Dishonored (2012)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 4

Ontwikkeld door Arkane
Uitgegeven door Bethesda

Dunwall, de hoofdstad van Gristol, kampt met snel uitbreidende rattenpest. De keizerin Jessamine Kaldwin stuurt de Lord Protector, haar persoonlijke bodyguard, Corvo Attano naar de omringende eilanden van The Isles om hulp te vragen. Corvo keert echter twee dagen te vroeg terug met slecht nieuws: Dunwall wordt geïsoleerd van de buitenwereld tot de pestepidemie is afgelopen. Op dat moment komen plotseling huurmoordenaars tevoorschijn die de keizerin vermoorden en haar dochter, Emily, ontvoeren. Corvo wordt voor deze daad opgepakt, en op de nacht van zijn executie kan hij ontsnappen. Dan begint zijn reis naar antwoorden, een reis die alle medeplichtigen aan het licht brengt. Beweeg ongehoord en ongezien voort van schaduw naar schaduw zonder ook maar iemand aan te raken, of laat een lange spoor achter van vernieling en bloed. Gerechtigheid of wraak? De keuze is aan jou.

avatar van AvMerode
Merijn82 schreef:
Gisteren begonnen, maar ben nog niet helemaal overtuigd voorlopig. Vind de AI nog niet altijd even denderend en ook grafisch valt het me tegen (alhoewel dat niet het belangrijkste is).

Moeilijkheidsgraad omhoog doen en dan is de A.i. stukken beter.
Grafisch tegenvallen? ziet er toch wel erg strak uit op de pc met high settings.

Speel op de PS3 op normal, zal hem inderdaad omhoog gooien vanavond!
Ja wellicht op de PC beter, ik vind het niet veel bijzonders. Maar goed, dat maakt me verder ook niet uit voor de speelervaring.

Moet toch terugkomen op mijn licht negatieve post van eerder. Speel het nu op hard en het is toch wel een erg lekkere Stealthgame. AI nog steeds af en toe wel raar (met name als je ontdekt wordt), maar goed helemaal perfect zal het (nog) nooit zijn.

En ik moet zeggen dat ik deze uiteindelijk toch best een beetje best wel erg vond tegenvallen.

Na alle lyrische verhalen had ik iets verwacht van een behoorlijk epische omvang.

Dat is het niet.

Viel mij echt tegen om te moeten constateren dat het allemaal maar een behoorlijk lineair gebeuren bleek te zijn.

En bovendien nog vrij beknopt ook.

Had daar allemaal een stuk meer van verwacht.

En dus ga ik volgende week toch maar voor AC3, die het naar mijn idee wel allemaal redelijk gaat waarmaken.

SvV_Ying
Confusie schreef:

Wel lineair in de zin van het niet kunnen vrij rondlopen in een stad of zelf bepalen welke missies je wanneer gaat doen, maar binnen het missie ben je toch wel erg vrij en dat spreekt me aan.

De belofte dat een missie op tal van manieren gedaan kan worden, horen we in meerdere games, maar bij Dishonored komt dit ook echt uit. Je kan echt op tal van manieren naar je doel, zowel door het kiezen van je eigen route als je stijl van aanpak, stealth, meedogenloos of iets daar tussen in.

Wat mij ook erg tegenstond was de wijze waarop de game je als het ware ontmoedigt om af en toe eens een lekkere kill te maken door van die vervelende ratten en 'weepers' die dan naar het schijnt alleen maar meer opduiken.

Bovendien heeft je speelstijl ook wel of geen negatief effect op het einde.

Daardoor voelde ik me daar niet echt vrij in en eigenlijk soort van verplicht om vrijwel niemand om te leggen, zo werkt dat bij mij dan.

Misschien een leuk bedoeld systeem maar voor mij uiteindelijk alleen maar een tenietdoening aan de speelervaring.

En het gebrek aan vrijheid dus. Op een gegeven moment krijg je een mooi sfeerbeeld te zien van een stel gebouwtjes aan de overkant van een rivier maar wetende dat je er toch nooit echt kan komen maakt dat alleen maar 'onecht'.

En zoals ik al zei vrij beknopt, je bent er behoorlijk snel doorheen voor iets dat zo episch werd aangekondigd. Op een gegeven moment zag ik ergens per ongeluk het exacte aantal missies staan en toen bleek ik dus ineens al op de helft te zitten.

Toen was ik er eigenlijk ineens al wel redelijk klaar mee.

Jammer.

Op naar AC3 dus. Die gaat volgens mij wel redelijk episch worden.

Het is dan ook een epische serie dus daar heb ik sowieso wel vertrouwen in.

Pluspunten zitten 'm voor mij in toch wel het alleraardigst uitgewerkte kunstzinnige stijltje waar ik me gelijk erg in kon vinden.

Minpunten zitten hem ook in het zogenaamde 'blinken' wat ik zelf totaal geen interessante manier vind van stealth voeren.

Dat hele idee van special powers niet trouwens.

In bepaalde opzichten doet het inderdaad erg aan Bioshock denken en die vond ik ook al niet geweldig.

avatar van Dopa
Zeer sterk spel. De spanning zit er goed in, en houdt onveranderd aan tot aan het einde. Daarnaast is het 'bewegen' m.b.v. de Unreal engine erg goed uitgewerkt; heerlijk soepel. De upgrades, de gadgets en allerlei bizarre verzinsels die je her en der tegenkomt, het klopt allemaal.

Er zijn weinig slechte aspecten op te noemen, misschien dat het 'blincken' naar bepaalde plekken niet altijd even duidelijk is. Buiten dat alle lof voor Dishonored, het spel staat als een huis.

avatar van 3bdelilah
Een vriend van me heeft deze game uitgespeeld en ik mag 'm overnemen voor 20 euro... doen? Nooit in mijn leven dat ik 55 euro zou neertellen voor een game van nauwelijks 9 uurtjes (volgens die vriend). Maar voor 20 euro ben ik wel aan 't twijfelen.

Twintig zou ie wel waard kunnen zijn. Maar veel meer dan negen uur is het inderdaad niet.

Velen zijn er helemaal lyrisch over, alle verschillende mogelijkheden etc.

Maar ik vind dat maar zwakjes en soms wat geforceerd uitgewerkt.

SvV_Ying
Confusie schreef:

Velen zijn er helemaal lyrisch over, alle verschillende mogelijkheden etc.

Maar ik vind dat maar zwakjes en soms wat geforceerd uitgewerkt.

Geforceerd vind ik het juist allerminst. Geforceerd is als een ontwikkelaar je eigenlijk dwingt om gebruik te maken van bepaalde features en bij Dishonored is dat juist niet het geval.

Bijvoorbeeld zo een Wall of Light is op tal van manieren te omzeilen: overname van personen of ratten, via de daken, de olietoevoer stoppen of het systeem hacken. Ook het uitschakelen van vijanden kan op allerlei manieren. Geen 1 keer word je verplicht om het op een bepaalde manier te doen, de game geeft zelfs niet eens een hint over hoe je het best een situatie kan benaderen.

avatar van jellecomicgek72
Ik vind de game gewoon zo ontzettend bruut, het is heel lang geleden dat ik zo ben opgeslokt door een game. Inderdaad zo veel verschillende mogelijkheden, het geeft me gewoon een kick als ik in stealth een paar guards passeer en zo een missie of een gedeelte in het level weet te halen. Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb gezien (ben nog niet bijzonder ver in de game) is dat het soms wel eens wat onduidelijk wordt wat je nou precies moet doen. De verslavingsfactor in deze game ligt ook extreem hoog bij me, loop constant over de game te denken als ik niet aan het gamen ben. Ik gamede amper meer, maar deze game heeft het geflikt me weer aan het gamen te krijgen.

avatar van Thorak
Je kan dit spel zeker in 9 uur uitspelen, maar dan ben je absoluut niet uit het spel aan het halen wat er in zit! Als je gewoon lomp door de levels heen walst is het maar 9 uur speeltijd ja, maar ga je in stealth door de levels en probeer je alle runes en bones te vinden en alle side-missions, dan ga je toch zeker meerdere dagen bezig zijn...

MikeMannuh
Mensen zijn altijd bezig over dit soort onzin. Je kan hem in 9 uur uitspelen blah blah. Het is precies wat Thorak zegt....als je als een idioot door de game heen rent kan dat inderdaad.

Morrowind kun je ook in 5 minuten uitspelen ofzo. Dat betekent niet dat dat de hele game is...

avatar van jellecomicgek72
Ik heb hem bijna uitgespeeld. (laatste lv nu, lekker rustig aan gespeeld.) Maar deze game overtreft alles wat ik de laatste tijd heb gespeeld, kan geen enkel minpunt bedenken. De gevechten, het verhaal, het sneaken, de missie's, alles is zo intens, ga d'r zo erg in op, geweldig. Grafisch heel mooi vind ik ook. Vanavond uitspelen maar geef hem nu alvast een 5* en een top10 notering.

Gaat wel. Beetje repetitief. Verhaal 13 in dozijn. Gameplay doet me aan Arkham Asylum denken (groepjes baddies, sluipen enz) met vleugjes Bioshock (vooral meisje) en Fallout (beetje de sfeer).
Om de lengte van de gameplay nou te baseren op die runes, nee. Ik vind dat soort "verlengde gameplay" ontzettend kunstmatig en dodelijk saai (die veren in AC2, nee!!).

avatar van jellecomicgek72
Van de week uitgespeeld en de 5* blijft gewoon staan, topper dit, game kwam voor mij compleet onverwachts.

avatar van dr channard
Heb het besteld Ben echt benieuwd

avatar van jellecomicgek72
Heb je hem al binnen ondertussen? Vind het echt jammer dat veel mensen deze game niet spelen, in mijn vriendenkring heeft niemand het over deze game, alleen maar COD of MOH. De game verkoopt volgens mij ook voor geen meter, zoiets hoorde ik laatst bij Gamekings. Het enige nadeel vind ik persoonlijk dat ie misschien wat kort was maarach.

Vind het bezit nemen van dieren een vrij onzinnig gegeven.

avatar van dr channard
Ja ik ben er mee bezig. Wel een hard spel als je niemand wil vermoorden. Pfoew. Maar ik zat er meteen in. De sfeer, de cartooneske graphics. Love it

Nee, einde pet. Nog halfje eraf voor w-a-a-r-d-e-l-o-z-e song bij aftiteling.

avatar van Waackx
jellecomicgek72 schreef:

Ja slechte keus van de ontwikkelaars om deze game uit te brengen aan het einde van het jaar.
Op hetzelfde moment met Assassin's Creed 3 en paar weken tussen CoD,MoH en de nieuwe Hitman.
Plus ik heb nauwelijk advertising gezien voor deze game.

Je weet toch van te voren dat de massa voornamelijk koopt wat ze al kennen.
Maar ik ga hem zeker proberen want ik hou van onbekende spellen.
Zo vond ik bijvoorbeeld Shadows of the Damned de beste onbekende game van 2011, hopelijk wordt Dishonored dat voor mij voor het jaar 2012.

avatar van dr channard
Vraagje; als je de game wilt herspelen, heb je dan de powers die je had op het einde van het spel, of ben je die weer kwijft?

Die ben je weer kwijt. Een punt van kritiek wat ik vaker terug hoor komen.

avatar van 3bdelilah
Heb deze game bij de bibliotheek geleend voor 2 eurootjes en ben blij dat ik 'm niet gekocht heb. Op zich een prima game maar ik had er veel meer van verwacht. Vind 'm tot nu toe zo gewoontjes, op momenten zelfs best saai te noemen. Ik ben nog niet zo heel erg ver, sterker nog ik ben nu bij de House of Pleasures missie.

avatar van threeohthree
De game als 'gewoontjes' bestempelen hangt natuurlijk puur af van waar je je prioriteiten bij een spel als deze legt. De gameplay/structuur is redelijk standaard inderdaad, echter vind ik de uitwerking van de sfeer en setting alleszins geslaagd. Het concept mag dan redelijk simpel en makkelijk uitgewerkt zijn, zo is er bijvoorbeeld ook 0,0 karakterontwikkeling, maar al met al geeft het toch wel een 'eigen' (frisse) draai aan het vooral saaie en uitgemolken genre. Ik ben dan ook dolblij dat deze game geen free roam is.

Ach, als je je verveelt kan je altijd nog runes gaan zoeken.

avatar van threeohthree
Ik ben daar ook niet zo van nee. Had liever gehad dat men ze gewoon kon kopen bij een of andere geschifte dealer. Al moet ik wel zeggen dat het niet echt stoort; als zin heb zoek ik nog even een rune op, zo niet, dan laat ik het. Dat hangt er maar net vanaf af het verhaal door die zoektocht niet te veel onderbroken wordt.

avatar van 3bdelilah
Hmm, vind 'm nu wel wat toffer. Lijkt voor mij nu een beetje op gang te komen (The Royal Physician), ik begin nu ook een beetje door te krijgen waar je wel en niet op kunt klimmen. Ik probeer 't nu vooral eerst via de daken i.c.m. met blink.