Super Metroid (1994)

Super NES / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo 3DS

Ontwikkeld door Nintendo

Super Metroid speelt zich direct af na de gebeurtenissen van Metroid II: Return of Samus. Nadat de Baby Metroid haar als moeder aanziet, besluit Samus het wezen voor onderzoek af te geven aan het lab in Ceres. De kracht van de Metroid zou gebruikt kunnen worden voor het goed van de mensheid. Kort nadat ze weggaat, krijgt ze een noodoproep vanuit het lab. Eenmaal weer aangekomen ziet ze dat het lab is aangevallen en de Baby Metroid weg is...

avatar van Onderhond
Vond de NES versie wat beter. Aardige platformer met uitgebreide wereld maar miste iets, besturing liep af en toe te stroef waardoor je bepaalde zaken erg moeilijk kon doen.

Onderhond schreef:

Ik vond de besturing juist in deze Metroid het beste. Super Metroid is mijn favoriete game. Ik heb het niet eens gespeeld toen hij uitkwam. Een jaartje terug kocht ik een tweedehands SNES.
Een atmosferische platformer die je elke keer weer kippenvel geeft.

*****

Het beste "niet-RPG" spel op de SNES. Zoveel beter speelbaar dan welk ander deel uit de Metroid serie dan ook.

Geweldige game, een van de eerste die me hele avonden aan de TV gekluisterd hield.
Vond de besturing op de SNES uitermate fijn,kan me in ieder geval niet herinneren dat ik mijn joystick destijds veel vervloekt heb.
Mooie levels ( voor die tijd ), leuke upgrades waardoor je steeds verder kwam, en toffe puzzles.
Dikke 4,5 * , al is het alleen al voor de nostalgie

avatar van Fluidvirgo
Vergeet de ontzettend sfeervolle creepy soundtrack niet!
Dit deel blijft wat mij betreft onovertroffen in de Metroid serie.

avatar van Tha)Sven
Wat een tijden moeten dat toch zijn geweest. Echt talloze RPGs met enorm hoge kwaliteit zijn er te vinden op de SNES. Ik ben blij dat er zoiets als emulation bestaat. Aangezien dit de nummer twee is, ben ik hier vandaag ook maar eens aan begonnen. Tot nu toe best wel aardig, maar heb er nog geen echt speciaal gevoel bij.

avatar van Onderhond
Njah ... vervelende tijden, want al die RPGs waren hier nauwelijks te vinden

Vond dit ook nooit echt super trouwens (had het spel zelf wel). Minder dan de NES versie (want die was een stuk moeilijker) en minder dan Prime (die wél hopen sfeer wist te brengen).

Blijft wel een fijne platformer, maar zijn status is lichtelijk overroepen wat mij betreft.

Onderhond schreef:
Njah ... vervelende tijden, want al die RPGs waren hier nauwelijks te vinden

Ja idd, wel lekker maken met reviews en screenshots, maar de games, no way...
Of je moest al gaan bestellen en met lompe convertors aan de slag en dat was vaak erg duur. Gelukkig nu op emu en ook veel japanse titels alsnog vertaald .

Tha)Sven schreef:
Tot nu toe best wel aardig, maar heb er nog geen echt speciaal gevoel bij.

Metroid is ook geen echte RPG, meer platform . Zelf ook nooit zoveel aangevonden...
(Vond dat Prime er wel impressive uitzag, maar nooit gegamed)

Ik vond dit een behoorlijk lastig spel, vooral door het vele zoeken. Maar ik ben dan ook geen echte RPG-er. Vond de soundtrack erg sterk en het was voor die tijd behoorlijk vernieuwend. Je wordt behoorlijk paranoia door de geluiden. Het mooiste is dat je moet uitzoeken hoe je weer een platform verder / hoger / dieper kan komen door middel van gadgets. Topgame! Helaas heb ik hem nooit uitgespeeld omdat ik hem een paar keer huurde. Misschien maar eens via de emulator opnieuw spelen.

4.0 / 5.0

avatar van Donkerwoud
De game is qua storytelling zijn tijd ver vooruit met sfeervolle levels en cinematische cutscenes. Het is alleen zo fokking frustrerend om steeds te moeten zoeken wat je nu weer moet doen. Of het gamen van nu heeft me te lui gemaakt.

avatar van glimlicht
Lekker op de zondag languit op de bank gamen. Buiten regent het en heb geen afspraken gemaakt voor vandaag. De gordijnen zijn dicht en het lampje van mijn SNES brand fel door de kamer. Ik stop de Super Metroid cassette in het apparaat en wacht nog even met het drukken op de start-knop bij het titelscherm. De atmosferische soundtrack werkt al gelijk op me in. Ik kies een lege savegame en zet het geluid nog maar wat harder.

De vrouw in het ruimtepak genaamd Samus verteld waar we zijn gebleven in het Metroid-universum. Ik hang aan haar lippen en voel al een gevaarlijke wending aankomen in het verhaal van de "last Metroid". En ja hoor, voor je het weet moet je op onderzoek uit bij een verlaten ruimtestation. Daar aangekomen is het akelig stil, en loopt alles dood. Ik vind de laatste Metroid in de klauwen van een gigantische vogel, Ridley... Zonder na te denken probeer ik Ridley overhoop te schieten, zonder succes. Ik trek me terug en probeer uit het ruimtestation te vluchten, dat gaat exploderen.

Met pijn en moeite weet ik me net op tijd terug in mijn ruimteschip te wringen. Ik zet koers naar Zebes, op zoek naar de laatste Metroid. Op Zebes aangekomen heb ik moeite met navigeren, overal zijn plekken geblokkeerd door stenen, electronische deuren, vijanden of loopt het gewoon dood. Het word dus een kwestie van goed zoeken en veel puzzelen wil ik mijn missie behalen...

Dat Super Metroid sfeervol is staat vast. Zijn spirituele voorganger op de NES is misschien net wat sfeervoller en revolutionairder (gezien de tijd waarin hij uitkwam). Maar Super Metroid is zeker een goeie doorzetting van de serie geweest, wat later met Metroid Prime tot een hoogtepunt kwam. Alle lof dus naar de briljante level-design, de verstopte power-ups en de "Alien-ik-ben-alleen-in-de-ruimte sfeer." Deze factoren zorgen ervoor dat het spelen een genot word.

De game is verder verre van perfect, naar mijn mening. De besturing is af en toe te houterig en kan bij hectische gevechten tot irritaties leiden. Dit is vooral te merken bij de latere eindbazen en de momenten waar er heel veel vijanden tegelijk op het scherm zijn. Bij een actie-platformer verwacht je wel dat daar goed over nagedacht word. Bij Metroid: Zero Mission en Fusion heb ik nooit moeite gehad met de besturing, dus het is wel mogelijk om snelle actie te combineren in een Metroid game. Hierbij hou ik natuurlijk wel rekening dat die twee games uit een later tijdperk komen.

Een ander punt is het back-tracken. Deze Metroid is 100% non-lineair. In de zin van dat je nooit ergens naartoe word gewezen. Vaak was ik bezig een item te halen waar ik eigenlijk nog een ander item ervoor moest halen. Dit had als gevolg dat ik het mezelf alleen maar moeilijk liep te maken, en dat ik belachelijke dingen aan het proberen was. Terwijl ik net zo goed helemaaaal terug had kunnen gaan, daar de upgrade pakken die ik blijkbaar al had kunnen pakken (?) en dan mijn missie weer kon vervolgen. Om een lang en ingewikkeld verhaal kort te maken: Je loopt vaak doelloos rond in de hoop ergens een muur op te kunnen blazen.

Maar die irritaties liepen niet zo heel erg op dat ik de game uit mijn SNES rukte en ermee ging gooien. Gelukkig maar. Het is een frisse, atmosferische game in de SNES catalogus en een must-have voor de Metroid fans onder ons.

*3,5

avatar van mr blijhoofd
mischien wel het beste spel ooit uitgebracht (Snes tijd dan he ). heb hier hele mooie herineringen, vooral aan de eerste keer dat je zo'n beeldvullende eindbaas verslagen had prachtig.

avatar van wii
wii
hoge score ! helaas net te weinig stemmen om in de top 250 te komen

avatar van Cassevis
NOg 2 stemmen,

spelfreak
mijn stem is voor de top 250;)(50ste stem) ik vind deze niet zo goed als de game boy versies mar deze is ook helemaal geweldig

avatar van LimeLou
Geweldig dat deze game in de top 250 zit Verdient 'ie wel.

avatar van Cassevis
Ik heb met ssbb de demo gedaan.

Op zich lijkt me dit wel een leuk spel voorzover ik heb gezien.
Voor zo'n oldie kan is het nog best uitgebreid.

Of er na de eerste eindbaas nog wat te bieden is?

Jazeker! Vind dit het beste Metroid spel.

Ik was twee jaar jong toen Super Metroid uitkwam. Ik heb in de jaren daarna nooit een SNES gehad, dus dat was helaas ook geen mogelijkheid. Maar twintig jaar later heb ik 'm alsnog gespeeld op de Wii U VC, en ik kan zeggen dat ik al die tijd een meesterwerk heb gemist. Op wellicht de twintig jaar oude graphics na (goede art style trouwens), durf ik te zeggen dat Super Metroid prachtig is verouderd. De gameplay werkt vandaag de dag nog perfect, de sfeer is nog steeds heerlijk, muziek klinkt heel tof en immersive, en het tempo kan lekker vlot zijn. Het hele pakket is gewoon een erg goede ervaring gebleken.

De wereld hangt interconnectief, als dat een woord is, met elkaar samen. Dat houdt in dat je in plaats van losse gebieden eigenlijk één samenhangende wereld hebt, met meerdere in- en uitgangen die je kunt bereiken (mits je de vereiste items hebt) wanneer je daar zin in hebt. Dat draagt allemaal bij aan de al heerlijke sfeer. Mede hierdoor werkt de non-lineariteit ook erg goed. Een ander voordeel is de hoeveelheid aan (optionele) voorwerpen die je kunt vinden die Samus versterken, en het feit dat je deze voorwerpen ook kunt managen in het menu voelde goed aan. Upgrades van deze voorwerpen kun je met elkaar "stacken" waardoor je nog krachtiger wordt. Maar ook de latere vijanden worden sterker en sluwer. Dus in dat opzichte voel je je gelukkig nooit overpowered, blijft het vaak spannend en weet het zich allemaal meer dan goed te balanceren.

Zowel een voor- als nadeel, afhankelijk van persoon, is de eerdergenoemde non-lineariteit. Op een paar vereiste basisvoorwerpen na kun je eigenlijk elke richting op die je maar wilt. Het "nadeel" hiervan is dat het soms te lastig wordt en dat je om die reden aardig vast kan lopen te zitten, en dat je daarom soms van de ene kant helemaal naar de andere kant moet. Om die reden kan het zeker helpen als je een paar geavanceerde techniekjes zoals Wall Jumping en Bomb Jump beheerst. Maar nogmaals, dat hangt van de persoon af, ik vond het geen nadeel. Al zou ik bij een nieuw 2D deel dan heel misschien enkele opties van fast travel bieden (één per gebied). Dat zou het vlotte tempo nog vlotter maken bij het backtracken. Hoe dan ook, als laatste wil ik nog zeggen dat Maridia een fucking hel is als je nog geen Gravity Suit hebt. DUS PROBEER DAT NIET ALS JE DE UPGRADE NOG NIET HEBT!

Ik ben hard aan het twijfelen of mijn Top 10 een nieuwe inwoner krijgt...

Hhm. Na even heel kort denken, begrijp ik de naam Super Metroid nu pas, haha. Naast het feit dat dit natuurlijk uitkwam op de Super NES, is de Baby Metroid ook heel erg gegroeid in tussentijd. Mooi moment tijdens het eindgevecht trouwens ook, ik moet zeggen dat ik dat niet verwachtte. Maar ik heb de eerdere twee NES delen dan niet gespeeld (Zero Mission ga ik wel doen), dus dat kan daaraan liggen. Ook dat stuk dat je de Dachora en Etecoons kunt redden, dan zie je ze aan het einde nog hoogstwaarschijnlijk ontsnappen voordat alles ontploft. Ik had het de eerste keer amper door, pas nadat ik het eindgevecht opnieuw deed besloot ik daarna nog even verder te verkennen met de tijd die ik over had.

Hoe dan ook, een van deze dagen gauw Metroid Fusion downloaden op eShop en hopelijk wordt het weer een fantastische game!

avatar van thoyouknow1980
Prachtig sci-fi avontuur
Nog altijd een van mijn favoriete games ooit.
Ik kan de hele map wel dromen zo vaak heb ik deze uitgespeeld.
Fantastische sfeer en heerlijke gameplay maken dit een meesterlijke game

avatar van JacoBaco
De sfeer is perfect ja. Met name door de fantastische muziek!

Mee eens. Vorig jaar voor het eerst dit spel gespeeld en uigespeeld. Wat een prachtige duistere sfeer. Een van de beste spellen ooitgemaakt voor mij

avatar van Sateck
Deze week begonnen met de game. De sfeer en vooral geluid is prachtig gemaakt. Zoals hierboven vermeld: goed duister. Ik ben wel soms erg aan het zoeken wat ik nou exact moet doen. Dan loop ik maar doelloos rond..... Daar moet ik nog aan wennen.

avatar van Maxigames
Deze klassieker gister voor het eerst uitgespeeld, en het was zeker een memorabele belevenis. Erg goed ontworpen wereld waar je makkelijk verdwaald raakt, maar goed zoeken blijft je continu belonen, niet alleen met de weg hoe je verder moet maar ook wordt je steeds sterker met iedere upgrade die je onderweg tegenkomt. Verder de sfeer die gecreëerd wordt door de soundtrack en het design van de omgevingen, vijanden en bosses maakt het erg memorabel. De game laat de speler zelf alles te leren dat maakt het een stuk boeiender als dat ze alles met tutorials zouden uitleggen. Het is inmiddels natuurlijk behoorlijk gedateerd, het geeft echt een begin jaren 90 vibe, maar is nog steeds een zeer vermakelijke spannende game voor wie daar doorheen kan kijken of aan gewent is.

avatar van Sateck
Ik ben groot fan van Nintendo. Al sinds mijn 4e levensjaar, in 1992. Toen was ons gezin al in bezit van een NES. Iets wat mij een fan van games heeft gemaakt. En nu, bijna 30 jaar later en een eigen gezin rijker, ben ik nog steeds fan van gaming. En door de Nintendo Switch weer helemaal in to the Nintendo. Vanaf de Wii was ik afgehaakt.

Maar die zwak voor Nintendo, kwam eigenlijk grotendeels door Mario + wat third party games. Daarom heb ik het afgelopen jaar besloten mij wat meer te verdiepen in andere Nintendo legends. Afgelopen zomer begonnen Donkey Kong. Daarna Zelda, en nu ben ik voor Metroid gegaan.

Nog nooit een game gespeeld. Nog nooit ingelezen betreft de gameplay/verhaal. Gewoon begonnen met Super Metroid, en kijken waar het schip strand. De intro is geweldig. De muziek pakte mij meteen. De besturing was heel erg wennen. Soms wat stroef. Ik kwam er achter dat je heel veel moest zoeken om verder te komen. Maar dat schijnt dus te horen met Metroid. Hierdoor heb ik soms ook even gebruik gemaakt van YouTube. Want oh oh, wat was het soms lastig om de juiste ingang te vinden.

Naar mate de game vorderden, vond ik het steeds beter worden. Die upgrades geven je echt een tof gevoel! Ik heb echt heerlijke avonden gehad in deze ruimte. Ik zat er helemaal in, en kende alle hoeken van de levels. De eindbazen waren gruwelijk. En het einde was, zeker voor die tijd, zeer spectaculair.

Het is inmiddels ruim een maand terug dat ik deze game heb uitgespeeld en ik krijg er steeds een beter gevoel bij. Daarom voor nu 4*, maar dit kan nog hoger worden.

Met Samus heb ik weer een nieuwe heldin leren kennen. Ik ben vorige week met Metroid Dread begonnen. Man man wat een topper is dat zeg!! Ik ben er nog maar net 4 uur bezig, maar ik ben er van overtuigd dat die mijn top 10 in gaat komen. Daar had deze Super Metroid ook in kunnen staan, als ik het in 1994 gespeeld had…

avatar van Sateck
Binnen 2 maanden alweer de behoefte om het opnieuw te spelen. Dat heb ik niet snel. Daarom verhoogd naar 4,5*