menu

Sniper: Ghost Warrior 2 (2013)

mijn stem
2,81 (13)
13 stemmen

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Shooter
single player / online

Ontwikkeld door City
Uitgegeven door City

In het spel neem je de rol op je van een special ops sniper. Je moet diverse missies tot een goed einde brengen waarbij je de vijand zo strategisch mogelijk moet benaderen en uitschakelen. Zo dien je in bepaalde situaties gebruik te maken van night vision en thermo goggles, bewegende doelen uit te schakelen als landvoertuigen en helikopters, en je aan te passen aan de vele omgevingen waaronder de jungle en de besneeuwde bergen. Bij het snipen moet je rekening houden met talloze factoren zoals de windrichting, je ademhaling en de afstand tot je vijand.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=YJldAdP1DJI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Rujar
Hoorde dat deel 1 een flop was. Hoop dat deel 2 beter gaat worden, want het spel ansich is wel erg tof!

avatar van JustMike
deel 1 zit vol met bugs, en is erg onhandig op gezet. Maar het idee was goed! laten we hopen dat deze wat beter uitgewerkt is.

ik heb de demo gameplay gezien beloofd waarschijnlijk meer dan deel 1.
ik ga hem wel halen.

AvMerode
De ps3 versie van deel 1 schijnt wel stukken beter te zijn dan de pc en x360 versie, ps3 versie was dan ook anderhalf jaar langer in ontwikkeling.
De online mp van deel 1 was erg leuk om te doen, natuurlijk niet populair wat wel zonde is.
City is meer een B-ontwikkelaar en uitgever net zoals Techland en Deep Silver (van dead island).
Maar City had de ps3 versie wel verbeterd, dus ze kunnen het waarschijnlijk wel goed voor elkaar krijgen met deel 2.
City levert vaak goede point&clickers en puzzel games af, dus ze kunnen het wel met het FPS genre, zolang ze het budget er maar voor hebben.
Na zien van game-play video's zie ik weinig verschil met het eerste deel, maar we zullen zien.
Hopelijk zit er weer een online mp op, en dit keer moeten ze eigenlijk meer reclame maken zodat er meer mensen zijn die dit online gaan spelen.

En hopelijk word het dit keer een single-player die speelbaar is, heb geen zin om weer van die amateuristische A.i. voorgeschoteld te krijgen.

avatar van zamo444
De vorige was een downer, dus ik ben niet echt hoopvol voor deze.. maarja, we zien het wel.

avatar van Rujar
Kan je beter deze gaan halen. Sniper Elite V2 (2012)

AvMerode
Demo play

Zie duidelijk dat het de engine van Crysis 2 is.
Benieuwd naar online mp, maar zijn verder nog geen demo's en video's voor.

avatar van jex
3,5
jex
Vanmiddag uitgespeeld (normal mode). 10 missies waar je best goed kan vermaken. Beter dan deel 1, is echt snipen en sluipen. Dus je kan geen wapens op de grond pakken tenzij het een sniper gun is. Vond alleen de cut scenes niet echt mooi, in ieder geval op de PS3 leek het extreem gecomprimeerd. Verder niet echt veel keuze aan wapens. Het verhaal deed me denken aan Rainbow Six Vegas. Multiplayer niet gespeeld die ga ik ook niet spelen aangezien ik alleen BF3 speel. En dan nog Shooting Range optie, heel jammer dat deze maar een map is en echt kort. Een 7.

avatar van IC
3,0
IC
Aan het spelen op de PC. Op maximum ziet het spel er erg goed uit, maar ik beleef niet veel sensatie. Omdat ik net Sniper Elite V2 heb gespeeld, vindt ik de killcams niet erg sensationeel. Ook omdat je erg stealth te werk gaat mis je veel sensatie in vergelijking met Sniper Elite V2. Leuk spelletje. *3.0

avatar van IC
3,0
IC
Ook erg vreemd dat je op het internet zeer weinig van dit spel ziet. Het spel ziet er toch redelijk goed uit.

SvV_Ying
Review | 5 april 2013 - ‘’Een sluipschutter is een soldaat die uitgebreid getraind is voor specifieke eliminatie, observatie en verkenningstaken tijdens oorlogstijd,’’ zo wordt de sluipschutter omschreven op Wikipedia. De sniper heeft hiermee een apart beroep; neemt altijd deel aan het gevecht, maar moet verder zeer anoniem blijven. Elk schot moet tellen en verkennen is daarbij van levensbelang. Sniper: Ghost Warrior 2 probeert het zenuwslopende bestaan van de sniper eer aan te doen en bereikt met behulp van je eigen fantasie soms dat niveau, maar doet te veel fout om als schot in de roos betiteld te worden.

Verwachtingen van een sniper
Shooters waarbij je altijd in de voorste linie staat en in Rambo-stijl door de game knalt, zijn er genoeg. Wanneer je de behoefte voelt om het gevecht anders aan te pakken, zijn snipergames een logisch alternatief. Als je een snipergame koopt verwacht je een aantal dingen: elk schot moet tellen, verkennen en het analyseren van je vijanden spelen een belangrijke rol in de eliminatie en stealth is van levensbelang. Maar het belangrijkst van allemaal: ontdekt worden als sniper is fataal. De missie is dan voorbij, het gevecht verloren en je plekje in het mortuarium kan vast gereserveerd worden. Toch?

Ontdekt worden is… geen probleem?
In Sniper: Ghost Warrior 2 is dit niet het geval. Mocht je onverhoopt ontdekt worden dan kunnen er twee dingen gebeuren. Negen van de tien keer eindigt ontdekt worden in een slap en houterig vuurgevecht, waarbij de verschrikkelijke AI op de lachspieren werkt. Vijanden blijven rustig minutenlang achter hun dekking verscholen, waardoor je er gemakkelijk omheen kunt bewegen en van achter een mes in de rug kan prikken of alsnog een kogel kunt gebruiken. Na een vuurgevecht keert de rust weer snel terug en honderd meter verderop heeft blijkbaar niemand iets gemerkt van de kogelregen. Soms is wegrennen echter net zo gemakkelijk; uit het zicht verdwijnen betekent dat verhaalgedreven gebeurtenissen weer verder kunnen gaan. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat een groep vijanden net een sniper heeft gezien.

De belangrijke snipermagie verdwenen
Voorgaande gebeurtenissen zijn voor een snipergame echte dooddoeners. Sniper: Ghost Warrior 2 is op de beste momenten namelijk echt tof. Dat wil zeggen wanneer je geruisloos voortbeweegt, rustig aanlegt voor een schot en vanaf meer dan een kilometer een perfect headshot maakt. Op die momenten is de game op zijn best. De spanning om niet ontdekt te worden is dan continue aanwezig. In het achterhoofd heerst echter steeds de gedachte dat je de spanning eigenlijk verzint, want zoals gezegd resulteert ontdekt worden in aparte situaties. Hierdoor verliest de gehele sniperervaring haar magie en die magie is juist de reden om snipergames te spelen.

Te gemakkelijk of te moeilijk
Het snipen zelf is wel een genot om te doen en een voltreffer geeft een volmaakt gevoel, maar het is veel te gemakkelijk. Als je de game op gemakkelijk of normaal speelt krijg je namelijk hulp van een rode stip die aangeeft waar de kogel inslaat. Dit maakt het sniperen net zo eenvoudig als in elke andere shooter en laat dat nou net niet de associatie zijn die je wilt maken als je een snipergame speelt. De overgebleven optie is om de game op hard te spelen, maar dit verschil is ondoenlijk groot. Schoten gaan door windrichting meters van de crosshairs vandaan en je wordt al betrapt als je in het pikkedonker met je teen buiten de struiken komt. De balans is hierdoor niet helemaal in orde.

Slechts één manier
De potentie is echter wel aanwezig en sniperen is zoals gezegd een leuke bezigheid, maar er wordt gewoon te veel fout gedaan en dat is frustrerend. Eén van mijn laatste verwachtingen, vrijheid, wordt ook niet waargemaakt. Ghost Warrior 2 is zo lineair als het maar zijn kan en zelfs wanneer je een gebied moet uitroeien krijg je via de radio of je spotter vaak te horen in welke volgorde je dit moet doen. Hierdoor worden de missies echt een rennen, kruipen, richten en schieten-ervaring. Jammer, want er zit zoveel meer in. Sniper: Ghost Warrior 2 bevat tien van dit soort missies en is in ongeveer zes uurtjes uit te spelen.

Welk verhaal?
Er zal vast wel een verhaal zijn die alle missies een reden geeft, maar niet een verhaal dat ik me kan herinneren. Het is de standaard opzet, waarbij je voorafgaand aan een missie een briefing krijgt waarin veel militair jargon wordt gebruikt en wordt verteld hoe belangrijk het is om het doelwit uit te schakelen. Tijdens het spelen wordt er zo nu en dan nog door de radio getetterd, maar je concentreert je eigenlijk vooral op het sniperen zelf. De namen van mijn partners ben ik ook allemaal alweer vergeten. Het verhaal heeft duidelijk geen indruk gemaakt.

Mooie locaties, technisch onvoldoende
Wat er bij vacatures voor een sluipschutter zeker vermeld moet worden, zijn de mooie omgevingen die je aandoet. Je bezoekt de mooiste bergen, vertoeft in spectaculaire jungles en ziet veel van wat onze wereld te bieden heeft. Het team achter Ghost Warrior 2 heeft een aantal interessante en afwisselende settings uitgekozen en zijn duidelijk een plus. Optimaal genieten is er echter niet bij. Wanneer je te snel voortbeweegt begint het beeld te stotteren en beeld dat een seconde blijft hangen wanneer er wordt gesaved is echt not done anno 2013. De afwerking van de omgevingen hebben we ook beter gezien. Technisch een onvoldoende.

Toch blijf je spelen
Er is duidelijk meer fout dan goed aan Sniper: Ghost Warrior 2, maar toch had ik steeds de drang om door te spelen. Waarom? Omdat je op de vette momenten zelf een soort spanning creëert. Je wilt zo graag dat het belangrijk is om elk schot te laten tellen en niet ontdekt te worden. Je wilt tijdens het spelen zo graag als een echte sluipschutter te werk te gaan en lekker met een camouflagepak door de struiken kruipen. Snipertje spelen is gewoon erg tof, maar dat komt in dit spel vooral doordat je steeds bedenkt hoe vet de game had kunnen zijn.

Plus- en minpunten

+ Op de beste momenten echt wel vermakelijk
+ Sniperen is gewoon vet
+ Mooie locaties

- Ontdekt worden is niet erg
- Slechte AI is lachwekkend
- Balans niet in orde
- Erg lineair
- Verhaal maakt geen indruk
- Technisch een onvoldoende

Conclusie
Sniper: Ghost Warrior 2 had zo goed kunnen zijn. Heerlijk kruipen door het gras, een geschikt moment zoeken voor een schot en geruisloos verdwijnen. Of een grotere groep vijanden uitschakelen door je slim te positioneren en in de juiste volgorde je slachtoffers te kiezen. Ghost Warrior 2 probeert deze momenten wel te creëren, maar faalt door een flink aantal minpunten. De hele snipermagie gaat verdwenen wanneer je er achter komt dat de AI erg slecht is en het eigenlijk weinig uitmaakt of je ontdekt wordt of niet. Het sniperen zelf is vet, maar de verwachtingen van het leven als een sniper worden niet ingelost.

4/10

Bron: Gaming Only

2,5
Niet slecht. Ik vond de graphics wel aardig. Verhaal stereotype maar OK. Abrupt einde. Kort.

2,5
Te kort verhaal en multi is ook niet echt goed.

avatar van AsLuM-
5,0
Verslaafd aan online. Mooie game.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:32 uur

geplaatst: vandaag om 15:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.