Prey (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
single player / online

Ontwikkeld door Arkane
Uitgegeven door Bethesda

Het verhaal in het spel loopt parralel aan dat van het eerste deel. Dit maal volg je het verhaal echter uit het perspectief van iemand anders: Killian. Wanneer Killian weer wakker wordt, ziet hij dat hij is aangekomen op Exodus, een andere planeet die op het moment rond de aarde cirkelt. Hiet moet hij te werk gaan als een volleerd huurmoordenaar om zich te verzetten tegen het alienras. Je krijgt hierbij de beschikking over diverse gadgets zoals de hoverboots, waarmee je aan de hand van allerlei atletische bewegingen de aliens te slim af kunt zijn.

22 BERICHTEN
avatar van AvMerode

geplaatst: 2 oktober 2011, 22:28 uur [permalink]
game-play

Je bent een bounty hunter in een open wereld, anders dan deel 1 maar wel erg interessant.
Bethesda heeft nu steeds goede titels in handen.

Johnny Cash, mooie muziek.

avatar van bvonk

geplaatst: 2 oktober 2011, 23:07 uur [permalink]
Ziet er goed uit, compleet anders dan deel 1 maar wel leuke gameplay en mooie wereld. Hoop alleen dat het niet alleen achter ventjes aan rennen is. Gelukkig bespraken ze ook andere opties.

avatar van bro

bro
geplaatst: 3 oktober 2011, 22:30 uur [permalink]
Vetjes. Had ik eerlijk gezegd totaal niet zien aankomen, die verandering van setting. Op zich niet erg, ze proberen iets nieuws zonder groots te doen. Dus deze kan wel leuk worden.

Pastichio Rocker
geplaatst: 3 oktober 2011, 23:21 uur [permalink]
Ik ben benieuwd wat ze hiervan gaan bakken. Prey was best een goed spel, maar wat ik hiervan heb gezien lijkt het totaal niet op het verhaal van het eerste deel. Het deed me wel wat denken aan Blade Runner en dat is altijd goed.

avatar van threeohthree

geplaatst: 4 oktober 2011, 00:21 uur [permalink]
Als je dat maar weet!

Maar ik ben zelf ook erg fan van het eerste deel, en zolang ze gewoon lekker hun ding doen, kom maar op. Bovendien, Bethesda! 😄 (oke, na hun meeste recente game Hunted niet meteen iets om godslyrischgeil te worden, maar ik heb vertrouwen).

avatar van AvMerode

geplaatst: 24 maart 2012, 05:36 uur [permalink]
Er gaat nu een gerucht dat Prey 2 is stopgezet: eurogamer en er zijn meer sites met hetzelfde bericht.

geplaatst: 3 april 2012, 20:30 uur [permalink]
🙁 lees het nu pas, hoop echt dat het niet klopt.

avatar van bro

bro
geplaatst: 4 april 2012, 00:27 uur [permalink]
Ik hoop het ook. Keek hier wel naar uit 😱

avatar van solidKevin

geplaatst: 27 augustus 2013, 13:28 uur [permalink]
Ik heb me uitstekend vermaakt met het eerste deel, dus laat deel 2 maar komen 🙂.

Pastichio Rocker
geplaatst: 27 augustus 2013, 13:33 uur [permalink]
Het schijnt dat Arkane (van Dishonored) ermee bezig is en het een soort van System Shock 2 moet worden.

avatar van Ford KAduuk

geplaatst: 31 oktober 2014, 20:22 uur [permalink]
Prey 2 is uiteindelijk geannuleerd. Best jammer; eerste beelden zagen er interessant uit.

Prey 2 Cancelled

avatar van 3bdelilah

geplaatst: 31 oktober 2014, 20:49 uur [permalink]
Ford KAduuk schreef:

Prey 2 Cancelled

Was volgens mij al dik een jaar geleden bevestigd door Human Head ontwikkelaars, maar nog niet officieel officieel door Bethesda. Dit lijkt me gewoon een standaard PR-praatje. Als de e-mails in de geruchten waar zijn, dan gaat Arkane verder met Prey 2, wat een "spirituele opvolger van System Shock 2" zou moeten worden. Arkane Lyon maakt dan Dishonored II en Arkane Austin maakt Prey 2.

Maar tijd zal het ons leren.

geplaatst: 4 mei, 22:41 uur [permalink]
Deel 1 was ook heel vermakelijk.. ik haal hem denk ik wel...
hopelijk word het een soort Dead space setting.

geplaatst: 5 mei, 15:34 uur [permalink]
Heeft een aantal jaar geduurd en ik twijfelde nog of hij überhaupt nog wel zou uitkomen, maar daar is hij dan 🙂 Ik zal even gaan sparen en dan zie ik over een tijdje wel of ik hem ook in huis zal halen!

geplaatst: 5 mei, 17:28 uur [permalink]
Lijkt me ook de moeite - maar het heeft meer een soort Half-Life vibe dan dat het uberhaupt nog iets met Prey te maken heeft. Ze hadden best een andere titel voor het spel gekozen imo. Ik hoor en lees momenteel niets anders dan 'deel 1 was zoooo vet' - nou...dit is absoluut geen 'deel 2'. En toch zijn er blijkbaar behoorlijk wat mensen die dit als dusdanig bestempelen. Of als een reboot. Of whatever.

avatar van Maiky

geplaatst: 7 mei, 14:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze zo'n beetje in een opwelling gekocht. Ik had geen reviews gelezen (die waren vlak na de release ook amper beschikbaar) en de vorige Prey ken ik alleen van naam.

Ook over het hoe en waarom van deze Prey was ik niet op de hoogte. Het feit dat ik hier dus volledig blanco in ging verklaard denk ik ook dat ik de eerste 20 minuten fan-tas-tisch vond. Niet alleen vanwege de creatieve begincredits (met een werkelijk fenomenaal jaren '80-trackje dat zo van de soundtrack van Drive kon komen), maar ook omdat je (mild spoiler alert) op inventieve wijze volledig bij de neus genomen wordt.

Daarna wordt je losgelaten op Talon I, een ruimtestation waar de rapen inmiddels méér dan gaar zijn. De main lobby is je central hub, van waaruit je langzaam maar zeker meer toegang krijgt tot andere delen van het station. (In de verte hoor ik Metroidvania.) Door het vinden van neuromods kun je je personage upgraden op het gebied van o.a. repair- of hacking skills, health of mobiliteit.

Tegenstand krijg je in de vorm van vijandige robots en de Typhon, een ras van buitenaardse wezens die zijn losgebroken en het ruimtestation hebben overspoeld. Noemenswaardig zijn de Mimics - spinachtige beesten die zich kunnen veranderen in alledaagse objecten. Je ziet ze soms wegrennen en veranderen als je een kamer inloopt, en als je onthoudt welk object in feite een Mimic is, dan heb je al een voorsprong en krijg je bonuspunten als je op dat object schiet. Vergeet je welk object een Mimic is, dan zul je je regelmatig tegen je eigen plafond bevinden. Je schrikt je soms wezenloos.

Van de makers van Dishonored, wat ook meteen de graphics verklaard, die naar mijn smaak ietwat matig zijn. (Was ook al niet kapot van de graphics en sfeer van Dishonored. Hooivorken, en pek en veren zullen wel weer mijn kant op gestuurd worden.) Tot nu toe doet de game een beetje denken aan BioShock, al hangt hier niet zo'n naar sfeertje. Ook Alien: Isolation heeft raakvlakken, al beperken die zich tot de setting ('verlaten' ruimtestation) en de (sterk optionele) stealthaspecten. Pin me niet op deze vergelijkingen vast, trouwens. Het is meer om je een idee te geven wat dit voor game is.

Dus, tot nu toe prima mee vermaakt. We gaan het zien of Prey nog meer verrassingen in petto heeft.

avatar van threeohthree

geplaatst: 7 mei, 23:58 uur [permalink]
Helemaal eens met Maiky. Zo ongeveer 2 uurtjes gespeeld nu maar dit is echt heerlijk. Beetje System Shock 2 meets Half-Life 2 in een modern jasje met stijladvies van Dishonored. Niks geen handje vast houden of ellenlange cutscenes, gewoon een old school shooter in de toekomst. Grafisch erg mooi, vlot sounddesign, en heerlijke puntje-op-de-stoel spanning.

Verder een inventief crafting systeem, uitgebreid upgrade schema, en heel veel vette wapens. Vooralsnog 60 euro meer dan waard.

avatar van Maiky

geplaatst: 8 mei, 09:52 uur [permalink]
Inderdaad! Dat old school is overigens wel een goede toevoeging, ja. Je health regenereert ook niet - je moet het doen met med kits and etenswaren. Ik loop ook regelmatig een beetje verloren door alle kamers, tientallen keren, omdat ik op zoek ben naar weer een of andere key card die ik nodig heb.

avatar van BoordAppel

BoordAppel (moderator)
geplaatst: 11 mei, 22:44 uur [permalink]
Lijkt me helemaal in mijn straatje deze game. Ik koop niet vaak games voor de volle pond (want backlog) maar de reviews hebben me hiervoor wel enthousiast genoeg gemaakt om dat weer een keer te doen.

Blijft wel volkomen idioot dat ik voor een fysieke kopie minder heb betaald dan ik bij steam zou doen.

geplaatst: 12 mei, 11:38 uur [permalink]
BoordAppel schreef:
Dat komt vaak voor vandaag de dag, het aantal spellen op PSN bijvoorbeeld, dat duurder is dan de fysieke copie is niet op 2 handen te tellen.

geplaatst: 13 mei, 00:54 uur [permalink]
BoordAppel schreef: