MotorStorm: RC (2012)

PlayStation 3 / PlayStation Vita
Racing

Ontwikkeld door Evolution
Uitgegeven door Sony

Spin-off van de franchise waarin je met radiografisch bestuurbare 'monstertrucks', en andere voertuigen, over de bekende MotorStorm circuits scheurt. Het spel telt zestien circuits in verschillende omgevingen, waaronder een canyon, een ijsvlakte, een dirt-track en een circuit in de jungle. Je hebt de keuze uit 24, vrij te spelen, voertuigen. De 'Pitwall' stelt je in staat om statistieken en scores te delen en te vergelijken met vrienden.

Racegame voor tussendoor.

Evolution staat bekend om hun racegames en de laatste tijd met name om de Motorstorm franchise. In dit deel hebben ze het letterlijk kleinschaliger gemaakt door de focus te verleggen naar radiografisch bestuurbare auto's met een bovenaanzicht, iets wat redelijk goed uitpakt.

Qua gameplay speelt het op zich wel redelijk weg. Je hebt als speler de keus uit vier races: Race, Hot Lap (snelste tijd neerzetten), Drift (alleen voor Muscle cars) en Pursuit (tegenstanders inhalen). Ik heb hier niks op aan te merken.

De verscheidene tracks waaruit je kunt kiezen zijn een leuke knipoog naar de vorige delen. Zo speel je ook hier in o.a. een: winter-, jungle- en 'apocalyps' setting. Deze tracks zijn kort gehouden en kennen redelijk veel bochten waarvoor de RC auto's gemaakt zijn. Het gevolg hiervan is dat een race in een minuutje is verreden, wat de 'flow' erin houdt.

Hierbij komt gelijk mijn minpunt om de hoek kijk kijken. Ik vind de auto's eerlijk gezegd maar slapjes overkomen. Als je alleen al één keer licht botst sta je snel stil en/of lig je ondersteboven. Dit kan op momenten erg irritant zijn. Daarnaast miste ik de 'boost', maar aangezien we hier met RC auto's te maken hebben; zou het niet realistisch zijn.

Grafisch ziet het er prima en verzorgd uit. Een kleine opmerking is dat je geen schade ziet aan de auto's, maar dat deert niet. Een pluspunt zijn de snelle laadtijden of beter gezegd het gebrek aan laadtijden, hierdoor ben je met de druk van één knop zo in een race.

Online heb ik zelf niet gespeeld, maar je ziet bij de tracks de tijden die je vrienden hebben neergezet. Dit zorgt voor een stukje competitie, zeker als je ook nog eens tegen de 'ghost' van een vriend kan rijden.

Al met al best een aardige game voor als je even niks te doen hebt. Maar geen game om uren achter elkaar te spelen, daarvoor schiet het op bepaalde punten tekort.

3,0 Sterren.