menu

Condemned (2005)

Alternatieve titel: Condemned: Criminal Origins

mijn stem
3,67 (55)
55 stemmen

PC / Xbox 360
Action / Adventure
single player

Ontwikkeld door Monolith
Uitgegeven door Sega

Ethan Thomas, een forensisch onderzoeker voor de FBI, is een expert op het gebied van seriemoordenaars. Als hij op een plaats delict is aangekomen blijkt dat de moordenaar er ook nog is. Als hij op zoek gaat in het verlaten gebouw wordt hij overmeesterd en de moordenaar schiet met zijn dienstwapen twee agenten neer. Ethan moet nu door de onderwereld van Metro City op zoek gaan naar de moordenaar en ook zijn onschuld bewijzen tegenover de politie terwijl in de stad een vreemd fenomeen aan de gang is: alle bewoners lijken te zijn veranderd in moordzuchtige psychopaten.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=XAdMUk-Prt0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
Een moeilijk te beoordelen spel. Het heeft erg veel minpunten maar ook een aantal duidelijke pluspunten. Op een rijtje gezet:

De minpunten:
- Het is wel héél lineair allemaal.
- Je bent nogal beperkt in je bewegingsvrijheid, je kan niet springen of bukken, alleen lopen, meppen en schieten.
- De forensische hulpmiddelen die je tot je beschikking hebt zijn op zich best cool, alleen wordt altijd voor jou bepaald wat en hoe je iets moet gebruiken. Het is meestal niet echt een uitdaging.
- Het verhaal begint erg goed maar zo tegen het einde gaat het echt nergens meer over. Misschien dat deel 2 wat uitkomst bied.
- Ik kan de brandblusser niet als wapen gebruiken!? Hebben de makers Irreversible niet gezien?

De pluspunten:
- Het ziet er erg mooi uit. Heerlijk smerige omgevingen en de schaduwen zorgen voor een onheilspellend sfeertje.
- Het is ook echt eng. Om de een of andere reden voel je je toch minder op je gemak als je slechts een tafelpoot als wapen hebt in plaats van een shotgun, alhoewel je die soms ook vind. Ik ben me ook regelmatig helemaal kapot geschrokken.
- Het combat systeem is soms niet zo logisch (je kan maar even blokken, die moet je dan ook goed timen) maar wel uitdagend en lekker bruut. Het genadeloos neermeppen van alle freaks die je aanvallen is best bevredigend.

Als al de minpunten in het vervolg weggewerkt worden dan kan dat een topper worden.

3,5*

avatar van kaholiic
4,0
Erg enge game met een aardige AI. Gaan ze achter een hoekje staan om je te laten schrikken terwijl je ze half ziet! haha.
Het verhaal is in het begin echt heel goed in je zit er meteen in, maar omdat het lineare is word het toch minder boeiend. Het vechtsysteem is makkelijk en moeilijk. Het is gewoon moeilijk in het begin om iets te blokken. Vind het grillige sfeertje erg goed naar voor gebracht. De omgevingen zijn ook eng, in sommige kamers is het zo donker en dan gaat je zaklantaaren ook nog is knipperen. De wapens zijn echt vet maar om het soms zo sloom gaat kan je bijna dood gaan omdat de vijand zo veel sneller is.

avatar van Sh0cK
4,5
Apart spel, qua sfeer doet het me denken aan F.E.A.R. en Clive Barker's Undying (al is het bij deze laatste net wat beter dan, afgezien van de graphics). Een in mijn ogen originele 'shooter', iets wat je steeds minder vaak ziet. Ondanks de veroudere graphics is het nog prima te doen. Monolith heeft hier weer een lekkere vlotte FPS geleverd.
Alles word goed opgebouwd, je leert stapje voor stapje je 'instrumenten' te gebruiken. Wat je als een minpunt kunt zien is het forensisch onderzoek, dit ging nogal simpel, maar goed wat wil je, ik weet niet hoe ze dit wat meer diepte hadden kunnen geven zonder de game teveel op te houden.
Schrikmomenten zaten er ook volop in, heerlijk. En die Achievements..tja, vond ze niet echt toegevoegde waarde hebben. Ook blijft me het één en ander rondom de hoofdpersoon en de verantwoordelijke demon onduidelijk, misschien dat dit in het tweede deel uitgewerkt wordt, dat weet ik niet.

Hoe dan ook, het spel wist me van het begin tot het einde te boeien. Kortom, de moeite waard om een paar avondjes te spelen.

avatar van leatherhead
5,0
Geniaal spel wat mij betreft. Wellicht dat niet alles even vlekkeloos werkt, maar dat doet niks af aan de geweldige sfeer die er hangt. Heerlijke smerige, grimmige settings, waarbij je constant op je hoede moet zijn voor als er weer één of andere geflipte crackhead op je afspringt. Tevens een ontzettend sfeervolle soundtrack die het geheel des te intrigerender maakt. Het is dan ook inderdaad écht eng af en toe. Vooral die mannequins, brrr..

Verder ook een leuk verhaal, lekker luguber en bij vlagen wreed. Het combatsysteem krijgt aardig wat kritiek zie ik, persoonlijk vind ik het juist erg sterk en uitdagend. Het in elkaar rammen van junks is uiterst bevredigend. Je kunt zo'n beetje alles wat je vind gebruiken als wapen, van mokers en tafelbladen, tot scheppen en papiersnijders.

Heerlijk spel dus. 5,0*.

avatar van Fonzzz002
2,5
Fonzzz002 (crew)
Net niet genoeg. Condemned heeft leuke gameplay waar te weinig mee wordt gedaan om het langdurig interessant te houden. Het is een grimmige first person horrorgame waarin je, in tegenstelling tot de meeste in het genre, voornamelijk close combat moet gebruiken. Wetende dat de enige manier om vijanden te verslaan is om dichtbij ze te komen kon spannend zijn. Wegrennen was geen goede optie en de vijanden zijn onvoorspelbaar. Ipv dat iedereen roekeloos op je afrent zijn vijanden juist bezig met schuilen, vlug rennen tussen verstop plekken en soms wilt er een op je afrennen. Vijanden zijn ook vrij geluidloos, waardoor het weleens gebeurde dat er onverwachts iemand opeens naast je stond. Zeker in open ruimtes moest je op je hoede zijn dat je niet onverwachts van achter aangevallen kon worden.

De combat is redelijk makkelijk als je er oog voor hebt, maar kleine fouten kunnen je fataal zijn. Zeker vijanden met geweren konden heel gevaarlijk zijn en het was beter om te schuilen totdat zij hun magazijn leeg hadden geschoten, dan proberen ze direct te benaderen. Grafisch is de game verouderd, maar vooralsnog weten ze het grimmige sfeertje er redelijk in te houden.

Maar ondanks deze leuke aspecten heeft Condemned niet voldoende op het bod om tot het einde vermakelijk te blijven. Het hoofdpersonage heeft weinig stanima en ieder stukje vuil op de grond kon hem afremmen alsof hij door drijfzand liep. Elk level voelt hetzelfde, elke vijand voelt hetzelfde en elk wapen voelt hetzelfde (iig elk vuurwapen werkt hetzelfde en elk melee wapen werkt hetzelfde). De levels bestaan uit lineaire paden lopen en een aantal vijanden neerslaan. Leuk in het begin, maar op den duur ging de lol er wel vanaf. Ze hadden dingen kunnen toevoegen zoals vijanden die andere technieken vroegen, collectables om je vaardigheden te verbeteren, nieuwe gebieden die zowel visueel als qua gameplay meer variatie boden, misschien wat puzzel of exploratie elementen.

Het verhaal is niet boeiend, je kunt cutscenes niet overslaan en met name de crime investigation momenten (waarin je bv een vlek op de muur moet scannen, gevolgd door een babbel aan de telefoon) waren eerder vervelende onderbrekingen dan spannende mysteries. Jammer. Condemned zat dichtbij een voldoende, maar er waren net teveel dingen die je tegenwerkte.

2,5*

Gast
geplaatst: vandaag om 13:34 uur

geplaatst: vandaag om 13:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.