The Last of Us (2013)

Alternatieve titel: The Last of Us Remastered

PlayStation 3 / PlayStation 4
single player / online

Ontwikkeld door Naughty Dog

De mensheid is getroffen door een plaag, waardoor een heel grote groep mensen inmiddels is uitgestorven. De overgebleven mensen moeten in een vernietigde wereld op zoek naar voedsel en mogelijke wapens. Zo ook Joel en Ellie. In een barre tocht door wat er nog over is van de Verenigde Staten, moeten ze samen zien te overleven.

Plantzombies..? Dat klinkt ook niet echt best.

avatar van AmazingPP
Demo is helemaal geen teleurstelling! Tenminste, voor mij niet. Ik vond hem fantastisch, wel te kort, maar fantastisch. Ik heb de game gepre-orderd en kan niet wachten tot het 14 juni is. Wat ziet dit spel er geweldig uit en wat speelt het ook heerlijk! De graphics zien er helemaal niet minder uit dan Uncharted 3, in tegendeel: ik durf zelfs te beweren dat het er beter uit gaan zien dan wat we ooit hebben gezien. Let op de details, bijvoorbeeld: wanneer je een deur opendoet laat dat stofjes achter. In de achtergrond zie je ratjes weg rennen, alles is zo super gedetailleerd! Ik denk dat dit spel wel de verwachtingen waar gaat maken en ik denk dat de reviews erg goed zijn. Ik vraag me af wat "kiriyama" dan wel een goed en goed uitziend spel vind. Dit is geen aanval op je, want smaken verschillen nu eenmaal, maar beter als dit kan een spel er niet uit zien, naar mijn bescheiden mening. Ik heb gesproken.

kiriyama
Het ziet er allemaal nogal 'futloos en plat' uit. Ik kan het niet beter uitleggen. Ook de belichting is wat flets. Er zit opzich wel detail in, maar mooi of indrukwekkend is het niet. Maar het is voor mij vooral de gameplay die wat te wensen overlaat. Het wisselen van wapen is bijvoorbeeld best omslachtig. Ik snap wel dat ze dat hebben gedaan om de spanning nog wat op te bouwen, maar aangezien het verre van spannend is is het vooral onnodig gedoe. Ook de stealth stukken lijken erg simpel in elkaar te steken. Hoeft van mij ook niet zo.

Rujar schreef:
Plantzombies..? Dat klinkt ook niet echt best.

Zo noem ik ze. Die dingen uit de trailer. Vind ze er maar brak uitzien en gespeend van enige dreiging.

Ik had gehoopte dat het wat realistischer zou zijn. Maar nu er zombies bij komen kijken, of andere onwaarheden vind ik het al een stuk minder interressant. ik krijg nu echt het gevoel dat we weer zo een gijkt zombieverhaal krijgen.

Om mijzelf even te quoten:

Rujar schreef:
Ik ben uberhaupt beneiwud wat de clou van het verhaal is.

Ik heb begrepen dat de vader dochter relatie centraal staat, dus ik hoop niet dat we al te gekke uitstapjes maken naar andere hoofdzaken.

Dus dit zal ook wel het geval zijn. Tweede minpunt (voor mij altahns)

kiriyama
Ik vraag me ook een beetje af of het de bedoeling was dat dit spel ook Co-op had. In de korte demo zijn er al een paar momenten dat je samen een deur moet openen of elkaar een zetje moet geven. Zonder Co-op vind ik dat altijd vrij waardeloze toevoegingen die enkel het tempo eruit halen. Hopen dat dat soort fratsen en QTE's bij de nieuwe generatie niet meer voorkomen.

avatar van AmazingPP
Ik vind het allemaal nogal kort door de bocht, als ik het eerlijk zeggen moet. Laten we nu eerst eens het volledige spel afwachten en dan pas oordelen. Deal?

kiriyama
Vind ik prima hoor. Maar ik denk niet dat zaken als Graphics en Gameplay in het uiteindelijk spel veel anders zijn dan in een demo die twee weken van te voren te spelen is.

avatar van wiiplayer
Ik game de laatste tijd niet meer maar deze moeten we natuurlijk nog wel ff checken.

avatar van morris_rednalooz
IGN: 10/10
Machinima: 10/10
Rev3Games: 10/10

Dit spel moet ik hebben.

Ook een 9,9 in de PU.

Tja ik moet bekennen dat ik het waarschijnlijk toch mis heb en dat ik na alle lof ik hem ook maar ga kopen

avatar van Doktertje
Ik weet dat ik misschien nog niet mag stemmen bij 20% van het spel maar bij deze ga ik dat toch doen. Het ziet er allemaal gelikt uit en stemmen en muziek zijn ook prachtig gedaan. Na 10 minuten spelen heb je al heel wat emoties op het scherm gezien. Het voelt gewoon als een echt Naughty Dog game, like Uncharted series. Het schieten en vechten voelt vertrouwd als je die games ook heb gespeeld. Uncharted staat bij mij in de top 3 dus ook deze krijgt van mij 5*.

avatar van wiiplayer
Hoe kom je nu al aan de game?

avatar van AmazingPP
De reviews zijn allemaal zeer lovend. En ja Doktertje... Hoe kom jij aan het spel? Kan niet wachten tot vrijdag...

avatar van Doktertje
Via pindakazenland...
Zit nu op bijna 50%.
Blijf bij al mijn stellingen maar moet er wel aan toevoegen dat ik de vijanden (gevechten/shootouts) beetje saai en ooit irritant vind worden. Kunt gelukkig ook voorbij de `clickers` sluipen wat ook nog je gameplay kan beinvloeden.
Nogmaals: het ziet er allemaal echt leuk uit, real Naughty Dog! De dialogen vind ik ook leuk zeker wanneer de 14 jarige in 1x probeert te leren fluiten gewoon in 1x wanneer jij wat spulletjes bent aan het zoeken in een kamer en alleen maar geblaas hoort. Lol.
Hoop daarom ook op snel wat revieuws van mensen die critisch kunnen kijken naar deze game. Ik speel echt voor fun en ben al snel tevreden als t er allemaal mooi uitziet.
Op naar de PS4!

Dacht tot gister dat de game ook al te koop was...dus ben gister maar met de Mass Effect Trylogie naar buiten gekomen voor 3 tientje`... dus tegen de tijd dat ik daar mee klaar ben ligt deze alweer in de budget bak denk ik

avatar van Fabregasje
Heb er nu een uurtje of 3 op zitten en Naughty Dog flikt het weer. Super!

avatar van Awake78
morris_rednalooz schreef:
IGN: 10/10
Machinima: 10/10
Rev3Games: 10/10

Dit spel moet ik hebben.

Ja dat dacht ik toen ook van Bioshock: Infinite, maar dat bleek uiteindelijk een kat in de zak van jewelste......

kiriyama
Ben inderdaad ook een beetje bang dat dit de volgende 'Bioshock: Infinite' gaat worden. Beelden en demo doen mij nog niet meteen opspringen van enthousiasme.

avatar van Awake78
Misschien ff beetje offtopic hoor, maar ik had met Bioshock echt een beetje het idee dat reviewers alleen het eerste level of eerste paar uurtjes gespeeld hadden. Het tweede deel van het spel kon mij niet snel genoeg voorbij gaan en was een domper 1e klas.

Als ik de meeste reviews lees bij dit spel heb ik dat echter niet. Ze beweren allemaal bij hoog en laag dat ze 'na de aftiteling nog even zaten na te peinzen' en dat soort teksten. Kan uiteraard lulkoek zijn, maar goed dat weet je nooit.

Tis wel Naughty Dog natuurlijk en ik vond de Uncharteds (op het dramatische eerste deel na, maar da's weer een andere discussie) ook best prima te pruimen spellen.

Tja afwachten dus nog maar even.....

kiriyama
Eerste anderhalf uur is in elk geval goed. Mooie opbouw die wel wat aan Half-Life 2 doet denken. Het schietgedeelte vind ik alsnog echter niet zo boeiend. We zien wel. Heb nu nog niet meteen het gevoel een meesterwerk te spelen.

avatar van morris_rednalooz
kiriyama schreef:

Ben ik het mee eens, maar per ongeluk heb ik het eerste half uur van het spel op youtube bekeken. Dit heeft me in 1 klap overtuigd dat dit echt iets nieuws is. Maar wat heb ik een spijt dat ik dit nu niet zelf kan beleven op het moment dat ik het gekocht heb (wat uiteraard morgen is).

kiriyama
Naughty Dog! 3 uur speeltijd weg vanwege saveglitch. Ook totaal geen zin in om die 3 uur opnieuw te spelen. Spel gaat terug!

kiriyama
En heel veel mensen schijnen het te hebben. Lekker laten liggen dit. Naughty Dog games koop ik dus ook nooit meer op de launch!

Dan ben ik blij dat ik toch niet gepre-ordered heb. Vis het wel eens uit de budgetbakken volgend jaar. Op naar die andere grote PS3 titel dan maar - Beyond Two Souls.

Wat ik beneden lees is spijtig maar toch niet grandioos schokkerend? De save-game glitch is natuurlijk wel een monster van een bug die ge liever niet tegenkomt, en vooral voor de 'early-adopters" een dikke tegenvaller en een klap in je gezicht. Vermoedelijk komt er toch een van deze dagen een patch en is het spel 100% speelbaar. Is dit trouwens een algemeen herkende bug of enkel in zeldzame gevallen voorkomend?

Grovonion schreef:
Wat ik beneden lees is spijtig maar toch niet grandioos schokkerend?

Nee grandioos schokkerend is het niet - maar wel voldoende voor aanschaf even uit te stellen en tot andere aankopen over te gaan. Voor zover ik de forums en zo lees blijkt het toch redelijk vaak voor te komen. Maar iets officieels is er nog niet over te vinden.

kiriyama
Niet schokkerend? Het is toch bezopen dat zoiets belangrijks als een savefunctie niet goed werkt. Hoe moeilijk is het om zoiets te testen. Ik speel al ruim 14 jaar games en heb ook nog op de PSX en PS2 gegamed. Bugs ben ik in al die jaren wel meer tegen gekomen, maar zoiets als dit nog nooit. Sinds consoles verbonden zijn met het internet lijkt het alsof de quality control bij veel uitgevers op de achtergrond is geraakt. 'We patchen het wel een keer' is de mentaliteit. Belachelijk! Ik betaal 60 euro voor een spel, dan verwacht ik dat die het gewoon doet. Als ik dan toch op een patch moet wachten kan ik net zo goed wachten tot het spel in de budgetbakken ligt.
Naughty Dog leek afwerking altijd hoog in het vaandel te houden. Niet meer dus. En geen recensie die er notie van maakt.

kiriyama schreef:
Niet schokkerend?

Ik bedoelde 'niet schokkerend' eerder in de zin van 'we hebben dit soort bugs nou al regelmatig zien langskomen in andere recente games'. Recent nog in bvb Dead Island Riptide. (en daarvoor ook al met patches in andere games die plots ervoor zorgden dat je saves invalid werden - bvb in een Heroes of Might and Magic). Dat het idd een schande is daar discussieer ik niet over - maar het verbaast me gewoon niet meer. Hoe triest dat ergens ook is - die hele patch / dlc / download cultuur is nu eenmaal een van de grote kwellingen in de huidige game cultuur, en het zal er niet echt beter op worden in de volgende generatie consoles.

...en inderdaad daarom wacht ik ook steeds vaker enkele maanden zodat je tenminste weet dat je een volledig gepatchte versie hebt.

Don't believe the hype!

Tot het punt dat ik ben gekomen is het een grote deceptie. De graphics zijn goed. Wel is het zo dat als je een wat groter uitzicht krijgt je ziet dat lang niet alles even mooi is afgewerkt. Details zijn enkel voorbehouden aan gebieden die in je directe zicht zijn. Dit was in Uncharted toch zeker beter afgewerkt. Geluid en soundtrack is weinig op aan te merken, al blijft het allemaal ook niet echt hangen.

Ik blijf er echter bij dat de gameplay achterhaald is. Samen deuren openmaken met je AI partner is gewoon strontvervelend en haalt de vaart eruit. De enige reden die ik ervoor kan bedenken is dat de makers op die manier loading times proberen te verbergen. (Load time voor het opstarten van het spel is ook best lang.) Er is al veel geschreven over het feit dat alles in real time gaat. Inclusief je wonden helen, wat itt Uncharted niet meer automatisch gaat. In de ruim vijf uur tijd die ik erop heb zitten ben ik echter nog nooit zonder ammo of health komen te zitten. Er ligt gewoon te veel. Ook is het veels te makkelijk om iedereen met stealth om te leggen. Als je toch bent gespot kan je met je blote vuisten makkelijk een man of acht neerhalen. Zelfs als ze wapens hebben. Mocht je toch een keer doodgaan hoef je slechts een minuutje te herspelen. Survival Horror is dit dus absoluut niet.

Opzich ook niet vreemd, want die zombies blijven uiterst triest. Gespeend van enige dreiging of charisma en een matige AI. Menselijke tegenstanders zijn vaak spannender. Dat lijkt me toch niet de bedoeling. Je AI metgezellen zijn ook niet de slimste en kunnen in kleine ruimtes zelfs hinderlijk in de weg lopen.

Voice-acting is sterk en ook de pace van het spel loopt lekker, al heb ik na die paar uur al meer zombies afgeslacht dan in het hele spel hadden moeten zitten. Ik vind dit dan ook een grote teleurstelling. Misschien dat ik er nog eens mee verder ga, misschien ook niet. Geen idee waar alle hoge cijfers vandaan komen. Misschien dat de tweede helft stukken beter is? Ik betwijfel het. Enige emotie of band met de personages heb ik ook niet gevoeld.

M'n cijfers zat op een 3.5je. Save-game glitch haalt er nog een volle punt vanaf. Zullen vast mensen zijn die dat niet eerlijk vinden, maar dan moeten devs hun spul maar eens deftig controleren. Het spel is eigenlijk gewoon ook niet goed genoeg om drie uur te herspelen. Grootste teleurstelling qua games in jaren!