Een erg vermakelijke old school FPS.
Hoogstaand is het niet, maar dit soort shooters spreekt mij gewoon aan. Hard Reset is ruwweg een sci-fi Serious Sam (met donkere, futuristische omgevingen en "retro-futuristische" muziek - muziek die men in de jaren '80-'90 als futuristisch beschouwde), dat wil zeggen, een FPS waarin je voortdurend aan het schieten bent op hordes vijanden. Er is een verhaal, maar veel meer dan een excuus om robots neer te kunnen schieten is het niet, en de personages zijn - voor zover aanwezig - oppervlakkig en oninteressant.
Maar het schieten (en daar gaat het om) is gewoon erg leuk. De wapens voelen fijn aan, de vijanden zijn leuk om tegen te vechten, het upgrade-systeem is niet mijn smaak (in het begin van het spel kwam ik er serieus door in de problemen omdat ik de "verkeerde" keuze had gemaakt - niet mijn wapens upgraden, maar mijn health en armor - waardoor ik op een bepaald stuk vast kwam te zitten omdat je daarvoor een bepaalde upgrade nodig hebt) maar werkt best goed, het tempo ligt zeer hoog en het spel is behoorlijk uitdagend. De grote vijanden gaan best lastig dood en in vergelijking met Serious Sam zijn de ruimtes waarin je vecht minder open: ze zijn kleiner en er staan meer obstakels in, waardoor het moeilijker is om de vijanden op een afstand te houden en (dus) om schade te voorkomen. Waar je in Serious Sam vaak de "kudde" aan het managen bent (ze op afstand houden, schade voorkomen) moet je in dit spel veel offensiever vechten: veel minder achteruitlopen, meer ontwijken en op korte afstand aanvallen.
De eerste zeven levels zijn al leuk (evenals de baasgevechten), maar ik vond het spel persoonlijk haar hoogtepunt pas bereiken in de gratis DLC (Exile), die maar net iets minder lang duurt dan het spel zelf (da's nog eens fanservice!). De vijanden worden gevarieerder, met ook vijanden in de lucht, en de waves worden veel krankzinniger - niet alleen in aantal, maar ook wat betreft moeilijkheidsgraad. Het aantal vijanden wordt nooit zo absurd hoog als in de finales van Serious Sam-spellen (dat kan ook niet in dit minder open leveldesign), maar ik klaag niet. De waves waren zo vaak al pittig genoeg.
Hard Reset heeft uiteraard wel minpunten. Het verhaal is in een spel als dit niet echt belangrijk, maar dat het zo abrupt eindigt is enigszins storend. Je hebt nadat je het spel uitgespeeld hebt niet het idee dat je "de" eindbaas hebt verslagen, dat je de wereld hebt gered, of wat dan ook. Je hebt het gevoel dat je pas aan het begin van een lange reis staat en slechts enkele flinke hindernissen hebt overwonnen. Een bevredigend einde dat voor een gevoel van afsluiting zorgt ontbreekt. De sfeer van het spel (vormgeving, muziek, sounddesign) is prima, maar niet uitzonderlijk (als je dat een minpunt kan noemen). De RPG-elementen (het upgradesysteem) zijn goed in het spel verwerkt (het stimuleert je om geheimen te zoeken), maar spreken me in zichzelf niet echt aan. En het wordt gewoon nooit *echt* goed. Het vermaakt steeds, maar de gameplay of sfeer wordt nooit echt bijzonder, nooit immens bevredigend of intens.
Hard Reset is kortom een vermakelijke, vlotte, ouderwets hectische FPS die mensen die van no-nonsense shooters houden waarin je vooral aan het schieten bent op grote hoeveelheden vijanden ongetwijfeld zal aanspreken. Het is nergens briljant, maar dat hoeft ongecompliceerde pulp ook niet te zijn. Een kleine 4*.