Prey (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Arkane en Blind Squirrel
Uitgegeven door Bethesda

In Prey word je wakker aan boord van het ruimtestation Talos 1. Je bent het middelpunt van een experiment om de mensheid voor altijd te veranderen - maar er is hierbij van alles mis gegaan. Het ruimtestation is overgenomen door agressieve aliens, en het is aan jou om de duistere geheimen van Talos 1 en jouw eigen geschiedenis te ontrafelen.

PsxPs2Ps3, je moet alle junk verzamelen die je kan vinden en die kogels craften in die pods. Zodra je hier een gewoonte van maakt, zit je bijna nooit zonder kogels.

GLOO gebruik je eigenlijk vooral enkel om “trappen” te maken op een muur en zo op plaatsen te komen waar je anders niet geraakt. Maar ik vind het ook leuk om vijanden ermee te “freezen” en vervolgens hun kop af te knallen met de shotgun.

avatar van PsxPs2Ps3
Cool thanks voor de tip(s)! Effe verder spelen nu, zit nog niet heel ver nu, nog maar bij Atrium.

Sinds vandaag op game pass, wel benieuwd naar deze game dus maar es proberen binnenkort

Ik kan niet om deze Prey titel heen kijken en wilde gewoon een vervolg van deel 1!.
En nu hebben we een vreemd en raar soort nieuw spel gekregen waar ik niet van genieten kan.
Ik snap jullie hoge scores niet, en volgens mij hebben jullie deel 1 nooit gespeeld of... jullie zijn meer flexibel dan mij. Ik ga gewoon deel 1 weer opnieuw spelen die was in alle opzichten uniek genoeg. En heel erg plezierig... is er een kickstarter voor een officiële deel 2?

Banjo schreef:
Deel 1? Bedoel je de xbox titel met dezelfde titel van 2006? Dat was volgens mij een heel ander spel. Ik denk niet dat het de bedoeling was dat dit als deel 2 gezien zou worden. Dus misschien dat je verwachtingen gewoon verkeerd waren?

deze Prey (2006) inderdaad...
Daar zou dit een deel 2 van worden of heb ik het echt mis?.

Game reboots waar we nooit om hebben gevraagd - Niet nog een keer… | Power Unlimited - pu.nl

Dat heb je echt mis.

Zoals we in bovenstaand artikel ook nog eens lezen.

Hebben ze gewoon de naam gepakt en heeft het spel zelf er werkelijk totaal niets mee van doen.

Behalve hooguit een enigszins vergelijkbare setting.

Ik heb deze een tijdje geleden overigens ook gescoord voor vijf euro ofzo en heb er nog best wat pret mee gehad.

Vond het wel alleraardigst oerdegelijk allemaal.

Zeker voor dat bedrag.

avatar van bvonk
Vond Pret 2006 ook een goed spel maar is compleet iets anders dan dit spel. Is dus appels met peren vergelijken en dat is voor beide spellen niet eerlijk. Als er een vervolg komt hoop ik toch op het 2017 spel, hoe het heet maakt mij niet uit maar wel vervolg van verhaal/wereld.

avatar van legian
Banjo schreef:
deze Prey (2006) inderdaad...
Daar zou dit een deel 2 van worden of heb ik het echt mis?.

Er is wel heel lang een vervolg in ontwikkeling geweest. Verder is het puur de naam. Ik weet nog dat deze aangekondigd werd ik aanvankelijk dacht dat er eindelijk een vervolg of reboot van kwam, maar dat bleek niet zo te zijn.

Eerlijk gezegd bevalt deze game me beter dan die uit 2006. Maar die heb ik dan ook nooit uitgespeeld (staat nog steeds in de planning). Deze heeft voor mij een ontzettend tof uitgangspunt en intrigerende wereld. Ik hoop dan ook dat Arkane hier een vervolg op gaat maken.

avatar van leatherhead
Positieve verrassing. Blind dit spel ingegaan met de op niks gebaseerde verwachting een soort Doom-achtige SF game voorgeschoteld te krijgen. Dat bleek toch even anders te zitten..

Vooral het level-design is ronduit geweldig. Het schip is ingenieus vormgegeven, komt realistisch en geloofwaardig over en de vrijheid die je krijgt om op je eigen houtje te verkennen is een enorme plus. Ook de gigantische hoeveelheid lore, story details en geheimen die in de wereld verwerkt zitten zijn op z'n zachts gezegd indrukwekkend te noemen. Ondanks dat er nog maar weinig overlevende over zijn op het schip, voelt de hele wereld enorm levendig aan. De Crew Quarters vond ik wat dat betreft het hoogtepunt van het spel, die plek bruist gewoon van de details/lore en liet me helemaal opgaan in het verhaal van de game. 'Immersion' is altijd al een sterk punt geweest van Arkane, maar hier overtreffen ze zichzelf wat mij betreft.

Ik hou het voor nu wel nog even op ''slechts'' 4* omdat er ook wel wat op aan te merken valt, voornamelijk vanuit een gameplay perspectief gezien. De pacing van het spel zat me ook niet altijd even lekker. Het is niet zozeer dat het spel te lang duurt (een goed spel kan wmb niet lang genoeg duren), maar het is meer dat de game té vroeg al te weinig uitdagingen meer biedt. In de eerste paar levels heb je zo'n beetje alle beschikbare wapens in het spel al verkregen om maar iets te noemen en zo halverwege heb je alle mogelijke enemy types al een keer gezien. Daarnaast zijn er ook wel een aantal Neuromods die ronduit overpowered zijn (psychoshock bijv) en het idee van ''schakel je vijanden creatief/tactisch uit'' een beetje ondermijnen. Ik snap dat dit geen survival horror of iets dergelijks is, maar ik denk dat ze deze zaken wat beter hadden kunnen balanceren. Richting het einde merkte ik bij mezelf dat ik echt vooral nog speelde omdat ik gewoon benieuwd was hoe het verhaal afgewikkeld zou worden, de gameplay bood op dat moment nog maar weinig uitdagingen. Gelukkig blijft de gameplay verder wel gewoon erg vermakelijk, voornamelijk dankzij enkele geniale wapens zoals de GLOO Gun, maar tegen het einde vond ik het spel iets teveel verworden tot een ''power fantasy''.

Goed concreet voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld die ''nightmare'' vijand. De eerste keer dat ik die tegenkwam scheet ik zowat in m'n broek en heb ik me 10 minuten verstopt. Maar na een tijdje kom je er al gauw achter dat-ie na een paar keer Psychoshock + Qbeam eenvoudig neergaat, zoals eigenlijk zo'n beetje alle vijanden in het spel. Nja, ik verwacht geen Alien: Isolation praktijken of zo, maar dat voelde toch wel als een gemiste kans aan. Je kunt je dan natuurlijk, zoals ik zelf ook deed, bewust limiteren in combat situaties door de OP wapens/neuromods niet teveel te gebruiken, maar toch blijft het een beetje jammer.

Maar verder erg onder de indruk, voor nu hangt ie tussen 4* en 4,5* in.

avatar van legian
How Arkane Studios Designed Prey - Documentary - YouTube
Interessante docu van Noclip over deze game en de dlc. Hoop nog steeds dat ze hier een keer een vervolg op gaan maken. Blijft jammer dat deze zo onder de radar door gevlogen is voor de meeste.

avatar van drezic
Zojuist uitgespeeld.

Wat een bijzondere game, zeker ondergewaardeerd. Je moet door het begin heen (het begin is iets te pittig waar het later voor sommigen wellicht iets te makkelijk is) maar het is het wel waard. De game is zo goed uitgewerkt; hier kunnen developers anno nu echt een voorbeeld aan nemen (*kuch*CDProjectRed*kuch*). Alles is af, er is vrijwel geen los eindje te vinden.

Zeker gaan spelen als je dat nog nooit gedaan hebt.

avatar van patenpac
drezic schreef:

Zeker gaan spelen als je dat nog nooit gedaan hebt.

Ik geloof dat ik deze enkele weken geleden gratis heb binnengehaald via de Epic Games Store. Perfecte timing om me hier dan binnenkort eens mee bezig te houden. Thanks for the heads-up!