Condemned (2005)

Alternatieve titel: Condemned: Criminal Origins

PC / Xbox 360

Ontwikkeld door Monolith
Uitgegeven door Sega

Ethan Thomas, een forensisch onderzoeker voor de FBI, is een expert op het gebied van seriemoordenaars. Als hij op een plaats delict is aangekomen blijkt dat de moordenaar er ook nog is. Als hij op zoek gaat in het verlaten gebouw wordt hij overmeesterd en de moordenaar schiet met zijn dienstwapen twee agenten neer. Ethan moet nu door de onderwereld van Metro City op zoek gaan naar de moordenaar en ook zijn onschuld bewijzen tegenover de politie terwijl in de stad een vreemd fenomeen aan de gang is: alle bewoners lijken te zijn veranderd in moordzuchtige psychopaten.

avatar van basik
Hehe leuke game was dit joh. Schrok me wel kapot, elke hoek die ik passeerde..

Een moeilijk te beoordelen spel. Het heeft erg veel minpunten maar ook een aantal duidelijke pluspunten. Op een rijtje gezet:

De minpunten:
- Het is wel héél lineair allemaal.
- Je bent nogal beperkt in je bewegingsvrijheid, je kan niet springen of bukken, alleen lopen, meppen en schieten.
- De forensische hulpmiddelen die je tot je beschikking hebt zijn op zich best cool, alleen wordt altijd voor jou bepaald wat en hoe je iets moet gebruiken. Het is meestal niet echt een uitdaging.
- Het verhaal begint erg goed maar zo tegen het einde gaat het echt nergens meer over. Misschien dat deel 2 wat uitkomst bied.
- Ik kan de brandblusser niet als wapen gebruiken!? Hebben de makers Irreversible niet gezien?

De pluspunten:
- Het ziet er erg mooi uit. Heerlijk smerige omgevingen en de schaduwen zorgen voor een onheilspellend sfeertje.
- Het is ook echt eng. Om de een of andere reden voel je je toch minder op je gemak als je slechts een tafelpoot als wapen hebt in plaats van een shotgun, alhoewel je die soms ook vind. Ik ben me ook regelmatig helemaal kapot geschrokken.
- Het combat systeem is soms niet zo logisch (je kan maar even blokken, die moet je dan ook goed timen) maar wel uitdagend en lekker bruut. Het genadeloos neermeppen van alle freaks die je aanvallen is best bevredigend.

Als al de minpunten in het vervolg weggewerkt worden dan kan dat een topper worden.

avatar van basik
ja het is idd wel erg lineair, mja aan de andere kant nu ben je ook gedwongen door al die "enge" steegjes te lopen, iets minder zou wel mogen.

avatar van Koert
Fantastische game. Scheet echt in m'n broek af en toe. Het spel is uiteraard niet perfect, maar wat het moet doen doet het spel uitstekend: je jezelf helemaal lam laten schrikken.

Ik ben helemaal met de punten van Boordappel eens. Maar ik heb echt nog nooit zo eng spel gespeeld. Ik ben echt 4 x me zo de pleuris geschrokken. De eerste levels zijn mooi gemaakt, hoe dieper men in het verhaal gaat, hoe suffer de levels worden. Van mijn 4*

avatar van Rensie88
Echt een spannend en goed gedetailleerd spel ~
Ben wel een aantal kerengoed kapotgeschrokken en je wil dan niet verder gaan in het level maar dat moet dan tog
Het ziet er gewoon keigoed uit

avatar van Evita
beste launchtitel van de 360...punt

enorm sfeervolle enge bloevatvernauwende thriller van een game.

avatar van Iron Rose
*schaammodus* Ik heb deze game vier keer uitgezet omdat ik niet verder durfde te spelen */schaammodus*.

Anyway, verwacht geen snelle first person shooter, maar een zeer degelijke (ietwat slome) en enge game met een geweldige sfeer. Doet ook een beetje denken aan CSI. Uiteraard alleen s'avonds/ s'nachts spelen! 3,5*

avatar van Tha)Sven
Het eerste deel was voor mij een pareltje. Sommige mensen gaven de beperkte bewegingsmogelijkheden en vrijheid aan als minpunten, maar ik vind dit juist sterke punten. Het geeft je een benauwd gevoel, een drukkende sfeer. De kracht van het spel was de combat, maar vooral de sfeer.
Ik heb de game verschillende keren uitgespeeld vanwege de coole hoofdpersoon. Naar mijn mening is dit een van de weinige games die je ECHT laat schrikken. Een aantal bloedstollende momenten zit in de game. Het verhaal ontspoort misschien wel een klein beetje op het einde, maar blijft altijd spannend en indrukwekkend.
Ik zag alleen dat ik een iets te hoge score had gegeven, dus nu 4,5 *

avatar van waxs
Echte schrikmomenten, knap! Sinds Alien vs. Predator niet meer gehad!

Prima conclusie van Boordappel.

Ben op een gegeven moment opgehouden met spelen. Het kon mij allemaal niet zo meer boeien, kan er ook aan liggen dat ik nog ander games had liggen. Misschien pak ik hem vanavond even op.

avatar van WeZet
Met het lineare is niks mis, hier haalt de game zijn kwaliteit ook uit. Een game als deze moet het hebben van gescrpite ervaringen.

avatar van kaholiic
Erg enge game met een aardige AI. Gaan ze achter een hoekje staan om je te laten schrikken terwijl je ze half ziet! haha.
Het verhaal is in het begin echt heel goed in je zit er meteen in, maar omdat het lineare is word het toch minder boeiend. Het vechtsysteem is makkelijk en moeilijk. Het is gewoon moeilijk in het begin om iets te blokken. Vind het grillige sfeertje erg goed naar voor gebracht. De omgevingen zijn ook eng, in sommige kamers is het zo donker en dan gaat je zaklantaaren ook nog is knipperen. De wapens zijn echt vet maar om het soms zo sloom gaat kan je bijna dood gaan omdat de vijand zo veel sneller is.

avatar van yoshimitsu
Hoe zijn de graphics? Ik wil het eigenlijk nu pas kopen maar ik ben bang dat de graphics erg slecht zijn geworden of valt dat wel mee?

avatar van kaholiic
Flink verouderd, maar niet erg storend. Hangt ervan af wat je lelijk vindt.

Leuke game, maar daar blijft het ook wel bij...had denk ik toch te veel van de schrikeffecten verwacht, maar zit nu in chapter 8 en ben nog nergens van geschrokken.

Grafisch ziet het er goed uit, dat duistere & grauwe wat je in je omgeving ziet en het desing van alles voel je je s'nachts gamend wel even wat ongemakkelijk & gespannen. Dus dat doet de game uitstekend...vind het naat mijn smaak meer een Thriller da een Horror-game. Heeft (in mindere mate gelukkig ) wat weg van het combat-systeem als Manhunt en speelt ook wel als Manhunt...maar deze vind ik veel heerlijker, vanwege het duistere en thriller-achtig verhaal.

De tools die je bij je hebt is een leuke toevoeging..maar soms zoek je je rot naar het bewijsmateriaal. De Bronzen Birds Achievement is ook wel leuk bedacht en ik game voor de achievement..finish game with melee-weapons.

Zonder pistool of shotgun en met alleen een knuppel,bijl of wat dan ook maken de game nog interessanter en spannender dan met fire-arms.

Wel leuk bedacht trouwens..een serial killer, killing serialkillers!!

Maar goed, hele fijne game, heb deel 2 ook dus na het uitspelen even bekijken of ik deel 2 gelijk erachter aan wil doen.

Aardige game..maar niet bijzonder.3,5*!

Uitgespeeld en doe er een half punt bij..dit vanwege het op je puntje van je stoel momenten op het einde (laatste 2 velden). En vooral het eind filmpje de eerste keer dat ik schrok, maar was wel te gek gebracht..Op de wc boven de wasbak..eerst dat monster in de spiegel en voordat de game eindigd als hij zich omdraait..pfff was al bij de xbox voor het hoesje te pakken...die Kop

avatar van fabblwaps
Ik heb deze gister voor m'n verjaardag gekregen, echt niet mijn type spel maar ik ga 'm toch proberen. Het bevalt me al een stuk beter dan deeltje 2 in elk geval, die had ik na een halfuurtje spelen geruild omdat ik 'm te slecht vond. De taser is echt geweldig trouwens.

Dr. Salvador
Haha, ja deel 2 was echt barslecht!

avatar van Juan2910
Eerste deel had veel spannende stukken.. Deel 2 was echt waardeloos.

Dr. Salvador
Deel 1 nooit gespeeld, want is niet op de PS3 uitgekomen.

Deel 2 tja... Hier wordt ik niet vrolijk van!

avatar van Juan2910
Jammer man..

Hahaha me neither

Dr. Salvador
Deel 1 is ook meer spanning ofniet, en meer melee actie, dus niet schieten.

In deel 2 heb je wel redelijk vaak een volgeladen shotgun op zak, als je met een knuppel rondloopt is wel spannender.

Deel 1 ging mij eerlijk gezegd flink vervelen. Op een gegeven moment was het toch veel hetzelfde. Niet uitgespeeld.

Deel 2 heb ik dan wel in bezit, heb hem echter nog nooit gespeeld. Deze game daarentegen wel. Ik kon deze game toendertijd(een aantal jaren terug) niet. Maar toen het 2e deel uitkwam, werd ik getipt op deel 1. Dit heeft me geen moment teleurgesteld. De game is gruwelijk spannend en zit zo nu en dan aardig vol met momenten dat tegenstanders vanuit het niets op je in rammen. Nadat ze bijv. vanachter een muur vandaan komen. De schrikmomenten zijn dan ook regelmatig aanwezig. De afwisseling met bijv. het zoeken naar de vogels is dan weer aardig omdat je dan meer rond loopt in plaats van blijven doorlopen. Daardoor ga je zo nu en dan ook weer even terug.
Het level met dat huis waarin je onder andere de kelder ingaat om een aantal sporen te volgen via uv licht, heeft me een hoop tijd gekost. Met veel moeite heb ik dat level dan ook kunnen voltooien.

Helaas heb ik terzijne tijd nog enkele achievements niet behaald. Zal dus hem nog een keer opnieuw spelen. Na één keer uit te hebben gespeeld, blijft deze game me nog steeds goed vermaken.

avatar van LimeLou
Even cijfertje verhoogt met een halve ster Erg origineel en meeslepend verhaal en vernieuwende gameplay. Ook gewoon een van de engste games allertijden.

avatar van Sh0cK
Apart spel, qua sfeer doet het me denken aan F.E.A.R. en Clive Barker's Undying (al is het bij deze laatste net wat beter dan, afgezien van de graphics). Een in mijn ogen originele 'shooter', iets wat je steeds minder vaak ziet. Ondanks de veroudere graphics is het nog prima te doen. Monolith heeft hier weer een lekkere vlotte FPS geleverd.
Alles word goed opgebouwd, je leert stapje voor stapje je 'instrumenten' te gebruiken. Wat je als een minpunt kunt zien is het forensisch onderzoek, dit ging nogal simpel, maar goed wat wil je, ik weet niet hoe ze dit wat meer diepte hadden kunnen geven zonder de game teveel op te houden.
Schrikmomenten zaten er ook volop in, heerlijk. En die Achievements..tja, vond ze niet echt toegevoegde waarde hebben. Ook blijft me het één en ander rondom de hoofdpersoon en de verantwoordelijke demon onduidelijk, misschien dat dit in het tweede deel uitgewerkt wordt, dat weet ik niet.

Hoe dan ook, het spel wist me van het begin tot het einde te boeien. Kortom, de moeite waard om een paar avondjes te spelen.

avatar van Mitchel
Ook dit is een geweldige horror game die het niet echt van de jumpscares heeft, maar meer van het verhaal en de setting.
Het verhaal begon echt geniaal, maar het einde vond ik een beetje jammer.
Het combat systeem was erg leuk. Die nek snap blijft lachen. De graphis waren goed, the sound was erg angstaanjagend net als the vijanden. Ik zal the department store, the sewers en the school missies niet vergeten. Wat waren die eng zeg :O

5 welverdiende sterren voor deze geweldige horror ervaring!

avatar van leatherhead
Geniaal spel wat mij betreft. Wellicht dat niet alles even vlekkeloos werkt, maar dat doet niks af aan de geweldige sfeer die er hangt. Heerlijke smerige, grimmige settings, waarbij je constant op je hoede moet zijn voor als er weer één of andere geflipte crackhead op je afspringt. Tevens een ontzettend sfeervolle soundtrack die het geheel des te intrigerender maakt. Het is dan ook inderdaad écht eng af en toe. Vooral die mannequins, brrr..

Verder ook een leuk verhaal, lekker luguber en bij vlagen wreed. Het combatsysteem krijgt aardig wat kritiek zie ik, persoonlijk vind ik het juist erg sterk en uitdagend. Het in elkaar rammen van junks is uiterst bevredigend. Je kunt zo'n beetje alles wat je vind gebruiken als wapen, van mokers en tafelbladen, tot scheppen en papiersnijders.

Heerlijk spel dus. 5,0*.

Damn. Vanavond aan begonnen en het valt me niet tegen. De sfeer is inderdaad bijzonder beklijvend, en hoewel ik games als Outlast en Amnesia geweldig vind, is het toch aangenaam je te kunnen verdedigen met een loden pijp (of whatever je allemaal vind). Het combat systeem is inderdaad vrij basic - maar toch inderdaad (zoals al eerder aangegeven door anderen) best bevredigend als je weer eens een of andere gek tegen de grond klopt. Prijsbeest vind ik hier de audio - de geluiden die van links of rechts komen, de ruiten die plots breken achter je - het zorgt er wel voor de je alert blijft voor mogelijk gevaar. Lang niet slecht tot nog toe.

Vanmiddag uitgespeeld met ongeveer een 8-9 uurtjes op de teller. Viel me niet tegen. Het is allemaal vrij lineair, het vechten is vrij simpel en grafisch doet het vrij verouderd aan bijwijlen (zeker de animaties van de gezichten in cutscenes e.d) maar toch bleef het dankzij de sfeer (met name het warenhuis voor mij en de metro tunnels) boeiend genoeg om tot het einde door te spelen.

Het verhaal zelf steekt best degelijk in elkaar...of althans tot 3/4de van het spel - waarna het plots overgaat van een vrij realistisch serial killer / detective verhaal naar een...eh...semi-horror gebeuren ((inclusief een bizarre sekte en een of ander geheim dossier over het hoofdkarakter waar blijkbaar iedereen vanaf weet behalve jij en een deel misvormde monsters) dat eigenlijk meer vragen oproept dan dat het antwoorden geeft. Nu goed - ik zal het tweede deel er wel een keertje doordraaien om te zien of daar wat meer in verduidelijkt wordt. Op zich echter wel de moeite om te spelen - krijgt een 3,5 - had het verhaal een wat duidelijkere / logischere afronding gekend zat er zelfs een 4 in. Maar dat is het net niet waard.

Net niet genoeg. Condemned heeft leuke gameplay waar te weinig mee wordt gedaan om het langdurig interessant te houden. Het is een grimmige first person horrorgame waarin je, in tegenstelling tot de meeste in het genre, voornamelijk close combat moet gebruiken. Wetende dat de enige manier om vijanden te verslaan is om dichtbij ze te komen kon spannend zijn. Wegrennen was geen goede optie en de vijanden zijn onvoorspelbaar. Ipv dat iedereen roekeloos op je afrent zijn vijanden juist bezig met schuilen, vlug rennen tussen verstop plekken en soms wilt er een op je afrennen. Vijanden zijn ook vrij geluidloos, waardoor het weleens gebeurde dat er onverwachts iemand opeens naast je stond. Zeker in open ruimtes moest je op je hoede zijn dat je niet onverwachts van achter aangevallen kon worden.

De combat is redelijk makkelijk als je er oog voor hebt, maar kleine fouten kunnen je fataal zijn. Zeker vijanden met geweren konden heel gevaarlijk zijn en het was beter om te schuilen totdat zij hun magazijn leeg hadden geschoten, dan proberen ze direct te benaderen. Grafisch is de game verouderd, maar vooralsnog weten ze het grimmige sfeertje er redelijk in te houden.

Maar ondanks deze leuke aspecten heeft Condemned niet voldoende op het bod om tot het einde vermakelijk te blijven. Het hoofdpersonage heeft weinig stanima en ieder stukje vuil op de grond kon hem afremmen alsof hij door drijfzand liep. Elk level voelt hetzelfde, elke vijand voelt hetzelfde en elk wapen voelt hetzelfde (iig elk vuurwapen werkt hetzelfde en elk melee wapen werkt hetzelfde). De levels bestaan uit lineaire paden lopen en een aantal vijanden neerslaan. Leuk in het begin, maar op den duur ging de lol er wel vanaf. Ze hadden dingen kunnen toevoegen zoals vijanden die andere technieken vroegen, collectables om je vaardigheden te verbeteren, nieuwe gebieden die zowel visueel als qua gameplay meer variatie boden, misschien wat puzzel of exploratie elementen.

Het verhaal is niet boeiend, je kunt cutscenes niet overslaan en met name de crime investigation momenten (waarin je bv een vlek op de muur moet scannen, gevolgd door een babbel aan de telefoon) waren eerder vervelende onderbrekingen dan spannende mysteries. Jammer. Condemned zat dichtbij een voldoende, maar er waren net teveel dingen die je tegenwerkte.