Mafia (2002)

Alternatieve titel: Mafia: The City of Lost Heaven

PC / PlayStation 2 / Xbox

Ontwikkeld door Illusion
Uitgegeven door Gathering

De Verenigde Staten in de jaren 30. In de stad Lost Heaven speel je als Tommy, een taxichauffeur die door omstandigheden gedwongen wordt lid te worden van de maffia. Hij heeft namelijk wat leden van de Don Salieri-familie gered van een moordaanslag en daar is de concurrerende maffiabaas Don Morello niet echt blij mee. Tommy wordt bijna zelf slachtoffer van een aanslag, want zijn taxi wordt opgeblazen. Hij komt echter met de schrik vrij en beseft dat de enige manier om te overleven en om wraak te nemen op Don Morello, lid worden van de Don Salieri-familie is.

avatar van Hannibal
In 2002 moest je een gloednieuwe pc bezitten om dit spel te kunnen spelen, dus speelde ik het 2 of 3 jaar later, toen ik een pc had die dit spel wel kon trekken. En wat waren de graphics adembenemend, ik zat vol verbazing naar de sigarettenrook te kijken die de monitor uit leek te komen.

Nog indrukwekkender was het verhaal, en de sfeer. Ik genoot van elke level, ook van de race. (die ik bij de tweede poging won)
Ik zat zo in dit spel dat ik echt geschokt was toen ik erachter kwam dat ik verraden was door een goede vriend!

Met andere woorden: Een fantastisch spel die van mij de maximale score krijgt. Nu mag eindelijk deel 2 wel eens uitkomen!

Wat een top spel idd, de sfeer druipt er gewoon vanaf, een van de beste scripts voor een game ooit ook, alle karakters hebben echte diepgang en persoonlijkheid.
De Soundtrack is brilliant, vooral chinatown idd (meeste muziek is trwns van Django reinhardt).
Lekker veel en verschillende missies en ook nog een leuke free-roam mode (als je hem uitgespeeld hebt met nog meer xtras).

Nog steeds even indrukwekkend als toen 'ie uitkwam -> 5*

Voor de fans is er ook nog een leuke mod uitgekomen met vervolg verhaal, City of Lost Dreams, loopt niet altijd even goed, maar toch leuk genoeg. http://mafiascene.com/index...

Meesterlijk spel, waar ik volgens mij 4 jaar met tussenpozen deed om uit te spelen. Mede te wijten aan een oude gare pc. Het geval was steeds als ik een level had volbracht ik prompt weer m'n bureaublad zag en alles laadde nogal langzaam waardoor het spelen van dit spel niet echt leuk meer was.
Gelukkig heb ik dit jaar een nieuwe pc aangeschaft en kon ik deze game volledig uitspelen en het was het ook waard.

Mafia heeft gewoon een heerlijk sfeertje, je begint onderin en je klimt gestaag op. Niet wetende dat de Don je wilt vermoorden en inmiddels heb je een gezin een kind op de wereld gezet en wilt uit het hele leventje stappen.

Verhaal zit ook erg goed in elkaar, goede sfeer plus muziek, lekker veel auto's om te verzamelen. Alleen beetje jammer dat je ze voor niks hebt verzameld, aangezien je er in het eind geen beschikking toe hebt en in de Free Roam er ook niks mee kan. Verder een goede voice acting, let vooral op de lip sync.
Leuke levels om te spelen, waarbij velen waarschijnlijk over de race missie zullen vallen. Ik vond het best wel een leuke uitdaging en na het wat keren te hebben geprobeerd, heb ik 'm gewoon volbracht.

Ik geef dit spel gewoon 5, 0 sterren en kan niet wachten tot Mafia 2.

avatar van Shpongle
Uitdagender en boeiender dan Mafia 2.

avatar van Duke Nukem
In Mafia wordt de sfeer van de Amerikaans-Italiaanse onderwereld uit de 1930's mooi gecreëerd. Geluid en de voice acting is goed, de graphics wat minder. Als je vijanden wilt schieten op verre afstand kun je hen niet goed zien, terwijl zij volop hun tommy-guns op jouw borst en hoofd aan het leegschieten zijn. Het duurt even voor je het schietsysteem onder de knie krijgt. Er is geen auto-aim en je moet de vijand vaak raken om hem bij de visjes te doen slapen. Soms duw ik als een gek op de R1-knop terwijl er niets gebeurt. Ook het rijden verloopt niet vlotjes, als je het voetpad even raakt dan gaat je auto rondjes draaien als een nat stuk zeep op een nieuw ingevette ijsbaan.

Ondanks deze foutjes is Maifa een erg goed spel, dat je moeilijk nog neerlegt eens je het oppikt, dankzij een boeiend verhaal en geloofwaardige personages. Vooral het hoofdpersonage Tommy Angelo voelt aan als een echte kerel. Als het verhaal beëindigd is, voelt het alsof het hele verhaal jou als speler is overkomen. Don Salieri is ook erg geloofwaardig en hij maakt enkel grappige opmerkingen.

Elke missie start in Don's café, waar je instructies ontvangt van Salieri. Dan ga je naar Vincenzo om een wapen (of twee) te krijgen. Dan haal je een voertuig op bij Ralph. Deze kleine details geven je het gevoel dat je bij een echte bende behoort, een hechte mafia familie zeg maar.

Na 22 missies eindigt het spel met een interessante twist. Er is niet zoveel herspeelbaarheid: er is een mogelijk om te racen en een freeride mode, waarin je Tommy's oud jobje als taxi chauffeur kunt oppakken. Je kunt ook de missies herspelen, maar daar heb ik niet veel tijd aan besteed. De storymode van Mafia geeft je zeker het gevoel dat je midden in een gangsterfilm uit de 1930's bent beland, wat erg cool is. Zoals Don Salieri zou zeggen: "Forget about it!"