Net niet genoeg. Condemned heeft leuke gameplay waar te weinig mee wordt gedaan om het langdurig interessant te houden. Het is een grimmige first person horrorgame waarin je, in tegenstelling tot de meeste in het genre, voornamelijk close combat moet gebruiken. Wetende dat de enige manier om vijanden te verslaan is om dichtbij ze te komen kon spannend zijn. Wegrennen was geen goede optie en de vijanden zijn onvoorspelbaar. Ipv dat iedereen roekeloos op je afrent zijn vijanden juist bezig met schuilen, vlug rennen tussen verstop plekken en soms wilt er een op je afrennen. Vijanden zijn ook vrij geluidloos, waardoor het weleens gebeurde dat er onverwachts iemand opeens naast je stond. Zeker in open ruimtes moest je op je hoede zijn dat je niet onverwachts van achter aangevallen kon worden.
De combat is redelijk makkelijk als je er oog voor hebt, maar kleine fouten kunnen je fataal zijn. Zeker vijanden met geweren konden heel gevaarlijk zijn en het was beter om te schuilen totdat zij hun magazijn leeg hadden geschoten, dan proberen ze direct te benaderen. Grafisch is de game verouderd, maar vooralsnog weten ze het grimmige sfeertje er redelijk in te houden.
Maar ondanks deze leuke aspecten heeft Condemned niet voldoende op het bod om tot het einde vermakelijk te blijven. Het hoofdpersonage heeft weinig stanima en ieder stukje vuil op de grond kon hem afremmen alsof hij door drijfzand liep. Elk level voelt hetzelfde, elke vijand voelt hetzelfde en elk wapen voelt hetzelfde (iig elk vuurwapen werkt hetzelfde en elk melee wapen werkt hetzelfde). De levels bestaan uit lineaire paden lopen en een aantal vijanden neerslaan. Leuk in het begin, maar op den duur ging de lol er wel vanaf. Ze hadden dingen kunnen toevoegen zoals vijanden die andere technieken vroegen, collectables om je vaardigheden te verbeteren, nieuwe gebieden die zowel visueel als qua gameplay meer variatie boden, misschien wat puzzel of exploratie elementen.
Het verhaal is niet boeiend, je kunt cutscenes niet overslaan en met name de crime investigation momenten (waarin je bv een vlek op de muur moet scannen, gevolgd door een babbel aan de telefoon) waren eerder vervelende onderbrekingen dan spannende mysteries. Jammer. Condemned zat dichtbij een voldoende, maar er waren net teveel dingen die je tegenwerkte.
2,5*