The Last of Us (2013)

PlayStation 3 / PlayStation 4
single player / online

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

De mensheid is getroffen door een plaag, waardoor een hele grote groep mensen inmiddels is uitgestorven. De overgebleven mensen moeten in een vernietigde wereld op zoek naar voedsel en mogelijke wapens. Zo ook Joel en Ellie. In een barre tocht door wat er nog over is van de Verenigde Staten, moeten ze samen zien te overleven.

avatar van kiriyama
Dat kan, maar ik denk dat als je kijkt hoeveel klassiekers beide consoles hebben de PS2 er toch wel uitspringt.

avatar van All Seeing Fish
Er stond hier een review van droker waarin hij zijn beoordeling van twee sterren beargumenteerde.

Hier het hoogtepunt, helaas is zijn review niet meer aanwezig.

Ik heb de ps4 versie gespeeld wat
''remasterd'' moet voorstellen.

grafisch was het uitstekend.

avatar van justin8286
Ben er toch maar aan begonnen, ondanks dat ik eerst een ander PS4 spel wou uitspelen. Ben gewoon zo benieuwd hoe het er uitziet en hoe het aanvoelt. Ben nog niet zo heel ver maar wat een fantastische ervaring nu al. Grafisch echt de top van de top en je word echt meegesleept met de hoofdpersonen.

Normaal ben ik totaal niet zo meelevend, om het zo maar te zeggen. Maar vond het echt treurig toen Sarah werd doodgeschoten in het begin.

Het zal mij benieuwen hoe het zich verder ontwikkeld, ben nu op het stukje waar Ellie er net is bij gekomen(ietsie verder) dus nog een lange, mooie weg te gaan.

avatar van justin8286
Uitgespeeld op moeilijk. Een heerlijke kennismaking met de PS4 voor me met misschien meteen wel het beste spel wat er momenteel is. Ik kan echt bijna geen minpunten vinden. Ben bang dat wat ik ook hierna gaspelen dat het bijna niet beter gaat worden. Een dikke aanrader, en natuurlijk ook de volle 5 sterren. Zal ook zeker in mijn top 10 komen maar eigenlijk is het ook niet eerlijk bv ten opzichte van een half-life 2, die ik ook geweldig vind. We zijn 10 jaar verder dus het is logisch dat de gameplay, graphics etc er beter uitzien. Misschien dat de replaywaarde het verschil gaat maken. Aangezien ik half-life 2 wel zo'n 10 keer heb gespeeld.

Wat een fantastisch spel, voor mij het beste spel wat ik ook heb gespeeld (wat voornamelijk ook komt door het verhaal dat je niet meer loslaat). Het is meeslepend, zit actie in en ik vind het ook een spel dat lekker speelt. Het einde in het ziekenhuis waarin Joel voor zichzelf gaat ipv de mensheid te kunnen redden was mooi, ik zou het misschien zelf ook wel zo gedaan hebben. Ik zou alleen al na 10 minuten vermoord zijn door een clicker

Het tweede spel dat ik al voor derde keer achter elkaar speel. (De eerste was Uncharted 3: Drakes deception.) Elke keer denk ik weer: ow ja, dit ook nog! Ow ja, dit was eng! Ow ja, dit was moeilijk! etc. Ik vind het echt een schitterend spel, die je helemaal meeneemt in het avontuur.

Het is spannend, eng, mooi en ontroerend. De karakters van Ellie en Joël zijn fantastisch en zo triest tegelijk. Joël, verbitterd na de dood/ moord op zijn dochter en vooral in het begin de gevoelens voor Ellie maar niet wil toelaten en Ellie die eigenlijk nog zo kinds is, maar door de omstandigheden gedwongen is om vreselijke dingen te ervaren. Dat ze eigenlijk niet beter weet maakt het extra triest maar het verhaal ook weer enorm sterk. En dan ook nog die enge vent! Ellie had het gelijk door dat er iets niets klopte, maar ik als speler dacht jou meer dat ze hem moest vertrouwen, samen sta je immers sterker.

Ook de verschillende soorten vijanden, met elk hun verschillende sterke en zwakke punten maken het spel erg goed.

Ik kan het niet anders zeggen: Dit spel MOET je spelen! Het is echt fantastisch!!
5*, omdat er niet meer te geven valt.

Net een PS4 aangeschaft en ik kon eindelijk aan deze game beginnen. Toen ik hoorde dat de game op de PS 4 zou verschijnen heb ik daar speciaal op gewacht. En niet onverdienstelijk want alle DLC krijg je er gratis bij! Grafisch ziet het er top uit, maar je merkt dat het wel een opgepoetste versie is.

Na alle lovende recensies kan ik veel beamen, maar ik heb ook het idee dat mensen zwaar overdrijven. Zeker als je ziet dat deze game ruim op 1 gaat komen. Voor mij is het geen klassieker

Om te beginnen .. het verhaal is top, maar zeker niet van de buiten categorie. De dialogen zijn wel erg volwassen! Maar dit verwacht ik inmiddels al wel een beetje van een game.

Ik ben op normaal begonnen. Wellicht had ik toch een hogere moeilijkheidsgraad moet nemen. De game is snel te makkelijk, al zie ik al wel een aantal knelpunten waar ik op een hogere mogelijkheid zwaar gefrustreerd zou kunnen raken.

Mijn minpunten zijn toch wel de AI (van zowel medespeler als tegenstanders) maar dat is muggenziften omdat het overall wel prima werkt.

Maar de scense van wat er in de omgeving gebeurt vind ik wel irritant. Soms heeft iemand mij opeens in het vizier zonder dat daar aantoonbare reden voor is. Opeens staat een persoon zomaar achter je! Wellicht dat je eerst iemand in beeld moet hebben gehad voordat hij verschijnt in de 'listen mode'. Misschien kan iemand daar uitsluitsel over geven? En zeker bij de infected heb ik het idee dat het vrij random is in wat ze zien/horen. 'Voordeel' is dat de AI je ziet, ze je ook weer vrij snel weer kwijt zijn en ze gaan zoeken op de plek waar je voor het laatste gesignaleerd bent. Soms vraag ik mij ook wel eens af hoe het kan dat ze mij niet gezien hebben.

Bij stealthgames verwacht ik juist dat het helemaal snor zit. Het spel vraagt juist een tactisch benadering en het is erg verveld wanneer er roet in het eten wordt gegooid door een fout waar je eigenlijk niks aan kan doen.

Al met al wel 4* waard. Een replay value zie ik er zeker nog wel in!

avatar van creepy_one
Het is nu al een dikke drie maanden terug dat ik dit spel heb uitgespeeld (ik heb er nooit aangedacht om even mijn berichtje hier achter te laten). Dit is waarschijnlijk één van de beste games die ik ooit heb gespeeld op gebied van: verhaal, graphics, replay waarde, geloofwaardigheid, karakter ontwikkelingen (waardoor je echt waarde gaat hechten aan de hoofd personages), gameplay, de boodschap die het achterliet. Het is zo'n prachtig meesterwerk dit!

Als ik nu weer denk aan dit spel, krijg ik hele mooie herinneringen terug. De prachtige omgevingen, zo kleurrijk. En wat is het fijn en gewaagd dat dit spel van die prachtige felle kleuren gmixt met donkere kleuren gebruikt. Dat is echt een groot pluspunt vind ik, voor mij ziet het er dan namelijk een stuk aantrekkelijker uit want ik hou van mooie, uitbundige en volle kleuren. De stemacteurs waren ook heel geloofwaardig en zette een knap staaltje werk neer!

Het verhaal is zo sterk. Je wordt gelijk in het begin al meegezogen door het bijzondere begin die je in een flashback zet. Dat is goed, want een eerste indruk is altijd heel belangrijk. Toen begonnen we pas echt, na een impact van een begin, 20 jaar later. Dingen beginnen rustig, maar je wordt al bijna gelijk betrokken in de situatie en je ziet dat ook in de beschermde stad het nog heel gevaarlijk is. Toen Joel de missie kreeg dacht ik: Dit wordt geweldig! En dat werd het ook, je raakt zo gehecht aan Joel en Ellie. Doordat er heel veel locaties worden bezocht, wordt het nergens saai. Sommige momenten waren zo ontzettend spannend! vooral het stuk in de onderste verdieping van het hotel zorgde voor kippenvel op m'n huid en ik had pittig veel moeite er voorbij te komen. Ik vond dat ook het engste stuk, en ik was super blij toen ik het had gehaald. Zolang we maar niet meer in dat soort plaatsen komen, dacht ik toen. Hoewel de afwisseling tussen de kleurrijke en donkere gedeeltes en de rustigere en spannende momenten er ook moeten zijn. Het eind was zeer intens en liet me achter met een open mond.

Het spel speelt heerlijk, ik heb het op normaal uitgespeeld maar ik wil hem op moeilijk spelen als ik deze game nog is opnieuw doe. Afwisselen tussen wapens gaat heel makkelijk, camera werkt nooit tegen, controls zijn fijn, en ik vond het luistertrucje ook heel handig. Wat was het spioneren en sluipen geweldig! Dat vind ik zo leuk om te doen, soms zat ik gewoon echt sowieso een half uur te sluipen om ze één voor één af te maken, om vervolgens nog gesnapt te worden door een nieuw groepje vijanden dat komt onderzoeken waar hun 'collega's' blijven. Dat was echt geweldig, want je moet echt flink de tijd voor dat soort dingen nemen en dat vergt geduld en inspanning. Ik vond het alarmsignaaltje dat je kreeg op het moment dat je het risico liep gesnapt te worden heel handig, en heeft me vele keren gered van een fataal gevecht!

Zelfs mensen die niet van zombies houden gaan van dit spel houden! Het hele spel draait ook niet alleen maar om de zombies, op het gegeven moment leken die bijna bijzaak te worden. Het is zo erg gericht op de drama en karakter opbouw! Een nog dreigender gevaar waren de menselijke vijanden. Die kwam je eigenlijk ook veel vaker tegen dan de zombies, maar er was nog wel genoeg afwisseling. Perfect genoeg. Flinke aanrader voor bijna alle game liefhebbers, misschien wel alle gameliefhebbers!

avatar van kiekena
Uitgespeeld op Hard. Ik snap ECHT niet waarom iedereen deze game zo de hemel in prijst. Ja het is een goede game met een goed verhaal... MAAR. Ik had het gevoel dat ik gewoon maar zo'n verhaaltje aan het volgen was weet je wel? Er waren ook stukjes in cutscenes waarin ik dacht. Hee, waarom is dit een cutsene, waarom mag ik deze man niet gewoon zelf lekker martelen, of toen ellie het hoofd in sloeg van die man na dat verstoppertje stukje. Had ik graag zelf willen doen. Dan mijn tweede punt. Er waren helemaal geen keuzes die invloed hadden op het verhaal of de missies. Kom op zeg.. In zo'n wereld en setting als deze zou ik toch echt wel wat belangerijke keuzes onder druk op me geforceerd willen hebben. Ik irriteerde me zo erg als er in een cutscene werd gezegd iets van: We hoeven er niet heen te gaan, we kunnen ook gewoon hier blijven. En dan mij geen keuze geven als speler.

avatar van 3bdelilah
Ben ik gedeeltelijk wel mee eens eigenlijk, al is dat niet helemaal te zien aan mijn cijfer. Grootste pluspunten waren inderdaad het verhaal en vooral de karakters, maar op 't gebied van gameplay was 't in vergelijking toch matig/niets bijzonders. Als ik eraan terug denk, denk ik namelijk vooral aan de cutscenes dan het daadwerkelijke spel.

Ik ben zelfs halverwege mijn tweede speelbeurt gekapt omdat het toen pas doordrong hoe, in verhouding, matig de gameplay is. Uit "angst" voor de eerste, uitstekende ervaring ben ik toen maar gestopt. Het verhaal en de uitstekende karakters hielden me de eerste keer op de been, maar na de eerste keer ken je 't verloop van het verhaal natuurlijk al en dan is 't minder spannend.

avatar van robindapobin
top spel speciaal de ps ervoor gekocht.

Natuurlijk waren m'n verwachtingen hoog gespannen, maar het duurde toch wel enige tijd tot The Last of Us die wist waar te maken. Ik denk dat het komt doordat het spel het veel meer van setting, verhaal en personages dan van gameplay moet hebben. Doordat ik me in de eerste delen van het spel nog wel eens aan de rechtlijnige levels, de soms wat onduidelijke stealth of rommelige vuurgevechten ergerde, wilde de wereld nog niet meteen tot leven komen. Maar naarmate de gameplay vertrouwder werd en de reis door de seizoenen en Amerika vorderde, kwamen de setting en personages meer naar de voorgrond en werd ik er toch volledig door gegrepen. Hoewel het uitgangspunt cliché kan lijken is The Last of Us werkelijk fantastisch geschreven en geacteerd. Er zijn weinig spellen waarin de personages ook daadwerkelijk karakter hebben, laat staan een ontwikkeling doormaken, maar dit is er één. Daar komt bij dat de vrouwelijke personages hier belangrijke rollen kunnen spelen zonder sekssymbool te hoeven zijn, en het verhaal zelfs subtiel naar bijv homoseksualiteit kan verwijzen zonder hier een expliciet punt van te moeten maken. De repetitieve gameplay mag dan wat achterblijven, toch is The Last of Us onmiskenbaar bewijs dat computerspellen een bijzondere kracht hebben om je hun wereld in te sleuren en bij een verhaal te betrekken zoals andere media dat niet kunnen. Maar waar veel spellen hooguit iets te zeggen hebben over moed en heldendaden, put The Last of Us uit thema's van verlies en wanhoop enerzijds, tot vriendschap en opoffering anderzijds. Het moest dan even op gang komen, maar na het ingetogen einde en het mooie extra hoofdstuk "Left Behind" kan ik niet anders zeggen dan dat dit één van de beste spellen is die ik speelde. 4,5*

avatar van Yestsida
Epische game!

Dit is echt een pareltje. Deze zwanenzang van de PlayStation 3 is de meest volwassen, donkerste en zeker beste game van Naughty Dog tot nu toe.

Visueel heb ik niets prachtiger gezien op de vorige generatie consoles dan The Last of Us. Hoe ik me de game herinner kan het zich zelfs meten met de current gen. Het aantal adembenemende details dat in de personages en wereld zitten is ongezien (door mij toch). De hele game leeft gewoon, ook al is het een extreem lineaire videogame.

Hoofdrolspelers Joel en Ellie zien er indrukwekkend uit en zijn perfect gecast. Niet alleen deze personages, maar alle andere figuren dat je tegenkomt in deze post-apocalyptische wereld zijn genieten.

Het verhaal is aangrijpend en misschien wel het beste verhaal dat ik ooit meegemaakt heb in een videogame. Zaken zoals bijvoorbeeld het sterven van Joel's dochter, het "turnen" van Sam en de zelfmoord van Henry als gevolg zijn gedurfd en prachtig in beeld gebracht (+ geschreven). Betere "film" dan vele(!) echte films!

Als gameplay heeft het een beetje weg van Uncharted, namelijk het platform (minder indrukwekkend en uitgebreid) en het third-person shooter aspect. Hier ligt de nadruk wel een heel pak minder op het showgehalte, meer op stealth en survivalen. Overal waar je komt zoek je meteen benodigdheden bij elkaar zodat je bepaalde voorwerpen in elkaar kan knutselen. Het stoort niet en maakt de game-ervaring enkel rijker.
De actie is heerlijk bruut, vooral de vuistgevechten tussen Joel en z'n tegenstanders.

Er is ook een hoofdstuk in de game waar je speelt als Ellie, omdat Joel zwaar ziek is. Bij haar ligt de focus nog meer op stealth door haar pijl en boog, zeker in het begin. Ze is fysiek ook een stuk zwakker dan Joel uiteraard.

De vier verschillende soorten infected zijn geniaal verzonnen en ook angstaanjagend, vooral dat je weet dat hun "ziekte" blijkbaar geïnspireerd is door een echt bestaand infectie waar mensen gelukkig immuun voor zijn. Runners en stalkers zijn geen probleem, vooral de eerste fase niet. Enkel als ze in grote groep zijn kunnen ze een echte dreiging vormen. Clickers daarentegen zijn gruwelijk en lastig om neer te krijgen. Bloaters zijn het gevaarlijkst en kunnen best ontweken worden als het mogelijk is.

Niet enkel de infected zijn tegenstanders, maar ook sommige andere survivors. Dit zorgt dikwijls voor goed uitgewerkte stealth elementen of intense vuurgevechten.

Minpunten heb ik werkelijk waar niet. Het feit dat metgezellen zoals Ellie en Tess niet opgemerkt worden door infected tijdens stealth-momenten stoorde me zelfs niet. Brak de game-ervaring totaal niet voor mij.

De multiplayer heb ik eventjes geprobeerd, maar boeide me niet. Dit had eigenlijk al geen online modus moeten hebben, maar toch mooi dat het erin zit. De DLC (Left Behind) is me onbekend. Ik bezit de Remastered versie op PlayStation 4 niet.

Ongelofelijk veel zin in Uncharted 4: A Thief's End, al zie ik niet hoe die game over The Last of Us moet gaan (grafisch daargelaten). Hoe subliem de Uncharted-serie ook is, deze game is superieur.
Voor mij moet hier geen vervolg op komen. Het zou kunnen, maar ik denk dat een tweede deel dit meesterwerk niet kan opvolgen.

Grand Theft Auto V en dit zijn de perfecte games voor mij, voor zover zoiets bestaat. Als deze game binnen een paar maanden(?) op nummer 1 van de top 250 zou staan is dat volledig terecht.
Deze game is ook de enige reden geweest dat ik The Walking Dead nu volg en films zoals The Road bekeken heb.

Aanrader en eigenlijk must-have voor elke PlayStation 3, en nu ook 4 bezitter (als je de originele versie nog niet gespeeld hebt)!

Ongetwijfeld 5*

avatar van Mitchel
Ik hoorde dat deel spel al zo goed was.
Ik heb hem dinsdag dan toch maar eens gehaald (Ps4 versie) en vandaag al uitgespeeld.
Ik ben gewoon een beetje sprakeloos. Wat een fantastische game is dit zeg! Alles klopt gewoon; geweldig verhaal, personages waar je je aan hecht, erg goede spanning door de hele game en vergeet natuurlijk niet die fantastische graphics. Echt een game waar je jezelf ook emotioneel aan gaat hechten. Er zaten echt hele droevige en mooi stukken in, zoals Sarah die overleed, die scene met die giraf en ook bijvoorbeeld al die gesprekken tussen Joel en Ellie.

Zonder twijfel 5 prachtige sterren (verdiend eigenlijk nog meer)!

DMF
Unieke ervaring. Zeker de laatste jaren heb ik zelden zo meegeleefd met karakters in een game. Alleen Alan Wake en The Walking Dead komen voor mij qua immersiviteit in de buurt van The Last of Us, dat toch echt de kroon spant.

De game sleept je van meet af aan mee in een weliswaar niet heel origineel, maar wel meeslepend verhaal. Al snel leefde ik mee met Joel en niet veel later ook met Ellie. Hun band en interactie is de drijvende kracht achter het geheel. Waarom zou ik me keer op keer langs een stel geïnfecteerden of mensen werken als het me niets interesseert wat er met de twee hoofdpersonen gaat gebeuren? Zeker bij een lineaire en enigszins repetitieve game als The Last of Us is het voor mij een vereiste om een band te ontwikkelen met de karakters en dat is Naughty Dog meer dan gelukt. Zelfs tijdens cutscènes betrapte ik mezelf erop met klamme handen ‘schiet op! schiet op!’ naar mijn tv te schreeuwen.

Spanning genoeg dus. Vooral mijn eerste ontmoeting met de geïnfecteerden, en de clickers in het bijzonder, was memorabel. Het geluid van de geïnfecteerden bleef maar op mijn zenuwen werken en liet me regelmatig van mijn stoel opveren toen zo’n grapjas ineens in volle sprint op me afkwam. Zeker in het begin, als je wapens nog niet toereikend zijn om ze in één schot af te weren, probeerde ik met ingehouden adem door de ruimtes te sluipen en er af en toe eentje te verrassen. Niet zelden eindigde ik alsnog in een (vuur)gevecht of deed ik uit pure wanhoop een gooi naar het wereldrecord van Usain Bolt op de honderd meter sprint.

Het is fijn dat je de vrijheid krijgt om te bepalen hoe je door het verhaal wandelt. Het sluipen blijft toch het leukst, al is het jammer dat je compagnons de boel verpesten door vol in het zicht van de tegenstanders te lopen terwijl ze toch onopgemerkt blijven. Het is ongetwijfeld lastig te programmeren om ook dat er nog eens goed in te verwerken, maar het haalt je wel een beetje uit de beleving. Net als de talloze verplaatsbare voorwerpen die keer op keer weer klaarstaan om van A naar B te komen. Had wel wat minder gemogen. De AI van de tegenstanders vind ik dan wel weer heel behoorlijk. Die verschuilen zich ook echt en steken niet steeds flauw hun hoofd uit. Ook proberen ze je slim te flanken en in het heetst van de strijd kom je daardoor ogen en oren te kort. De impact van de kogels voel je ook echt als ze je weten te raken. Niet een lullig bloedspettertje op de camera en een kreun van Joel, maar je bent echt even uit de running. Gaaf ook dat het voorwerpen maken niet veilig gedaan kan worden in het pauzemenu, maar allemaal tijdens de actie als dat noodzakelijk is. Het zorgde voor heel wat benauwde momentjes met ingehouden adem. Heerlijk.

De onderhuidse spanning blijft lekker aanwezig en het is fijn om af en toe in een nieuw gebied even op adem te kunnen komen en te exploreren. Dat is ook wel noodzakelijk, want je voorraden moeten regelmatig aangevuld worden. Schaars wil ik de ammunitie niet noemen, maar in de wilde weg gaan vuren op tegenstanders is af te raden, want dan zit je binnen no-time zonder kogels en dus in de nesten. Het exploreren is ook geen straf omdat post-apocalyptisch Amerika heel fraai vormgegeven is. Het spelen door de jaargetijden heen zorgt alleen al voor afwisseling, maar je komt ook echt op uiteenlopende locaties. Op alle locaties vind je ook nog wat achtergrondinformatie die ik ook elke keer trouw heb gelezen of beluisterd. Dat doe ik eigenlijk nooit.

Wat dat betreft gelukkig genoeg variatie, waardoor de lineaire opbouw van het spel minder opvalt. Uiteindelijk ben je steeds bezig om van A naar B te komen door in grote of kleine ruimtes een aantal tegenstanders om te leggen of te omzeilen. Daar kun je heel kritisch op zijn, maar uiteindelijk heeft het me geen moment uit de beleving kunnen halen. Daarvoor zijn de ruimtes te afwisselend, de spanning te hoog en zijn er voldoende wapens te kiezen die weer voor een andere aanpak zorgen. Erg makkelijk vind ik het spel bovendien niet. Er hadden van mij alleen nog wel net wat meer soorten geïnfecteerden geïntroduceerd mogen worden. Met de stalkers, clickers en bloaters zijn dat er uiteindelijk toch maar drie.

Het zijn kleine puntjes die ervoor zorgen dat ik The Last of Us niet de volle mep wil geven. Ook is het voor mij echt een eenmalige ervaring. Ik zou het spel niet snel op een hoger niveau nog eens gaan spelen, dat is puur voor de ervaring en niet omdat je heel veel nieuwe dingen gaat ontdekken. De eenmalige ervaring zat voor mij wel boordevol unieke en memorabele momenten. Er valt genoeg aan te merken op het wat repetitieve karakter van de game, maar dat besefte ik me eigenlijk achteraf pas. Uiteindelijk past de lineaire stijl voor mij ook het best bij het verhaal, want ik heb ontzettend meegeleefd met Joel en Ellie.

* * * * ½

avatar van youngtick
Ziek. Dat is haast het enige woord wat ik eruit kan halen. Ik ben niet zo van survival horror-games maar Naughty Dog heeft laten dat je als non-fans zwaar kan genieten van deze game. Hele sterke personages (favoriet is Ellie), de creatures zijn eng en de beleving is hard.

4,5 ster en welverdiend.

avatar van All Seeing Fish
Als ik de digitale versie download vanaf de Playstation Store download zit de DLC er dan ook bij?

avatar van SilverGun
Als je 'm voor de PS4 binnenhaalt wel. Is standaard onderdeel van de Remastered versie.

spelfreak
Toch maar de remastered version gespeeld uiteindelijk. Conclusie: LoU is een van de meest overgewaardeerde spellen aller tijden.

avatar van IceTea
Eerste 4 uur gespeeld en ik ben lang niet zo enthousiast als de meeste mensen. Wat mij vooral stoort is het coversysteem en de moves om de mobs te pakken. Als je dit vergelijkt met Hitman Absolution (game die een jaar eerder uit is gekomen) dan valt dit wel wat tegen.

Hier tegenover staat natuurlijk wel het intense verhaal van het spel. Dat is wel lekker smullen! Er zijn ook een aantal spannende parts om te spelen.
Ik ga nog eventjes verder =)

avatar van Mitchel

Mijn voltooide mening komt nog. Als ik er aan denk om het te schrijven.

Ga je het nog uitleggen?

Voor dit spel speciaal een ps3 op de kop getikt. En ik heb het me niet beklaagd. Zeker en vast een van de beste spellen die ik al ooit heb gespeeld. Horror is normaal niet mijn favoriet genre, en bij momenten werd ik echt de stuipen op het lijf gejaagd. Niet zozeer jumpscares, maar vooral de constante sfeer dat elk moment alles kan misgaan. Veel vijanden doen je met 1 aanval dood dus je kan eigenlijk amper fouten maken.

Pluspunten:
- Grafisch echt uitstekend. Het spel zag er levensecht uit.
- Het verhaal en de emotionele betrokkenheid die je voelt met de goed uitgewerkte personages. Het spel was ontzettend meeslepend.
- Prachtige muziek. Vooral het end theme. Achteraf opgezocht en de componist heeft 2 oscars gewonnen. Dat verklaart!
- Stealth werkte heel goed vond ik. Zeer logisch en intuitief, een hele puike prestatie van de makers.
- Het constant moeten bijeen zoeken van voorraden en kogels werkte heel goed. Dit maakte het hele spel een pak realistischer overkomend, en motiveerde enorm om toch maar genoeg stealth te gebruiken.
- De trage manier waarop de gevechten meestal tot stand komen, gecombineerd met de stealth, lage hoeveelheid kogels en beperkte mogelijkheden om te genezen zorgden voor een enorm spannende sfeer telkens er een confrontatie kwam. Zelden zoveel angst gehad als ik de geluiden hoorden van de slechteriken in een spel als toen ik in de kelder van het hotel terecht kwam met amper ammo en geen health upgrades.

Minpunten:
- Enkele kleine bugs hier en daar. Vooral dan qua geluid (conversaties die uit het niets stopten of begonnen).
- Hier en daar moet je echt alle vijanden vermoorden om door te kunnen. Als je dat niet doorhebt (omdat je voor de rest dit nooit doet) ben je even bezig (en/of ga je een paar keer dood) vooraleer je deze mogelijkheid maar uitprobeert. Dit had toch nog wel even duidelijker gekund.
- Puzzels waren altijd hetzelfde. Hier had toch echt wel meer variatie kunnen zijn met minimale moeite van de makers. Dit is mijn enige grote punt van verbetering dat ik kan aanbrengen.

Top spel, ik zou het iedereen aanraden die tegen een beetje gore kan en goede zenuwen heeft.

Mijn voltooide mening komt nog. Als ik er aan denk om het te schrijven.

Wanneer kunnen we je voltooide mening verwachten?

spelfreak
Heh, altijd vergeten om hier mijn complete mening uit te schrijven. Ondertussen toch wel een tijd geleden dat ik het gespeeld heb dus een complete review zal het niet worden, maar mijn korte mening noteer ik wel even.

Laat me dit voorop stellen: The Last of Us is geen slecht spel. Hell, het spel is zeker boven gemiddeld. Maar hij is wel overgewaardeerd. Mensen doen alsof dit spel de messiah onder de games is, ik vond het verre van dat.

Maar laat ik met het positieve beginnen. De gameplay is érg strak. Natuurlijk wat we wel gewend zijn van Naughty Dog met Uncharted, de controls voelen heerlijk aan en de schiet-secties zijn geweldig.
Ook de personages zijn geweldig. De intro van de game is één van de beste scene's in verhaalvertelling die ik heb meegemaakt. Daarnaast zijn de personages stuk voor stuk herkenbaar en bouw je inderdaad een connectie met ze op.

Het verhaal rond de personages vind ik matig, en ook het einde vond ik niet bevredigend. Eigenlijk word (met spoiler te vermijden) steeds hetzelfde soort verhaal 5x herhaald doorheen heel het spel, en geen enkel moment heeft me zo geëmotioneerd als ik van andere gehoord heb.

Daarnaast vond ik voor een stealthgame de stealth vrij zwak. In de DLC vond ik dit véél beter gedaan dan in de Main Game. In de DLC voelde ik de spanning, en was het ook mogenlijk om stealthy te spelen.

Het probleem met The Last of Us voor mij is dat het nergens echt in uitblinkt. Sure, het is overal goed in. Maar nergens meesterlijk. Dat maakt TLoU goed, maar niet de best game allertijden.

spelfreak schreef:

Kan mij er goed in vinden. Het verhaal is sterk, maar niet heel bijzonder. De kracht zit hem in de realistische personages en dialogen. Game is wel heel erg volwassen.

De gameplay en de AI (hoewel ze niet hersendood zijn) zijn toch zeker niet van de buiten categorie. Stealth komt soms ook niet helemaal lekker uit de verf, je kan je verstoppen achter een stoel zonder gezien te worden. Als zij zich verstoppen weet je precies waar ze zijn. Als ze jou gespot hebben ren je een hoekje om en ze zijn je echt helemaal kwijt. De infected kunnen bij een misstap behoorlijk pittig zijn wanneer ze in grote groepen samen zijn. Jammer dat de levende daarentegen (terwijl deze slim horen te zijn) echt helemaal niets voorstellen.

avatar van Desperado
Een grandioos spel als we over sfeer en vertellen van een verhaal spreken. Ook het schieten, vechten en sluipen pakt zeer goed uit, op paar (technische) onhandigheden na. Weinig games raken mij van binnen en dat is The Last of Us zeer zeker gelukt. Als kritiek kan ik zeggen dat het aantal schietmomenten tegen ''the same looking'' mensen ietsjes te veel van het goede was voor mij. Nog harder gezegd: ik denk dat die scenes ingepropt zijn zodat het spel langer duurt. In plaats van herhaling had ik liever meer filmische/speciale momenten willen beleven met daadwerkelijke gameplay (dus geen cutscene). Want zulke momenten heeft de game wel degelijk. Ik zou ze alleen meer willen meemaken. Maar mijn eindwoorden zijn dezen: super spel dat ondanks zijn oude formule toch verfrissend overkomt en een verwennerij voor liefhebbers van dit soort genres.

What a ride. By far het beste dat ik gespeeld heb. Emotioneel en beklijvend.

SouthParkFan
Met welke spellen valt The Last of Us te vergelijken?

avatar van Desperado
SouthParkFan schreef:
Met welke spellen valt The Last of Us te vergelijken?

Hmmm.

Ik vind dat de gameplay doet vermoeden aan de Uncharted reeks. Qua sfeer is het (net zo goed) ongeëvenaard, naar mijn inziens. Vooral als we over Apocalypse wereld spreken. De game is super sfeervol en ook vol met details, zelfs de kleinste hoek is goed afgewerkt.

Deze game heeft de perfecte mix tussen horror en actie met de juiste tempo. Sure, sommige delen konden meer variatie bevatten, maar dat stoort niet extreem verder.

Uitproberen zou ik zeggen:)

avatar van JacoBaco
In een aantal reacties hier komen games als Half-Life 2, Uncharted, Resident Evil 4 en The Walking Dead naar voren. Ikzelf zei destijds Uncharted meets Half-Life 2