Heart of Darkness (1998)
PC / PlayStation
Platform / Action
single player
Ontwikkeld door Amazing
Uitgegeven door Interplay en Ocean
Diep in de Duisternis ligt een afschrikwekkende geheime wereld verborgen, waar de almachtige Meester met onvoorstelbaar wreedheid heerst. Aan het hoofd van een leger uitgehongerde demonen maakt hij jacht op de jonge Andy, die is gekomen om zijn hond Whiskey te bevrijden. Jij bent de enige die Andy kan helpen en die ervoor kan zorgen dat Andy deze nachtmerrie overleefd!
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=BP-qLoBl2aY
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
4*
Hah , ik heb zelf ook een PS3 ( PSNID : MaxiJazz ). Heb het spel helaas niet uitgespeeld. Wel heel erg ver gekomen, echt een topper, heb hem vorig jaar maar weer eens geinstalleerd. De filmpjes waren ook schitterend zeg Heerlijk ..
Heb je al gestemd op deze game dan? Ik zie je stem er niet bijstaan.
Ik zie hem er wel bij staan hoor, nog een keer goed kijken !
Haha, grapjas.
(geplaatst: vandaag 23:13 uur)
Ben ik de enige die het begin van het eerste level gelijk heel lastig vond? Ik ben ook nooit verder gekomen dan dat stukje dat die rotsen instorten en er talloze creeps achter je aan komen, helaas. Ik ging altijd dood.
Hij was erg pittig inderdaad. Door het hoge trial-and-error gehalte geef ik daarom ook een iets lagere score.
En inderdaad niet al te makkelijk. Heeft me behoorlijk veel spelplezier gekost om dit uit te spelen.
Ik moest even gniffelen van het berichtje boven mij. Hij of zij schrijft dat dit het eerste spel was wat hij of zij speelde, op vierjarige leeftijd! Mijn eerste spel wat ik speelde was Pong. Een door midden gedeelde rechthoek met aan de linkerkant een streepje, aan de rechterkant een streepje, een vierkantje dat fungeerde als balletje en vooral vierkante cijfers als score. Dat betekent niet dat ik me beter voel als bovenstaand persoon, dat betekent alleen dat ik veeeeeeeeeeeeeel ouder ben.... (zucht) Inmiddels heb ik een PS3 en verbaas met soms werkelijk over de graphics (demo van de nieuwe Metal Gear Solid al gezien?? WAUW!!). Dit spel heb ik gespeeld op een 486 computer en helemaal uitgespeeld en ben het met bovenstaand bericht eens dat het gewoonweg een goed spel is. Op sommige punten erg pittig en frustrerend, maar als je het dan weer haalt is dan ook weer wel heerlijk... Prachtige animatie in de filmpjes en de graphics van het (platform-) spel zijn nu al lang weer achterhaald, maar voor die tijd waren ze state-of-the-art. 4,0 *
Aha, ook een oudere gamer. Aangenaam u te ontmoeten!
Ook mijn eerste spel was pong, daarna al de anderen(Donkey kong, Ladybug etc.etc.) Heart of darkness was een prachtig spel een erg welkome platform game.
Voordeel van dit spel is dan weer dat de cutscenes er uitstekend uitzien, maar toch vind ik deze niet echt passen bij de game. Het haalt een beetje de mysterieuze sfeer weg die Another World wel had.
De gameplay is wel grotensdeels identiek aan Another World. Beetje platformen her en der, met wat combat. Toch is het meer dan alleen simpel platformen en schieten, je moet vaak nadenken over wat je moet doen anders leg je geheid het loodje. Hier komt dan weer het puzzelelement naar voren die de game een stuk beter maakt. Zo moet je bijvoorbeeld vliegjes tevoorschijn halen om de vleesetende planten af te leiden, enzovoorts.
Wat me het meest tegenviel aan dit spel is toch wel de besturing. Op een gegeven moment kun je bijvoorbeeld groene stralen schieten, maar het richten van deze gaat erg moeilijk. Zo wilde ik een keer naar beneden richten, maar dat lukte niet. Ik maakte enkel een bukkende beweging, pas nadat ik dit een stuk of tien keer had geprobeerd lukte me dit pas. Ook in de platformonderdelen kan de besturing problemen opleveren, simpele sprongen zijn moeilijk te maken aangezien het inschatten van hoe ver je springt erg lastig is. Al met al vind ik dit een sterke game, die op net iets te veel punten de mist ingaat.
Is het nou echt zo'n moeilijk spel of lag het aan mijn skills destijds?
Wil deze game wel weer eens doen eigenlijk, draait ie ook op windows 7 en is ie nog ergens te krijgen?
13 jaar geleden lag de nieuwe game van Éric Chahi, in de schappen van de Bart Smit en Intertoys. Éric zullen de meesten wel kennen van de cultklassieker ´Another World´, een erg moeilijke platform adventure game met een fysica als lijdend voorwerp. Alhoewel die game geen commercieel succes was onder de massa, werd het aan alle kanten geprezen voor haar unieke animatie en filmische stijl.
Vlak nadat Éric Chahi voor zichzelf was begonnen, kwam Heart of Darkness in the picture. De game zou overal een schepje Eric meesterbrein bovenop doen, maar tot ongenoegen van veel fans werd de game alsmaar uitgesteld en uitgesteld.
In 1998 was het dan zo ver, Heart of Darkness; een nihilistisch stukje speelplezier dat zich excentriek presenteert. Wij besturen het karakter Dennis the Manace 2.0 van wie zijn hond zojuist ontvoerd is door het donker. Dus, op schaduw jacht dan maar ..
Voordat ik gister opnieuw aan de game begon, waren mij al een aantal zaken duidelijk. Maar het geen wat me het meest bijgebleven is van de game, is het feit dat praktisch alles wat ook maar aan Heart of Darkness los of vast zit, zonder reden naar binnen wordt gelepeld. Jullie zullen ongetwijfeld weten waar ik het over heb; Ons hypermoderne space dinges stort neer en onze zoektocht naar whisky (Niet de alcoholische drank, maar de hond) kan beginnen, we krijgen een supersonische laser/licht gun van Eric zodat we de creaturen van het donker van onze honingpot afblijven. Maar zoals gezegd, nog geen 5 minuten later wordt deze gun opgeslokt door een ogre met overgewicht. No reason ..
Yes! Met gun was het al moeilijk maar zonder wapens? Really? Yeh. Juist ja, we worden achternagezeten door schaduwen en happende planten, die alles behalve het beste beentje met ons voort hebben. Leuk om te weten is misschien wel dat ik de moeilijkheidsgraad op hard heb gezet ... Blijkbaar had ik mijzelf ietsjes overschat. Voor zij die zich diep schamen en niet weten waar ik het over heb, ik praat over de moeilijkheidsgraad. En niet zozeer de moeilijkheidsgraad op zich, wanneer Andy het loodje legt wanneer hij of wordt opgeslokt door een plant, wordt geroosterd door de zon, opgegeten door een orge of gewoonweg van een rots af dondert, begint men gewoon weer aan het begin van het level.
Frustrerend aan de ene kant, maar ook ongekend uitdagend, wanneer in de juiste stemming. Een stemming waar de game zelf eigenlijk al garantie voor stelt door middel van de sfeervolle setting en score, en in 1998 overduidelijk ook de visuals. Maar vandaag de dag zijn die weinig speciaal, hek, gewoon spuuglelijk. Maar met name de sfeervolle setting heeft de tand des tijds met gemak doorstaan. Ik voelde mij meteen thuis met dit spel, en ondanks de hardmode vlogen de levels voorbij. Toch stuitte ik op een irritatiefacor wat mij 13 jaar geleden duidelijk minder bezighield, waarschijnlijk eerder een leeftijdgebonden probleem dan een objectieve waarneming, maar de cutscenes zijn duidelijk niet voor een 24-jarige 303 bedoeld; de humor is enigszins flauw en echt iets toevoegen aan het verhaal doet het niet.
Zeker de cutscenes met de Amigo's zijn zeker het overslaan waard. Neem daarbij het nog steeds matige einde en daar hebben we een half puntje aftrek. Heart of Darkness is hoewel nog steeds een epische game, die zeker binnen mijn top 10 zal blijven, maar de nummer 1 positie blijkt toch te hoog gegrepen.