The Last of Us (2013)

PlayStation 3 / PlayStation 4
single player / online

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

De mensheid is getroffen door een plaag, waardoor een heel grote groep mensen inmiddels is uitgestorven. De overgebleven mensen moeten in een vernietigde wereld op zoek naar voedsel en mogelijke wapens. Zo ook Joel en Ellie. In een barre tocht door wat er nog over is van de Verenigde Staten, moeten ze samen zien te overleven.

Heel goed. Mooi verhaal, goede graphics. Ik denk dat console gebruikers misschien extra lovend zijn omdat ze Half-life 2 veelal niet kennen, waar ik het op vind lijken. Collision detection en opeens 'muren' in levels vond ik kunstmatig (bv bij water/meer), Ellie loopt vaak in de weg. Dus 4.5*

avatar van Brains
bokhove2 schreef:

Half-life 2 is op veel consoles gewoon te spelen hoor .

avatar van JacoBaco
Ik ben hyped! Maar dat was ik sowieso al!

avatar van Pooiertje
Toch maar weer eens geprobeerd maar ik ga geen game spelen waar ik totaal geen plezier in heb.
Wat een afschuwelijke gameplay zeg.

avatar van Cervantes
Wat een afschuwelijke gameplay zeg.

Wat vind je precies zo slecht aan de gameplay? Ik zie graag welke argumenten je daarvoor hebt.

avatar van Pooiertje
Oke ik chargeerde een beetje met het woord "afschuwelijk" maar neemt niet weg dat ik er echt niet van kan genieten.
Ik had het eigenlijk kunnen weten want ben sowieso al geen fan van lineaire games, maar de stealth hier kent naar mijn mening veel te weinig diepgang zeker als je het vergelijkt met andere games als Hitman en Dishonored. Zelfs in games als Far Cry en Assassins Creed heb je veel meer opties om je tegenstanders uit te schakelen.

De gunplay vind ik al helemaal niet lekker aanvoelen en als je dingen probeert op te lossen op je eigen manier ipv zoals de game dat wil ontstaan er rare chaotische situaties en word je dus afgestraft.
Wat je hier dus krijgt is een soort Uncharted minus het klimmen maar met iets meer stealth mogelijkheden en een simpel crafting systeem (daar heb ik geen probleem mee het is beter dan niets).

Het verhaal heeft op het begin na, in de paar uur dat ik het gespeeld heb ook weinig indruk op me gemaakt maar dat zal naarmate de game vordert wel beter worden anders snap ik echt niet waarom deze op nummer 1(!) staat, want als totaalpakket is dit voor mij toch echt heel erg ondermaats.

avatar van JacoBaco
Pooiertje, voor mij is het een game die je met weinig middelen moet uitspelen. Omdat: het is een post-apocalyptische wereld. In dit geval vind ik het toepasselijk. De makers wilde er iets realistisch en geloofwaardigs van maken en daarin zijn ze wel geslaagd naar mijn idee. Het blijft een videogame natuurlijk, maar het is een volwassen game en eigenlijk geen typische videogame zoals Hitman, Dishonored, Far Cry en Assassin's Creed.

En wat de rest betreft, jammer dat je het zo ervaart.

avatar van All Seeing Fish
Pooiertje schreef:

Het is gewoon niet jou game dat heb ik ook met bijvoorbeeld een Fallout ik geloof best dat het een kei goede game is maar niet voor mij

avatar van dr channard
Heerlijk spel. Er zijn er imo veel betere op de wereld gemaakt maar ik begrijp ergens wel dat deze op nummer 1 staat. Wat uitspringt is de manier hoe het verhaal wordt verteld en opgebouwd met allemaal menselijke en geloofwaardige personages in de hoofdrol. Met het schieten en de stealth is er ook niets mis mee. Dit was voor mij gewoon een once in a lifetime expierence terwijl ik bij games die hoger scoren altijd snak naar meer. Daarom dus ook 4*

Het vervolg laat te lang op zich wachten!

gideonvdb schreef:
Het vervolg laat te lang op zich wachten!

Dat is in dit geval een goed teken.

Prachtig spel. Het heeft niet de magie van een Mario Galaxy/Odyssey of Zelda, mist die veelzijdigheid en is wat repetitief. Maar de storytelling zit goed, het is angstaanjagend en houdt toch het midden tussen survival horror, stealth, action en adventure en grafisch is het wonderlijk mooi, quasi filmisch en gedetailleerd (en dat op de PS3, vraag me zelfs af of mijn Switch dit kan dragen). Het geluid draagt bij tot de sfeer en de gameplay is verslavend en uitdagend. Hier en daar wat humor (waarom plakken die bladen aan elkaar? xD). Ik heb het wel op makkelijk gezet omdat ik wat te bang was en niet non-stop in de nek gebeten wou worden door zo'n, hoe noemt dat beest? Zeker een 8,5; ik neig naar 9 op 10.

Nu uitgespeeld, aanvullend:

Ik wou die dokters niet afknallen op het einde. De wisselende gameplay tussen het meisje en de man vond ik wel cool. Maar het einde doet me toch maar een 9 geven. Ze is immuun, daarvoor gaan ze erheen en er sterven mensen. Dat Joel niet echt dood ging geeft de game al een hoog Hollywood-gehalte. Toch, enorm van genoten!

avatar van Julian McArthur
Wat een ervaring was dit spel. De graphics, gevoel voor detail, personages, prachtige dialogen,... terecht een van de beste games ooit gemaakt.
Nog toffer zou het geweest zijn als je in de plus mode ook uw wapens kon behouden. Dat zou de replay waarde nog verhoogd hebben.

Morgen hopelijk release datum! Anders wacht ik tot ie in de ballenbak beland!

Nu voor t eerst aan t spelen, remastered op ps4...echt wat een knappe game, het verhaal loopt eigenlijk tijdens het spelen door..en de mechanics verraden wellicht een beetje dat het geen game uit 2019 is, maar de graphics....ongelooflijk dat dit al zes jaar geleden uitgekomen is!!

We gaan vrolijk verder! Blijft een leuke game en heb zowaar een trophy gehaald, jeuj!

Wat me wel opvalt is het game-design: je wandelt eigenlijk een beetje van level naar level toe, soms onderbroken door cutscenes. Het blijft sfeervol en mooi, en ook dat er niet per sé 1 manier is om een level te doorlopen is leuk, maar het zijn wel kleine omgevingen en je hebt voor 2019 begrippen erg weinig vrijheid. Je speelt eigenlijk een interactieve film met levels waarin je gastjes sloopt/ontwijkt en soms een niet al te ingewikkelde puzzel solvet.

eeeeeennn uitgespeeld! Wat hierboven staat blijf ik eigenlijk wel bij. Deze game is alsof je een film speelt , en dan een kwalitatief goede film. De game ziet er ook in 2019 nog mooi uit en het geluid en de muziek passen perfect en zijn prachtig. De game laat wmb een puntje liggen met de wat eendimensionale gameplay. De soort gameplay is ook echt al wel beter gedaan. Wat het toch speciaal maakt is het gevoel dat je echt zuinig moet zijn op je voorraden en dat je oprecht blij kan worden van het scavengen.

Desalniettemin een topgame hoor! 4,5* van mij

avatar van SeptuSword
Iedereen en zijn oma raadde deze game aan, helaas is het niet voor mij weggelegd. Vind het erg jammer want speel graag story narratieve games van Sony. Heb er denk ik 4 uurtjes inzitten maar de gameplay wordt mij veel te eentonig. Stealth, clickers, lompe shoot outs.. iedere keer als het verhaal progressie toont val je weer terug in de langzame gameplay.. helaas niets voor mij!! Dus ook geen cijfer.