Theft Auto 5 meer dan 90 miljoen keer verscheept | Nieuws | Gamer.nl

Ongekende cijfers zeg. En wie weet komt er nog wel een Nintendo Switch versie aan, passeren ze de 100 miljoen exemplaren. Al gaat dat sowieso nog wel gebeuren. GTA V is ook wel de game met de meeste impact op de gamewereld deze eeuw denk ik.

Behoorlijk wat exemplaren. Hoewel...'impact'? Het doet niet bepaald iets nieuws imo - ik vind de impact van een III toch veel groter aangezien dat zowat een nieuw soort genre heeft ontwikkeld (3D open world heb ik het dan over). Dus dat is voor discussie vatbaar. Ik ben ook benieuwd hoeveel mensen het niet dubbel in de kast hebben (PS3 EN PS4 bijvoorbeeld - ik heb namelijk de indruk dat dit er behoorlijk wat zijn - beter...ik denk dat ik een van de weinigen ben die nog altijd halsstarrig vasthoud aan zijn PS3 kopie Of tot ik het ergens voor een tientje tegenkom of zo). Maar inderdaad...het zijn echt indrukwekkende cijfers...

..ik zou het eens ooit moeten spelen! (sorry! Ik loop hopeloos achter met alles). Een Switch versie zou ik alleszins oppikken denk ik. GTA V on-the-go. (als ik het ding in huis heb) Lijkt me erg vet. (Overigens hoop ik ook dat Red Dead Redemption ooit de sprong naar de Switch maak. Die heb ik wel uitgespeeld, maar zou ik zeker eventueel ook opnieuw aanschaffen voor vanuit het comfort van mijn bed te spelen).

Bij het woord impact denk ik ook eerder aan GTA 3 inderdaad.

Wordt volgens mij nogal eens eens over het hoofd gezien hoe juist die titel cruciaal was bij de vorming van hoe wij games tot op de dag vandaag ervaren.

Destijds al gauw merkbaar bij releases die kort erop volgden. Binnen mijn eigen herinnering haal ik even een slap aftreksel als True Crime aan en bijvoorbeeld het vervolg op iets als Jak and Daxter dat ineens open wereld en carjack elementen bleek te bevatten.

Met name dat laatste lijkt mij wel een duidelijk teken van iets wat je als 'impact' zou kunnen omschrijven.

Denkend aan deze bewuste titel: jazeker, strak in elkaar gestoken, uitermate immens, overdonderend uitgebreid. Maar misschien in mijn beleving ook wel net iets te gepolijst en cinematisch waardoor de knullige charme die mij ooit zo geweldig greep in GTA 3 wel enigzins verloren gaat.

Voor de grap weer eens geïnstalleerd.

Gaat ‘m toch niet meer worden voor mij denk ik.

De meeste missies toch enkel uitdraaiend op lompe shootouts en die zijn gewoon ook nog eens niet zo heel sterk uitgewerkt.

En dat onafwendbare kruisje kan ik nou eenmaal echt niet verkroppen.

Krijg zo ontzettend het schurft van een kruisje.

Je wilt er nog niet de helft van weten.

Wil daar gewoon echt nog niet het allerminste mee van doende te schaften krijgend te hoeven ontvangen.

Voor mij geen kruisje.

Ik zeg het je.

Als je gameplay zo rond eentonige vuurgevechten gaat draaien werk het dan op z’n minst goed uit.

Zoals Mafia 3.

Ik lees dat er geruchten zouden zijn dat GTA 6 enkel multiplayer zou worden.

Geloof niet echt dat dit daadwerkelijk ergens op is gebaseerd maar gezien recente ontwikkelingen binnen de industrie zou het zomaar eens kunnen.

Laten we zeggen: stel dat dit zo is.

Is voor mij denk toch het moment gekomen om eens afscheid te nemen van deze ooit zo geliefde reeks.

Kan het überhaupt nog wel.

Vraag ik me wel eens af.

Een fleurige kleurige kinderachtige game altijd.

Maar een game voor grote mensen.

Misschien uiteindelijk niet echt iets voor grote mensen.

Meer iets voor kinderen.

avatar van wolff
Confusie schreef:

Sterker nog, je hoeft het niet eens te basseren op de ontwikkelingen in de industrie, maar op de ontwikkeling binnen GTA (Online) zelf. De smerigste manieren van pogingen tot geld klopperij terwijl de kwaliteit van het spel achteruit gaat (hackers die 4 jaar na dato nog steeds zijn gang kunnen gaan, eerlijk goed geld verdienen is gewoon een saaie 'grind' waarbij andere spelers makkelijk roet in het eten kunnen gooien, bugs/slordigheden die nooit worden opgelost) is daar de normale gang van zaken.

Dit terwijl de aangekondigde expanise op de singleplayer is gecancelled zonder maar een woord erover te zeggen.

1,0
Dit spel valt zwaar tegen, om de volgende redenen.

1. De hele sfeer van het spel is net zo erg als die van Grote Autodiefstal San Andreas: een groepje negers die elkaar constant met hun typische negeraccent zitten uit te schelden. Ik heb niks tegen negers, maar ik heb wel wat tegen dat stereotype negeraccent. Kunnen zij die negers niet een normale stem geven? En een normaal dialoog? Zoals het nu is, is het gewoon pijnlijk om aan te horen.

2. De politie is extreem agressief. Zij schieten jou meteen dood als jij iets verkeerds doet i.p.v. eerst een poging tot arrestatie te doen. Bovendien hoef jij überhaupt niks verkeerds gedaan te hebben om doodgeschoten te worden. Ga bij een politieagent staan zonder iets te hebben gedaan en hij zal zonder enige aanleiding zijn hele magazijn op jou leegschieten.

In de vorige Grote Autodiefstal-spellen moest jij nog iets verkeerds hebben gedaan om sterren te krijgen.

3. Tijdens een politieachtervolging komen er opeens sterren bij, zonder dat ik uit mijn auto zit te schieten en zonder dat ik iemand heb aangereden. Één ster wordt opeens twee sterren, en dat worden er daarna opeens drie. Dit vind ik ook absurd. Hoe kan dit? In de vorige Grote Autodiefstal-spellen moet jij tijdens een politieachtervolging echt iets doen meer sterren te krijgen, zoals burgers aanrijden of politieagenten vermoorden.

4. Het maximum aantal sterren is opeens vijf i.p.v. zes. Jij kunt wel FBI-agenten achter jou aan krijgen, maar geen tanks en ook geen vrachtauto's vol met zwaargewapende militairen erin. Echt jammer. Ik beschouw dit als een groot gemis voor het spel.

5. Politieagenten worden zomaar uit het niets overal om jou heen getoverd. Ik rij dus rond en kijk op de minimap: ik sta op het punt op de politie kwijt te raken. En zomaar uit het niets worden er in elke straat om mij heen twee à drie politieauto's getoverd.

Dit vind ik achterlijk en ook uiterst onacceptabel voor een spel dat in 2013 gemaakt is en realistisch probeert te zijn. Probeer op zijn minst politieagenten heel ver weg van de spelen te toveren, zodat die politieauto's de minikaart in rijden i.p.v. dat jij ziet hoe zij neergetoverd worden.

6. Dan zit ik dus eindelijk in een politieauto. Ik wil als politieman spelen om achter de boeven aan te kunnen gaan. Ik druk op CAPS LOCK en er gebeurt helemaal niks!

Echt een enorm gemis dit. Één van de leukste elementen van Grote Autodiefstal is nu verwijderd.

7. Grote Autodiefstal 5 heeft realisme verloren ten opzichte van Grote Autodiefstal 4.

In Grote Autodiefstal 4 is het autorijden heel realistisch gemaakt. Jij ziet hoe er meer gewicht op de linkerkant van jouw auto komt als jij in een scherpe bocht rechtsaf gaat.

In Grote Autodiefstal 5 is dit weggehaald. Geen realistische autobesturing meer: gewoon Noodzaak voor Snelheid na-apen.

In Grote Autodiefstal 4 is het zo dat als jij met jouw auto ergens tegenaan botst, alleen dat stukje schade heeft / ingedeukt raakt. Dit was heel indrukwekkend, maar in Grote Autodiefstal 5 is dit weer weggehaald en heeft jouw auto algemene schade die overal te zien is, ongeacht waar jij mee gebotst hebt.

In Grote Autodiefstal 4 vlieg jij door de voorruit heen als jij erg hard ergens tegenaan botst. In Grote Autodiefstal 5 is dit weggehaald. Jij vliegt niet door de voorruit heen, maar blijft, ongeacht jouw snelheid, mooi in de auto zitten bij een botsing. Jij verliest ook geen gezondheid of iets dergelijks.

8. Het invoeren van valsspeelcodes is een pijnlijk proces geworden. In plaats van alles even snel in te voeren of een menu te hebben in de mobiele telefoon om desgewenst elke valsspeelcode die ik wil hebben te activeren, zoals in Grote Autodiefstal 4, moet ik nu mijn mobiele telefoon pakken, in het menu selecteren dat ik een nummer wil invoeren, het nummer invoeren met de pijltjestoetsen en de Enter-knop i.p.v. de cijfers op mijn toetsenbord om vervolgens de valsspeelcode te activeren.

Dit is een veel te grote omweg; een achterlijk systeem en ook erg frustrerend als ik een hele serie van valsspeelcodes wil invoeren en/of als ik snel mijn gezondheid moet bijvullen omdat ik in een vuurgevecht zit.

In vorige Grote Autodiefstal-spellen kon dit: even snel "GESUNDHEIT" en "TURTOISE", "ASPIRINE" en "PRECIOUSPROTECTION" of "HESOYAM" invoeren, maar in Grote Autodiefstal 5 is dit een akelig ingewikkelde werkwijze geworden.

9. In de stripclub kan ik niemand slaan, mijn geweren niet pakken, niet op het podium springen en... ik kan gewoon helemaal niks! Mijn vrijheid wordt hier beroofd, terwijl ik in vorige Grote Autodiefstal-spellen de boel op stelten kon zetten in stripclubs en danstenten.

10. Grote Autodiefstal 5 geeft mij de mogelijkheid om lieve honden dood te trappen / te schieten. Ik walg altijd van spellen die dierenmishandeling toestaan. Ik krijg een heel naar gevoel van binnen als ik in een computerspel een dier heb vermoord en moet dan bijna huilen. Ik vind dit een afgrijselijk gevoel. Ik vind daarom dat spellen met dierenmishandeling erin keihard verboden moeten worden. Meestal walg ik van censuur, maar als Steenster Spellen een versie van Grote Autodiefstal 5 uitgeeft die de speler niet de mogelijkheid geeft om dieren te vermoorden en/of te verwonden, zie ik dat toch als een groot pluspunt!

Volgens mij is Grote Autodiefstal 5 heel veel kwijt. Ik heb hierin geen Kill Frenzy-missies gezien, geen Top Fun-missies met op afstand bestuurbare voertuigen, geen vigilante missies zoals taxichauffeur, ziekenwagenchauffeur, politieagent of pizzajongen en ik heb hier ook geen speelautomaten gezien.

Jij kunt echter wel zoveel alcohol drinken dat jij dronken wordt, wat in eerdere Grote Autodiefstal-spellen niet kon, dus dit zie ik wel als een pluspunt.

Maar toch: voor een hypermodern, wereldwijd populair computerspel wat gigantische hypes en een stormvloed van lovend reacties teweegbracht, plus het feit dat ik hier nota DERTIG EURO (!!!) voor heb moeten betalen, vind ik dit een hele zware teleurstelling.

Grote Autodiefstal 5 is gewoon in alle opzichten slechter en beperkter dan Grote Autodiefstal 4. In de meeste opzichten is Grote Autodiefstal 5 ook beperkter dan nóg oudere Grote Autodiefstal-spellen, zoals Grote Autodiefstal 3, Grote Autodiefstal Ondeugdelijke Stad en Grote Autodiefstal San Andreas.

Ik vind het echt zonde dat Grote Autodiefstal 4 niet werkt op onze computer (weigert te activeren omdat Windows 10 anders omgaat met de spelbestanden van Grote Autodiefstal 4 dan voorgaande versies van Windows), want ik ben er vrij zeker van dat ik dat spel leuker zou vinden dan Grote Autodiefstal 5.

En ik kan niet eens stemmen op dit spel. Als ik op het sterretje klik om het aantal sterren aan te geven, moet ik eerst selecteren voor welke console ik dit wil kiezen, maar als ik dan "PC" wil aanklikken, verdwijnt de hele kieswolk. Wat is dat voor onzin?

Los dat snel op, want ik kan niet wachten om dit spel een bedroevend lage score te geven en het veel te hoge gemiddelde van Grote Autodiefstal 5 op deze webplek omlaag te brengen! >:-D

Moet trouwens zeggen dat het wel cool is om effe terug te denken aan de grote GTA V hype uit 2012 en 2013. Heb mensen zelden of nooit zo hard naar een game toe zien leven als bij GTA V. Rijen voor winkels midden in de nacht, mensen die gek werden van alleen al de introductie van het logo of de eerste teaser. Alle verhalen uit de eerste dagen waarbij je dacht ''kan dit?'' en ''wil ik ook beleven!''. En ik was zelf ook zo iemand. Het is heerlijk om zoveel voorpret te hebben richting een release.

Heb de game ook nog gewoon in huis. Zo heel af en toe start ik 'm weer op. Gewoon om effe in die mooie wereld rond te toeren. En de multiplayer boeit me geen zak, die mogen ze houden.

1,0
Het was even een moeite, jongens, maar het is mij eindelijk gelukt om mijn stem uit te brengen voor dit computerspelletje!

Berichten verplaatst naar Overig > Algemeen > Taaltopic

avatar van hitman
Nou heb de hoofdverhaal nu op 2 manieren geëindigd 1 dat iedereen leeft, 2 vermoorden van Trevor met uiteindelijk 42 miljoen op mijn bank. Nu wil ik echter meer geld vooral voor de golfbaan! Maar hoe moet ik dat dan voor elkaar krijgen, daar heb ik de meeste moeite mee + hoe kom ik op 100% gameplay uit.

Ik heb toen mijn fortuin binnen no-time verdubbeld door het te investeren in Pißwasser aandelen...

avatar van hitman
Squall Lionheart schreef:
vertel? Hoe deed je dat

avatar van Nomak
markwiering schreef:

Ok, dat is dus NIET de bedoeling van de Metersites.
Squall Lionheart deze stem mag dus verwijderd worden.

Nomak schreef:

Ok, dat is dus NIET de bedoeling van de Metersites.
Squall Lionheart deze stem mag dus verwijderd worden.

Jij mag niet stemmen op spellen die jij niet gespeeld hebt. Stemmen op spellen die nog uit moeten komen, worden daarom ook verwijderd.

In mijn geval heb ik het spel Grote Autodiefstal 5 wel degelijk gespeeld; eerst bij een vriend van mij op de Speelstation 4 en daarna op de computer via Steam. Ik had een aantal missies gedaan (allemaal saai), heb de kaart proberen te verkennen (viel tegen), ben mogelijkheden afgegaan zoals het bezoeken van de stripclub (viel tegen), het doen van missies zoals het zijn van een politieman/taxichauffeur/ziekenwagenbestuurder (was niet eens mogelijk) en heb geëxperimenteerd met valsspeelcodes (was gaaf in het begin, maar begon erg snel te vervelen en het invoeren van deze codes was ook veel te ingewikkeld).

En omdat het spel Grote Autodiefstal 5 mij op alle mogelijke manieren teleurstelt (minder mogelijkheden, realisme verloren t.o.v. Grote Autodiefstal 4, te agressieve politie, te ingewikkeld systeem met valsspeelcodes enzovoort), verdient het van mij ook een lage score.

avatar van Nomak
Ik geloof meteen dat jij het spel hebt gespeeld.
Maar een lage stem uitdelen met de bedoeling om het hoge gemiddelde omlaag te halen is verboden. Zo werken de Metersites niet. Ik herinner me mensen op MovieMeter die voor dit soort praktijken geband zijn.

Of zal ik dan ook maar een 0.5 geven aan The Last of Us en een 5 aan The Witcher 3?
Lekker een beetje het gemiddelde proberen te beïnvloeden.
Niet dat één stem zo een grote invloed heeft, het gaat puur om het principe.

Je kan met je foon of een laptop (ingame) naar internet en daar financial kiezen. Dan zij er twee stockmarkets om uit te kiezen. Vantevoren even een aparte save maken, een hele hap laagstaande aandelen kopen, paar keer slapen, en dan (mits omhoog gegaan natuurlijk) weer verpatsen.

Sommige merken kan je dacht ik beïnvloeden door er veel dingen te kopen of mayhem te veroorzaken.

Ook krijg je na het uitspelen nog extra assassination missies, ik dacht met Franklin voor Lester. Hierbij moet je CEO's van bedrijven wacken, waarop hun stock keldert en die van de rivalen omhoog schiet. Voor de kill in de tegenpartij investeren levert dan ook giga winsten op.

Hier nog een gedetailleerde guide voor erbij.