The Space Adventure (1991)

Alternatieve titels: Cobra II: Densetsu no Otoko | Cobra: The Legendary Bandit

Sega CD / TurboGrafx-16 CD

Ontwikkeld door Hudson
Uitgegeven door Hudson

Space Adventure is een text-based action/adventure game gebaseerd op de oorspronkelijke manga en televesieseries van Cobra. Cobra is een ruimteheld die een unieke gave heeft door met het ontkoppelen van zijn arm een reusachtig kanon tevoorschijn te halen. In dit verhaal neemt hij het wederom op tegen zijn aartsrivaal Crystal Boy die achter een verborgen schat aan zit. Cobra heeft een premiejager Jane ontmoet in een bar en leert dat zij op zoek is naar haar drie verdwenen zussen. Zij dragen allen een tatoeage op hun rug die een deel van de schatkaart bevatten. De schatkaart is alleen te lezen als alle tatoeages worden samengevoegd, maar Crystal Boy is daar ook achtergekomen en zit nu achter de twee aan. Het spel wordt gespeeld door traditionele menu commando's te gebruiken, zoals look en talk, in een omgeving met geanimeerde screenshots. Er zijn aktie segmenten waarin moet worden gevochten, maar ook mijlpalen die moeten worden gehaald door bepaalde handelingen in de juiste volgorde te verrichten.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Ik heb lang gezocht naar een opvolger van Snatcher. Nu komen Policenauts en Dead of the Brain I & II aardig in de buurt, alleen is de eerste daarvan pas naar het Engels vertaald. In de tussentijd leerde ik eerst wat over Cobra the manga, the anime, de televisieserie en the game!

Dit is eigenlijk Cobra II, want Cobra I & II komen oorspronkelijk van de japanse pc engine. Ik heb ze alletwee in mijn bezit, maar door de lastige japanse schrift maar half kunnen spelen. De vier jaar later uitgebrachte Sega cd "space adventure" wat om onbekende redenen zo is genoemd, is gewoon carbon-copy van Cobra II.. maar met Engelse vertaling! Dat maakt dit spel uniek.

Het heeft niet de actie en lightgun elementen van Snatcher, maar gebruikt wel dezelfde opzet. Er zijn hier en daar klachten en hoon van spelers die de teksten en stemmen bedroevend vinden, maar er zijn ook genoeg mensen die daar geen moeite hebben, zoals ik, ik vind dit helemaal te gek.
Een boeiend verhaal, helemaal in de lijn van de manga, met passende actie muziek en veel diepgang. Ik voelde me hierdoor echt verrast en vind dat ik dit eerder op had moeten pakken.

Het is wel zo'n spel waar je een tijdje mee bezig bent. Ik ben zelf ergens in een van de laatste acts vastgelopen, omdat ik geen idee hoe je die kleuren van die poort in volgorde moest zetten om de deur open te laten gaan en later ben ik die savegame kwijt geraakt. Ik plan nog eens een keer een nostalgische replay, maar in de tussentijd staat er ook al een full play op youtube.