Borderlands 2 (2012)

Macintosh / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation VR
RPG / Shooter

Ontwikkeld door Gearbox
Uitgegeven door 2K

Vijf jaar na de gebeurtenissen in Borderlands zitten de bounty hunters met lege handen. Een man genaamd Handsome Jack strijkt met de eer van hun daden en heeft met de opbrengsten de Hyperion Corporation gekocht. Handsome Jack belooft de wereld van Pandora te ontdoen van haar sombere onderwereld. Dit is echter te mooi om waar te zijn want met somber bedoelt Jack iedereen die niet bij de Hyperion Corporation hoort waaronder vele onschuldige burgers en de vier nu-vergeten helden. Dit betekent dat een nieuw kwartet met helden het moet opnemen tegen Handsome Jack en Hyperion om een einde te brengen aan dit nieuwe dictatorschap.

Komt dus naar Plus.

Is de game te spelen zonder enige voorkennis van het vorige deel?

avatar van Brains
Ja, gemakkelijk. Het vorige deel wordt soort van samengevat in het begin. Er zijn veel terugkerende personages, maar die krijgen allen een herintroductie.

Goed om te weten. Thanks voor het antwoord Brains.

Na alle lovende berichten ben ik onderhand wel benieuwd geworden naar de game.

avatar van SiSsY bOY
Borderlands blijft leuk maar het is wel echt een 'walk in the Park' weinig weerstand zlfs op het moeilijkste niveau. Gek genoeg zijn de uitbreidingen dan opeens weer redelijk tough. De game heeft wel oneindig veel wapens en mogelijkheden om je karakter beter te maken middels skill points.

SiSsY bOY schreef:

Hmm, dat is apart. Op de BL2-forums wordt door diverse mensen geklaagd dat UVHM zo zwaar is. Vooral de raid bosses zijn tamelijk pittig, zeker in je eentje.

spelfreak
UHVM vind ik niet super moelijk, er zijn missies waar ik vaker moet proberen, maar ik heb nog niet moeten rage quiten. Tegen de tijd dat je aan UHVM begint heb je ook al legendarische wapens en schilden (The Bee en Flame of the FireHawk voor mij), dat maakt het ook al makkelijker. De enigste missie die me nu nog echt niet lukt is de laatste Tiny Tina Tea Party missie. Dat doe ik wel als ik 10 levels hoger ben. Ik speel trouwens alleen maar alleen, want wie heeft er nu vrienden nodig?

Sinds deze week eindelijk mee begonnen, dat ik 'm zo lang heb laten liggen zeg. Deze game is te verslavend, ik ga helemaal op in de wereld en de verscheidene quests. Op zichzelf duren sommige quests best lang, dus even spelen zit er niet bij.

Ik ben vooral blij als de vita versie er is, hopelijk maken ze er een zeer goede port van...

Grovonion schreef:

Ben bang dat de framerate niet goed gaat worden, was in de consoleversie soms al barslecht, en de trailer van de Vita-versie zag er eigenlijk niet veel beter uit.

avatar van Aazhyd
Er komt een pre-sequel die zich tussen BL1 en BL2 afspeelt! Einde van dit jaar in de winkel.

Borderlands: The Pre-Sequel -- Developer Overview - YouTube

Aazhyd schreef:

Borderlands: The Pre-Sequel -- Developer Overview - YouTube

Staat ook al op de site.

U vraagt wij draaien

Wapens, wapens en nog eens wapens.

Van de week eindelijk uitgespeeld; niet normaal hoeveel content deze game heeft om je mee zoet te houden.

Ik heb eerlijk gezegd nooit de hype hieromheen begrepen en stelde het spelen hiervan dan ook lange tijd uit, maar uit verveling toch eraan begonnen. Hieruit moet ik concluderen dat het echt verslavend goed is, wat terecht de hype rechtvaardigt.

Qua verhaal vind ik het dan weer niet zo boeiend. Het zijn voor mij meer de personages die voor de nodige reuring zorgen. Het begint gelijk al op de manier waarop ze geïntroduceerd worden. Dit niveau wordt in stand gehouden door geweldige dialogen en een flinke scheut humor. Zelfs de zijmissies zijn van toegevoegde waarde en leiden ertoe dat je als speler helemaal één wordt met de wereld.

De gameplay is sterk. Zelf heb ik - n.a.v. meerdere positieve berichten - met de assassin Zer0 gespeeld, wat een erg tof personage is door zijn vaardigheden en de haiku's die hij tijdens gevechten eruit gooit. Maar de talloze wapens stelen de show. Ik heb begrepen dat Gearbox een soort van wapengenerator in de game heeft gestopt die een willekeur aan wapens creëert. Dat heeft perfect uitgepakt, aangezien ik steeds bezig was om wapens met elkaar te vergelijken en de beste daaruit te kiezen.

De cell shaded graphics dig ik wel, omdat het voor een fijne cartoony look zorgt die gepaard gaat met de stijl van de game. Hierbij is de variatie aan gebieden een welkome aanvulling, hierdoor voelt het niet aan als te veel van hetzelfde.

Al met al erg geslaagd te noemen. Ik hou het denk ik wel bij één speelbeurt, omdat de verslavingsfactor te hoog is. Wel kijk ik vast uit naar Borderlands: The Pre-Sequel! (2014).

Dikke 4,0 sterren.

avatar van Aazhyd
Uitgespeeld? Je bedoelt Normal mode? Probeer True Vault Hunter Mode eens, da's pas een uitdaging. En daarna Ultimate.

De normale modus inderdaad en daar laat ik het bij; genoeg andere games op de - digitale - stapel om uit te spelen.

BoordAppel (moderator)
In TVHM komt de game pas echt tot leven. UVHM vind ik dan weer wat te moeilijk, maar toen ik die voor het eerste deed had ik ook geen fatsoenlijke wapens, goede gear is daarin van levensbelang.

Ik ben nu weer helemaal into Borderlands. Ik zag het nooit zo zitten in Krieg en Maya maar ben nu verder aan het spelen met die twee en dat levert toch ook fraaie gameplay op.

Dat is sowieso erg sterk aan deze game, elke personage levert een geheel eigen speelstijl op en als je je erin verdiept kan je met iedereen goed worden, al lijkt me Salvador de meest geschikte voor solo UVHM. Het leuke is ook dat veel mensen daar waarschijnlijk anders over denken.

Ik zie dat ik nog niet gestemd had op deze game maar dat moet toch een 5* worden en een plekje in mijn top 10. Weinig FPS games die me zoveel speelplezier geven en ik ben nog lang niet uitgespeeld. De multiplayer mode heb ik bijvoorbeeld nog amper aangeraakt en de echte uitdagingen zoals solo raid bosses of Vermivorous proberen te spawnen heb ik nog niet gedaan. Ook heb ik nog geen enkel personage op level 61, Salvador is met zijn 54 het verst.

avatar van Aazhyd
Je weet dat je naar level 72 kan? En dan nog 8 overpowered levels?

BoordAppel (moderator)
Ik heb die DLC niet. Ik vind level 61 wel voldoende. Al zal ik het allemaal wel een keer in een Steam sale aanschaffen.

Wat is eigenlijk de beste DLC die echt iets toevoegt aan het verhaal en waarin je veel speeluren kan maken?

@Shinobi

Als je Tiny Tina een leuk personage vindt, is Tiny Tina's Assault on Dragon Keep zeker een must have. Daarnaast is het ook de beste dlc voor Borderlands 2. Captain Scarlett and Her Pirate's Booty en Sir Hammerlock's Big Game Hunt zijn wel aardig, maar geen hoogvliegers. Ik weet niet of Mr. Torgue’s Campaign of Carnage leuk is, want die heb ik nog steeds niet gespeeld. Dit zijn eigenlijk de 4 grootste dlc van Borderlands 2.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

BoordAppel (moderator)
Mr Torgue dlc is wel goed, vooral omdat Torgue een hilarisch personage is en ik fan ben van zijn guns. Een van de beste wapens (Unkempt Harold) is daar ook relatief gemakkelijk te krijgen. Scarlett dlc is vooral voor melee personages een must omdat je daar een wapen kan krijgen dat 200% melee damage heeft.

Tiny Tina vind ik ook de beste, alleen als je Tina niet kan uitstaan krijg je het daar zwaar. Het wist me zelfs nog emotioneel te raken, iets wat ik eigenlijk nooit heb bij games en bij Borderlands al helemaal niet verwacht had.

avatar van Aazhyd
Van de 4 grote DLC's is Tiny Tina's Assault on Dragon Keep zowel de grootste als de beste. Dat roept vrijwel iedereen. De andere 3 vond ik ook allemaal de moeite waard. Mr. Torgue vond ik qua verhaal maar matig, maar die heeft wel weer leuke humor en een paar geniale dingen (leuke herspeelbare missions, een raid boss die ook solo te verslaan is, goeie wapens).

Van de kleinere DLC's (er zijn er een stuk of 5, geloof ik) is de "Ultimate Vault Hunter Upgrade Pack Two: Digistruct Peak Challenge." een aanrader. Hierbij krijg je naast extra levels (inclusief overpowered levels) de map Raid on Digistruct Peak en die is erg goed. Kan je zo vaak doen als je wilt, bij ieder nieuw OP level dat je haalt zijn je tegenstanders weer anders. Is ook erg leuk met meerdere spelers.

Needless to say, ik heb alle DLC's uitgespeeld.

Bedankt voor de antwoorden solidKevin, BoordAppel en Aazhyd.

Tiny Tina vind ik zelf ook een tof personage, dus mocht ik er één aanschaffen dan ga ik voor die.

avatar van rustugan
Ik heb de main story uitgespeeld + heel wat side missions, ik zit op level 50 en wil graag Terramorphous the Invincible verslaan, met de wapens die ik nu heb lukt het niet, en achter de rotsen verschuilen om Terra te ontwijken helpt bij mij ook niet... Nu heb ik gezien dat sommige wapencombinaties met shield (bijv. conference call + bee shield) makkelijk Terra kan verslaan. Helaas kan ik de legendary wapens maar moeilijk vinden. Weet iemand waar ik makkelijk een legendary weapon + een goede shield kan weghalen zodat ik weer verder kan.

BoordAppel (moderator)
Ik heb hem pas ook verslagen door achter die rots te schuilen. Je moet er alleen soms even weg omdat Terra heel dichtbij boven kan komen en zijn vuur- en rotsblokgooitentakels kunnen je daar ook raken. Ik deed het wel als Gunzerker dus ik had gelukkig genoeg ammo om hem te verslaan.

Je kan de Unkempt Harold vrij eenvoudig vinden. Als je de Torgue DLC hebt kan je hem daar proberen te halen in de vending machines maar je kan ook Savage Lee (in de Marrowfield in Three Horns - The Divide) farmen. Het is een van de sterkste pistolen in de game. Voor the Bee kan je Hunter Hellquist farmen. Drop chance schijnt 3.078% te zijn, maar ik heb het schild nog nooit weten te bemachtigen.

Terramorphous the Invincible is toch een raid boss die je onmogelijk solo kan verslaan, tenzij je enkele trucs gebruikt zoals die rots?

BoordAppel (moderator)
Volgens mij is elke raid boss solo te verslaan, ook zonder trucks. Je zal dan wel de juiste gear moeten hebben en het slim aanpakken. Ook denk ik dat dit een stuk eenvoudiger is met Salvador dan met Zero.

Overigens is Krieg echt geweldig, zeker als je eenmaal Release the Beast hebt. Met hem zie ik me alleen geen raid bosses solo verslaan en ik denk dat hij in UVHM erg aan kracht inboet aangezien hij tijdens zijn action skill niet kan slaggen.

avatar van Brains
Ik kan me nog herinneren dat Terramorphous na een paar schoten dood was met de Conference Call, maar ik meen te hebben gehoord dat veel legendarische wapen generfed zijn waardoor dit niet meer zo is?

avatar van solidKevin
De Bee shield is wel genurfd volgens veel mensen, maar ik heb Borderlands al een jaar niet meer gespeeld dus ik zou het niet weten

avatar van Aazhyd
Shotguns zoals de Conference Call hadden de bug dat The Bee hem extra schade liet doen voor IEDERE PELLET. Dat leverde insane veel damage op. Ze hebben dat gefixt, hij krijgt nu gewoon 1x de bonus. Dat is al redelijk snel na release gepatcht.

The Bee is nog steeds heel goed, maar je kan hem niet meer gedachteloos overal gebruiken.

Voor Raid Bosses is Salvador inderdaad de beste. Moet je wel de goeie wapens (Rubi en Unkempt Harold), skills en class mod (Chaotic Evil Monk) hebben.