
Dishonored (2012)
PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 4
Action
single player
Ontwikkeld door Arkane
Uitgegeven door Bethesda
Dunwall, de hoofdstad van Gristol, kampt met snel uitbreidende rattenpest. De keizerin Jessamine Kaldwin stuurt de Lord Protector, haar persoonlijke bodyguard, Corvo Attano naar de omringende eilanden van The Isles om hulp te vragen. Corvo keert echter twee dagen te vroeg terug met slecht nieuws: Dunwall wordt geïsoleerd van de buitenwereld tot de pestepidemie is afgelopen. Op dat moment komen plotseling huurmoordenaars tevoorschijn die de keizerin vermoorden en haar dochter, Emily, ontvoeren. Corvo wordt voor deze daad opgepakt, en op de nacht van zijn executie kan hij ontsnappen. Dan begint zijn reis naar antwoorden, een reis die alle medeplichtigen aan het licht brengt. Beweeg ongehoord en ongezien voort van schaduw naar schaduw zonder ook maar iemand aan te raken, of laat een lange spoor achter van vernieling en bloed. Gerechtigheid of wraak? De keuze is aan jou.
- nummer 225 in de top 250

Gisteren begonnen, maar ben nog niet helemaal overtuigd voorlopig. Vind de AI nog niet altijd even denderend en ook grafisch valt het me tegen (alhoewel dat niet het belangrijkste is).
Moeilijkheidsgraad omhoog doen en dan is de A.i. stukken beter.
Grafisch tegenvallen? ziet er toch wel erg strak uit op de pc met high settings.
Ja wellicht op de PC beter, ik vind het niet veel bijzonders. Maar goed, dat maakt me verder ook niet uit voor de speelervaring.
Na alle lyrische verhalen had ik iets verwacht van een behoorlijk epische omvang.
Dat is het niet.
Viel mij echt tegen om te moeten constateren dat het allemaal maar een behoorlijk lineair gebeuren bleek te zijn.
En bovendien nog vrij beknopt ook.
Had daar allemaal een stuk meer van verwacht.
En dus ga ik volgende week toch maar voor AC3, die het naar mijn idee wel allemaal redelijk gaat waarmaken.

Viel mij echt tegen om te moeten constateren dat het allemaal maar een behoorlijk lineair gebeuren bleek te zijn.
Wel lineair in de zin van het niet kunnen vrij rondlopen in een stad of zelf bepalen welke missies je wanneer gaat doen, maar binnen het missie ben je toch wel erg vrij en dat spreekt me aan.
De belofte dat een missie op tal van manieren gedaan kan worden, horen we in meerdere games, maar bij Dishonored komt dit ook echt uit. Je kan echt op tal van manieren naar je doel, zowel door het kiezen van je eigen route als je stijl van aanpak, stealth, meedogenloos of iets daar tussen in.
Bovendien heeft je speelstijl ook wel of geen negatief effect op het einde.
Daardoor voelde ik me daar niet echt vrij in en eigenlijk soort van verplicht om vrijwel niemand om te leggen, zo werkt dat bij mij dan.
Misschien een leuk bedoeld systeem maar voor mij uiteindelijk alleen maar een tenietdoening aan de speelervaring.
En het gebrek aan vrijheid dus. Op een gegeven moment krijg je een mooi sfeerbeeld te zien van een stel gebouwtjes aan de overkant van een rivier maar wetende dat je er toch nooit echt kan komen maakt dat alleen maar 'onecht'.
En zoals ik al zei vrij beknopt, je bent er behoorlijk snel doorheen voor iets dat zo episch werd aangekondigd. Op een gegeven moment zag ik ergens per ongeluk het exacte aantal missies staan en toen bleek ik dus ineens al op de helft te zitten.
Toen was ik er eigenlijk ineens al wel redelijk klaar mee.
Jammer.
Op naar AC3 dus. Die gaat volgens mij wel redelijk episch worden.
Het is dan ook een epische serie dus daar heb ik sowieso wel vertrouwen in.
Minpunten zitten hem ook in het zogenaamde 'blinken' wat ik zelf totaal geen interessante manier vind van stealth voeren.
Dat hele idee van special powers niet trouwens.
In bepaalde opzichten doet het inderdaad erg aan Bioshock denken en die vond ik ook al niet geweldig.
Er zijn weinig slechte aspecten op te noemen, misschien dat het 'blincken' naar bepaalde plekken niet altijd even duidelijk is. Buiten dat alle lof voor Dishonored, het spel staat als een huis.
Velen zijn er helemaal lyrisch over, alle verschillende mogelijkheden etc.
Maar ik vind dat maar zwakjes en soms wat geforceerd uitgewerkt.

Velen zijn er helemaal lyrisch over, alle verschillende mogelijkheden etc.
Maar ik vind dat maar zwakjes en soms wat geforceerd uitgewerkt.
Geforceerd vind ik het juist allerminst. Geforceerd is als een ontwikkelaar je eigenlijk dwingt om gebruik te maken van bepaalde features en bij Dishonored is dat juist niet het geval.
Bijvoorbeeld zo een Wall of Light is op tal van manieren te omzeilen: overname van personen of ratten, via de daken, de olietoevoer stoppen of het systeem hacken. Ook het uitschakelen van vijanden kan op allerlei manieren. Geen 1 keer word je verplicht om het op een bepaalde manier te doen, de game geeft zelfs niet eens een hint over hoe je het best een situatie kan benaderen.

Morrowind kun je ook in 5 minuten uitspelen ofzo. Dat betekent niet dat dat de hele game is...

Om de lengte van de gameplay nou te baseren op die runes, nee. Ik vind dat soort "verlengde gameplay" ontzettend kunstmatig en dodelijk saai (die veren in AC2, nee!!).

Heb je hem al binnen ondertussen? Vind het echt jammer dat veel mensen deze game niet spelen, in mijn vriendenkring heeft niemand het over deze game, alleen maar COD of MOH. De game verkoopt volgens mij ook voor geen meter, zoiets hoorde ik laatst bij Gamekings. Het enige nadeel vind ik persoonlijk dat ie misschien wat kort was maarach.
Ja slechte keus van de ontwikkelaars om deze game uit te brengen aan het einde van het jaar.
Op hetzelfde moment met Assassin's Creed 3 en paar weken tussen CoD,MoH en de nieuwe Hitman.
Plus ik heb nauwelijk advertising gezien voor deze game.
Je weet toch van te voren dat de massa voornamelijk koopt wat ze al kennen.
Maar ik ga hem zeker proberen want ik hou van onbekende spellen.
Zo vond ik bijvoorbeeld Shadows of the Damned de beste onbekende game van 2011, hopelijk wordt Dishonored dat voor mij voor het jaar 2012.
