Rise of the Robots (1994)

3DO / Commodore Amiga / Commodore Amiga CD32 / PC / Philips CD-i / Sega Game Gear / Sega Mega Drive/Genesis / Super NES / Arcade
Fighting

Ontwikkeld door Mirage en Instinct
Uitgegeven door Time Warner

Een ingenieur is in de verre toekomst ingehuurd door een machtig concern waar de robotcreaties geteisterd worden door een kwaadaardige vorm van kunstmatige intelligentie en daardoor beginnen te muiten. Het model Supervisor is te intelligent geworden en verstuurt virussen naar alle aanwezige microchips en software van robots, zodat hij ze in zijn macht heeft. Het is slechts een kwestie van tijd voordat Supervisor de macht over de hele wereld heeft, en er is geen menselijk wezen bestand tegen de onoverwinnelijkheid van de robots. Er is is nog maar één optie en dat is door een robot te programmeren die sterk genoeg is om de strijd met de andere machines aan te gaan. Alleen het type ECO35-2 is beschikbaar, omdat deze dankzij zijn geïmplanteerd menselijk brein niet beïnvloedbaar is door het virus. Het is jouw taak om de ECO35-2 cyborg te installeren om Supervisor en zijn opstandige robots uit te schakelen. Het spel is een één-tegen-één vecht spel waarbij je de keuze hebt uit zeven karakters.

avatar van Dark Lord Andrew
Lijkt exact op snake-eyes uit G.I. Joe :S

avatar van PC.ENGINE.FAN
Dit is een legendarische game, alleen al om zijn weetjes.
Eerst even een oude review van Amiga Power, bladzijde I en bladzijde II
hier staat al in punten beschreven wat er goed en slecht is, wauw 5% uit 100 haha.

Dan heb ik er nog wel een paar van mezelf:
Het schijnt dat er geen proefexamplaren zijn verstuurd naar grote recensenten, zodat zij geen slecht oordeel konden vellen voordat dit spel in de winkel lag. Het spel werd zo gehypet, zonder dat het werkelijk ook wat voorstelde. Zo moest dit bijvoorbeeld concurreren met Mortal Kombat II. Mortal Kombat I kan ik me nog wel indenken, maar MKII? Amiga Joker gaf destidjs een hoog cijfer over de 9. (niet te geloven, zelfs dát staat nog op het net)

Het is op geweldige systemen verkrijgbaar zoals de CDI en de 3D0, zelfs een sega-cd versie was in de maak. Op de CDI kun je er voor kiezen of je met muziek wilt spelen of soundeffects, nooit beide tegelijk. Het bevatte een speciaal voor de CDI gearrangeerd muziekje dat ik nooit heb kunnen ontdekken. Zowiezo was het een echte SCAM om ermee te adverteren dat er muziek van Brian May (die gitarist van Queen) in de game zat. Dit was niet meer dan vijf seconden van een gitaar riff in een lusje in het titelscherm.

Oh en deze is ook leuk. Als je in sommige microcomputer versies speelt met de ECO35-2 (en dat is onnodig te vermelden, omdat dat de enige robot is waarmee je kunt spelen) en je gaat game over dan zag je een shot van een verslagen ECO35-2 met een gebroken gezicht, waaronder een menselijk oog en een stuk huid zichtbaar was. Mijn punt is waar het verhaal dan op slaat, de ECO35-2 had toch alleen maar een menselijk geimplanteerd brein?

Er is ook nog een Rise of the Robots 2.

Pastichio Rocker
Het zag er voor zijn tijd fantastisch uit, vooral de PC versie, maar het was een draak van een spel. Rise 2 daarentegen was een stuk beter. Heb 'm hier nog ergens liggen. Maar de enige goeie fighting game met robots was One Must Fall 2097.

avatar van Rien
Ik heb destijds dagen achter de pc gezeten om de game te laten werken, staat me ook nog iets van bij dat je maar met 1 vechter kon spelen.

lol, nu mijn amiga weer helemaal up en running is deze draak van een game zonet weer even gespeeld. Gewoon continu 1 move doen en je wint praktisch alles. Je hebt ook maar 4 a 5 (nu alweer vergeten) vijanden die je gewoon weer voor je kiezen krijgt nadat je ze allemaal hebt verslagen. Na elke run schijnt de tegenstand wat heftiger te worden, maar na 1 run was ik er alweer klaar mee.

Verder ziet het er grafisch erg tof uit, tenminste 'vroeger' vond ik die animaties + intro helemaal te gek. Alleen daarvoor slingerden we de game af en toe aan. Die Brian May music waar PC.ENGINE.FAN op doelt heb je overigens bij de options screen. Stelt idd niks voor, maar wel weer erg grappig om te horen zonet

2* voor de graphics (en ja ook een beetje voor de brian may muziek)!