The Last of Us (2013)

Alternatieve titel: The Last of Us: Remastered

PlayStation 3 / PlayStation 4

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

De mensheid is getroffen door een plaag, waardoor een heel grote groep mensen inmiddels is uitgestorven. De overgebleven mensen moeten in een vernietigde wereld op zoek naar voedsel en mogelijke wapens. Zo ook Joel en Ellie. In een barre tocht door wat er nog over is van de Verenigde Staten, moeten ze samen zien te overleven.

avatar van LikeAJedi
Dit spel kun je in één woord beschrijven: Fenomenaal!

Naughty Dog is samen met CD Projekt en Rockstar de meest consistente game developer geweest van het afgelopen decennia. Elke game die zij uitbrachten was eigenlijk gewoon een instant buy, ze stelden nooit teleur en voldeden altijd aan de verwachtingen. Ben daarom zo erg hyped voor TLOU part II. Ik hoop ook dat die niet vlak voor release wéér uitgesteld word.

avatar van Eraser2
Gekke game dit eigenlijk.
Ik heb eergisteren The Last of Us remastered uitgespeeld na hem twee jaar in bezit te hebben (ook twee jaar geleden begonnen met spelen maar door andere zich aandienende games hem nooit ‘afgemaakt’). Vandaag heb ik ook direct de dlc ‘Left Behind’ uitgespeeld.

Wat ik bedoel met ‘gekke game’ is dat ik het qua verhaal en world building, zeker voor een videogame, echt top vind. Ik geniet enorm van de cinematische cutscenes en ook het acteerwerk is erg goed. De gameplay echter, die door velen ook wordt geprezen, vind ik matig en soms zelfs enorm frustrerend. De AI is zeer slordig bij momenten en het hele sneak gebeuren is stroef geïmplementeerd. Soms is het zelfs zo dat je gedwongen wordt om ineens een shootout te starten terwijl de game je daarvoor nog lijkt aan te geven dat je zuinig moet zijn op de munitie en dat je maar beter confrontaties kan ontwijken. Dit heeft tot gevolg dat mijn favoriete momenten eigenlijk de momenten waren waarin ik een stukje van de wereld mocht ontdekken. Lekker alle hoekjes bekijken en genieten van de grafische pracht, op die momenten vind ik de game op haar sterkst.

Afgezien van de kritiek op de gameplay ben ik vanmiddag toch maar weer een New Game plus begonnen omdat ik toch zin heb het gehele verhaal in 1 ruk te beleven in plaats van tussenpozen van een paar jaar.

3,5* van mijn kant

avatar van SeptuSword
SeptuSword schreef:
Iedereen en zijn oma raadde deze game aan, helaas is het niet voor mij weggelegd. Vind het erg jammer want speel graag story narratieve games van Sony. Heb er denk ik 4 uurtjes inzitten maar de gameplay wordt mij veel te eentonig. Stealth, clickers, lompe shoot outs.. iedere keer als het verhaal progressie toont val je weer terug in de langzame gameplay.. helaas niets voor mij!! Dus ook geen cijfer.

Hier kom ik toch op terug. Ik ben gaan doorzetten nadat een maatje van mij zei dat het wel beter wordt na een bepaalde stuk waar ik afhaakte.

Het verhaal is van begin tot eind geweldig verzorgd, heb enorm genoten van de cutscenes. Hoe de chemie tussen Joël en Ellie steeds meer groeit. Vooral het einde waar Joël zich beseft dat hij Ellie kwijt zou raken door de operatie en controle neemt over de situatie. Ik had dit niet zien aankomen.. De gameplay vanaf dat moment deed mij ook erg denken aan Max Payne.

Ik wou er nog wel even iets aan toevoegen. Ik heb eerst God of War (2018) gespeeld en het was meer dan duidelijk waar GoW zijn inspiratie vandaan heeft gehaald wat betreft bonding en een vechtsysteem met een partner. Achteraf had ik dan toch liever Last of Us gespeeld omdat het hier veel natuurlijker en origineler is.

Kom maar op met deel 2.

Voordeel van deze corona tijd: iets meer tijd om ook af en toe de PS4 (slim) aan te slingeren wat ik afgelopen week dan ook heb gedaan met de remastered versie van deze game. En gisteravond laat zag ik de eind credits al voorbijkomen. Gave sfeervolle game hoor, ik snap de lovende kritieken helemaal. Als ik dit rond de releasetijd had gespeeld dan was dit wellicht ook een all time favoriet van me geweest en had 5* niet misstaan. Speel je zoals ik deze game voor het eerst in 2020 dan vallen de ietwat outdated graphics op (op de cut scenes na), de ietwat repetitieve gameplay (vooral het 1e stuk vond ik op den duur echt wat saai worden) en de achterlijke AI.

In het begin kreeg ik trouwens het gevoel dat ik een kruising tussen Left4Dead en Half-Life aan het spelen was, maar uiteindelijk ebt dat weg; deze game heeft echt een eigen unieke beleving. Voor de rest: prachtig setting, sfeer, verhaal, chemie, voice acting, karakterontwikkeling, story telling, goede balans tussen exploren/surviven/craften/upgraden/actie, noem maar op. flink van genoten. Nu de DLC nog ff doen en wie weet deeltje 2 volgende maand oppikken.

avatar van 182games
The Last Of Us was een raar geval voor mij. Vier jaar geleden speelde ik het spel voor het eerst - ik was (en ben nog steeds) een groot fan van de Uncharted reeks, en toen ik zag dat vrijwel iedere gamewebsite en -journalist dit spel uitriep als het beste spel ooit gemaakt, kon ik het niet laten te proberen.

En het deed niks voor me. Ik vond de AI bloedirritant (Ellie die overal in de rondte rent, terwijl je zelf zo je best doet om je te verstoppen), de gameplay saai en te repetitief, en kon me over het algemeen gewoon niet vinden in de goede recensies die The Last Of Us overal leek te krijgen.

Maar er was één ding wat ik al vanaf het begin uitstekend vond aan dit spel, en dat was het verhaal en de karakters. Hoewel ik me de eerste keer met moeite door de 16 uur gameplay moest forceren, was het einde van het spel, en vooral de laatste cutscene, het allemaal waard - in mijn ogen misschien wel het beste game-einde ooit.

Nu is deel 2 in aantocht, en besloot ik, 4 jaar later, nog een kans te geven aan The Last Of Us. En wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb - hoewel ik de gameplay nog steeds niet zó vernieuwend vindt, vond ik het zeker niet zo storend als de eerste keer, vooral omdat er veel afwisseling zat in verhaal, exploration en de gevechten, iets wat in bijvoorbeeld de eerdere Uncharted games nog een probleem was.

Ook de AI stoorde me een stuk minder - hoewel het nog steeds lachwekkend is dat Ellie alle kanten op lijkt te rennen, komen de zombies niet op haar af, zodat je haar gewoon kan negeren en zelf verder kan spelen. Er zijn ook een heleboel wapens te vinden in het spel, die allemaal stuk voor stuk leuk zijn om te gebruiken op hun eigen manier.

Ik heb de PS4 remaster gespeeld en mijn god, wat is dit ook een prachtig spel. Het feit dat de trailers voor deel 2 er nóg mooier uit lijken te zien verbaast mij echt - want dit is toch wel een van de mooiste games die op dit moment voor consoles beschikbaar is. De characters zien er zowel in-game als in de cutscenes realistisch uit en de omgevingen zijn gewoonweg prachtig.

Al met al ben ik ontzettend blij dat ik The Last Of Us nog een kans heb gegeven. Vind ik het de beste game aller tijden? Nee, zeker niet. Maar ik zie eindelijk wel in waarom de game zoveel mensen heeft weten te raken, met een ontzettend sterk verhaal en karakters, meer emotie dan je in de gemiddelde grote game zult tegenkomen en een gameplay die, hoewel vaak repetitief, toch erg leuk is door de velen verschillende wapens en upgrades die je kunt vinden.

4,5/5*

avatar van Nomak
Wow, wat een ervaring. Net uitgespeeld, prachtig einde, ik werd er emotioneel van.

avatar van Julian McArthur
Net voor de derde keer uitgespeeld. Wat een topper. Verhoogd naar de volle 5 sterren. Zo intens. Zeker als je voor stealth kill style gaat. En ook al weet je wat er komt, het verandert voor mij bitter weinig aan de ervaring. Zo prachtig en diep. Dit is de shit. Laat part 2 maar komen.

avatar van leatherhead
Het blijft verbazingwekkend en fascinerend hoe men, met alle mogelijkheden tot interactie en
andere mediumspecifieke eigenschappen die het medium ''videogames'' nu net zo uniek maakt, er toch steeds maar weer voor kiest om games de hemel in te prijzen die je eerder als interactieve films kunt classificeren. Games als deze en bijv Uncharted doen niks wat een film niet even goed zou kunnen doen en elimineren net alle mogelijkheden/kenmerken die games als medium onderscheid van andere mediavormen.

Ik zal het nooit begrijpen en wat mij betreft is dit hele spel, na het een tijdje geleden eindelijk eens goed gespeeld te kunnen hebben, een snorefest van jewelste.

avatar van JacoBaco
leatherhead schreef:

Of ik heb de betekenis van interactief fout of ik ben het niet met je eens. The Last of Us heeft inderdaad veel overeenkomsten met een film. Alleen het verschil met een interactieve film: Een interactieve film geeft kijkers de mogelijkheid om zelf de verloop van het verhaal te bepalen. The Last of Us is ontzettend scripted. Wat je ook doet, de uitkomst van het verhaal zal altijd hetzelfde zijn. Daarom kan ik The Last of Us niet eerder classificeren als een interactieve film.

The Last of Us is als een realistische film zoals bijvoorbeeld The Road. Alleen TLOU is een videogame. Games zijn er in allerlei varianten. Ik ben daarom ook blij dat er zoveel variatie is. Ik beleef en speel The Last of Us als een zuivere game en het gevoel dat ik beter een film kan kijken heb ik nog nooit gehad. Een interactieve game vind ik bijvoorbeeld Detroit: Become Human. En Bandersnatch is een interactieve film waarin je daadwerkelijk een keuzemoment krijgt wat het verhaal beïnvloed en dat is bij The Last of Us niet het geval.

Daarnaast zijn en komen er nog volop games met een andere aanpak en er geen enkele overeenkomst is met een film. Een game als Diablo bijvoorbeeld. Bij TLOU wordt rekening gehouden met realisme zoals ze dat ook vaak met films doen. Maar Diablo hoeft dat totaal niet te doen.

avatar van leatherhead
JacoBaco schreef:

Heb je helemaal gelijk in, dat interactief kun je haast wel wegstrepen inderdaad. Alleen ondersteun je daarmee toch eigenlijk juist mijn punt?

Je moet mijn (kleine) rant ook niet helemáál serieus nemen hoor. In zijn ''genre'' zal dit spel vast goed in elkaar zitten, maar ik vind dat dit hele genre an sich (laten we het maar cinematic games of zwaar gescripte games noemen) gewoon indruist tegen zo'n beetje alles waar het medium ''game'' precies voor staat. Van mij hoeft niet elke game een open wereld sandbox te zijn, maar hetgeen wat games onderscheid van andere mediavormen is wat mij betreft het gevoel van interactie/invloed uitoefenen en zo in zekere mate je ''eigen verhaal'' creëren. Ik snap dan gewoon niet waar het appeal ligt van dit soort überlineaire, gescripte games ligt, en waarom nét deze spellen weer helemaal de hemel in geprezen worden door de critici. Nu wil ik absoluut niet één of andere code opstellen voor het beoordelen/uitreiken van awards aan games, maar ik vind best dat er kritischer gekeken mag worden naar de daadwerkelijke gameplay ipv het blindstaren op een verhaal, met wat meer perspectief op wat game als medium nu precies inhoudt.

The Last of Us is zo'n spel wat als film gewoon exact evenveel indruk op me zou hebben gemaakt als in de huidige vorm. Een game als Life is Strange is verder bijvoorbeeld ook redelijk filmisch, maar dankzij de hoeveelheid keuzes die je kan maken en de invloed die uit kan oefenen bén jij als het ware als speler de regisseur van het verhaal. Hier heb ik eerder het gevoel dat het verhaal de speler regisseert, if that makes sense.

avatar van horizon
Maar een spel als silent hill is toch ook helemaal gescript? Wat maakt dan het verschil voor je?

avatar van JacoBaco
leatherhead schreef:

Nou eigenlijk niet . Jij zegt in een eerder bericht: ''om games de hemel in te prijzen die je eerder als interactieve films kunt classificeren.'' Een interactieve film of game is de verloop van het verhaal kunnen veranderen. Een game die dat o.a. doet is Until Dawn. Als jij over Until Dawn zou zeggen dat je deze eerder als een interactieve film kan classificeren, dan begrijp ik het. En inderdaad is Life is Strange ook een interactieve game. Een actieve game is The last of Us en een interactieve game is een game zoals Until Dawn en Life is Strange. Een actieve film is The Silence of the Lambs en een interactieve film is zoals Bandersnatch.

Dus ik ben het niet met je eens dat je een game als The Last of Us eerder kan classificeren als een interactieve film. Dat TLOU erg filmisch is waar, maar los van het film vergelijk, het interactieve ontbreekt.

En games zijn toch juist heel erg variabel. Er zijn FPS, RTS, RPG, MMO, interactieve games, vechtspellen, racegames, puzzelgames en Platformspellen. Ja, er zitten ook games zoals TLOU tussen. Games waarvan je zou kunnen zeggen, het is net een film. Maar net een interactieve film, nee dat niet . En dat is het fijne aan games en films. Er is zoveel variatie. Alleen games zoals TLOU is niets voor jou. En dat is gewoon persoonlijke smaak/interesse/voorkeur.