Commandos 3: Destination Berlin (2003)

PC / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation 4
Strategy

Ontwikkeld door Pyro
Uitgegeven door Eidos

Commandos 3 speelt zich af tijdens 3 verschillende campagnes: Stalingrad, Centraal Europa en Normandie. Elke campagne gaat gepaard met zijn eigen tactische eisen en de niet eerder vertoonde scenario's nemen je mee naar de slagvelden van Stalingrad, het hart van het Reich temidden een Gestapo hoofdkwartier te Berlijn en naar Omaha Beach tijdens D-Day.

Relax
Saai spel, kan niet begrijpen dat ie in de tip 150 staat.

Saai? Zeer zeker niet hoor.

Ook deze heb ik gekocht en het beviel me prima. Moet wel zeggen dat veel missies te moeilijk waren, zoals ook in de vorige delen. Moet bekennen dat ik wel eens cheats gebruikte om bepaalde levels over te slaan.

Dit spel introduceerde geloof ik eindbazen en andere subopdrachten. Dat vond ik wat minder.

Commandos was gewoon voor mij een map, een objective (of meer) en mijn bikkels. Dat concept mag je niet veranderen of aanpassen.

Deze vond ik dan ook minder dan deel 1 en 2, maar deze was zeker niet slecht. Wederom soms met open mond naar de prachtige maps en settings gekeken. Vernieuwend was ie niet, uitgebreid en uitdagend des te meer.

Deze vond ik de laatste voor mij,was zoals ze hierboven al zeide soms wel wat moeilijk maar cheaten net niet.
3 sterren

avatar van ReMyTje86
ik ben der nu bezig ik vind hem tot nu toe vrij simpel

heb stalinggrad uitgespeeld en ben nu bezig met central EU en dan de derde lvl der van.

Zonder Cheats!!!!

avatar van ReMyTje86
OK tada ik heb uitgespeeld. En ik vind vrij simpel in verhouding met deel 1 en 2. Vanwege de soldaten in het gebouw horen niks ??. bijv ik gooi een handgranaat in een gebouw waarin ik zelf ook sta dan komt alleen de eerste verdieping kijken en de rest niet, in deel 2 kwamen ze noch kijken en de alarm in deel 3 is vrij simpel uitschakelen. Kort om het was een spel wat ook toch de moeite waard was om het te spelen want enslotte het is en blijft een leuke stealth game en tis commandos

Daarom geef ik het geen 6 (3) maar een 7 (3,5)

Leuk spel heb 1 en 2 ook uitgespeeld ben wel commandos fan maar vond sommige missies toch echt iets te moeilijk vanwege tijd. Verder wel vette maps.

avatar van FlorisV

Is al een tijdje uit en ik had geen idee! Bij Instant Gaming kon ik de Steam versie voor een tientje scoren samen met de HD van deel 2, die ik op de PS4 al flink gespeeld had. Kan me voorstellen dat deze minder is dan deel 2 maar ik ga deze zeker spelen binnenkort, tenzij ik volledig in Songs of Conquest opga.

avatar van FlorisV
Gameplay is vrij krukkig maar de eerste missies waren leuk en goed te doen. En toen kwam de missie met de tijdlimiet....aaargh. Hier ook echt onduidelijk wat je nu precies moest doen. Maar goed ik pak er wel een walkthrough bij.

burry schreef:

Vind dat dus ook heel vervelend! En met de wetenschap dat ik op een heel ouwe post reageer met het risico van dien...was dit een klein deel, met die tijdslimiet?

Ik vind het juist lachen als je ook totaal onnodige dingen kunt doen, bijvoorbeeld de complete basis uitmoorden terwijl dat niet nodig is voor het doel.

avatar van FlorisV
Ik zit er al weer volop in hoor! Af en toe zeker frustrerend, door level design dingetjes maar vooral de clunky controls (zeker met de controller, maar ja ik zweer erbij), Calypso heeft weer matig werk geleverd net als bij deel 2. Maar ondanks dat blijft dit gewoon heel leuk. Ik moet zeggen dat ik 15 uur verder ook wel wat meer feel heb en het helpt wat dichter bij het scherm te zitten om te spelen. En ik heb toch al de nodige missies voltooid. Af en toe heb je wat YouTube hulp nodig (he, kan je springen naar treinstellen door te rennen? OK bedankt Calypso dat jullie dat ff uitleggen aan het begin) maar het leukste blijft zelf stap voor stap je weg vinden door indrukwekkende hoeveelheden vijanden.

Tot nu toe is stealth toch ook echt wel de manier om het te doen en dat doet me deugd. Pas aan het einde van missies komen de granaten en mitrailleurs en zo hoort het.

Wat ik wat onhandig vind is dat enkel de Groene Baret een mes heeft, naast de duiker. Voor de zekerheid executeer ik vastgebonden vijanden binnenskamers met het pistool, mochten ze anders ontdekt en bevrijd worden, zeker als de missie vereist dat iedereen uitgeschakeld wordt (misschien is knevelen toch genoeg).

avatar van FlorisV
Ben al bij de Stalingrad missies. Dit deel is even verslavend als deel 2 hoewel de verschillende specialisten wat minder aan bod komen. De driver heb ik nog niet gezien, de duiker nog maar 1 keer. Met de explosieven specialist kun je wel wat vaker tekeer gaan en de sniper en groene baret komen ook genoeg aan bod, naast de spion en de kleine maar dappere Fransoos Lupin (zonder hond dit keer).

En verheugd te weten dat er een geheel nieuwe Commando's game komt: Gloednieuwe Commandos-game in ontwikkeling, Commandos: Origins - 1337 Games

avatar van FlorisV
Finito, de laatste missie in Berlijn is lekker lang en je mag je tijd nemen. En dan kiezen uit 3 opties hoewel mij niet echt duidelijk is hoe ik het had kunnen klaren met de Spy of Sniper, maar goed. De driver is dus nooit aan bod gekomen hoewel die geinige trucjes had in het vorige deel.

Maf vond ik bij de laatste missie dat ik veel gevangen Duitsers later in hun hempie weg zag rennen, zonder alarm te slaan. Omdat er nu eenmaal geen mes voorhanden was was het in de buitenruimtes linker om de vijanden te vermoorden, pistolen maken lawaai. Dus ik heb er veel gekneveld en onder de deksels op de straten (richting riool) gegooid. Maar kennelijk, als je te snel knevelt gebeurt dit niet grondig en kunnen ze zich bevrijden. Of was ik vergeten te knevelen/boeien waardoor die mannetjes elkaar allemaal gaan bevrijden.

Deze HD remaster is heel goed te vergelijken met die van deel 2. Buggy en bij dit deel komt er nog eens bij dat de soldaten om de haverklap tegen een muur aan gaan leunen. Totaal onnodig. Ik moet wel zeggen dat ik het toch goed te spelen vond verder, het is gewoon wennen. En voor mij blijft de controller gewoon relaxter dan continue verder moeten klikken waar je wil lopen. De camera draaien blijft krukkig, elke keer raak ik mij orientatie in 1x kwijt. Commando's is zo'n vet spel dat je dit soort onhandigheden en geklungel kunt vergeven. Het is gewoon heerlijk ala Hannibal een plannetje te maken elke keer. Tof is ook dat je je commando's in de verdedigingsmodus kunt zetten. Zo kun je op bepaalde choke points 1 of 2 soldaten neerzetten met een geweer en alles wat daar langs komt rennen krijgt de volle laag.