menu

Prey (2017)

mijn stem
3,85 (26)
26 stemmen

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Shooter
single player

Ontwikkeld door Arkane en Blind Squirrel
Uitgegeven door Bethesda

In Prey word je wakker aan boord van het ruimtestation Talos 1. Je bent het middelpunt van een experiment om de mensheid voor altijd te veranderen - maar er is hierbij van alles mis gegaan. Het ruimtestation is overgenomen door agressieve aliens, en het is aan jou om de duistere geheimen van Talos 1 en jouw eigen geschiedenis te ontrafelen.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=UZGtnK1Ygk8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Maiky
4,0
Na 33 uurtjes uitgespeeld. Was een mooi avontuur. Dit is typisch zo'n game waar ik bij voorbaat eerst alle reviews afwacht en 'm dan (misschien) in de uitverkoop koop: het origineel ken ik niet en Arkane's Dishonored vond ik maar niks. Maar het viel me niets tegen. Een leuke verrassing.

Ik heb al aardig wat gezegd in mijn vorige posts. Een sterk eerste half uur, het craften is origineel en gaat je gemakkelijk af, en het uitwerken van je personage door hem (of haar) nieuwe eigenschappen toe te delen zorgt ervoor dat je steeds weer nieuwe gebieden van ruimtestation Talos I kunt betreden.

Maar niet alleen kun je in Talos I rondstruinen: de game speelt zich sporadisch ook af buiten het ruimtestation. Via het vacuüm van de ruimte kun je óók in de verschillende gebieden komen. Leuk om te doen en het ziet er ook geweldig uit. Regelmatig zweef je ook gedesoriënteerd wat rond omdat alles om je heen alle kanten op draait.

De gameplay is fijn, zelfs de stealth werkt goed. Maar stealth is wel echt optioneel: slechts één keer werd je ertoe gedwongen, wat een fijne afwisseling was overigens. Kanttekening is wel dat het op Normal best gemakkelijk is. De eerste keer dat de Nightmare opdook sloot ik mij in de lobby op in een kantoortje en wachtte rillend onder een bureau tot 'ie verdwenen was. (Ik droomde er die nacht zelfs van.) Die voorzichtigheid (oké, die laffe houding) heb je in het begin met alle vijanden, maar naarmate het spel vordert merk je dat je ze met best weinig moeite kunt omleggen: een psi-aanval en wat kogels uit mijn gouden pistool en ze zijn neer. (Prey is overigens géén horrorgame!) Buiten het pistool, de gloo cannon en sporadisch de shotgun gebruikte ik de rest van de wapens amper. Misschien is dat ook wel juist een van de vrijheden die het spel je biedt.

Prey is dus zeker de moeite waard om eens te checken.

avatar van Jordy
3,5
Na enkele eerdere pogingen eindelijk een keer uitgespeeld.

Grootste minpunt van deze game vind ik toch wel de weinig tot de verbeelding sprekende aliens. Leuk dat ze kunnen morphen in koffiekopjes enzo, maar in de praktijk merk je daar toch maar weinig van omdat je (ik) toch in elke nieuwe ruimte even m'n scanner aandeed om te kijken wat er allemaal rondloopt.

Verder wel erg mee vermaakt, vooral als het wapenarsenaal na een tijdje wat interessanter wordt. Leuk ook die Gloo gun waarmee je op allerlei plekken kunt komen, het leek soms wel een platformer.

Ik vond deze game (in tegenstelling tot berichten hiervoor) juist wel vrij moeilijk. Speel games altijd op normal, maar hier toch een tandje teruggeschakeld omdat ik elke keer in 1 of 2 aanvallen dood was in het begin. Maar misschien had ik gewoon niet genoeg geduld om het via stealth op te lossen.

avatar van Banjo
2,0
Ik kan niet om deze Prey titel heen kijken en wilde gewoon een vervolg van deel 1!.
En nu hebben we een vreemd en raar soort nieuw spel gekregen waar ik niet van genieten kan.
Ik snap jullie hoge scores niet, en volgens mij hebben jullie deel 1 nooit gespeeld of... jullie zijn meer flexibel dan mij. Ik ga gewoon deel 1 weer opnieuw spelen die was in alle opzichten uniek genoeg. En heel erg plezierig... is er een kickstarter voor een officiële deel 2?

avatar van leatherhead
4,0
Positieve verrassing. Blind dit spel ingegaan met de op niks gebaseerde verwachting een soort Doom-achtige SF game voorgeschoteld te krijgen. Dat bleek toch even anders te zitten..

Vooral het level-design is ronduit geweldig. Het schip is ingenieus vormgegeven, komt realistisch en geloofwaardig over en de vrijheid die je krijgt om op je eigen houtje te verkennen is een enorme plus. Ook de gigantische hoeveelheid lore, story details en geheimen die in de wereld verwerkt zitten zijn op z'n zachts gezegd indrukwekkend te noemen. Ondanks dat er nog maar weinig overlevende over zijn op het schip, voelt de hele wereld enorm levendig aan. De Crew Quarters vond ik wat dat betreft het hoogtepunt van het spel, die plek bruist gewoon van de details/lore en liet me helemaal opgaan in het verhaal van de game. 'Immersion' is altijd al een sterk punt geweest van Arkane, maar hier overtreffen ze zichzelf wat mij betreft.

Ik hou het voor nu wel nog even op ''slechts'' 4* omdat er ook wel wat op aan te merken valt, voornamelijk vanuit een gameplay perspectief gezien. De pacing van het spel zat me ook niet altijd even lekker. Het is niet zozeer dat het spel te lang duurt (een goed spel kan wmb niet lang genoeg duren), maar het is meer dat de game té vroeg al te weinig uitdagingen meer biedt. In de eerste paar levels heb je zo'n beetje alle beschikbare wapens in het spel al verkregen om maar iets te noemen en zo halverwege heb je alle mogelijke enemy types al een keer gezien. Daarnaast zijn er ook wel een aantal Neuromods die ronduit overpowered zijn (psychoshock bijv) en het idee van ''schakel je vijanden creatief/tactisch uit'' een beetje ondermijnen. Ik snap dat dit geen survival horror of iets dergelijks is, maar ik denk dat ze deze zaken wat beter hadden kunnen balanceren. Richting het einde merkte ik bij mezelf dat ik echt vooral nog speelde omdat ik gewoon benieuwd was hoe het verhaal afgewikkeld zou worden, de gameplay bood op dat moment nog maar weinig uitdagingen. Gelukkig blijft de gameplay verder wel gewoon erg vermakelijk, voornamelijk dankzij enkele geniale wapens zoals de GLOO Gun, maar tegen het einde vond ik het spel iets teveel verworden tot een ''power fantasy''.

Goed concreet voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld die ''nightmare'' vijand. De eerste keer dat ik die tegenkwam scheet ik zowat in m'n broek en heb ik me 10 minuten verstopt. Maar na een tijdje kom je er al gauw achter dat-ie na een paar keer Psychoshock + Qbeam eenvoudig neergaat, zoals eigenlijk zo'n beetje alle vijanden in het spel. Nja, ik verwacht geen Alien: Isolation praktijken of zo, maar dat voelde toch wel als een gemiste kans aan. Je kunt je dan natuurlijk, zoals ik zelf ook deed, bewust limiteren in combat situaties door de OP wapens/neuromods niet teveel te gebruiken, maar toch blijft het een beetje jammer.

Maar verder erg onder de indruk, voor nu hangt ie tussen 4* en 4,5* in.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:18 uur

geplaatst: vandaag om 22:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.