Dishonored (2012)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 4

Ontwikkeld door Arkane
Uitgegeven door Bethesda

Dunwall, de hoofdstad van Gristol, kampt met snel uitbreidende rattenpest. De keizerin Jessamine Kaldwin stuurt de Lord Protector, haar persoonlijke bodyguard, Corvo Attano naar de omringende eilanden van The Isles om hulp te vragen. Corvo keert echter twee dagen te vroeg terug met slecht nieuws: Dunwall wordt geïsoleerd van de buitenwereld tot de pestepidemie is afgelopen. Op dat moment komen plotseling huurmoordenaars tevoorschijn die de keizerin vermoorden en haar dochter, Emily, ontvoeren. Corvo wordt voor deze daad opgepakt, en op de nacht van zijn executie kan hij ontsnappen. Dan begint zijn reis naar antwoorden, een reis die alle medeplichtigen aan het licht brengt. Beweeg ongehoord en ongezien voort van schaduw naar schaduw zonder ook maar iemand aan te raken, of laat een lange spoor achter van vernieling en bloed. Gerechtigheid of wraak? De keuze is aan jou.

avatar van threeohthree
Dat level is erg tof inderdaad. Fantastische sfeer en design.

Ben zelf al een eindje verder, maar ben dolblij dat ik hem dan toch heb aangeschaft. Kan het nog best wel eens gaan schoppen tot mijn game van het jaar.

Inmiddels uitgespeeld met de Low Chaos ending, toch wel een erg vermakelijke game geworden. Ik vond 'm maar gewoontjes beginnen, qua verhaal (cliché) en setting (vond gek genoeg Dunwall niet echt wat hebben) kon het me niet zo heel erg boeien. Maar de uitwerking met die powers en het feit dat er echt meerdere wegen naar Rome leiden, vond ik toch wel echt tof. De twist maakte het verhaal wel interessanter voor mij.

Heb pas bij de een-na-laatste missie geprobeerd om Possession uit te proberen, en God wat is dat handig soms. Dacht eerst namelijk dat je een rat kon worden en dan alleen je omgeving kon scannen, maar blijkt dus dat je na het verstrijken van de tijd ook écht op de plek komt waar je was geëindigd met de rat. Handig. Over 't blinken hoor ik hier best wat kritiek over, maar dat vond ik echt handig i.c.m. Dark Vision. Bend Time (level 2, Stop Time) ook erg handig bij 't ontsnappen.

Jammer dat ik in 't begin weinig zin had om achter die Runes aan te gaan, schenen veel van te zijn in de eerste helft van de game. Verder geen gebruik gemaakt van Devouring Swarm en Shadow Kill, omdat ik meer ging voor een non-lethal aanpak (OPGELET, SPOILERS!!!): ik heb Lady Boyl, Lord Regent Burrows, Daud en anderen waar ik een keus had bijvoorbeeld niet vermoord. Maar die verrader van een Havelock heb ik wel lekker afgeslacht.

Ben aan het twijfelen tussen de 3,5 of 4*... voorlopig dan maar 4*.

Edit: het einde (Low Chaos) heeft een goede indruk op me gehad, ik moet er niet aan denken dat ik de High Chaos ending zou krijgen. Alleen jammer van de end credits, die song is persoonlijk niet echt mijn smaak. Drunken Whaler (comments lezen op eigen risico i.v.m. eventuele spoilers) zou ongelooflijk veel beter passen.

avatar van threeohthree

Hoopte zelf ook een beetje op een low choas einde, maar ik blijk toch iets agressiever te zijn dan ik dacht. Speel de game nu opnieuw en probeer eens wat vaker 'ghost' te halen, da's nog best lastig blijkt.

threeohthree schreef:

Heb gelezen dat je voor 'ghost' de hele game NIET gezien mag worden, dus ook niet gezien en dat je dan alsnog succesvol ontsnapt. Op zich niet onmogelijk door vaak te saven en reloaden, maar dat geduld is echt niet aan mij besteed. Dan neem ik maar wat minder trophies voor lief.

Confusie schreef:
Bovendien heeft je speelstijl ook wel of geen negatief effect op het einde

Ben ik absoluut niet mee eens. Als er een game is waarvan je speelstijl ook echt invloed op het einde heeft (heb natuurlijk niet alle games gespeeld) is het Dishonored wel. Bioshock trouwens ook, maar dat terzijde. Doe je echt aan stealth en vijanden bewusteloos wurgen i.p.v. echt vermoorden, dan krijg je de Low Chaos ending en als je veel tegenstanders vermoordt en gewoon een erg aanwezige speelstijl hebt, heb je de High Chaos te pakken. Check de verschillende eindes maar op YouTube wat voor grote verschillen dat kunnen zijn. En nog maar te zwijgen over het feit of Emily het wel of niet redt, dan krijg je nog 's een heel ander einde. Allemaal 'gevormd' door je speelstijl.

En over die ratten, tja ik was daar gistermiddag nog sceptisch over maar toen ik 'm toch een kans gaf, pfff wat een handige power. Heeft me wel uit paar krappe situaties gered, hoor. Al met al natuurlijk een persoonlijke smaak, blinken vond ik bijvoorbeeld juist wel erg handig.

avatar van dr channard
Ik vond de game echt heel prettig. Heb me enorm mee vermaakt, alleen vond ik dat de presentatie iets beter mocht. Dan zou pas echt een topper zijn geweest voor mij.

3bdelilah schreef:

Dat bedoel ik ook. Ik breng het echter naar voren als een minpunt omdat ik me hierdoor het gehele spel verplicht voelde om zo min mogelijk kills te maken, wat voor mij als een belemmering aanvoelde.

Xenomorph
Mijn 2 geprefereerde onderwerpen gecombineerd in 1 spel. Bovennatuurlijke krachten en stealth. Dit magistrale spel blijft voor mij voor altijd onovertroffen.

Blink is inderdaad heel efficient evenals Dark vision. Bend time is krachtig, maar vergt helaas veel runes. Het enige teleurstellende aan Possession vind ik, dat je jezelf traag voortbeweegt. Je kunt niet aanvallen en het duurt maar een zeer geringe tijd.

Ik speel het momenteel ook, maar ik heb de vorige missions op High Choas gefinaliseerd en de steden waren duister, maar er was wel enigszins licht aanwezig. Nu ben ik weer begonnen en ik heb vanaf Coldridge Prison tot aan de missie waarin je High Overseer Campbell moet elimineren, iedereen gedood. Het probleem is echter. De steden zijn nu veel duisterder dan voorheen en het regent voortdurend, terwijl ik het destijds op high choas speelde en toen was er wel enigszins sprake van licht en regende het niet voortdurend. Iemand weet waar dit aan ligt of heb ik een nieuwe Chaos level ontworpen? (Ultimate Choas)

Heb de dlc klaarliggen, nu ff momentje kiezen om 't te checken!

Wat ik trouwens wel jammer vond, is dat ze Corvo niet lieten praten. Ik bedoel maar, hij is geen RPG custom personage die bij iedereen anders is. Misschien om 'm mysterieus of zo te maken, maar daar merkte ik weinig van. Vond ik persoonlijk wel jammer.

Vond ik juist tof, deed me aan Half-Life denken, sowieso de hele game.

avatar van Bombong
Op de valreep van 2012 uitgespeeld en waarschijnlijk mijn favoriete game van het jaar. Ik was niet direct vanaf het begin onder de indruk want ik schrok vooral nogal van de matige graphics, die slechter waren dan die van vrijwel alle nieuwe games die ik de afgelopen 5 jaar heb gespeeld..

Maar na enige tijd spelen bleek dit toch wel precies de game waar ik van houd. Sinds de Thief games en de eerste 4 delen van Splinter Cell had ik geen game meer gevonden waren stealth zo goed werkt als hier. Na de eerste paar levels de nodige kills te hebben gemaakt ben ik vervolgens de game zodanig gaan spelen dat ik niemand hoefde te doden (op een enkeling na). Heeft me vervolgens heel wat levels gekost om high chaos naar low chaos terug te brengen, maar uiteindelijk is hel wel gelukt.

Dishonored deed me nog het meest denken aan Thief. In sommige opzichten was Dishonored gemakkelijker omdat 'blink' en 'possession' het je vaak eenvoudig maakt een vijand te besluipen. Daar stond tegenover dat je sneller ontdekt werd dan in Thief. De mogelijkheid om overal het spel te saven heeft overigens wel veel bijgedragen aan het plezier, want dat maakt het je makkelijker om het nog eens op een andere manier te proberen.

Ik heb begrepen dat Dishonored een groter commercieel succes dan verwacht was, dus ik hoop op een vervolg (met betere graphics). Maar vooral hoop ik dat de populariteit van deze game ervoor zorgt dat de makers van Thief 4 nu eindelijk eens hun angst laten varen om die stealth game uit te brengen. Want tot nu toe hoor je daar ongeveer eens in de twee jaar een berichtje over. Thief 4 zou nu toch ondertussen wel eens klaar moeten zijn.

avatar van Thorak
Ik vond de graphics best meevallen anders. Sowieso vind ik de graphics niet zo héél boeiend, zolang de gameplay maar goed is.
Goede graphics zijn leuk meegenomen, maar alles behálve essentieël. Vaak gaat dat alleen maar tenkoste van het soepel draaien.

avatar van TonyTHorror
Wat mij betreft eindelijk weer een game die het genre verbreedt. Magnifiek level design en uitzonderlijke storytelling maken Dishonored tot een product van een buitencategorie. Niet ál het potentieel wordt eruit gehaald, maar het is weer zo'n enorme stap na games a la Bioshock die uit het niets lijkt te komen. Terwijl grote franchises stilstaan in hun ontwikkeling en durf, is het deze (cult? Misschien een iets te groot succes daarvoor) titel die laat zien hoe het ook kan. Instant voelbare consequenties en voor iedereen een eigen manier om er tegenaan te kijken. Pretentieus en gewaagd, maar o zo fantastisch doeltreffend uitgevoerd. Style-wise bevalt het enorm, waarbij de game lijkt te hangen tussen realistisch en cartoony door de iet wat grover aangezette lijnen. Voor het eerst overigens dat ik een missie regelmatig opnieuw ben begonnen, omdat het me niet beviel hoe het liep. En dan te bedenken dat ik überhaupt zelden een game wil uitspelen. Dishonored maakt dat los.

Xenomorph
3bdelilah schreef:

Op zich is het heel eenvoudig. Ontwijk gewoon iedereen, ga rechtstreeks op je doelwit af en wurg hem bewusteloos of zoek alternatieven om diegene te neutraliseren. Dankzij deze methode heb ik 'Clean hands', 'Ghost' en 'Mostly flesh and steel' binnen 1 gameplay behaald. (Uiteraard moet je wel vaak saven, want eenmaal opgemerkt, dan kun je opnieuw beginnen.)

Het is trouwens wel toegestaan dat iemand iets opmerkt van je aanwezigheid oftewel 1 blokje is nog toegestaan, maar zodra je de tweede ontvangt, dan wordt de achievement teniet verklaard. Enige tijd geleden een trainer gevonden voor ongelimiteerde mana, health et cetera. Vervolgens Windblast aangeschaft en vanaf High Overseer Campbell tot the Flooded District de kracht gebruikt. Je bent gewoon onoverwinnelijk met deze kracht tot je beschikking!

avatar van Toni G
Net de eerste assassination missie gedaan en ziet er tot nu toe niet slecht uit... ik vind vooral de keuze van hoe je de missie aanpakt een leuke toevoeging. Ik vraag me alleen af als de combat na een tijdje niet te eentonig wordt, omdat er namelijk niet echt zo veel wapens zijn. Achja, eerst verder spelen en dan oordelen.

avatar van Dutch-J3ff
Top game, een goed verhaallijn, mooi level design, en een geweldige sfeer

avatar van Awake78
Oef, deze game kwam voor mij redelijk uit het niets maar petje af en niets dan lof voor wat de ontwikkelaars hier hebben neergezet. Veruit de beste game die ik in jaren gespeeld heb en komt direct in mijn top-10.....weet alleen nog niet op welke plek.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik er wel even in moest komen. Begin is nou niet bepaald uitnodigend en moest ook wat wennen aan de personages en de powers en hoe die te gebruiken. Maar vanaf het level dat je moest infiltreren in de Black Cat en samen moest werken met Slackjaw zat ik er middenin, en vanaf dat moment heeft de game mij geen moment meer losgelaten. Ben zelden opgeslokt in zo'n geloofwaardige spelwereld waarin alles lijkt te kloppen. Ok, de Unreal Engine heeft zich wel eens beter geuit, maar het sfeertje, de details, de karakters.....alles is gewoonweg perfect vormgegeven en goed doordacht.

Het spel is zeer uitdagend en laat ook daadwerkelijk toe om je eigen route te kiezen. Niets is simpelweg goed of fout. Wil je als een vis via het riool een gebouw in, of als een ninja het dak op klimmen en via een open raam naar binnen? Wil je als een ratje langs de Tallboy's rennen of al schietend een weg banen door de guards? Alles mag en niets lijkt onmogelijk. Lang leve het quick-saven in deze game, welke je in staat stelt om het op een andere manier te proberen als het niet naar je zin gaat.

Kan zo wel uren doorgaan. Ik vind deze game echt een beleving. Ok, er zijn misschien kleine minpuntjes, maar ik zou echt een zuurpruim zijn om daar over te mekkeren.
Wat ik alleen wat oneerlijk vond was dat ik 6 van de 9 missies op 'Low' had uitgespeeld en toch de 'High Chaos'- ending kreeg. Dat was toch een dompertje voor mij.

Gewoonweg fantastisch. Beste game van de afgelopen jaren voor mij. 5*

Pastichio Rocker
Nu aan het spelen. Erg leuk, maar ik ben een beetje teleurgesteld dat je je niet a la Thief en Manhunt in de schaduw kunt verstoppen, ook al wordt stealth spelen wel aangemoedigd in de game.

avatar van Bombong
Pastichio Rocker schreef:

Ja, dat is inderdaad een belangrijk verschil met Thief. Ik hoop dat het in de nieuwe Thief goed is uitgewerkt. Desalniettemin vond ik stealth goed werken in Dishonored. Tot nu toe de enige 'actie' game die ik ken waarin dat het geval is.

Pastichio Rocker
Wat een topspel is dit! Dit wordt een regelrechte plek in mijn top 10. Tijden geleden dat ik me zo heb vermaakt met een game en waarbij ik direct opnieuw ben begonnen na het uitspelen ervan (nu op low chaos ipv high, wat een stukkie lastiger is.)!

Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom ik hem "maar" 4* heb gegeven, als ik eraan terug denk een dikke 5 waard. Vond hem toen waarschijnlijk een beetje traag op gang komen of ik was nog een beetje onwennig. Binnenkort zeker een nieuwe playthrough.

avatar van Eliandjiee
Vandaag aan begonnen.

De eerste indruk is redelijk positief. De graphics zijn niet heel hoogstaand of mooi, maar het originele stijltje is dat wel. Het aparte stijltje in combinatie met de vele details in de spelwereld en omgevingen zorgen toch voor een voor het oog in ieder geval fijne ervaring.

Ik ben echt nog maar net op weg, en speel behoorlijk stealthy. Dit werkt echt goed. Dat er meerdere wegen naar Rome leiden en je behoorlijk veel vrijheid in je speelstijl hebt geloof ik wel maar ga ik toch zelf nog eens uittesten om het echt te ervaren.
De combat voelt ook goed aan en ziet er bruut uit met vette animaties en fatalities.

Het verhaal is tot nu toe gemiddeld. Het absolute begin en de ontsnapping zijn echt heel sterk, maar de introductie bij die pub en dat gezelschap matig. Het hoe en waarom kan allemaal veel beter.

Desalniettemin ben ik zeker positief over Dishonored, en nogmaals ik ben pas echt net begonnen dus er staat me hopelijk nog veel (positiefs) te wachten!

avatar van dr channard
Ik vind het zo jammer dan je al je powers kwijt bent als je opnieuw een missie wilt spelen.

Vind 't inderdaad jammer dat er geen New Game + is, juist bij dit soort games wil je al je vaardigheden behouden met moeilijke guards. Zouden ze er misschien een dlc van uitbrengen? Ik denk 't niet, maar lijkt me relatief gezien eigenlijk zo gedaan..

DLC kan nog altijd, zo oud is het spel ook weer niet en recent had je toch nog dat Knife of Dunwall gebeuren. Maar om echt een DLC of update te doen voor een soort van New Game +? Dat waag ik te betwijfelen.

Hoe dan ook - ik heb het vandaag voor de eerste keer een uurtje gespeeld en het is best aardig. Enige minpunt - ik ben verschrikkelijk slecht in stealth games Dat had ik eigenlijk al gemerkt bij de Metal Gear's maar zo af en toe waag je je er nog eens aan - ik kan me nu al voorstellen dat de populatie van Dunwall erg uitgedund zal zijn tegen dat ik er ooit mee klaar ben.

Pastichio Rocker
Je kunt dan ook zelf beslissen hoe je de game speelt. Het hoeft geen stealth game te zijn.

Maar ik wou het echt stealthy gaan spelen. Deadly and silent like a Ninja...

Nu lijkt het er potverdorie op of ze per ongeluk Rambo hebben ingehuurd of zo.

avatar van Eliandjiee
Uitgespeeld, op hard met het Low Chaos einde.

Een heerlijke game!

Je hebt echt keuzevrijheid betreffende je aanpak van het level. Er leiden daadwerkelijk meerdere wegen naar Rome en dat is super tof en verhoogt ook de replay-waarde. De gameplay werkt gewoon onwijs goed.

Ik heb hem vooral heel erg stealthy gespeeld, en ga dan ook nog eens een playthrough doen waarbij ik de Rambo uit ga hangen.

De game kent onwijs veel sfeer, je kunt echt zien dat o.a. de makers van Bioshock hier aan hebben meegewerkt. De details en sfeer zijn super. Het verhaal is tof en redelijk uitgewerkt. Dit had misschien iets beter gekund, maar de plottwist, de laatste paar missies en het einde zijn puur genieten. Heel sterk gedaan!

Het enige minpunt dat ik kan bedenken is de AI die heel soms wat knullig is, en het verhaal niet altijd perfect wordt verteld en uitgewerkt. Ook doet de game niet iets episch of nieuws. Het is allemaal niet zodanig baanbrekend of memorabel dat het de 5 sterren verdiend.

Toch een meesterwerkje!

Gisteren even begonnen met een nieuwe play-through en ik wil weer op de non-lethal tour. Ghost om precies te zijn, zonder gezien te worden en zonder iemand te vermoorden. Is een hele opgave met veel saving en loading. Gelukkig laten ze na elk hoofdstuk zien of je een vinkje hebt bij Ghost en Didn't Kill Anyone, anders zou 't fucked up zijn als blijkt dat je een keertje eventjes gezien werd, haha. Mocht van mij eigenlijk wel geïmplementeerd worden in het hoofdmenu of zoiets, zodat je het altijd kunt zien.

Valt me op dat ik er nu wél meteen in zit vanaf het begin omdat ik de game-play nu goed ken, de eerste play-through was veel wennen. Hoogstwaarschijnlijk aan het einde van de rit 0,5* erbij en wellicht een plekje onderaan mijn top 10.

avatar van Brains
Ik had gelijk de eerste playthrough Ghost gehaald. Wat me opviel is dat ik de eerste paar levels wel een paar keer opnieuw moest doen omdat er steeds toch iemand dood was (vraag me niet hoe) of dat ik blijkbaar toch gezien was. Daarna had ik alle andere levels eigenlijk in 1 keer - had mede hierdoor het gevoel dat de levels steeds makkelijker werden. Ben benieuwd of iemand anders dit hetzelfde heeft ervaren.