Platypus (2002)

Apple iOS / Mobile / PC / PlayStation Portable / Xbox 360
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Squashy
Uitgegeven door Idigicon en MumboJumbo

De grote stad Collosatropolis heeft de maximale groei bereikt en kan niet verder meer uitbreiden. De leiders van deze stad hebben besloten het op de harde manier te doen door over de grenzen van het nabijgelegen koninkrijk van Mugolia te gaan bouwen. De Mungolanen zijn een vredelievend en nederig volkje, zodat de leiders weinig weerstand hoeven te verwachten. Mungola's leger telt dan ook maar één type gevechtsvliegtuig, de F-27 Platypus. In de minderheid of niet, de Mungolanen zullen de Platypus in de aanval sturen om hun grensgebied te heroveren. Platypus is een side-scrollende shooter die geheel in klei-animatie is gemaakt en waarbij de achtergrondmuziek is gebaseerd op chiptunemuziek van de klassieke Commodore 64. Je bestuurt het vliegtuig door vier verschillende locaties over twintig levels en er zijn verschillende power-up's die het schip voor twintig seconden lang extra vuurkracht geven.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Ben op zich een grote liefhebber van claymation in video games. Platypus ziet er echt geweldig uit. De maker die alle achtergronden en vliegtuigjes met klei heeft gemodelleerd is bijna twee jaar bezig geweest aan dit project. De chiptune muziek is daarnaast ook zeer bijzonder te noemen.
Dit had voor mij een supergame moeten zijn, maar ik vind hem teleurstellen. Het speelt helemaal niet zo lekker. Ik heb het idee dat de levels veel te lang door gaan en dat het wapensysteem finaal is misulkt. Je krijgt maar 30 tellen om power-ups te gebruiken en de vijanden vereisen onredelijk veel schoten voordat ze eindelijk kapot spatten. Ze raken wel eerst beschadigd voor ze uiteindelijk ontploffen en dat is wel fraai om te zien.