Need for Speed: Hot Pursuit 2 (2002)

PlayStation 2 / Nintendo GameCube / Xbox / PC / Arcade

Ontwikkeld door Electronic Arts en Global VR
Uitgegeven door Electronic Arts en Global VR

Hot Pursuit 2 gaat verder waar zijn bekroonde voorganger was gebleven. De game bevat een groot aantal openbare weg-omgevingen die met oversteekplaatsen bij rivieren, watervallen, stranden, vulkanen en bosbranden echt tot leven komen. De game bevat geanimeerde coureurs en politieagenten en meer dan 20 parkoersen, waarvan sommige zo’n 25 km lang zijn.

Deze was erg vermakelijk. Mooie locaties en heerlijke bolides. In 2P mode echt heel veel gedaan.

avatar van FrK.
Heel vet vervolg en voor die tijd echt prachtig En Co-Up-mode owned ook in dit deel

Pascal A
Deze game was echt een teleur stelling, ik had meer iets verwacht zoals NFS Underground, het tweede deel kwam heel dicht in de buurt daarvan.

Het was eigelijk niks nieuws meer.
2,5+

avatar van Ravenstein
Erg goeie racegame.

(Bijna) Op dezelfde hoogte als Gran Turismo en Burnout 3!

avatar van Foetsj_NL
Nooit zo heel erg veel gespeeld, maar af en toe eens opgepakt en mee gaan racen. Blijft erg leuk om met bekende auto's te scheuren over de wegen. Af en toe iets té met bijvoorbeeld die vulkanen.

3, 5 *

avatar van UndahCovah
Dit is de enige NFS waar ik echt van genoten heb. Alles wat ervoor kwam was nog te onontwikkeld. Alles wat erna kwam vond ik nooit leuk, muv NFSU

Pascal A schreef:

Eh, hoe kun je iets als Need for Speed Underground van deze game verwachten als deze indertijd nog geen eens uit was.

Any way, ik vind dit naar mijn mening de beste (arcade) racer ooit. Ik heb hier echt van genoten en geniet er nog steeds van.

Je hebt lekker veel auto's (49) om uit te kiezen en te unlocken, enorm veel tracks (30) om op te racen en het meest uitdagen zijn de Ultimate Racer mode met 30 events en idem met World Challenge. Waarbij je op het laatst nog 2 extra events krijgt als je alles hebt uitgespeeld en als je die ook volbrengt ben je de Ultimate Racer en heb je dit spel gewoon kapot gespeeld.

Verder zit het racen gewoon goed in elkaar, het is niet alleen raggen, maar ook goed stuurwerk en op de juiste moment gebruik maken van de handrem en of het gas los laten.

Muziek zelf vind ik echt goed, er staan lekkere rocknummers op en elektronische muziek. Verder nog instrumentals voor bij de pursuits.

Het enige wat ik jammer vind is dat je bij een blokkade hoe lichtjes ook je een politiewagen raakt je toch bijna tot stilstand komt. Verder kan ik niet echt minpunten aan deze game ontdekken.

Ik geef 'm dan ook gewoon 5, 0 sterren.

Overigens voor de andere gebruikers, de PS2 versie is de beste versie die er is. Aangezien dit spel voor de andere consoles in een net iets andere opzet werd gebracht.

avatar van Baki
Mooi spel met mooie auto's. Mijn lielingsbak is Ferrari Spider 360 en als ik daarmee verlies word ik altijd wel boos, want ik kan er gewoon niet tegen als ik met Ferrari verlies.

avatar van ps3me
Vind deze op de pc beter dan Carbon, deze speelt lekker.

Leuke game, lekker racen maar daar blijft het bij.

Lexcoaster
gamelord schreef:
Leuke game, lekker racen maar daar blijft het bij.

Inderdaad. Redelijk leuke racegame, maar niet bijzonder.

avatar van Henrix
Mijn lievelings need for speed... daarna kwamen de tune versies van NFS.. vond ik ook nog wel vet.. maar daarnet vond ik het niks meer.

1,0
neo (crew)
Ik ben met stomheid geslagen. Hot Pursuit II kon een waardige opvolger van de oorspronkelijke Hot Pursuit zijn, zonder al die vervelende gedoe met de straatraces in latere delen. Heerlijk normale banen, veel verschillende modes..... Maar na 10 seconden voel je de bui al hangen. Need for Speed? Welke snelheid? Een behoorlijke dooddoener voor een game als deze. Ik kan er niet bij waarom die framerate zo ongelooflijk laag is. En wat te denken van de besturing? Natuurlijk is de opzet meer arcade, maar een auto aan de zijkant schampen doet je auto al uit de bocht vliegen, of gewoon naar rechts sturen door een bocht is ook eigenaardig. Bah.

avatar van caliber27
vett spel vooral omdat je veel verschillende en mooie auto's krijgen

War-Ultima
Ben het met shinobi eens en toen in 2002 had ik de ps2 demo gespeeld waarbij ik gewoon trek kreeg in deze game en vervolgens dus ook deze racer kocht.
Ik weet niet hoe het met de andere versies zit maar de ps2 versie is in ieder geval toppie, de beste NFS die er is naar mijn mening en ik heb nog nooit een betere arcade racer gezien als deze.
NFS underground 1 had ik ook extreem van genoten (vooral toen in ps2 online mode) maar toen had ik ook graag gewild dat Hot pursuit 2 een ps2 online mp functie zou bevatten maar goed toen was er net nog geen ps2 online.
Most wanted en underground 2 had ik echt letterlijk uit mijn raam gegooid dus moet je nagaan hoe slecht de NFS serie werd na underground 1, alleen NFS shift vond ik op zich wel weer aardig.

War-Ultima
Er komt trouwens weer een hot pursuit NFS, dit keer van Criterion (makers van de burnout reeks).
Omdat EA tegenwoordig steeds dieper zinkt met de NFS reeks probeert criterion het NFS universum te redden.

Nieuwe hot pursuit

avatar van Mafurios
War-Ultima schreef:

Nieuwe hot pursuit

Ik heb dus echt totaal geen vertrouwen in de nieuwe NFS games en moeten ze nou ook echt met de laatste top titel van de serie gaan kloten beetje jammer al die uitmelkerij.

avatar van musti68
Deze spel speelde ik zo vaak. Dit is de beste ND game voor mij

avatar van Ricxz92
Beste NFS die ik heb gespeeld. rest lag me toch niet echt.

avatar van markwiering
Dit is een ontzettend slecht vervolg op Need for Speed III Hot Pursuit. In alle opzichten hekel ik dit spel. Ik heb dit spel recentelijk gedownload met uTorrent en gespeeld. Daarna heb ik Need for Speed III Hot Pursuit vanaf de CD-ROM geïnstalleerd en gespeeld.

In het begin kun je bijna niks. Je kunt geen auto uitkiezen en je kunt geen racemap uitkiezen. Alles moet je uitspelen. Ik heb daar zo'n hekel aan. Dan moet je urenlang zitten spelen totdat je pas keuze krijgt. Het racen zelf valt ook nog eens zwaar tegen.

In Need for Speed III Hot Pursuit ging het racen veel beter. Je hebt van te voren al een ruime keuze qua zowel auto's als racemappen. Je kunt wel wat uitspelen, maar het overgrote deel is in het begin al beschikbaar, dus zelfs als je het spel voor de eerste keer opstart heb je al een keuze. Je kunt een gewone race doen, een afvalrace is, een toernooi doen, een duelrace doen waarin je wordt achtervolgd door de politie en je kunt zelf de politie zijn en andere illegale straatracers arresteren.

In Need for Speed Hot Pursuit 2 is dit allemaal vervallen. De keuze is weg, de mogelijkheid om de politie te zijn is weg, de systeemeisen gaan omhoog en de racekwaliteit is erop achteruit gegaan. Alleen de grafische kwaliteit is iets beter geworden, maar dat interesseert mij niet. Mij gaat het om de gameplay, niet om de grafische kwaliteit.

Ik snap niet waarom sommige mensen denken dat Need for Speed veel beter zou zijn dan A2 Racer. Daar klopt helemaal niks van. A2 Racer 2, A2 Racer 3 - Europa Tour en A2 Racer 4 - De Politie Slaat Terug zijn flagrant superieur aan deze troep. Het idee alleen al dat dit spel ooit in de schaduw van A2 Racer zou kunnen staan... Je kunt ook duidelijk zien dat Electronic Arts veel dingen geleerd heeft van Davilex. Latere Need for Speed-spellen hebben een verhaallijn gekregen, net als A2 Racer 4 - De Politie Slaat Terug. In de latere Need for Speed-spellen race je door de stad heen in plaats van in the middle of nowhere, net als in A2 Racer. In de latere Need for Speed-spellen heb je Nitro dat je tijdens het racen kunt gebruiken om tijdelijk iets sneller te rijden, net als in A2 Racer (waar ze het trouwens Turbo noemen i.p.v. Nitro).

markwiering schreef:

Niks mis met een beetje uitdaging toch? Ik vond het in ieder geval wel leuk om alles vrij te spelen. Wat betreft het racen is het een kwestie van smaak.

Met de pc versie kun je ook gewoon met de politie aan de slag...

Lol, ik wist niet dat er mensen waren die daadwerkelijk Need for Speed met A2 Racer vergelijken...

EA iets leren van Davilex, wow.

avatar van markwiering

Er is inderdaad niks mis met uitdaging. Sterker nog, ik hou van de uitdaging! Maar, ik heb er een hekel aan om alles te moeten vrijspelen. In Need for Speed III Hot Pursuit kun je in het begin wel meerdere auto's kiezen. Je kunt een paar bonusauto's en één bonusmap uitspelen, maar voor de rest heb je alles al. Zo hoort het!

Met de pc versie kun je ook gewoon met de politie aan de slag...

Ik heb tot nu toe alleen de mogelijkheid gezien om zelf te ontsnappen aan de politie, niet om zelf de politie te zijn.

Ja, die zijn er. Ik heb heel vaak mensen A2 Racer horen afkraken omdat ze Need for Speed een beter spelletje vonden. Ik ben het daar nooit mee eens geweest. Zeker na het spelen van dit spel ben ik erachter gekomen dat die mensen onzin uitkramen. Alle A2 Racer-spelletjes zijn beter dan dit.

A2 Racer werd vooral afgekraakt vanwege de zogenaamd "slechte graphics" en "slechte besturing". Beide hiervan kloppen niet, want je de beeldkwaliteit bij de instellingen verhogen als je niet tevreden bent met de huidige beeldkwaliteit. De besturing kun je ook veranderen bij de instelling als je de standaard besturing onhandig vindt. De kritiek die A2 Racer vaak ontvangt is dus ook nog eens hartstikke onterecht.

EA iets leren van Davilex, wow.

Ja, kijk maar naar de dingen die EA van Davilex's A2 Racer-spellen geleerd heeft. Latere Need for Speed-spellen hebben een verhaallijn gekregen, net als A2 Racer 4 - De Politie Slaat Terug. In de latere Need for Speed-spellen race je door de stad heen in plaats van in the middle of nowhere, net als in A2 Racer. In de latere Need for Speed-spellen heb je Nitro dat je tijdens het racen kunt gebruiken om tijdelijk iets sneller te rijden, net als in A2 Racer (waar ze het trouwens Turbo noemen i.p.v. Nitro).

Shinobi
Ik heb jouw bericht beantwoord. Je hebt er alleen geen notificatie van ontvangen omdat ik slechts delen van jouw bericht heb geciteerd, en niet het hele bericht.

avatar van creepy_one
Hahahaha, ik kan jou maar niet serieus nemen markwiering. Je uitspraken zijn zo krankzinnig, en totaal niet logisch! Denk je nou echt dat EA ooit van Davilex heeft gehoord? Omdat A2 Racer eerder een verhaallijn had dan NFS zegt helemaal NIET dat EA werd geïnspireerd door A2 Racer van Davilex. Ik vraag me toch af hoe je zo blind kan zijn van eigenwijsheid. Je zegt dat het niet eerlijk is dat anderen A2 Racer afkraken, en slecht vinden omdat ze betere race-spellen zoals NFS hebben gespeeld. Maar wat jij doet is precies hetzelfde maar dan omgedraaid! Ik weet niet waar je het vandaan haalt, maar blijf zo door gaan. Ik kan er wel om lachen. :'D

avatar van creepy_one
Sorry if I'm feeding the troll, but I had to.

avatar van Duke Nukem
Hadouken schreef:
FrK. schreef:
Inderdaad, een plaatselijke multiplayer mode. Dat is iets wat nieuwe games echt missen. Ik heb mij uren geamuseerd met het spelen van dit spel (en andere spellen) samen met mijn broer. Need for Speed: Hot Pursuit II (2002) is mijn favoriete racespel, met mooie omgevingen en stoere wagens. Need for Speed was toen nog een vet spel, ook met een goede (arcade) handling van de auto's!

avatar van bertkruijswijk
Eigenlijk de laatste Need for Speed die nog leuk was voor mij. Hierna werd het mij te veel tunen, en over de recente delen kan ik kort zijn: die zijn matig.
Dit spel is tenminste gewoon nog lekker een circuit uitkiezen, een auto uitkiezen en racen maar! Hoe simpel wil je het hebben. De selectie van auto’s is goed, de circuits zijn mooi vormgegeven en de politie achtervolgingen zijn spannend. Ook kun je ervoor kiezen om zelf als politie racers te arresteren.
Via het tournament kun je geld verdienen om nieuwe auto’s en banen te kopen. De eerste uitdagingen zijn makkelijk, maar naarmate je verder komt, zit er meer uitdaging in en is het een stuk pittiger om races te voltooien, omdat je tegen betere tegenstanders moet racen en er meer politie bijkomt, die ook agressiever is.
Als ik een minpunt zou moeten benoemen, dan is dat de besturing. Het werkt redelijk, maar ik heb vaak dat ik makkelijk slip of als ik tegen de zijkant aankom, dat ik de controle over de auto verlies. Dat is dan ook mijn enige minpunt.
Een klassieke Need for Speed dus, en erg vermakelijk en ik geef het spel 4 sterren.

avatar van AdrievMer86
Geweldige racegame. Inderdaad zoals de classic need for speed games.
Speelde deze vroeger op release (2002) altijd op de ps2 naast burnout 2 en DTM Race Driver weet ik nog.
Nu eindelijk na zoveel jaar herspeel ik de game, naast ook weer de burnout games.
Alleen dit keer allemaal op de originele xbox console met duke controller. Niet op de ps2 dit keer.
De xbox versie van Hot Pursuit 2 loopt qua framerate wel iets sneller lijkt het.
Maar qua graphics effecten en extra toevoegingen met ps2 versie, is de ps2 versie superieur.
Differences

Maar heb hier weer dikke fun mee en deze brengt me weer helemaal terug naar mijn jeugd.
De muziek is voor mij denk ik meer een minpunt van hetzelfde over en over.
Muziek uitzetten is natuurlijk een optie en persoonlijk ook gedaan.
Maar de grote van de goed gemaakte tracks en soms grote hoeveelheid laps die je voorgeschoteld krijgt, zijn erg aangenaam.
Geweldige arcade racer van zeer hoog niveau.