Alan Wake's American Nightmare (2012)

Xbox 360 / PC

Ontwikkeld door Remedy
Uitgegeven door Microsoft

Bestsellerschrijver Alan Wake ontwaakt in één van de afleveringen die hij ooit voor de televisieshow 'Night Springs' heeft geschreven. Hier beland hij midden in een strijd tussen het goede en het kwade. Naast de verhaalmodus bevat het spel een nieuwe spelmodi genaamd 'Fight till Dawn'. Hierin moet de speler het opnemen tegen een eindeloze golf aan vijanden.

kiriyama
15 Feb. te downloaden van XBLA. Heb hier echt veel zin in. Alan Wake is voor mij met afstand de beste exclusive van de 360, en dit spel lijkt er weinig voor onder te hoeven doen. Alan Wake met een Tarantino sausje.

avatar van Boznaldo
Hier loop ik ook wel warm voor....

Alan Wake is voor mij met afstand de beste exclusive van de 360

De game komt ook naar de pc.

avatar van Brains
Alan Wake was een erg coole game maar viel iets in herhaling, en duurde iets te lang. Wat mij betreft dus perfect voor het XBLA formaat. Zal deze zeker proberen .

Vanaf vandaag te downen Ik ga hem iig binnenkort even binnenhalen.

Ben benieuwd, eea is wat meer gefocused op een shooter ervaring, verhaal schijnt ook minder te zijn, dan wel verwaarloosbaar. Ondanks dat aardige reviews, gemiddeld een 8,5.

De SP uitgespeeld en ik vond het weer erg dol om als Alan wake door een episode te lopen.

De SP is erg goed, verhaal is toch wel enigszins goed te noemen imo. Sfeer is weer zeer zeer Eea is wel wat meer gericht op het shooten, maar niet storend. Licht effecten zijn ook weer vanzelfsprekend top.

Ondanks het vele back-tracken en daardoor dus minder afwisseling van locatie's, bleven deze wel interessant en een genot om in rond te lopen, ook daar het verhaal wat twisten kent.

Ondanks de korte speelduur ( 3 uurtjes ) toch een ruime 3.5 *

Arcade mode heb ik 1 maal gespeeld en trekt me ook wel, dus wellicht na het veelvuldig spelen hiervan, kan de game nog stijgen in *

avatar van Brains
3 uur maar

Dan wacht ik wel tot 'ie in de aanbieding is...

kiriyama
3 uur is wel erg snel. Heb net ook even gespeeld en denk dat ik er wel wat langer over ga doen ivm het zoeken naar alle manuscript pages, sommige radiospotjes duren ook nog best lang.

Anyway, ik ben nog niet echt onder de indruk. Technisch gezien hoeft dit spel weinig onder te doen voor zijn voorganger. Personages doen iets meer cartoony aan, maar de omgeving ziet er gewoon weer erg strak uit. Zit ook best aardig sound design in de game. Maar naast dat vlak is het jammergenoeg wel duidelijk dat het om een XBLA game gaat. Levelontwerp is wat kaal (woestijn, maar toch) en lang niet zo sterk als in het origineel. Ook het feit dat je telkens dezelfde locaties aandoet is een minpunt. Na de eerste keer ken je het wel. (Kaal...Echt!)

Een ander groot pijnpunt is de moeilijkheidsgraad, of het gebrek daaraan. Laatste kan je letterlijk nemen aangezien je niet kan kiezen of je op hard, normal of easy start. Waar je in het origineel al niet wist wat je met alle ammo moest, is het nu helemaal zot. Om de paar meter kom je wel een ammolocker tegen, en het ergst is dat die dingen na een minuut doodleuk weer vol zitten. Ook de batterij van je zaklamp laad sneller op dan dat Superman de wereld rond kan vliegen. Enkel je levensbalk lijkt wat korter te zijn en laad niet meer automatisch op. Een schrale troost.

Aan de gameplay is weinig gedaan. Schieten gaat nog steeds hetzelfde en werkt als een tiet. Wake is er zelf iets leuker en droger op geworden en de radiospotjes en tv stukjes zijn erg genietbaar. Ben nog niet ver, aangezien ik geen zin had om meteen weer dezelfde levels te spelen. De campy feel van het geheel is best aangenaam en een leuke verandering tov het origineel. Verder heb ik alleen nog niet de vibe te pakken die ik wel bij het eerste deel had. To be continued.

Kan me idd wat vergist hebben in de speelduur Heb alle manuscript pages, tv & radio episode's gehaald/gezien/gehoord.

Maar geloof nooit dat ik er meer dan 4 uur in gestoken heb. In een middag kan je erdoor lopen.

Moet nageven dat de game totaal niet moeilijk is, ammo genoeg idd. Ben 1 keer dood gegaan en dat was echt een stom foutje zeg maar....

Ondanks dat, had ik wel de AW vibe direct te pakken en ben tevreden over het resultaat. Vergeet niet HET IS een live arcade game he!

avatar van noander
huh hij komt toch ook uit voor de pc of niet ?

avatar van Ricxz92
Hij is al uit.

jongens ik zie hier veel 3tjes!
is dit deel/spin off wat te vergelijken met The Writer en The signal?

Intro

Nadat ik met heel veel plezier Alan wake en diens dlc's heb uitgespeeld en deel 2 pas in 2023 uitkomt, besloot ik de spin-off American Nightmare maar een kans te geven. Dit maal speelt het niet af in Bright falls maar in Arizona. In de vorm van episodes van een tvshow. Hierin neem je het op tegen mr scratch, de kwaadaardige dubbelganger van Alan. Komt deze game in de buurt van het ijzersterke eerste deel ? Dat lees je hieronder :

Een paar subtiele wijzigingen

Hoewel American Nightmare voornamelijk qua gameplay erg lijkt op diens voorganger. Zijn er toch een aantal kleine aanpassingen toegepast aan de bestaande formule. Oké toegegeven de zaklamp is nog steeds van essentieel belang en ook de manuscripts zijn weer van de partij.
Waar in het vorige deel de manuscripts een belangrijke aandeel had in de storytelling, heeft het in dit deel ook qua gameplay een toegevoegde waarde. Zo kan je door middel van manuscripts extra wapens unlocken. Sowieso heb je in dit deel andere wapens. Zo zul je vaak op pad gaan met een spijkerpistool en heb je ook de beschikking over Automatische vuurwapens.
Ook zitter er nieuwe takens in. Zo zullen onder andere spinnen en splitters de revue passeren.
En heb je ook een Arcade mode in het spel zitten, die best uitdagend is

Minpuntjes

Toch komt deze spin off niet in de buurt qua kwaliteit van Alan wake. Zo vind ik dit spel belachelijk makkelijk. Overal zijn werkelijk waar batterijen en kogels te vinden. En tot overmaat van ramp worden die boxes naar een paar minuten automatisch hervuld. Ook is er geen mogelijk om een niveau te kiezen.
Ook vond ik dit deel veel minder qua sfeer en had ik niet echt een band met de npc's
Wil je dit spel spelen zal ik toch aanraden om eerst deel 1 te spelen. Omdat het verhaal beter te begrijpen

Een 3