Rhythm Thief & the Emperor's Treasure (2012)

Nintendo 3DS
Puzzle

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

Raphael leidt een geheim leven als heldhaftige dief. Alle Parijzenaren kennen hem, omdat hij schilderijen steelt en ze een paar dagen later terugbrengt. In het spel dien je ritmische raadsels op te lossen om de verborgen waarheid te ontdekken over de stad en de verdwijning van je vader. Tik op het scherm, veeg met de stylus en bestuur de gyrosensor op de maat van de muziek om Raphael te manoeuvreren in één van de talloze puzzels.

Straf spel, op een aantal vlakken. Maar spijtig genoeg ook met wat gebreken. Eigenlijk een heel rare combinatie. Maar van het begin:

Ik hou er wel van om af en toe eens een muziek-ritme spel te spelen, misschien wel een van mijn lievelingsgenres, naast RPG's. Net om die reden is het raar dat me dit spel nooit is opgevallen. Om een of andere reden dacht ik steeds dat dit een B-titel zou zijn, niet de moeite om te spelen. Maar niets is minder waar! Dit spel heeft enorm hoge productie-waardes.

Het heeft een erg goed in elkaar gestoken, weliswaar niet super origineel, maar competent verteld verhaal. Grafisch is het fantastisch uitgewerkt, en de animaties zijn op het niveau, of misschien beter dan bij pakweg een Professor Layton of zelfs Ni No Kuni.

De muziek is ook om van te smullen en de Parijse sfeer, waar het spel zich volledig in afspeelt is perfect opgevangen. Maar om die muziek is het natuurlijk allemaal te doen. Beter gezegd, de ritme-spellen daaromtrent. En daar wringt het schoentje een beetje, tenminste in mijn ogen. Want de moeilijkheidsgraad is heel slecht gebalanceerd. Er zit veel afwisseling in het soort ritme-spel, maar bij sommige games hadden ze misschien beter iets minder buiten het boekje moeten denken. Dat ze gebruik maken van de bewegingssensors van de 3DS bijvoorbeeld, is lovenswaardig, maar had voor mij niet gemoeten. Maar ook de games waar het principe goed is, is het soms moeilijk de juiste knoppen te drukken. En dat lijkt niet altijd enkel met oefening te maken te hebben, soms lijken de knopdrukken net dat beetje buiten het reactie-window gerekend. Een A-ranking halen op alle games is dan ook heel erg moeilijk. Maar soms ontaarde het spelen even in frustratie, omdat het alles iets te lang duurde en je het zelfs dan nog slechts met de hakken over de sloot haalt.

Naast de ritme-spellen, raak je door het spel door verschillende locaties in Parijs af te lopen, gesprekken met bewoners te voeren en met een soort click-spel principe muntjes en andere verzamelstukken op te rapen. Alles best ok en wonderwel passend in het geheel.
Enkel de mini-games die af en toe opduiken zijn raar, want zonder uitdaging, of beter zonder werkend beloningssysteem, die waren eigenlijk gewoon overbodig.

Maar goed, al bij al goed mee geamuseerd. Na het einde van het verhaal en het spelen van 2 van de 3 bonus-hoofdstukken, na een kleine 10 uur kom ik tot deze conclusie: 3 en een halve STER.