Syndicate (2012)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Starbreeze

Syndicate is de herstart van de Syndicate-serie. De nieuwe Syndicate is een first-person shooter waarin spelers de rol aannemen van Miles Kilo, werkzaam voor het Eurocorp-syndicaat bekend van eerdere delen uit de serie. De wereld wordt beheerst door deze syndicaten, die vrij inzicht hebben in het gedrag van mensen op aarde via een chip die in hun hersenen geplaatst is. Als Kilo kunnen spelers de tijd vertragen, door muren heen kijken en zichzelf toegang verschaffen tot de digitale apparaten die de spelwereld rijk is. Ook kunnen zij via Dart Vision het brein van computergestuurde personages hacken en zo waardevolle informatie in handen krijgen. Syndicate biedt een online coöpervaring voor vier spelers, die negen op de oorspronkelijke Syndicate gebaseerde missies bevat.

avatar van LimeLou
Nieuwe game van Starbreeze! Makers van The Darkness! Ik ben niet bekend met de oudere Syndicate delen, da's wel weer jammer. En de trailer vond ik eerlijk gezegd te veel op Deus Ex lijken. Toch erg interessant.

avatar van Thomas83
Echt een schande hoe ze de oude Syndicate verkrachten door er een first person-shooter van te maken. Lijkt inderdaad een beetje op de nieuwe Deus Ex. Ze wilden vast op het succes meeliften. Bah.

avatar van LimeLou
Ik ken het origineel helaas niet. Maar na het zien van wat gameplay, ziet het er inderdaad veel anders uit. Ik had eigenlijk ook liever geen FPS gewild. Is wel een beetje makkelijke keuze als genre om een remake mee te maken. Maar dat hele controle nemen over andere mensen vind wel een leuk bedacht aspect.

avatar van Thomas83
Misschien de moeite waard om nog eens te proberen dan. Het is al lang geleden dat ik hem heb gespeeld, maar vroeger maakte het in elk geval indruk. De gameplay was uitdagend genoeg en er zat zo'n lekker duister cyberpunk-sfeertje in. Je liep ook echt een beetje in een stad rond en de geluidseffecten waren voor die tijd ook aardig. De vrij simpele soundtrack heeft ook wel wat als ik het zo op Youtube terugzie.

En dan had je ook nog het tweaken van die poppetjes, research doen en een toch nog best origineel uitgangspunt door eigenlijk de bad guys te vertegenwoordigen als speler. Er kwam nog wel enig micro-management bij kijken om het spel te spelen, al was dat denk ik later in het spel wat meer dan aan het begin, en volgens mij ben ik nooit echt ver gekomen. Het spel is een beetje een mix van genres, maar toch vooral RTS zou ik zeggen, en dat is niet mijn sterkste genre.

avatar van LimeLou
Ik denk ook dat de oude Syndicate een beetje te ontoegankelijk is voor me. Zou het wel eens een kans willen geven ,maar no way dat het werkt op een Windows 7 PC. En om eerlijk te zijn zou ik het dan toch zwaar verneuken Toch wel een interessant spel. Doet me een beetje denken aan Fallout en Planescape Torment qua gameplay als ik zo op internet kijk.

avatar van Thomas83
Denk dat het spel het op Dosbox of zo wel moet doen. Als ik zo gauw op google kijk wel, en volgens mij stond er bij een filmpje op Youtube ook dat Dosbox was gebruikt om het spel te spelen. Fallout en Planescape Torment heb ik nooit gespeeld, dus ik kan niet echt goed een vergelijking maken, maar die spellen zijn veel meer RPG's volgens mij. Syndicate is wat dat betreft vrij simpel, en je speelt ook echt losse missies in een beperkt speelveld en niet aan een stuk door in een grote wereld zeg maar.

AvMerode
Is dit echt een remake op de 1993 versie die ik toen voor Commodore Amiga van onder tot boven had grijs gespeeld?
Dat was een Strategie game, wat is er in vredesnaam met EA aan de hand, hoort geen shooter/deus ex stijl game-play te zijn.

EA&Starbreeze, we verzuipen in shooters en hebben Deus Ex al meegemaakt, had er gewoon een strategie/rpg game van gemaakt.
Natuurlijk snap ik ook wel dat tegenwoordige generatie gamers niks anders doen dan Shooters en omdat bijna niemand meer strategie games speelt .(wat dus ook niet goed verkoopt)
Maar kom op, Syndicate een shooter, dat gaat waarschijnlijk floppen, helemaal voor de liefhebbers van het origineel.
Maar als Deus Ex kloon zal het waarschijnlijk wel aanslaan, dat zeg ik alleen wel met een 50/50 kans.

De online co-op lijkt trouwens extreem veel op Brink/Team Fortress of wat dan ook.

avatar van LimeLou
Ik ben het met je eens, Av , echt raar om er een shooter van te maken. Had dan tenminste het iets toegankelijker gemaakt voor een nieuw publiek ipv het genre veranderen.

Pastichio Rocker
Ik ben benieuwd of dit gaat werken en wat ze ervan gaan bakken. Nu lijkt het me een dikke rip-off van Deus Ex: Human Revolution, maar we zullen zien. Starbreeze heeft namelijk ook Riddick: Escape from Butcher Bay gemaakt en die game was fantastisch. Syndicate Wars (die ik hier nog ergens op cd moet hebben) was een erg goeie game en de bijbehorende ambient sountrack was ook super.

Taken
Idd jammer dat ze niet bij het origin zijn gebleven, maaaaaar.... ik kijk er echt naar uit.

avatar van LimeLou
Ach ja, het is gemaakt door Starbreeze, alleen daarom kijk ik er naar uit

AvMerode
Demo gespeeld en ik moet zeggen dat het teveel als Battlefield 3 aanvoelt, klunky feel allemaal.
Ik ben gek op Sci-Fi, maar een fusie van Brink, Bodycount en Battelfield 3 is just plain wrong.
Had weer liever een strategie Syndicate gehad, maar als Shooter heeft het wel zijn appeal op zich. (is alleen wennen)
Reken er alleen wel op dat dit heel erg online/co-op georiënteerd is.
De HUD is bij tijden wel erg afleidend trouwens.

avatar van LimeLou
Jammer van Starbreeze dat ze er zo te zien er niet zo veel speciaals van hebben gemaakt. Is de demo ook op de PS3 te downloaden? Zou wel eens willen proberen als liefhebber van deze developer. Ik hoop alleen niet dat het neigt naar een FPS a la Call of Duty of F.E.A.R. 3.

LimeLou schreef:

Tegenwoordige COD's vond ik niet zo leuk om te doen, maar Fear 3 vond ik als shooter wel fantastisch trouwens.

Ja deze Syndicate neigt inderdaad naar COD toe met het gevoel van Battlefield 3 (controls en manier van bewegen etc.).
Het is echt bodycount VS Brink VS BF3 VS COD.

Demo is nu ook voor ps3 ja.
Denk wel dat er veel mensen zijn die dit leuk gaan vinden.

avatar van LimeLou
FEAR 3 heb ik toevallig gisteren uitgespeeld. Zal proberen een recensie te schrijven (maar gaat soms moeilijk, ben daar wisselvallig mee).

Ik hoop overigens wel dat Syndicate een beetje iets aparts heeft, in plaats een van de vele generic FPS games.

AvMerode
Net weer de demo gespeeld en ben er toch wel aan verslaafd, koop hem waarschijnlijk wel.

avatar van LimeLou
Ik wou de demo spelen, maar ik moest een EA account aanmaken. Ze mogen mijn kont kussen

Dat is dus een no buy.

Pastichio Rocker schreef:

Pastichio Rocker schreef:

Dat is dus een no buy.

Origin is inderdaad crap, mijn laptop moest anderhalf uur Battlefield 3 downloaden en installen, allemaal dankzij Origin.
En na verwijdering van Origin had ik nog steeds last van na resten in harde schijf.

Maar gelukkig heb ik nog een ps3 die vrij soepel loopt op mijn 0 reactietijd (geen input lag en frame-rate issues) plasma tv.
Syndicate voelt trouwens ook als een console shooter aan, al die shooters van tegenwoordig zijn zo console gericht, niet normaal. The Darkness 2 heeft bijvoorbeeld gewoon standaard auto-bot aim met de pc versie. (ps3 versie voelde precies hetzelfde)

AvMerode
Slappe review van gametrailers, de eerste cijfers die er zijn zitten in een 8.
Single-player duurt maar 6 uren volgens gametrailers.
Daarnaast is er nog online co-op dat ze een beetje afkraken terwijl ik dat juist het sterkst aan Syndicate vind.
Repetitive, yeah right, en een COD niet zeker?

Ben er alleen nog niet uit of ik de ps3 of pc versie moet doen.
Don't get me wrong, pc is natuurlijk het best maar pc versie maakt gebruik van Origin en daar ben ik totaal geen fan van.
Dat is gewoon zo verschrikkelijk omslachtig en is uiteindelijk dikke spam voor je pc.

Pastichio Rocker
6 uur single player is sowieso al een no-buy voor mij. Echt vreselijk wanneer dat een 'afterthought' is. Duidelijk een spel dus wat mikt op coop of multiplayer.

De review op Gamekings.tv gezien en het ziet er wel nice uit moet ik zeggen. Alleen wel een erg korte speelduur, dus maar eens een keer uit de budgetbak halen.

Syndicate Review | bit-gamer.net - bit-tech.net

50% op Bit-Tech. Schijnt een slechte Deux Ex: HR rip-off te zijn.

AvMerode
Lijkt niet echt op Deus Ex naar mijn mening, de sfeer heeft wel wat van Deus Ex: HR weg.
Deus Ex is meer een stealth/rpg/shooter, Syndicate is gewoon een dikke shooter all the way.
De single-player is zoals vele recensie al vermelde, niet echt geweldig vanwege gebrek aan goed verhaal.
Maar de co-op is where it's at, je hebt upgrades en challenges etc. die replay-value geven.
Co-op zorgt ervoor dat je waar voor je geld hebt, ik ben geen competitieve mp liefhebber zoals battlefield en COD, maar co-op ben ik wel erg gek op.
Graphics zijn trouwens ook erg indrukwekkend op de pc met alles op zijn hoogst.

AvMerode
Ben 4 uren bezig geweest met de online co-op en spel is wel één van de betere als het gaat om co-op.
Als je dacht dat mass effect 3 co-op al zo geweldig was, dan zul je syndicate helemaal geweldig vinden.
Flink wat co-op missies ook, daarnaast kun je ook nog moeilijkheidsgraad hoger.
Kwam zo nu en dan wel wat kleine bugs tegen, hopelijk dat het gefixt zal worden.
The Darkness 2 is ontwikkeld door Digital Extremes en hebben aardig werk verricht als was die game veel te kort.
Deze Syndicate is ook extreem kort in single-player, maar de co-op heeft alles wat deze game zo goed maakt, dus het is geen korte game als je co-op erbij rekent.
Als je deze shooter koopt, doe het dan voor de co-op, de pc versie is trouwens soepeler en sneller dan de ps3 demo die ik had gespeeld.
De ps3 versie vond ik namelijk wat sloom bewegen, net zoals battlefield 3 voor de consoles dus.

Origin zat niet echt in de weg met deze game trouwens, dus voor pc gamers is het wel te doen.
Voor de mensen die de pc versie illegaal downloaden, niet doen, want dan zul je heel wat missen omdat je dan geen co-op kunt spelen.

AvMerode
Zonder de online co-op is het een zeer matige shooter, qua single-player verliest ie het dik van The Darkness 2, Digital Extremes heeft op dat gebied beter werk verricht.
Maar met de online co-op van Syndicate is er wel aardig wat replay-value aanwezig, de pc versie heeft bij vlagen alleen hick-ups zoals het vastlopen van beeld tijdens online play.
Nu zal EA het hopelijk allemaal weten te fixen via Origin, want de online is where it's at.
Het is echt een co-op heaven, maar ben benieuwd hoelang die online co-op het zal volhouden qua playerbase.
Jammer dat je trouwens geen bot teammates kunt instellen, want nu ben je afhankelijk van online mensen en vrienden.
De co-op missies zijn trouwens wel vaak hetzelfde zoals het dragen van een koffer die je moet afleveren.
Daardoor krijg ik ook vaak het gevoel dat het wat weg heeft van een free mmofps.
Matter a fact, het had een free mmofps moeten zijn. Of in ieder geval een 20 euro arcade game via steam, psn en xbla met net iets meer co-op missies en opties.
Pc versie koste me 48 euro wat in feite gewoon te duur is.
Maar als EA de co-op zou gaan uitbreiden door middel van gratis extra co-op missies en opties zou het wel meer dan prima zijn, maar dat zal wel niet gebeuren.

avatar van LimeLou
Ach ja, misschien als deze game wat afgeprijsd is zal ik het aanschaffen, omdat het van Starbreeze is.

Zeer matige SP, MP ok. Maar houdt niet over.

AvMerode schreef:

Mee eens wat een rotzooi dat Origin, kan door die teringzooi geen eens Battlefield 3 op me pc spelen!!