Persona 4 Arena (2012)

Alternatieve titel: Persona 4: The Ultimate in Mayonaka Arena

Arcade / PlayStation 3 / Xbox 360
Fighting
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Arc System Works en Atlus
Uitgegeven door Atlus, pQube en Zen

In deze fighting game kun je aan de slag met een roster bestaande uit personages afkomstig uit zowel Persona 3 als Persona 4. Enkele van de speelbare karakters zijn: Yosuke, Chie, Yukiko, Kanji en Aigis. Het verhaal speelt zich twee maanden na het einde van Persona 4 af, en draait om Teddie. Deze besluit een toernooi op te zetten genaamd de P-1 Grand Prix waaraan alle leden van het Investigation Team moeten deelnemen. Voor de deelnemers komt het toernooi echter als één grote verrassing. Hiertoe besluiten ze om uit toe zoeken wat Teddie er toe aanzet om het toernooi te organiseren.

kiriyama
WTF?! Een Fighting Spin-Off van de Persona games? Het moet niet veel gekker worden. Ben best benieuwd eigenlijk, alweer een tijdje terug dat ik een goede Fighting game heb gespeeld. Wel wat jammer dat Atlus zelf niet het spel zal ontwikkelen.

Ach, Atlus Persona Team kan zich maar beter bij RPG's houden, dat is waar ze goed in zijn; en de fighting games overlaten aan Arc System Works, die daar op hun beurt weer erg goed in zijn (Blazblue). Spel zal ongetwijfeld ook in nauwe samenwerking met Atlus worden ontwikkeld.

Ik ben zelf helemaal niet van de fighting games, maar een Persona fighting game wekt dan weer wel mijn interesse.

UK pre-orders krijgen deze vette vinyl erbij. Erg mooi collector's item, maar helaas een UK exclusive die enkel via game.co.uk loopt. Grrr!

We hebben er in Europa wel even op moeten wachten; deze oddball in de Persona reeks. Maar beter laat dan nooit. Misschien niet bewust gepland - maar de release kwam me mooi uit. Na enkele weekjes Golden zat ik nog lekker in de Persona mood. Fighting games staat normaal gesproken niet erg hoog op mijn lijstje. Maar om de honger te stillen, toch maar direct in huis gehaald en aan begonnen...

En natuurlijk gelijk in de story mode gedoken. De story mode in Arena is enorm. Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van ieder van de karakters; en neemt per karakter zo'n twee tot drie uur in beslag. De tijd wordt niet bijgehouden, maar ik ben zonder meer de dertig uur gepasseerd. Dat is een behoorlijke kluif voor een spelmodus die voor 95% bestaat uit dialoog. Meer visual noval dan fighting game dus.

Ik kan dan ook enkel de die-hard fans van de reeks adviseren om in de story mode te duiken. Het is sowieso een vereiste dat je Persona 3 en Persona 4 volledig hebt uitgespeeld om een volledig beeld te krijgen van het verhaal dat je in Arena wordt voorgeschoteld. Het spel doet wonderwel nog wel enkele pogingen om zeer oppervlakkig uit te leggen wie de karakters uit Persona 3 en 4 zijn, wat de onderlinge relaties zijn, en wat de shadow world is - maar of deze uitleg nu voor nieuwkomers bedoelt is, is me niet geheel duidelijk. Want de story mode zit verder vol met P3 en P4 spoilers.

Als je voornamelijk op zoek bent naar een goede fighting game, en niet zo zeer fan bent van de reeks, is de story mode niet direct een aanrader. De gevechten zijn van een zeer laag niveau. Met de basis manoeuvres als dash en cancel, en de auto-combo welke het merendeel van de karakters heeft, kom je met gemak door de gevechten heen. Je bent in dat geval beter af met de arcade mode, welke de gevechten snel achter elkaar opvoert en je in een soort vogelvlucht door het verhaal loodst.

De manier waarop de story mode wordt gepresenteerd wint nu ook niet direct de schoonheidsprijs. Het verhaal wordt voor een groot deel als platte tekst uit de doeken gedaan. Dit afgewisseld met veel dialoog. Pluspunt hierin is wel dat alle "gesproken dialoog" ook daadwerkelijk ingesproken is door de voice-actors uit P3 en P4 (Teddie en Chie uit Golden). Naar het schijnt is het verhaal geschreven in samenwerking met het Persona Team - maar het is van een beduidend minder niveau dan bij de RPGs. Je had me voor de gek kunnen houden door te zeggen dat het volledig het werk van Arc System Works was. Characters traits liggen er érg dik bovenop, de komische noot uit Persona 4 komt helaas te weinig terug, en sommige gesprekken slepen wel erg lang voort. Daarbij is het verhaal niet meer dan onderhoudend.

Het verhaal, wat zich grotendeels afspeelt na Persona 4, brengt met de introductie van een nieuw karakter de verhalen uit P3 en P4 samen. Met ieder karakter uit het roster doorloop je dit event. Waar het begin van ieders verhaal de opbouw vormt, en nog vol zit met leuke kleinigheidjes voor de fans; komt de tweede helft van het verhaal steeds tot eenzelfde climax. Meer dan tien keer -min of meer- dezelfde events aanschouwen, vergt wel wat discipline. Met ieder karakter werk je naar hetzelfde eindgevecht toe, een uitzondering daargelaten. Na de verhaalmodus voor de laatste keer doorgelopen te hebben, verwachtte ik eigenlijk nog een afsluitend hoofdstuk vrij te spelen. Niets is minder waar. De game eindigt met the mother of all cliffhangers en schreeuwt om een sequel!

Het gebruikelijke dozijn aan spelmodi is ook in deze fighting game weer aanwezig. Door de uitgebreide story mode heb ik het merendeel van de andere spelmodi nog niet onder handen genomen. De lesson mode is echter alleraardigst, en ook voor rookies als mijzelf toegankelijk. En zadelt je gelukkig niet op met verwarrende en frustrerende combo's zoals in Blazblue het geval is. Challenge mode is dan weer uitmuntend is om een specifiek karakter wat beter onder de knie te krijgen; door je steeds lastiger wordende opdrachten uit te laten voeren.

Ik ben iemand die zich niet zo snel aan 't genre waagt, en kan de game daarom als fighting game ook niet goed beoordelen. De game is echter veel toeganklijker dan vergelijkbaar materiaal wat ik op de plank heb liggen, zoals Blazblue en Arcana Heart. Als aanvulling op het Persona universe stelde het me ietsjes teleur. Het niveau van de RPGs wordt niet gehaald, en de sequel bait ending maakt het er ook niet beter op. Nieuwsgierigheid hield me gaande. Maar bij een eventuele sequel hoop ik toch dat er toch voor een andere manier van vertellen wordt gekozen; niet langer van die statische teksten en herhalende dialoog.

Dat gezegd hebbende. Het herkenbare Persona 4 stijltje maakt de game wel een lust voor het oog; en de geremixte tracks uit P3 en P4 een lust voor het oor. Bleef er zo nu en dan nog wel eens voor in het menu hangen. Ook erg cool hoe de persona's worden gebruikt bij de gevechten. Al met al een aardige aanvulling op de Persona franchise; die als fighting game meer overtuigt dan als verhalende game.

Mooie review Ww, maar twijfel nu nog meer of ik 'm wel moet halen. Zou 'm dan toch meer voor 't verhaal, stijl en soundtrack halen, dan voor de fighting, hoewel die best wel lekker snel uitzag...
Is't meer buttonbashing, of toch genoeg tactic skill vechtsysteem?

Vechtsysteem is erg diep, én toch ook erg toegankelijk. Zoals gezegd kom je met autocombo's al een heel eind in de story mode. Maar de meeste character specific moves zijn redelijk snel onder de knie te krijgen (met uitzondering van enkele specials en supers), en de toevoeging van pesona's maakt het vechtsysteem echt heel vet. Je gebruikt twee buttons voor je characters weak en strong attack, en met de andere twee buttons kan je je persona summonen. Met de juiste input kun je attacks als Agidyne en Garudyne uitvoeren. Erg unieke insteek, en battles zijn inderdaad lekker snel.

De game zal wel rap in prijs dalen. Dus wellicht kan je 'm over een paar weekjes al ergens goedkoop scoren. Ondanks de puntjes van kritiek valt er nog wel genoeg uit te halen; veel fanservice en enkele leuke cross-over conversations tussen de P3 en P4 chars.

avatar van Nomak
Vechtsysteem erg diep? De japanse topgamers hebben dit al heel snel na de release laten vallen hoor. Te saai en te simpel zei Tokido al in september. En Tokido speelt zo ongeveer echt elke relevante fighting game op zeer hoog niveau.

Won in oktober wel het Persona 4 Arena toernooi op de Canada Cup.
Hier is de finale

Vanuit mijn perspectief dan toch. Het zegt misschien meer over mijn relatie ten overstaan van het genre, want ik vind dit vechtsysteem al een behoorlijke kluif. Meer spelers, welke zelden of nooit een fighting game spelen zullen het spel oppakken, vanwege de franchise; en voor mij én hen is het vechtsysteem toch behoorlijk diepgaand.

Vette final trouwens. Can't argue with the pro's

P4A krijgt een vervolg / update / om het even... er worden in ieder geval twee nieuwe chars aan het roster toegevoegd: Junpei en Yukari. Ook de Shadow chars zijn speelbaar.
Screens en info

Meer info dit weekend. Hopelijk krijgt het verhaal bij deze een fatsoenlijk vervolg. Die cliffhanger was buiten alle fatsoensnormen om!

Tjonge jonge. Ik dacht dat je overdreef over de Storymode - maar na in een half uur tekst lezen slechts een enkel gevecht te hebben gehad heb ik wijselijk besloten het verhaal voorlopig maar even te laten voor wat het is. Ik moet Persona 3 en 4 nog spelen (liggen nog op de ps2 stapel) en ik heb inderdaad de indruk dat de storymode hier pas echt iets toevoegt als je dat hebt gedaan. Verder speelt het best lekker en ziet het er knap uit overigens - dus voor regelmatig een potje tussen vrienden te doen zal ik hem wel geregeld uit de kast halen.

Ik overdrijf nooit, hé.

De storymode is echt alleen interessant als je Persona 3 en 4 hebt gegamed. Zonder die voorkennis lijkt 'ie me een stuk minder boeiend en verwarrend. Er zitten nogal wat referenties in, en ook wat spoilerachtige dingetjes, dus daar zou ik zeker mee oppassen als je P3 en 4 nog wilt gaan gamen.

De aanloop naar het eerste gevecht is bij iedere char overigens wel het langst; inderdaad makkelijk een half uur of langer. Daarna komen de gevechten iets sneller - vaak zit er nog een minuutje of tien / vijftien tussen.