Ground Zero: Texas (1993)

Sega CD

Ontwikkeld door Digitial Pictures

Het pittoreske Texaanse grensstadje El Cadron wordt aangevallen door aliens. Jij moet de burgers beschermen die een voor een lijken te verdwijnen. De aliens gebruiken een pientere tactiek door zichzelf als de dorpelingen te vermommen. Jouw missie is om ze uit te schakelen; maar ze kunnen echter niet gestopt worden met gewone pistolen. Je bent hierdoor uitgerust met BattleCams en een superieur flitslicht dat alle aliens tijdelijk stopt. Stop het Reticulaanse gevaar voor ze de hele streek platleggen met een atoombom.

avatar van PC.ENGINE.FAN
1,5
Een paar geinige weetjes over deze fmv game:

1a) de film (het is meer film dan game) is geschoten in Californië anders dan de titel doet vermoeden
1b) het budget voor het filmen lag rond de twee miljoen dollar (met als aantekening dat een dollar toen veel meer waard was tegenover onze huidge Euromunt+inflatie).
2) het kwam op TWEE discs. Dat is zeker wel grappig, omdat alleen al in 1993 alle bestaande cartridges van de megadrive op één disc zou passen. Nou wat zou je liever willen, wat normale games op één disc of deze Ground Zero Texas?

Om voornamelijk op punt 1b terug te komen; 2 Mille whoa! Daar sta ik van te kijken. Ze produceren een fmv game in een genre dat zich nog moest bewijzen en ze brengen het uit voor één enkel platform add-on die een piepklein procent van de gamers in huis had, hoe kun je daar in hemelsnaam -denken, dromen..- nog winst mee te gaan maken?

Hier is een interessant artikel, echt niet zomaar van het Internet geplukt, een favoriete site van me die ik geregeld volg. Er staat onder andere dat het omzetten van het beeldkwaliteit naar megadrive specs een vreselijke klus was.. of daar een miljoen dollar aan verspild zou zijn? Ik houd die optie open!

Over de game zelf, het is een FMV dus wat zou ik er over te zeggen hebben? Ook al zou ik deze zooi nog speelbaar vinden als ik me ontieglijk zou vervelen, wat voor mij deze fmv echt verziekt is dat de als mensen vermomde aliens net als in de John Carpenter film "they live" hier volledig in menselijke vorm blijven. Wat je te zien krijgt is een zooitje ongeregeld dat erg overdreven achterover kukelen als je ze raakt. Ze hebben een budget van 2.000k en dan hadden ze toch op zijn minst alien kostuums van kunnen aanschaffen en de game zo kunnen maken dat als die vermomde aliens geraakt worden dat hun ware gedaantes zichtbaar worden? Dat had ik geweldig gevonden en het budget/mogelijkheden waren er. Nu is het gewoon een soort verbeterde versie van Mad Dog McRee geworden met camera's.

Het enige leuke dat er hier is, is dat als je per ongeluk drie onschuldige burgers raakt dat die droplul van een commandant je kantoor binnenstormt en je een muilpeer verkoopt, oh yeah, en dan zegt "I don't want the likes of you watching my back! The chopper's waiting! YOU'RE DONE!" je zult het moeten zien om het te geloven.. maar beter niet eigenlijk. Als je hier nog nooit van gehoord hebt? Houden zo!

avatar van PC.ENGINE.FAN
1,5
Ik kan het niet laten. Dit spel blijft een van mijn favoriete "kusoge". Check dit filmpje, gekke fratsen. Het muilpeermoment is te zien op ongeveer 0:49. Ik denk dat ik net zo hard gelachen heb en ik vind het nog steeds zo leip. Op het einde nog de bizarre atoomexplosie.