The Last of Us (2013)
Alternatieve titel: The Last of Us Remastered
PlayStation 3 / PlayStation 4
Action / Adventure
single player / online
Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony
De mensheid is getroffen door een plaag, waardoor een heel grote groep mensen inmiddels is uitgestorven. De overgebleven mensen moeten in een vernietigde wereld op zoek naar voedsel en mogelijke wapens. Zo ook Joel en Ellie. In een barre tocht door wat er nog over is van de Verenigde Staten, moeten ze samen zien te overleven.
- nummer 1 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=W01L70IGBgE
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ik denk dat console gebruikers misschien extra lovend zijn omdat ze Half-life 2 veelal niet kennen
Half-life 2 is op veel consoles gewoon te spelen hoor .
Wat een afschuwelijke gameplay zeg.
Wat vind je precies zo slecht aan de gameplay? Ik zie graag welke argumenten je daarvoor hebt.
Ik had het eigenlijk kunnen weten want ben sowieso al geen fan van lineaire games, maar de stealth hier kent naar mijn mening veel te weinig diepgang zeker als je het vergelijkt met andere games als Hitman en Dishonored. Zelfs in games als Far Cry en Assassins Creed heb je veel meer opties om je tegenstanders uit te schakelen.
De gunplay vind ik al helemaal niet lekker aanvoelen en als je dingen probeert op te lossen op je eigen manier ipv zoals de game dat wil ontstaan er rare chaotische situaties en word je dus afgestraft.
Wat je hier dus krijgt is een soort Uncharted minus het klimmen maar met iets meer stealth mogelijkheden en een simpel crafting systeem (daar heb ik geen probleem mee het is beter dan niets).
Het verhaal heeft op het begin na, in de paar uur dat ik het gespeeld heb ook weinig indruk op me gemaakt maar dat zal naarmate de game vordert wel beter worden anders snap ik echt niet waarom deze op nummer 1(!) staat, want als totaalpakket is dit voor mij toch echt heel erg ondermaats.
En wat de rest betreft, jammer dat je het zo ervaart.
Oke ik chargeerde een beetje met het woord "afschuwelijk" maar neemt niet weg dat ik er echt niet van kan genieten.
Ik had het eigenlijk kunnen weten want ben sowieso al geen fan van lineaire games, maar de stealth hier kent naar mijn mening veel te weinig diepgang zeker als je het vergelijkt met andere games als Hitman en Dishonored. Zelfs in games als Far Cry en Assassins Creed heb je veel meer opties om je tegenstanders uit te schakelen.
De gunplay vind ik al helemaal niet lekker aanvoelen en als je dingen probeert op te lossen op je eigen manier ipv zoals de game dat wil ontstaan er rare chaotische situaties en word je dus afgestraft.
Wat je hier dus krijgt is een soort Uncharted minus het klimmen maar met iets meer stealth mogelijkheden en een simpel crafting systeem (daar heb ik geen probleem mee het is beter dan niets).
Het verhaal heeft op het begin na, in de paar uur dat ik het gespeeld heb ook weinig indruk op me gemaakt maar dat zal naarmate de game vordert wel beter worden anders snap ik echt niet waarom deze op nummer 1(!) staat, want als totaalpakket is dit voor mij toch echt heel erg ondermaats.
Het is gewoon niet jou game dat heb ik ook met bijvoorbeeld een Fallout ik geloof best dat het een kei goede game is maar niet voor mij
Het vervolg laat te lang op zich wachten!
Dat is in dit geval een goed teken.
Nu uitgespeeld, aanvullend:
Ik wou die dokters niet afknallen op het einde. De wisselende gameplay tussen het meisje en de man vond ik wel cool. Maar het einde doet me toch maar een 9 geven. Ze is immuun, daarvoor gaan ze erheen en er sterven mensen. Dat Joel niet echt dood ging geeft de game al een hoog Hollywood-gehalte. Toch, enorm van genoten!
Nog toffer zou het geweest zijn als je in de plus mode ook uw wapens kon behouden. Dat zou de replay waarde nog verhoogd hebben.
Wat me wel opvalt is het game-design: je wandelt eigenlijk een beetje van level naar level toe, soms onderbroken door cutscenes. Het blijft sfeervol en mooi, en ook dat er niet per sé 1 manier is om een level te doorlopen is leuk, maar het zijn wel kleine omgevingen en je hebt voor 2019 begrippen erg weinig vrijheid. Je speelt eigenlijk een interactieve film met levels waarin je gastjes sloopt/ontwijkt en soms een niet al te ingewikkelde puzzel solvet.
Desalniettemin een topgame hoor! 4,5* van mij
Platform: PlayStation 4
Totale speelduur: 14 uur
Moeilijkheidsgraad: Hard
Vandaag (eindelijk) een van de meest bekroonde en hooggewaardeerde games van de afgelopen jaren uitgespeeld: The Last of Us. Aan de ene kant snap ik de lovende kritieken wel. De personages (en dan met name Joel en Ellie) zijn uitstekend geschreven en maken een zeer realistische groei door over de koers van het verhaal. De algehele cinematografie, productie en stemwerk laten het soms meer lijken alsof je een serie/film kijkt dan dat je een game speelt. En dat is dan zowel positief als negatief wat mij betreft.
Hoe hoog de productiewaarde ook mag zijn, het 'game' onderdeel lijdt er onder. De A.I. van de vijanden is in totale disbalans. De ene keer zien ze je niet als je bijna recht voor ze staat en de andere keer horen de vijanden je, zelfs als je sluipt, ineens aankomen. Om nog maar te zijgen over de 'keuze' die je wordt gegeven om te sluipen of er vol in te gaan. De game wil op sommige punten eigenlijk niet dat je ongezien de vijanden in een omgeving neerhaalt. Dit lukte me in een bepaald deel van de game wel en daar had men blijkbaar niet op gerekend. Toen ik alle zichtbare vijanden had gedood, kwamen er op bepaalde punten andere gasten bij die maar een beetje voor zich uit stonden te staren.
De schietmechanieken zijn prima te gebruiken, maar ik kan niet zeggen dat het leuk was om in een vuurgevecht terecht te komen. Vooral niet als het je wordt opgedrongen. Ik had een beetje hetzelfde bij die andere grote serie van Naughty Dog: Uncharted. In die games vind ik de schietmechanieken ook een beetje ondermaats. Als ik het vergelijk met andere titels die een derdepersoonsperspectief gebruiken, (Gears of War, Resident Evil en Vanquish) is The Last of Us een beetje het simpele broertje: hij bedoelt het goed, maar echt geniaal is hij niet.
Vanuit het verhalende perspectief snap ik waarom mensen zo lyrisch zijn over deze game. Ook ik ben zeer onder de indruk van de manier waarop Naughty Dog dit onderdeel in elkaar heeft gezet. Maar om in de woorden van de ex-president van Nintendo of America te spreken: "If it isn't fun, why bother?" En dat heb ik soms weleens gedacht tijdens het spelen van The Last of Us. En hoewel de manier waarop het verhaal is vormgegeven indrukwekkend te noemen is, wist het me soms ook niet te boeien.
Ik kan zien waarom mensen The Last of Us goed vinden, maar ik vind de hype zeer overdreven. Het is een game die het moet hebben van een hoogwaardige productie, maar ergens in het proces is men vergeten dat het nog steeds een game (en geen film/serie) betreft.
Cijfer: 3,5* (7,5)
Welk fase was het?
Ik herken niet dat als je Alle vijanden uit heb geschakeld dat er dan opeens meer gasten komen die maar voor hun uitstaren; a i is niet het sterkste punt idd.
Welk fase was het?
Dat was in het stuk waar Ellie je dekking geeft met een jachtgeweer vanaf een steiger. Weet niet precies waar in het verhaal dat precies is.
En dat ze maar een beetje voor zich uit staren komt ook weleens voor ja.
Dat zijn volgens mij met name de zombietypes waar je het dan over hebt toch? Ik vond dat eigenlijk juist wel tof, dat je ook kunt proberen ze gewoon niet "wakker" te maken.
Dat zijn volgens mij met name de zombietypes waar je het dan over hebt toch? Ik vond dat eigenlijk juist wel tof, dat je ook kunt proberen ze gewoon niet "wakker" te maken.
Had het specifiek over de mensen. Dat ze maar wat voor zich uit staren heb ik als vrij zeldzaam ervaren. Ik ben in principe wel tevreden over de A.I. Bij de zombies is dat het beste. Hoe ze reageren op o.a. geluiden en bijvoorbeeld je zaklamp. En sommige reageren natuurlijk alleen op geluid en niet op licht.