
Condemned (2005)
Alternatieve titel: Condemned: Criminal Origins
PC / Xbox 360
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Monolith
Uitgegeven door Sega
Ethan Thomas, een forensisch onderzoeker voor de FBI, is een expert op het gebied van seriemoordenaars. Als hij op een plaats delict is aangekomen blijkt dat de moordenaar er ook nog is. Als hij op zoek gaat in het verlaten gebouw wordt hij overmeesterd en de moordenaar schiet met zijn dienstwapen twee agenten neer. Ethan moet nu door de onderwereld van Metro City op zoek gaan naar de moordenaar en ook zijn onschuld bewijzen tegenover de politie terwijl in de stad een vreemd fenomeen aan de gang is: alle bewoners lijken te zijn veranderd in moordzuchtige psychopaten.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=XAdMUk-Prt0
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
De minpunten:
- Het is wel héél lineair allemaal.
- Je bent nogal beperkt in je bewegingsvrijheid, je kan niet springen of bukken, alleen lopen, meppen en schieten.
- De forensische hulpmiddelen die je tot je beschikking hebt zijn op zich best cool, alleen wordt altijd voor jou bepaald wat en hoe je iets moet gebruiken. Het is meestal niet echt een uitdaging.
- Het verhaal begint erg goed maar zo tegen het einde gaat het echt nergens meer over. Misschien dat deel 2 wat uitkomst bied.
- Ik kan de brandblusser niet als wapen gebruiken!? Hebben de makers Irreversible niet gezien?
De pluspunten:
- Het ziet er erg mooi uit. Heerlijk smerige omgevingen en de schaduwen zorgen voor een onheilspellend sfeertje.
- Het is ook echt eng. Om de een of andere reden voel je je toch minder op je gemak als je slechts een tafelpoot als wapen hebt in plaats van een shotgun, alhoewel je die soms ook vind. Ik ben me ook regelmatig helemaal kapot geschrokken.
- Het combat systeem is soms niet zo logisch (je kan maar even blokken, die moet je dan ook goed timen) maar wel uitdagend en lekker bruut. Het genadeloos neermeppen van alle freaks die je aanvallen is best bevredigend.
Als al de minpunten in het vervolg weggewerkt worden dan kan dat een topper worden.
3,5*
4.5*
Ben wel een aantal kerengoed kapotgeschrokken en je wil dan niet verder gaan in het level

Het ziet er gewoon keigoed uit
4,5
enorm sfeervolle enge bloevatvernauwende thriller van een game.
Anyway, verwacht geen snelle first person shooter, maar een zeer degelijke (ietwat slome) en enge game met een geweldige sfeer. Doet ook een beetje denken aan CSI. Uiteraard alleen s'avonds/ s'nachts spelen! 3,5*
Ik heb de game verschillende keren uitgespeeld vanwege de coole hoofdpersoon. Naar mijn mening is dit een van de weinige games die je ECHT laat schrikken. Een aantal bloedstollende momenten zit in de game. Het verhaal ontspoort misschien wel een klein beetje op het einde, maar blijft altijd spannend en indrukwekkend.
Ik zag alleen dat ik een iets te hoge score had gegeven, dus nu 4,5 *
Ben op een gegeven moment opgehouden met spelen. Het kon mij allemaal niet zo meer boeien, kan er ook aan liggen dat ik nog ander games had liggen. Misschien pak ik hem vanavond even op.
Het verhaal is in het begin echt heel goed in je zit er meteen in, maar omdat het lineare is word het toch minder boeiend. Het vechtsysteem is makkelijk en moeilijk. Het is gewoon moeilijk in het begin om iets te blokken. Vind het grillige sfeertje erg goed naar voor gebracht. De omgevingen zijn ook eng, in sommige kamers is het zo donker en dan gaat je zaklantaaren ook nog is knipperen. De wapens zijn echt vet maar om het soms zo sloom gaat kan je bijna dood gaan omdat de vijand zo veel sneller is.


Grafisch ziet het er goed uit, dat duistere & grauwe wat je in je omgeving ziet en het desing van alles voel je je s'nachts gamend wel even wat ongemakkelijk & gespannen. Dus dat doet de game uitstekend...vind het naat mijn smaak meer een Thriller da een Horror-game. Heeft (in mindere mate gelukkig ) wat weg van het combat-systeem als Manhunt en speelt ook wel als Manhunt...maar deze vind ik veel heerlijker, vanwege het duistere en thriller-achtig verhaal.
De tools die je bij je hebt is een leuke toevoeging..maar soms zoek je je rot naar het bewijsmateriaal. De Bronzen Birds Achievement is ook wel leuk bedacht en ik game voor de achievement..finish game with melee-weapons.

Zonder pistool of shotgun en met alleen een knuppel,bijl of wat dan ook maken de game nog interessanter en spannender dan met fire-arms.
Wel leuk bedacht trouwens..een serial killer, killing serialkillers!!

Maar goed, hele fijne game, heb deel 2 ook dus na het uitspelen even bekijken of ik deel 2 gelijk erachter aan wil doen.
Aardige game..maar niet bijzonder.3,5*!




Deel 2 tja... Hier wordt ik niet vrolijk van!


In deel 2 heb je wel redelijk vaak een volgeladen shotgun op zak, als je met een knuppel rondloopt is wel spannender.
Het level met dat huis waarin je onder andere de kelder ingaat om een aantal sporen te volgen via uv licht, heeft me een hoop tijd gekost. Met veel moeite heb ik dat level dan ook kunnen voltooien.
Helaas heb ik terzijne tijd nog enkele achievements niet behaald. Zal dus hem nog een keer opnieuw spelen. Na één keer uit te hebben gespeeld, blijft deze game me nog steeds goed vermaken.

Alles word goed opgebouwd, je leert stapje voor stapje je 'instrumenten' te gebruiken. Wat je als een minpunt kunt zien is het forensisch onderzoek, dit ging nogal simpel, maar goed wat wil je, ik weet niet hoe ze dit wat meer diepte hadden kunnen geven zonder de game teveel op te houden.
Schrikmomenten zaten er ook volop in, heerlijk. En die Achievements..tja, vond ze niet echt toegevoegde waarde hebben. Ook blijft me het één en ander rondom de hoofdpersoon en de verantwoordelijke demon onduidelijk, misschien dat dit in het tweede deel uitgewerkt wordt, dat weet ik niet.
Hoe dan ook, het spel wist me van het begin tot het einde te boeien. Kortom, de moeite waard om een paar avondjes te spelen.
Het verhaal begon echt geniaal, maar het einde vond ik een beetje jammer.
Het combat systeem was erg leuk. Die nek snap blijft lachen. De graphis waren goed, the sound was erg angstaanjagend net als the vijanden. Ik zal the department store, the sewers en the school missies niet vergeten. Wat waren die eng zeg :O
5 welverdiende sterren voor deze geweldige horror ervaring!
Verder ook een leuk verhaal, lekker luguber en bij vlagen wreed. Het combatsysteem krijgt aardig wat kritiek zie ik, persoonlijk vind ik het juist erg sterk en uitdagend. Het in elkaar rammen van junks is uiterst bevredigend. Je kunt zo'n beetje alles wat je vind gebruiken als wapen, van mokers en tafelbladen, tot scheppen en papiersnijders.
Heerlijk spel dus. 5,0*.
Het verhaal zelf steekt best degelijk in elkaar...of althans tot 3/4de van het spel - waarna het plots overgaat van een vrij realistisch serial killer / detective verhaal naar een...eh...semi-horror gebeuren ((inclusief een bizarre sekte en een of ander geheim dossier over het hoofdkarakter waar blijkbaar iedereen vanaf weet behalve jij en een deel misvormde monsters) dat eigenlijk meer vragen oproept dan dat het antwoorden geeft. Nu goed - ik zal het tweede deel er wel een keertje doordraaien om te zien of daar wat meer in verduidelijkt wordt. Op zich echter wel de moeite om te spelen - krijgt een 3,5 - had het verhaal een wat duidelijkere / logischere afronding gekend zat er zelfs een 4 in. Maar dat is het net niet waard.
De combat is redelijk makkelijk als je er oog voor hebt, maar kleine fouten kunnen je fataal zijn. Zeker vijanden met geweren konden heel gevaarlijk zijn en het was beter om te schuilen totdat zij hun magazijn leeg hadden geschoten, dan proberen ze direct te benaderen. Grafisch is de game verouderd, maar vooralsnog weten ze het grimmige sfeertje er redelijk in te houden.
Maar ondanks deze leuke aspecten heeft Condemned niet voldoende op het bod om tot het einde vermakelijk te blijven. Het hoofdpersonage heeft weinig stanima en ieder stukje vuil op de grond kon hem afremmen alsof hij door drijfzand liep. Elk level voelt hetzelfde, elke vijand voelt hetzelfde en elk wapen voelt hetzelfde (iig elk vuurwapen werkt hetzelfde en elk melee wapen werkt hetzelfde). De levels bestaan uit lineaire paden lopen en een aantal vijanden neerslaan. Leuk in het begin, maar op den duur ging de lol er wel vanaf. Ze hadden dingen kunnen toevoegen zoals vijanden die andere technieken vroegen, collectables om je vaardigheden te verbeteren, nieuwe gebieden die zowel visueel als qua gameplay meer variatie boden, misschien wat puzzel of exploratie elementen.
Het verhaal is niet boeiend, je kunt cutscenes niet overslaan en met name de crime investigation momenten (waarin je bv een vlek op de muur moet scannen, gevolgd door een babbel aan de telefoon) waren eerder vervelende onderbrekingen dan spannende mysteries. Jammer. Condemned zat dichtbij een voldoende, maar er waren net teveel dingen die je tegenwerkte.
2,5*