Shovel Knight (2014)

Macintosh / Nintendo 3DS / Nintendo Wii U / PC / PlayStation Vita / Xbox One / PlayStation 4 / PlayStation 3 / Nintendo Switch
Action / Platform

Ontwikkeld door Yacht Club
Uitgegeven door Yacht Club

Neem de rol aan van de kleine krijger die leeft volgens de code van Shovelry: vecht zonder genade, schep tot je een ons weegt! De onverschrokken Shovel Knight heeft geen wapen naast zijn trouwe schop. Deze gebruikt hij om te graven naar schatten, klontjes keien op vijanden af te schieten, of op vijanden en over dodelijke afgronden te springen. Je komt oog in oog met de The Order of No Quarter, acht kwade ridders die jouw geliefde hebben ontvoerd. Vecht je een weg door het land, maak je wapens en pantser steeds sterker door schatten op te graven en zoek relikwieën om beter te scheppen.

Goede reviews en ziet er verleidelijk uit. Moderne old school game

Toch maar eens downloaden.

Behoorlijk positieve reviews idd, zelfs Yahtzee was enthousiast...

Maar nog niet te vinden in de Wii U store helaas

Nu verkrijgbaar op Wii-u en 3ds EINDELIJK

avatar van Animosh
Een leuke old school platformer. Maar hij is misschien iets té old school voor mijn smaak.

In een artikel over het ontwerp van Super Meat Boy las ik ooit eens de volgende definitie van moeilijkheids- graad: moeilijkheidsgraad is een combinatie van de vaardigheid die ervoor nodig is om langs een bepaald stuk te komen en hoeveel je te verliezen hebt. SMB is zeer moeilijk in de zin dat het veel moeite kost om een kort level te halen, maar het is makkelijk in de zin dat je niets te verliezen hebt: de levels zijn enorm kort en RPG-elementen zijn afwezig. Voor Shovel Knight geldt precies het tegenovergestelde: in vergelijking met Super Meat Boy ga je niet zoveel dood op hetzelfde stuk - in Shovel Knight zit de moeilijkheid hem vooral in het feit dat je wél iets te verliezen hebt. In Shovel Knight zitten er namelijk wel RPG-elementen: je kunt geld verzamelen en daar upgrades mee kopen. Maar als je doodgaat verlies je een deel van dat geld. Je krijgt één kans om dat geld te herwinnen, maar als je die kans verprutst ben je het voorgoed kwijt.

En daardoor vond ik dit spel misschien nog wel frustrerender dan Super Meat Boy. Het maakt het spel ook spannender en zorgt ervoor dat doodgaan meer betekenis heeft, maar er is niets vervelender dan je door hard werk verdiende goud kwijtraken op een plek waar je het niet meer terug kunt pakken - en dat meerdere keren achter elkaar. Sommige gameplay-elementen in het spel zijn bovendien nogal dubieus. De "one hit kill"-vallen in het spel zijn soms erg irritant, en je items zijn nogal curieus. Je hebt namelijk een item waarmee je tijdelijk geen schade kunt oplopen. Is dat item handig? Absoluut. Maar het zorgt er ook voor dat je patronen amper uit je hoofd hoeft te leren. Als ze complex worden kun je gewoon dat item activeren.

Ondanks de frustraties is Shovel Knight echter gewoon een leuke platformer. Het leveldesign is verzorgd, de retro-vormgeving en -muziek spreken mij wel aan, het is uitdagend, er zit best veel variatie tussen de levels, het heeft een goede lengte (6-8 uur) en de nostalgische humor is leuk. Shovel Knight is eigenlijk een betere versie van Mega Man, met beter levelontwerp en een fijnere besturing. Het is niet perfect, en soms ronduit irritant, maar als je van old school platformers houdt kun je bijna niet misgaan. 3.5*

Edit: de DLC van Electronic Super Joy ("Hot Sticky Mess") heeft me er weer even aan herinnerd wat echte frustratie is. Dat voorlaatste level is echt kwaadaardig. En dan moet ik de baas nog verslaan.

SouthParkFan
Welke versie van deze game is het beste? PC, 3DS of Wii U?

SouthParkFan schreef:
Welke versie van deze game is het beste? PC, 3DS of Wii U?

De Wii U versie heeft een paar functionaliteiten zoals een quick inventory systeem met de gamepad, Miiverse, alle mogelijke controllers support en natuurlijk off-TV.

De 3DS heeft hetzelfde quick inventory systeem als de Wii U, StreetPass en natuurlijk 3D.

De pc versie is op het eerste oog basic: Steam achievements, cloud saving en ruilkaarten.

Maar de pc versie zal waarschijnlijk vaker in de uitverkoop zijn dan de Wii U en 3DS versie. Voor de rest qua prestaties gelijkwaardig op elk platform 60fps, en qua graphics is er natuurlijk weinig verschil door de 8bit artstyle. Zal dus op prijs uitkomen als je prijsgevoelig bent en als de prijs op dit moment hetzelfde is, zou ik voor de Wii U gaan. Alleen al voor off-TV, altijd handig.

3bdelilah schreef:

Dank je wel! Eigenlijk wel onzin dat als ik het spel op mijn Miiverse account koop op 3DS, ik het weer opnieuw moet kopen voor Wii U.

avatar van Marcellussss
Weet iemand of deze morgen ook op de Europese PSN verschijnt, en of het een cross-play titel is? Zou hem graag zowel op mijn Vita en PS4 willen hebben, maar weiger het om twee keer te betalen.

Leuk dat Kratos erin zit trouwens.

Shovel Knight is zo goed als iedere criticus beweerd dat het is en ik raad iedere 2D platformgame liefhebber aan het te proberen. Shovel Knight is overduidelijk geïnspireerd door ouderwetse platformgames zoals Super Mario Bros 3, Castlevania of Ducktales, maar in plaats van de mechanics schaamteloos jatten gebruikt Shovel Knight ze op een verfrissende manier. Van begin tot eind word je verwend door nieuwe obstakels, nieuwe vijanden en nieuwe power ups die ieder een andere aanpak vragen. Nergens komt een vijand of obstakel te vaak waardoor ieder level fris aanvoelt. Qua moeilijkheidsgraad is het uitdagend maar nergens oneerlijk of te frustrerend, en de besturing werkt perfect.
De vormgeving is zoals je zou verwachten: 16-bit stijl met een fantasy thema. De plekken die je zoekt zien er creatief uit en de makers hebben hun best gedaan ieder zijpersonage interessant te maken. Zelfs personages die niets te doen hebben met je voortgang kunnen als humoristische afleiding dienen. Dit allemaal word ondersteund door energierijke 16-bit muziek die zich aanpast aan de sfeer van het level waarin je bent.

Onlangs dat ik me goed heb vermaakt met Shovel Knight en geen echte minpunten zou kunnen noemen voel ik me niet geneigd het een 5* te geven. Misschien ligt het eraan dat ik in de afgelopen paar maanden al een redelijke hoeveelheid 2D platformgames achter de rug heb, waardoor Shovel Knight niet de variatie bood waar ik op dat moment meer behoefte aan had. Ook deden de dialogen mij vrij weinig. Ze zijn cheesy bedoeld wat soms een humoristisch effect heeft, maar nooit een humoristisch effect wat zo dusdanig sterk is dat ik vol nieuwsgierigheid de dialogen doorlas. Maar aangezien Shovel Knight de mogelijkheid bied de dialogen over te slaan vind ik het geen minpunt, eerder een nitpick.

In het kort: Shovel Knight heeft het totaalpakket van wat je van een platformer zou willen: uitdaging, variatie, soepele besturing, goede muziek & goede vormgeving. Overigens moedigt het je aan het meer dan één keer te proberen met een new-game plus mode waarbij je de power ups behaald en sterkere vijanden hebt, wat extra speeluren geeft.

Je bedoelt waarschijnlijk 8-bit ; )

3bdelilah schreef:
Je bedoelt waarschijnlijk 8-bit ; )

Dan zag jouw NES er vroeger toch verdomd mooi uit.

avatar van Marcellussss
3bdelilah heeft gelijk hoor: dit zijn 8bit geïnspireerde graphics, niet 16bit. Dat het er op een aantal vlakken wat beter uitziet en dat sommigen van jullie denken dat dit 16bit is, komt waarschijnlijk doordat de designers een aantal limitaties die in de huidige generatie vooral irritaties zouden opwekken hebben genegeerd. Hierdoor is het soms te merken dat dit nooit op een 8bit console zou kunnen draaien, maar dat betekent niet dat het meer weg heeft van een 16bit spel. Voor een SNES of een Mega Drive is dit ook veel te zwaar namelijk.

Voor de PS4, PS3 en Vita komt hij trouwens morgen uit hier.

SouthParkFan
Het spel komt in oktober in Europa uit; een fysiek exemplaar inclusief handleiding en DLC's! Gaat uitkomen voor 3DS, Wii U, PS4 en Xbox One.

avatar van Animosh
Ik heb ondertussen eindelijk de DLC (Plague of Shadows) gespeeld, en die is ook zeker de moeite waard. Het sterfsysteem waarbij je een deel van je resources kwijtraakt blijf ik irritant vinden (dat moedigt in mij risicomijdend gedrag aan terwijl ik er juist erg van hou om te experimenteren in platformers) en het nieuwe personage (Plague Knight) vond ik aanvankelijk lastig te controleren. Maar toen het eenmaal klikte met de nieuwe besturing raakte ik al snel weer verslingerd aan het spel. En dat zo'n uitgebreide DLC (even groot als de main game, zij het met veel gerecyclede levels) gratis wordt aangeboden is bewonderenswaardig. Plague Knight bestuurt heel anders dan Shovel Knight, waardoor het echt als een nieuw spel voelt.

Mijn favoriete spel zal dit nooit worden, maar liefhebbers moeten de DLC zeker eens proberen.

avatar van Animosh
De nieuwste DLC, Specter of Torment, is ook absoluut de moeite waard. Erg lovenswaardig dat ze content van zulke kwaliteit gratis weggeven. Wat mij betreft is het zelfs de beste versie van dit spel tot nu toe. Het personage controleert erg fijn en voelt sneller en flexibeler dan voorheen (je kan dit keer ook wall jumpen en dashen), en veel bronnen van ergernis zijn verlicht. Zo kun je bijvoorbeeld armor kopen die je het vermogen geeft om een val in de afgrond / op spikes te overleven: in plaats van te sterven raak je een deel van je HP en MP kwijt. Dus één fout is niet meteen fataal. En collectables zijn vaak dichtbij een checkpoint te vinden, waardoor je je aangemoedigd voelt om te proberen om ze allemaal te verzamelen (terwijl in het verleden ontwijkend gedrag werd gestimuleerd omdat de kosten van falen zo hoog waren). Mijn favoriete platformer zal dit nooit worden, maar een verhoging naar 4* heeft Shovel Knight zeker verdiend.