Prey (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
single player / online

Ontwikkeld door Arkane
Uitgegeven door Bethesda

In Prey word je wakker aan boord van het ruimtestation Talos 1. Je bent het middelpunt van een experiment om de mensheid voor altijd te veranderen - maar er is hierbij van alles mis gegaan. Het ruimtestation is overgenomen door agressieve aliens, en het is aan jou om de duistere geheimen van Talos 1 en jouw eigen geschiedenis te ontrafelen.

avatar van AvMerode
game-play

Je bent een bounty hunter in een open wereld, anders dan deel 1 maar wel erg interessant.
Bethesda heeft nu steeds goede titels in handen.

Johnny Cash, mooie muziek.

avatar van bvonk
Ziet er goed uit, compleet anders dan deel 1 maar wel leuke gameplay en mooie wereld. Hoop alleen dat het niet alleen achter ventjes aan rennen is. Gelukkig bespraken ze ook andere opties.

avatar van bro
bro
Vetjes. Had ik eerlijk gezegd totaal niet zien aankomen, die verandering van setting. Op zich niet erg, ze proberen iets nieuws zonder groots te doen. Dus deze kan wel leuk worden.

Pastichio Rocker
Ik ben benieuwd wat ze hiervan gaan bakken. Prey was best een goed spel, maar wat ik hiervan heb gezien lijkt het totaal niet op het verhaal van het eerste deel. Het deed me wel wat denken aan Blade Runner en dat is altijd goed.

avatar van threeohthree
Als je dat maar weet!

Maar ik ben zelf ook erg fan van het eerste deel, en zolang ze gewoon lekker hun ding doen, kom maar op. Bovendien, Bethesda! (oke, na hun meeste recente game Hunted niet meteen iets om godslyrischgeil te worden, maar ik heb vertrouwen).

avatar van AvMerode
Er gaat nu een gerucht dat Prey 2 is stopgezet: eurogamer en er zijn meer sites met hetzelfde bericht.

lees het nu pas, hoop echt dat het niet klopt.

avatar van bro
bro
Ik hoop het ook. Keek hier wel naar uit

avatar van solidKevin
Ik heb me uitstekend vermaakt met het eerste deel, dus laat deel 2 maar komen .

Pastichio Rocker
Het schijnt dat Arkane (van Dishonored) ermee bezig is en het een soort van System Shock 2 moet worden.

Ford KAduuk
Prey 2 is uiteindelijk geannuleerd. Best jammer; eerste beelden zagen er interessant uit.

Prey 2 Cancelled

avatar van 3bdelilah
Ford KAduuk schreef:

Prey 2 Cancelled

Was volgens mij al dik een jaar geleden bevestigd door Human Head ontwikkelaars, maar nog niet officieel officieel door Bethesda. Dit lijkt me gewoon een standaard PR-praatje. Als de e-mails in de geruchten waar zijn, dan gaat Arkane verder met Prey 2, wat een "spirituele opvolger van System Shock 2" zou moeten worden. Arkane Lyon maakt dan Dishonored II en Arkane Austin maakt Prey 2.

Maar tijd zal het ons leren.

Deel 1 was ook heel vermakelijk.. ik haal hem denk ik wel...
hopelijk word het een soort Dead space setting.

Heeft een aantal jaar geduurd en ik twijfelde nog of hij überhaupt nog wel zou uitkomen, maar daar is hij dan Ik zal even gaan sparen en dan zie ik over een tijdje wel of ik hem ook in huis zal halen!

Lijkt me ook de moeite - maar het heeft meer een soort Half-Life vibe dan dat het uberhaupt nog iets met Prey te maken heeft. Ze hadden best een andere titel voor het spel gekozen imo. Ik hoor en lees momenteel niets anders dan 'deel 1 was zoooo vet' - nou...dit is absoluut geen 'deel 2'. En toch zijn er blijkbaar behoorlijk wat mensen die dit als dusdanig bestempelen. Of als een reboot. Of whatever.

avatar van Maiky
Deze zo'n beetje in een opwelling gekocht. Ik had geen reviews gelezen (die waren vlak na de release ook amper beschikbaar) en de vorige Prey ken ik alleen van naam.

Ook over het hoe en waarom van deze Prey was ik niet op de hoogte. Het feit dat ik hier dus volledig blanco in ging verklaard denk ik ook dat ik de eerste 20 minuten fan-tas-tisch vond. Niet alleen vanwege de creatieve begincredits (met een werkelijk fenomenaal jaren '80-trackje dat zo van de soundtrack van Drive kon komen), maar ook omdat je (mild spoiler alert) op inventieve wijze volledig bij de neus genomen wordt.

Daarna wordt je losgelaten op Talon I, een ruimtestation waar de rapen inmiddels méér dan gaar zijn. De main lobby is je central hub, van waaruit je langzaam maar zeker meer toegang krijgt tot andere delen van het station. (In de verte hoor ik Metroidvania.) Door het vinden van neuromods kun je je personage upgraden op het gebied van o.a. repair- of hacking skills, health of mobiliteit.

Tegenstand krijg je in de vorm van vijandige robots en de Typhon, een ras van buitenaardse wezens die zijn losgebroken en het ruimtestation hebben overspoeld. Noemenswaardig zijn de Mimics - spinachtige beesten die zich kunnen veranderen in alledaagse objecten. Je ziet ze soms wegrennen en veranderen als je een kamer inloopt, en als je onthoudt welk object in feite een Mimic is, dan heb je al een voorsprong en krijg je bonuspunten als je op dat object schiet. Vergeet je welk object een Mimic is, dan zul je je regelmatig tegen je eigen plafond bevinden. Je schrikt je soms wezenloos.

Van de makers van Dishonored, wat ook meteen de graphics verklaard, die naar mijn smaak ietwat matig zijn. (Was ook al niet kapot van de graphics en sfeer van Dishonored. Hooivorken, en pek en veren zullen wel weer mijn kant op gestuurd worden.) Tot nu toe doet de game een beetje denken aan BioShock, al hangt hier niet zo'n naar sfeertje. Ook Alien: Isolation heeft raakvlakken, al beperken die zich tot de setting ('verlaten' ruimtestation) en de (sterk optionele) stealthaspecten. Pin me niet op deze vergelijkingen vast, trouwens. Het is meer om je een idee te geven wat dit voor game is.

Dus, tot nu toe prima mee vermaakt. We gaan het zien of Prey nog meer verrassingen in petto heeft.

avatar van threeohthree
Helemaal eens met Maiky. Zo ongeveer 2 uurtjes gespeeld nu maar dit is echt heerlijk. Beetje System Shock 2 meets Half-Life 2 in een modern jasje met stijladvies van Dishonored. Niks geen handje vast houden of ellenlange cutscenes, gewoon een old school shooter in de toekomst. Grafisch erg mooi, vlot sounddesign, en heerlijke puntje-op-de-stoel spanning.

Verder een inventief crafting systeem, uitgebreid upgrade schema, en heel veel vette wapens. Vooralsnog 60 euro meer dan waard.

avatar van Maiky
Inderdaad! Dat old school is overigens wel een goede toevoeging, ja. Je health regenereert ook niet - je moet het doen met med kits and etenswaren. Ik loop ook regelmatig een beetje verloren door alle kamers, tientallen keren, omdat ik op zoek ben naar weer een of andere key card die ik nodig heb.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Lijkt me helemaal in mijn straatje deze game. Ik koop niet vaak games voor de volle pond (want backlog) maar de reviews hebben me hiervoor wel enthousiast genoeg gemaakt om dat weer een keer te doen.

Blijft wel volkomen idioot dat ik voor een fysieke kopie minder heb betaald dan ik bij steam zou doen.

BoordAppel schreef:
Dat komt vaak voor vandaag de dag, het aantal spellen op PSN bijvoorbeeld, dat duurder is dan de fysieke copie is niet op 2 handen te tellen.

BoordAppel schreef:

Had je hem hier maar gekocht voor €32: Comprar Prey Steam - instant-gaming.com

avatar van Maiky
Na 33 uurtjes uitgespeeld. Was een mooi avontuur. Dit is typisch zo'n game waar ik bij voorbaat eerst alle reviews afwacht en 'm dan (misschien) in de uitverkoop koop: het origineel ken ik niet en Arkane's Dishonored vond ik maar niks. Maar het viel me niets tegen. Een leuke verrassing.

Ik heb al aardig wat gezegd in mijn vorige posts. Een sterk eerste half uur, het craften is origineel en gaat je gemakkelijk af, en het uitwerken van je personage door hem (of haar) nieuwe eigenschappen toe te delen zorgt ervoor dat je steeds weer nieuwe gebieden van ruimtestation Talos I kunt betreden.

Maar niet alleen kun je in Talos I rondstruinen: de game speelt zich sporadisch ook af buiten het ruimtestation. Via het vacuüm van de ruimte kun je óók in de verschillende gebieden komen. Leuk om te doen en het ziet er ook geweldig uit. Regelmatig zweef je ook gedesoriënteerd wat rond omdat alles om je heen alle kanten op draait.

De gameplay is fijn, zelfs de stealth werkt goed. Maar stealth is wel echt optioneel: slechts één keer werd je ertoe gedwongen, wat een fijne afwisseling was overigens. Kanttekening is wel dat het op Normal best gemakkelijk is. De eerste keer dat de Nightmare opdook sloot ik mij in de lobby op in een kantoortje en wachtte rillend onder een bureau tot 'ie verdwenen was. (Ik droomde er die nacht zelfs van.) Die voorzichtigheid (oké, die laffe houding) heb je in het begin met alle vijanden, maar naarmate het spel vordert merk je dat je ze met best weinig moeite kunt omleggen: een psi-aanval en wat kogels uit mijn gouden pistool en ze zijn neer. (Prey is overigens géén horrorgame!) Buiten het pistool, de gloo cannon en sporadisch de shotgun gebruikte ik de rest van de wapens amper. Misschien is dat ook wel juist een van de vrijheden die het spel je biedt.

Prey is dus zeker de moeite waard om eens te checken.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Sneak pistoolschot, glooen en een shotgun in het gezicht is dan weer mijn favoriete methode. Ik ben nu enkel met human-powers bezig dus een tweede playthrough zit er zeker in met alle alien-powers.

Ik ben nu 12 uur bezig en de game heeft me echt gegrepen. Sterke gevarieerde gameplay, mooie omgevingen en een subtiele manier van storytelling. Ik houd ook erg van die kleine details in games: gooi je in Alex' kantoor een waardevol object kapot dan spreekt hij je ook even aan om je te vragen of je dat nu expres deed of door je geheugenverlies niet meer wist dat het erg waardevol was. Dat soort momenten zitten wel meer in de game.

Alle Deus Ex, System Shock fans of mensen die van een BioShock iets diepere gameplay hadden verwacht zouden dit echt moeten proberen

avatar van Yann Samsa
Iemand hier die over langdurige periodes gebruik heeft gemaakt van de Mimic Matter mogelijkheid, waar het echt een meerwaarde was?

Het is fun, dat zeker, en het is zeker ook bruikbaar voor wie de game wil uitrekken met onnodige stealth (hierzo, ik!)... maar ik heb het gevoel dat het eerder in de game verwerkt werd als gimmick, dan dat het effectief een (doordacht) element is van de gameplay. Wat jammer, maar soit, misschien niet zo belangrijk.

avatar van Maiky
Ik heb er wel langere tijd gebruik van gemaakt. Het kwam vooral van pas als ik in kamertjes wilde komen waarvan ik het slot (nog) niet kon hacken. Dan veranderde ik me in iets kleins en hopte ik door een kiertje naar binnen. Vooral fijn als je je neuromods alleen in psi powers stopt. Het voelt wat mij betreft niet echt aan als een gimmick - het helpt je wel degelijk verder in sommige gevallen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Na enkele eerdere pogingen eindelijk een keer uitgespeeld.

Grootste minpunt van deze game vind ik toch wel de weinig tot de verbeelding sprekende aliens. Leuk dat ze kunnen morphen in koffiekopjes enzo, maar in de praktijk merk je daar toch maar weinig van omdat je (ik) toch in elke nieuwe ruimte even m'n scanner aandeed om te kijken wat er allemaal rondloopt.

Verder wel erg mee vermaakt, vooral als het wapenarsenaal na een tijdje wat interessanter wordt. Leuk ook die Gloo gun waarmee je op allerlei plekken kunt komen, het leek soms wel een platformer.

Ik vond deze game (in tegenstelling tot berichten hiervoor) juist wel vrij moeilijk. Speel games altijd op normal, maar hier toch een tandje teruggeschakeld omdat ik elke keer in 1 of 2 aanvallen dood was in het begin. Maar misschien had ik gewoon niet genoeg geduld om het via stealth op te lossen.

Zag hem bij de intertoys liggen voor 12 euro hier. Misschien volgende maand toch maar even aanschaffen. Want dat is toch echt wel een prijsje waar je niet over kan vallen.

avatar van bvonk
Door drukte en wat twijfels pas later game gekocht bij steam aanbieding.

Erg vermaakt met dit spel, je blijft steeds nieuwe dingen ontdekken en daardoor blijft het leuk om terug te gaan naar plekken waar je al geweest bent om je nieuwe krachten te testen. Je krijgt dan ook steeds andere vijanden zodat alles onvoorspelbaar blijft. Het verhaal is erg sterk terwijl je nooit echt zeker weet of het "goed" is waar je me bezig bent. En daarbij een mooie omgeving maken het voor mij echt een topper!