menu

The Last of Us (2013)

Alternatieve titel: The Last of Us Remastered

mijn stem
4,54 (325)
325 stemmen

PlayStation 3 / PlayStation 4
Action / Adventure
single player / online

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

De mensheid is getroffen door een plaag, waardoor een heel grote groep mensen inmiddels is uitgestorven. De overgebleven mensen moeten in een vernietigde wereld op zoek naar voedsel en mogelijke wapens. Zo ook Joel en Ellie. In een barre tocht door wat er nog over is van de Verenigde Staten, moeten ze samen zien te overleven.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=W01L70IGBgE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
Heel goed. Mooi verhaal, goede graphics. Ik denk dat console gebruikers misschien extra lovend zijn omdat ze Half-life 2 veelal niet kennen, waar ik het op vind lijken. Collision detection en opeens 'muren' in levels vond ik kunstmatig (bv bij water/meer), Ellie loopt vaak in de weg. Dus 4.5*

avatar van Brains
4,0
bokhove2 schreef:
Ik denk dat console gebruikers misschien extra lovend zijn omdat ze Half-life 2 veelal niet kennen

Half-life 2 is op veel consoles gewoon te spelen hoor .


avatar van JacoBaco
5,0
Ik ben hyped! Maar dat was ik sowieso al!

avatar van Pooiertje
Toch maar weer eens geprobeerd maar ik ga geen game spelen waar ik totaal geen plezier in heb.
Wat een afschuwelijke gameplay zeg.

avatar van Cervantes
Cervantes (crew)
Wat een afschuwelijke gameplay zeg.


Wat vind je precies zo slecht aan de gameplay? Ik zie graag welke argumenten je daarvoor hebt.

avatar van Pooiertje
Oke ik chargeerde een beetje met het woord "afschuwelijk" maar neemt niet weg dat ik er echt niet van kan genieten.
Ik had het eigenlijk kunnen weten want ben sowieso al geen fan van lineaire games, maar de stealth hier kent naar mijn mening veel te weinig diepgang zeker als je het vergelijkt met andere games als Hitman en Dishonored. Zelfs in games als Far Cry en Assassins Creed heb je veel meer opties om je tegenstanders uit te schakelen.

De gunplay vind ik al helemaal niet lekker aanvoelen en als je dingen probeert op te lossen op je eigen manier ipv zoals de game dat wil ontstaan er rare chaotische situaties en word je dus afgestraft.
Wat je hier dus krijgt is een soort Uncharted minus het klimmen maar met iets meer stealth mogelijkheden en een simpel crafting systeem (daar heb ik geen probleem mee het is beter dan niets).

Het verhaal heeft op het begin na, in de paar uur dat ik het gespeeld heb ook weinig indruk op me gemaakt maar dat zal naarmate de game vordert wel beter worden anders snap ik echt niet waarom deze op nummer 1(!) staat, want als totaalpakket is dit voor mij toch echt heel erg ondermaats.

avatar van JacoBaco
5,0
Pooiertje, voor mij is het een game die je met weinig middelen moet uitspelen. Omdat: het is een post-apocalyptische wereld. In dit geval vind ik het toepasselijk. De makers wilde er iets realistisch en geloofwaardigs van maken en daarin zijn ze wel geslaagd naar mijn idee. Het blijft een videogame natuurlijk, maar het is een volwassen game en eigenlijk geen typische videogame zoals Hitman, Dishonored, Far Cry en Assassin's Creed.

En wat de rest betreft, jammer dat je het zo ervaart.

All Seeing Fish
Pooiertje schreef:
Oke ik chargeerde een beetje met het woord "afschuwelijk" maar neemt niet weg dat ik er echt niet van kan genieten.
Ik had het eigenlijk kunnen weten want ben sowieso al geen fan van lineaire games, maar de stealth hier kent naar mijn mening veel te weinig diepgang zeker als je het vergelijkt met andere games als Hitman en Dishonored. Zelfs in games als Far Cry en Assassins Creed heb je veel meer opties om je tegenstanders uit te schakelen.

De gunplay vind ik al helemaal niet lekker aanvoelen en als je dingen probeert op te lossen op je eigen manier ipv zoals de game dat wil ontstaan er rare chaotische situaties en word je dus afgestraft.
Wat je hier dus krijgt is een soort Uncharted minus het klimmen maar met iets meer stealth mogelijkheden en een simpel crafting systeem (daar heb ik geen probleem mee het is beter dan niets).

Het verhaal heeft op het begin na, in de paar uur dat ik het gespeeld heb ook weinig indruk op me gemaakt maar dat zal naarmate de game vordert wel beter worden anders snap ik echt niet waarom deze op nummer 1(!) staat, want als totaalpakket is dit voor mij toch echt heel erg ondermaats.


Het is gewoon niet jou game dat heb ik ook met bijvoorbeeld een Fallout ik geloof best dat het een kei goede game is maar niet voor mij

avatar van dr channard
4,0
Heerlijk spel. Er zijn er imo veel betere op de wereld gemaakt maar ik begrijp ergens wel dat deze op nummer 1 staat. Wat uitspringt is de manier hoe het verhaal wordt verteld en opgebouwd met allemaal menselijke en geloofwaardige personages in de hoofdrol. Met het schieten en de stealth is er ook niets mis mee. Dit was voor mij gewoon een once in a lifetime expierence terwijl ik bij games die hoger scoren altijd snak naar meer. Daarom dus ook 4*

5,0
Het vervolg laat te lang op zich wachten!

avatar van JacoBaco
5,0
gideonvdb schreef:
Het vervolg laat te lang op zich wachten!

Dat is in dit geval een goed teken.

4,5
Prachtig spel. Het heeft niet de magie van een Mario Galaxy/Odyssey of Zelda, mist die veelzijdigheid en is wat repetitief. Maar de storytelling zit goed, het is angstaanjagend en houdt toch het midden tussen survival horror, stealth, action en adventure en grafisch is het wonderlijk mooi, quasi filmisch en gedetailleerd (en dat op de PS3, vraag me zelfs af of mijn Switch dit kan dragen). Het geluid draagt bij tot de sfeer en de gameplay is verslavend en uitdagend. Hier en daar wat humor (waarom plakken die bladen aan elkaar? xD). Ik heb het wel op makkelijk gezet omdat ik wat te bang was en niet non-stop in de nek gebeten wou worden door zo'n, hoe noemt dat beest? Zeker een 8,5; ik neig naar 9 op 10.

Nu uitgespeeld, aanvullend:

Ik wou die dokters niet afknallen op het einde. De wisselende gameplay tussen het meisje en de man vond ik wel cool. Maar het einde doet me toch maar een 9 geven. Ze is immuun, daarvoor gaan ze erheen en er sterven mensen. Dat Joel niet echt dood ging geeft de game al een hoog Hollywood-gehalte. Toch, enorm van genoten!

avatar van Julian McArthur
5,0
Wat een ervaring was dit spel. De graphics, gevoel voor detail, personages, prachtige dialogen,... terecht een van de beste games ooit gemaakt.
Nog toffer zou het geweest zijn als je in de plus mode ook uw wapens kon behouden. Dat zou de replay waarde nog verhoogd hebben.

5,0
Morgen hopelijk release datum! Anders wacht ik tot ie in de ballenbak beland!


avatar van centurion81
4,5
centurion81 (moderator)
Nu voor t eerst aan t spelen, remastered op ps4...echt wat een knappe game, het verhaal loopt eigenlijk tijdens het spelen door..en de mechanics verraden wellicht een beetje dat het geen game uit 2019 is, maar de graphics....ongelooflijk dat dit al zes jaar geleden uitgekomen is!!

avatar van centurion81
4,5
centurion81 (moderator)
We gaan vrolijk verder! Blijft een leuke game en heb zowaar een trophy gehaald, jeuj!

Wat me wel opvalt is het game-design: je wandelt eigenlijk een beetje van level naar level toe, soms onderbroken door cutscenes. Het blijft sfeervol en mooi, en ook dat er niet per sé 1 manier is om een level te doorlopen is leuk, maar het zijn wel kleine omgevingen en je hebt voor 2019 begrippen erg weinig vrijheid. Je speelt eigenlijk een interactieve film met levels waarin je gastjes sloopt/ontwijkt en soms een niet al te ingewikkelde puzzel solvet.

avatar van centurion81
4,5
centurion81 (moderator)
eeeeeennn uitgespeeld! Wat hierboven staat blijf ik eigenlijk wel bij. Deze game is alsof je een film speelt , en dan een kwalitatief goede film. De game ziet er ook in 2019 nog mooi uit en het geluid en de muziek passen perfect en zijn prachtig. De game laat wmb een puntje liggen met de wat eendimensionale gameplay. De soort gameplay is ook echt al wel beter gedaan. Wat het toch speciaal maakt is het gevoel dat je echt zuinig moet zijn op je voorraden en dat je oprecht blij kan worden van het scavengen.

Desalniettemin een topgame hoor! 4,5* van mij

SeptuSword
Iedereen en zijn oma raadde deze game aan, helaas is het niet voor mij weggelegd. Vind het erg jammer want speel graag story narratieve games van Sony. Heb er denk ik 4 uurtjes inzitten maar de gameplay wordt mij veel te eentonig. Stealth, clickers, lompe shoot outs.. iedere keer als het verhaal progressie toont val je weer terug in de langzame gameplay.. helaas niets voor mij!! Dus ook geen cijfer.

avatar van Rico120
5,0
wauw wat een spel is dat van begin tot eind reten spannend ik mag hopen dat deel 2 dit kan evenaren

avatar van DarthSolidKevin
3,5
The Last of Us Remastered
Platform: PlayStation 4
Totale speelduur: 14 uur
Moeilijkheidsgraad: Hard

Vandaag (eindelijk) een van de meest bekroonde en hooggewaardeerde games van de afgelopen jaren uitgespeeld: The Last of Us. Aan de ene kant snap ik de lovende kritieken wel. De personages (en dan met name Joel en Ellie) zijn uitstekend geschreven en maken een zeer realistische groei door over de koers van het verhaal. De algehele cinematografie, productie en stemwerk laten het soms meer lijken alsof je een serie/film kijkt dan dat je een game speelt. En dat is dan zowel positief als negatief wat mij betreft.

Hoe hoog de productiewaarde ook mag zijn, het 'game' onderdeel lijdt er onder. De A.I. van de vijanden is in totale disbalans. De ene keer zien ze je niet als je bijna recht voor ze staat en de andere keer horen de vijanden je, zelfs als je sluipt, ineens aankomen. Om nog maar te zijgen over de 'keuze' die je wordt gegeven om te sluipen of er vol in te gaan. De game wil op sommige punten eigenlijk niet dat je ongezien de vijanden in een omgeving neerhaalt. Dit lukte me in een bepaald deel van de game wel en daar had men blijkbaar niet op gerekend. Toen ik alle zichtbare vijanden had gedood, kwamen er op bepaalde punten andere gasten bij die maar een beetje voor zich uit stonden te staren.

De schietmechanieken zijn prima te gebruiken, maar ik kan niet zeggen dat het leuk was om in een vuurgevecht terecht te komen. Vooral niet als het je wordt opgedrongen. Ik had een beetje hetzelfde bij die andere grote serie van Naughty Dog: Uncharted. In die games vind ik de schietmechanieken ook een beetje ondermaats. Als ik het vergelijk met andere titels die een derdepersoonsperspectief gebruiken, (Gears of War, Resident Evil en Vanquish) is The Last of Us een beetje het simpele broertje: hij bedoelt het goed, maar echt geniaal is hij niet.

Vanuit het verhalende perspectief snap ik waarom mensen zo lyrisch zijn over deze game. Ook ik ben zeer onder de indruk van de manier waarop Naughty Dog dit onderdeel in elkaar heeft gezet. Maar om in de woorden van de ex-president van Nintendo of America te spreken: "If it isn't fun, why bother?" En dat heb ik soms weleens gedacht tijdens het spelen van The Last of Us. En hoewel de manier waarop het verhaal is vormgegeven indrukwekkend te noemen is, wist het me soms ook niet te boeien.

Ik kan zien waarom mensen The Last of Us goed vinden, maar ik vind de hype zeer overdreven. Het is een game die het moet hebben van een hoogwaardige productie, maar ergens in het proces is men vergeten dat het nog steeds een game (en geen film/serie) betreft.

Cijfer: 3,5* (7,5)

5,0
Ik herken niet dat als je Alle vijanden uit heb geschakeld dat er dan opeens meer gasten komen die maar voor hun uitstaren; a i is niet het sterkste punt idd.

Welk fase was het?

avatar van DarthSolidKevin
3,5
gideonvdb schreef:
Ik herken niet dat als je Alle vijanden uit heb geschakeld dat er dan opeens meer gasten komen die maar voor hun uitstaren; a i is niet het sterkste punt idd.

Welk fase was het?


Dat was in het stuk waar Ellie je dekking geeft met een jachtgeweer vanaf een steiger. Weet niet precies waar in het verhaal dat precies is.

5,0
Is versterking! Je kan ze ook zien aankomen uit de verte! Nemen dan bepaalde posities in! Maar ai kan beter hoe dan ook!

avatar van JacoBaco
5,0
Ik heb de game denk ik al 4x (uit)gespeeld. De A.I. wisselt inderdaad. Soms rennen ze maar wat paniekerig rond en soms lijken ze wel gefocust. En dat ze maar een beetje voor zich uit staren komt ook weleens voor ja.

avatar van centurion81
4,5
centurion81 (moderator)
JacoBaco schreef:
En dat ze maar een beetje voor zich uit staren komt ook weleens voor ja.


Dat zijn volgens mij met name de zombietypes waar je het dan over hebt toch? Ik vond dat eigenlijk juist wel tof, dat je ook kunt proberen ze gewoon niet "wakker" te maken.

5,0
Nee! Gaat over de a i die als mensen door moeten gaan! Mijn stoorden het niet zo maar het komt wel voor

avatar van JacoBaco
5,0
centurion81 schreef:
(quote)


Dat zijn volgens mij met name de zombietypes waar je het dan over hebt toch? Ik vond dat eigenlijk juist wel tof, dat je ook kunt proberen ze gewoon niet "wakker" te maken.

Had het specifiek over de mensen. Dat ze maar wat voor zich uit staren heb ik als vrij zeldzaam ervaren. Ik ben in principe wel tevreden over de A.I. Bij de zombies is dat het beste. Hoe ze reageren op o.a. geluiden en bijvoorbeeld je zaklamp. En sommige reageren natuurlijk alleen op geluid en niet op licht.

avatar van centurion81
4,5
centurion81 (moderator)
Ik heb ook niet zoveel mbt de AI opgemerkt, zoals ik dit bijvoorbeeld afgelopen week wel bij Drake's Fortune had, waar gastjes mij af en toe gewoon niet zagen, met name wanneer ik hoger of lager dan hen stond.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:00 uur

geplaatst: vandaag om 23:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.