Super Mario 3D Land (2011)

Nintendo 3DS
Platform

Ontwikkeld door Nintendo

Het spel combineert de gameplay van de vorige 3D Mario-titels, met enkele van Mario's bekendste moves zoals de "wall-jump" en "ground-pound". Ook de Tanooki suit is terug! Tanooki Mario heeft een staart waarmee hij makkelijk van platform naar platform springt en zelfs zijn vijanden mee kan verslaan. In plaats van sterren te verzamelen dien je tot het einde van het level te komen en aan de vlag te hangen.

avatar van 3bdelilah
Klassieker in een modern jasje

Afgelopen week een 3DS XL gehaald en heb deze toen voor een prima prijsje kunnen vinden. Gisteravond inmiddels uitgespeeld en alle mogelijke Star Coins gevonden, nu op naar de Special Worlds en ook daar alles verzamelen! Super Mario is sowieso altijd bovengemiddeld leuk tijdverdrijf, de een meer (lees: SM64 en SMG) dan de ander (NSMB), maar dit was weer eens echt genieten. Geeft een frisse twist aan de klassiekers en ik vond het geen moment vervelen.

Het enige waar ik mijn twijfels bij had, is dat het je wel erg gemakkelijk wordt gemaakt. Nou accepteer ik dat Mario zich al een lange tijd vooral (of eigenlijk helemaal) op kinderen richt, maar toch. Soms stierf ik bijvoorbeeld expres als bleek dat ik een Star Coin vergeten was (ik wilde alles in één keer), en dan krijg je al best gauw een overpowered Tanooki power-up. Ik keek net ook even hoe mijn zusjes het aan het spelen waren, en zij werden zelfs letterlijk naar het einde getransporteerd.

+ nieuwe invalshoeken op klassiekers
+ top verhaal (haha, nee grapje)
+ lekker level design
+ catchy muziek
+ gameplay verder ook weer ouderwets lekker soepel

- had eigenlijk wel iets meer landen per wereld gezien
- veel te makkelijk, ondanks dat het begrijpelijk is

Ik zit te twijfelen tussen 4* of 4,5. Voorlopig eventjes een 4, en afhankelijk van de moeilijkheid/variatie van de Special Worlds wellicht een halfje erbij.