Blades of Time (2012)

Xbox 360 / PlayStation 3 / PC / Macintosh / Nintendo Switch
single player / online

Ontwikkeld door Gaijin
Uitgegeven door Konami, Gaijin en Iceberg

Blades of Time is een hack-and-slash titel. Het verhaal zal doorgaan met de avonturen van het hoofdpersonage uit X-Blades, Ayumi. Ze hanteert een gunsword en jaagt naar schatten op een zoektocht naar loot op een exotisch en gevaarlijk eiland. Je kan meer dan veertig verschillende sets van melee vaardigheden en tactieken gebruiken, naast een scala aan magische vaardigheden. Bovendien is er een co-op en een competitieve multiplayer aanwezig.

Was verbaasd dat er enkele maanden terug op E3 een nieuwe Blades-game werd aangekondigd, want de reviews van de eerste game waren niet best. Ik vond de eerste game zelf best aardig, en dit ziet er ook wel oké uit: klik.

MikeMannuh
Hmm ik kan hier nog steeds geen 'officiele' reviews van vinden. Vond de trailer er best cool uitzien, maar heb een aantal user reviews gelezen die de game helemaal de grond in boorden.

De game heeft inderdaad wel een stealth release gehad, er zijn bijna geen reviews te vinden.

Ben 'm nu aan het gamen. Grafisch ondermaats en een flinterdun (lees: onbenullig) verhaaltje. Dat het geheel zich afspeelt in 'Dragonland' zegt al genoeg. Het anime stijltje is vervangen door een iets meer realistische benadering, Ayumi is nu een soort van lolita Lara Croft. Qua gameplay is het echter wel een stapje in de goede richting in vergelijking met zijn spirituele voorganger. De Time Mechanics maken het geheel interessant; je kunt de tijd terugdraaien waarna je evenbeeld dezelfde acties zal uitvoeren die jij zojuist hebt uitgevoerd. Je kan jezelf dus 'klonen', en kan dit in principe zo vaak doen als mogelijk. Vooral bij bossfights levert dit enkele bijzondere gevechten op. Daarbij voegt het ook nog een tactisch elementje toe aan de gameplay.

Het spel valt zeker niet tegen, maar ik weet dan ook wat ik in huis haal na het eerste deel gespeeld te hebben - aan alles is echter af te lezen dat het een low-budget productie is.

Scion
Het maken van een slechte game komt zelfs vandaag de dag nog te veel voor.
Blades of Time is een goed voorbeeld waarbij het concept erg leuk is maar de uitwerking tegenvalt.

De game introduceert nieuwe vechtcombo's goed door je steeds te transporteren naar een gebied om te kunnen oefenen. Je kan ook goed zien dat het gebied waarin de game zich afspeelt met het hart gemaakt is. Er is over nagedacht hoe deze game moest worden.

Jammer genoeg zijn bij Blades of Time de problemen groter, dan dat er positieve punten over te vermelden zijn. De omgevingen zijn aantrekkelijk, maar deze zijn kaal en voelen leeg aan.
De besturing op een Xbox controller werkt soms niet goed. In sommige gevallen reageert Ayumi helemaal niet, of is er veel vertraging.
Het verhaal is broodmager en oninteressant, de slechte uitgewerkte voice-acting en soms verschrikkelijke dialogen maken dit compleet. Daarnaast heeft de game last van een moeilijkheidsgraad die op het ene moment veel te moeilijk is en om de hoek weer veel te makkelijk is.
Het hebben van een Time-manipulatie waarbij een kopie van jezelf in het verleden wordt gemaakt is zeker leuk.
Wanneer dit echter er niet voor zou zorgen dat gevechten zeer chaotisch worden zou dit een leuke toevoeging zijn geweest.

MikeMannuh
Hoewel ik de omgevingen wel erg mooi vind, is de rest van het spel een beetje een rommeltje. Ik zou het slechte verhaal, voice acting en enemy design nog door de vingers kunnen zien als hetgeen waarvan deze games het moeten hebben, namelijk de gameplay, in orde was, maar ook dit is een ongecontroleerd rommeltje. Helaas pindakaas. Was ook wel te verwachten eigenlijk