The Last of Us (2013)

PlayStation 3 / PlayStation 4
single player / online

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

De mensheid is getroffen door een plaag, waardoor een hele grote groep mensen inmiddels is uitgestorven. De overgebleven mensen moeten in een vernietigde wereld op zoek naar voedsel en mogelijke wapens. Zo ook Joel en Ellie. In een barre tocht door wat er nog over is van de Verenigde Staten, moeten ze samen zien te overleven.

293 BERICHTEN 17 MENINGEN

Desperado schreef:

Ik vind dat de gameplay doet vermoeden aan de Uncharted reeks. Qua sfeer is het (net zo goed) ongeëvenaard, naar mijn inziens. Vooral als we over Apocalypse wereld spreken. De game is super sfeervol en ook vol met details, zelfs de kleinste hoek is goed afgewerkt.

JacoBaco schreef:
In een aantal reacties hier komen games als Half-Life 2, Uncharted, Resident Evil 4 en The Walking Dead naar voren. Ikzelf zei destijds Uncharted meets Half-Life 2

Lastig dit, heb Half-Life en Resident Evil nooit gespeeld. The Walking Dead vond ik prachtig maar Uncharted vond ik niks meer dan een redelijke adventure-game (deel 2 iig, andere delen nooit uitgespeeld) En op welke manier is dit een horror-spel? Hou helemaal niet van dat soort games D:

Horror wel door de geïnfecteerde, maar ook weer niet zoals bij een geijkte horror series zoals Resident Evil met schrikeffecten.

@SouthParkFan
Ik vind deze game geen horror in de traditionele zin van het woord. En de nadruk ligt ook niet op horror zoals met veel rare monsters, gore en schrikeffecten erin. Ben het wel eens met Rujar. Het is een game die vrij realistisch en volwassen overkomt. Stel, er breekt inderdaad een gek virus uit waar geen medicijn tegen is... wat doet dit na 20 jaar met de wereld? De plotomschrijving hier op GM vind ik overigens niet echt goed eerlijk gezegd. Zo simpel als dat het er staat, is het niet. Dus dat Joel en Ellie moeten zien te overleven. Ja dat klopt, maar het is wel een stuk uitgebreider dan dat. Naast overleven is er wel een ander specifiek doel in de game, maar het is best lastig uitleggen zonder te spoilen.

Gewoon proberen. Het is een lekkere game met goede stealth en sterke shootouts.

Qua sfeer komt het wel in de buurt van The Walking Dead, meer drama dan horror.

Confusie schreef:
Gewoon proberen. Het is een lekkere game met goede stealth en sterke shootouts.

Qua sfeer komt het wel in de buurt van The Walking Dead, meer drama dan horror.

Oké, bedankt allemaal voor jullie reacties! Ga de game binnenkort halen.

Gisteren heb ik dit spel voor de tweede keer uitgespeeld, en opnieuw heb ik er heel wat plezier aan beleefd. Ik heb veel meer collectibles verzameld en gewoon in het algemeen de volledige map meer verkend. Dit maakte de tweede keer de hele campagne spelen zeker de moeite waard

Wat me nu opviel was hoe goed de moeilijkheidsgraad van het spel is. Als je nooit doodgaat (omdat je een quasi onsterfelijke kogelspons bent) is een spel nooit echt spannend. Dit heb ik wat bij Uncharted vanwege de autohealing. Als je te vaak doodgaat, dan is het weer frustrerend en haalt het telkens opnieuw doorlopen van eenzelfde stuk level + het horen van dezelfde stukken conversaties je al snel uit de belevenis (DS toestanden). Neen, Naughty Dog heeft hier een goeie balans gevonden van sterfelijk genoeg om spannend te zijn maar net haalbaar genoeg om niet te ergeren. Toppunten zijn die momenten waarop je een deur probeert te openen met een keycard terwijl er een bloater aan komt lopen, met een amper zichtbare healthbar nog net de volgende cutscene halen, enzovoort.

avatar van Ulysses
Ziezo, zoals beloofd bij mijn review van Uncharted 3 heb ik The Last of Us gespeeld. En ik kan er volledig inkomen waarom deze titel op nummer 1 staat. Wat een waanzinnig indrukwekkend spel, damn.
Heel intens en een zeer mooi verhaal dat mij toch wat kippenvelmomenten opleverde.

Maar nu zal je je afvragen, waarom dan geen 5*. Ik ben heel groot fan van die verhaal, misschien wel één van de sterkste psychologische verhalen die ik gezien heb in een game. Maar jammer genoeg blijft het allemaal zo linear als bij uncharted, terwijl ze hier beter anders tewerk gingen. De shootouts blijven niet echt mijn ding, al zelfs vind ik ze hier ook beter uitgewerkt dan bij Uncharted. Maar soms ook hier weer te over the top. En wat hier al helemaal in mist is een keuze en consequentie systeem, het zou hier perfect in gepast hebben. Nu ligt het verhaal volledig vast en voelt het op momenten zelfs voorspelbaar.

Maar dat zijn mijn enige minpunten. Voor de rest vind ik dit een geniaal spel dat iedereen eens moet gespeeld hebben. En ik schaam me erom dat ik dit zolang in mijn kast heb laten liggen zonder uitgespeeld te hebben tot gisterenavond.

Maar het is gelukt en beter laat dan nooit zeker! Op naar het volgende game avontuur!

4.5*

Helemaal mee eens

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vorige week gekocht en was erg benieuwt naar deze game, Voordat ik de game starten had ik niet verwacht dat het over geinfecteerde zou gaan, Dacht dat het wel weer zo als uncharted zou wezen, Maar nee. Ik begon met deze game te spelen, En na het eerste filmpje zat ik gelijk al op het puntje van me stoel. Joel verliest zijn dochter, en ondanks dat het een spel is leef je er toch in mee. De graphics zijn fantastisch in de game. Het verhaal is enorm groot, Zoveel te vinden aan schatten en matriaal, Verschillende enge momenten dat je er kippenvel van krijgt, Enorme gebieden om te lopen, Uncharted heb ik ook gespeelt, En vind dat ook een mooie game, Maar er gaat toch echt niks boven de last of us voor mij.De multiplayer is ook wel leuk. Deze game staat terecht op nummer 1. En ik hoop dat ze ooit nog een deel 2 op de markt brengen. Een dikke 10 voor deze game. Vind het jammer dat ik niet meer kan geven.

Geluid : 10*

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
AsLuM- schreef:
Spoiler alert!

avatar van AsLuM-
geplaatst: je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Sateck schreef:
Spoiler alert!
hoe doe je dat uitzetten dan

avatar van JacoBaco
Klikken op het uitroepteken boven je tekstvenster. Je tekst vervolgens tussen de spoilertekens plaatsen AsLuM-

JacoBaco schreef:
oke dankjewel

Zeer redelijk spel met een fantastisch verhaal met een nog beter einde. 3,5*

avatar van All Seeing Fish
Ik kijk toch wel uit naar een deel twee in 4K.

avatar van JacoBaco
Wij wisten het al lang, maar deel 2 is nu officieel aangekondigd, incl. teaser trailer.

avatar van All Seeing Fish
Nou dit nieuws is dus wel een kers op de taart als je ook vandaag een Pto hebt gekocht, nu nog even die Ace Combat trailer bekijken.

avatar van Eliandjiee
Heerlijke announcement trailer inderdaad! The Last of Us II gaat straks gepaard met torenhoge verwachtingen dus ik ben zeer benieuw.

De game al wat aantal jaren geleden uitgespeeld maar nog helemaal geen stem gezet.
Persoonlijk vind ik dat de game iets wat overgewaardeerd word. Laat het wel duidelijk zijn dat het echt een fantastische game is waar ik me ook vreselijk goed mee heb vermaakt, maar ik kan me nog herinneren toen de game net uit kwam dat mijn verwachtingen zo vreselijk hoog waren dat het misschien hierdoor toch lichtjes is tegen gevallen. Als je mij namelijk zou vragen Uncharted of The Last Of Us zou ik denk toch eerder Uncharted zeggen.

Nu dat m'n broer hem afgelopen dagen voor het eerst begon te spelen heb ik weer een beetje mee zitten kijken dus vandaar dat mijn stem ook nu pas komt.

Net geen 4,0* van mij daarom een 3,5*

avatar van Apieknar
Zeer cinematische game met een aardig verhaal en gevarieerde gameplay. Het verhaal is niet bijster origineel, maar wel goed uitgewerkt. Hier en daar wat glitches tegengekomen, dus er was nog wel ruimte voor verbetering. Kortom een erg goede game, maar naar mijn mening niet een meesterwerk.

avatar van StayVisible
Ik heb in de jaren al heel wat games gespeeld, maar ben nog niet betere tegen gekomen dan deze.
Wat een ervaring.

Dus over 2 jaar pas uit!