Fez (2012)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Polytron
Uitgegeven door Polytron

Gomez is een 2D personage op een ontdekkingsreis in de mysterieuze derde dimensie. Door het perspectief van de wereld te veranderen kun je Gomez helpen om de derde dimensie te verkennen.

kiriyama
Staan wel aangegeven, maar weet soms totaal niet meer hoe ik dan precies naar dat level moet komen. Net ook weer, kom ik een slot tegen, vind ik een half uur later een sleutel...Geen idee meer waar dat slot was. Ik heb nu overigens ook een writing cube gevonden. Heeft die nog een functie? Heb er nog niks mee kunnen doen.

avatar van Brains
Geen idee, er zijn een aantal artifacts te vinden (Elk ook verbonden aan een achievement) maar het nut daarvan weet ik ook nog niet.

kiriyama
Bij het Kill Screen aangekomen en de puzzels blijven gelukkig leuk. Wel moet ik zeggen dat ik niet direct behoefte heb om de overige cubes nog te gaan zoeken. Puzzels zijn opzich leuk, maar net iets te repetitief en kort/makkelijk om echt indruk te maken. Ook had ik het gevoel dat het potentieel van het concept nooit echt ten volste werd benut. Muziekjes en beelden zijn schattig en ben er ook met veel plezier doorheen gegaan, maar echt een meesterwerk zie ik er toch niet in.

Voor de liefhebbers.

avatar van Brains
Misschien toch nog eens proberen. Het is namelijk een puzzelspel in hart en nieren. Voor de laatste cubes moet je toch echt gaan speuren naar wat al die rare tekens precies betekenen en dergelijke - ik heb al 2 vellen vol met aantekeningen . Kreeg de tweede speelbeurt het gevoel alsof de game pas echt begon. - je krijgt tevens de mogelijkheid om in first person rond te kijken - om beter naar aanwijzingen te kunnen zoeken. Daarin schuilt voor mij het meesterwerkje.

kiriyama
First Person? Dat is dan wel weer cool. Zal het spel vast nog wel eens oppakken, maar of ik echt het geduld kan opbrengen om alle 64 cubes te zoeken betwijfel ik. Blijft wel een grappig spelletje om gewoon wat in rond te lopen.

kiriyama schreef:
First Person?

Yup. Je kan dan niet lopen of iets dergelijks, maar wel rondkijken. Is opzich sowieso eens leuk om te doen in sommige gebieden .

nuf
heb de documentaire gezien: Indie game the movie. Gaat over de maker van dit spel en over 2 andere developers. Zou ik je ten zeerste aanraden, ik heb bij een vriend een paar levels Fez gespeeld en ga hem morgen sowieso downloaden!

avatar van DonOswaldo
Toffe game.

Frisse gameplay, al is wat dat betreft de besturing soms ook nogal wennen. Ook leuke puzzels, beetje jammer van de QR codes (niet iedereen heeft een Smartphone), maar verder leuk gedaan. Verder een groot genoeg scala aan levels om je doorheen te werken (en om eventueel naar terug te komen) - de onoverzichtelijke map werkt een beetje ten nadele hiervan - en goed gekozen (af en toe rustgevende) muziek. Wat dat betreft vind ik het ook wel fijn dat er geen vijanden in zitten, maar wel jammer dat ze er dan (zo schat ik) nog iets van spanning in willen brengen met de black holes (eigenlijk gewoon irritant, des te meer omdat ze soms op een plek zitten waardoor je niet eens verder kan en gewoon weer terug moet en het level weer in om ze te laten verdwijnen). Het lava-level met tijd vond ik dan wel een goede keuze qua dat.

Kortom, zat meer in voor mijn gevoel, maar heb me er goed mee vermaakt. 3,5*

avatar van Brains
Leukste level van de game is toch wel zeker deze (geluid aan!).

Deze komt in de buurt

nuf
Nu aangschaft

Fez II is canceled.

Fez II Canceled

Da fuck!

avatar van threeohthree
Na 3 keer Deadly Premotion hebben uitgespeeld, en het nog wachten is op de PS4 (voor mij) de gelegenheid genomen om Fez dan eindelijk maar toch te spelen. Ben een uurtje of 4 op weg, en ben behoorlijk enthousiast. Ondanks dat de game ongelofelijk populair is, heb ik trailers en Playthrough's weten te vermijden, en ben daar maar wat blij mee, want wat een heerlijk puzzel concept is dit.

Maar goed, dat, maar natuurlijk is het ook de muziek die de show steelt tijdens deze dromerige schattigheid. Vermaak mij hier vanavond wel mee denk ik zo.

avatar van Animosh
Moeilijk te beoordelen.

Aan de ene kant spreekt de centrale gameplay van Fez me niet echt aan. Ik vind puzzelen op zich wel leuk, maar van "pure puzzels" hou ik niet, en daar heeft Fez er een hoop van. Waar je in een serie als Portal moet bedenken hoe je met de middelen die je hebt van punt A naar punt B kunt komen is het in Fez regelmatig niet eens duidelijk wat je moet doen (je moet uitzoeken wat de middelen zijn) en is het uitvogelen van de puzzels minder een kwestie van experimenteren en "doen" dan van denken, en dat is niet wat ik zoek in games. Lang niet alle puzzels zijn zo intellectueel, en als je zoals ik geen zin hebt in die puzzels is de oplossing op YouTube zo gevonden, maar toch: als je een flink deel van een spel overslaat omdat het je niet aanspreekt is dat geen goed teken. En naast de puzzels vond ik ook de wereld van Fez behoorlijk verwarrend: het barst van de deuren en zijweggetjes, waardoor je goed moet opletten om geen plaatsen over het hoofd te zien. Het voordeel hiervan is dat je echt op ontdekkingstocht gaat in plaats van langs een voorgegeven pad te wandelen, maar dit gaat dus wel enigszins ten koste van het overzicht.

Maar aan de andere kant heb ik me tijdens grote delen van het spel prima vermaakt. De ontspannen sfeer die voortvloeit uit de minimalistische, overzichtelijke omgevingen en de schattige muziek vond ik erg aangenaam, en je brengt als speler uiteindelijk de meeste tijd door met gameplay die me wel aanspreekt: met platformen (springen en klimmen), met het verkennen van de wereld en met het oplossen van puzzels waarbij je de omgeving (en je perspectief) moet manipuleren om van punt A naar punt B te komen. De gameplay en vormgeving zijn zelden exceptioneel (muv de levels die Brains al noemde), maar verzorgd en vermakelijk zijn ze zonder meer, en het dimensie-omschakelen is een leuk concept.

Enerzijds passen een hoop elementen van Fez (de intellectuele, formele puzzels, de gecompliceerde open wereld) dus niet helemaal in mijn straatje, maar anderzijds heb ik door valsspelen niet al te veel tijd en moeite aan de puzzels besteed, raak je redelijk snel gewend aan de complexe wereld en spreken de sfeer, de platformer-gameplay en het "dimensie-wisselen" van Fez me wel aan. En uit die zaken bestaat het merendeel van Fez (de moeilijkere puzzels zijn vaak optioneel), dus ik geef het toch maar een kleine 3.5*.

avatar van Apieknar
Sfeervolle puzzelgame met platform elementen. Leuke gameplay, prima graphics en fijne muziek. Jammer dat het spel vrij snel is uitgespeeld.