Far Cry 3 (2012)

Alternatieve titel: Far Cry 3: Classic Edition

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Tourist Jason Brody spoelt aan op een paradijselijk ogende eilandengroep welke echter al jarenlang in de greep wordt gehouden door geweldadige conflicten. Hier moet hij op zoek naar zijn vriendin, welke hij kwijt is geraakt. Jason moet echter alle zeilen bijzetten om te overleven wanneer hij geconfronteerd wordt met de krankzinnige leider Vaas en zijn geweldadige groepje volgelingen.

avatar van 3bdelilah
Toch een erg vermakelijke game geworden, sfeer zit er lekker dik in en ook enorm veel speelvrijheid. Zowel een enorm gebied als de verschillende manieren hoe je missies kunt uitvoeren, buitenposten bevrijden en zo. Ook meer dan genoeg zijmissies, het jagen vond ik ook relaxt en overall gewoon een erg toffe game. Ik heb aan het einde trouwens gekozen om je vrienden te redden, heb op YouTube het andere einde gezien en da's behoorlijk kut. Toch een soort "Bane-complex", ik vond dat ze Vaas een beetje degradeerde tot een tweederangse schurk door Hoyt te introduceren als dé echte schurk.

De main theme vind ik trouwens echt prachtig, dat liedje wat je hoort bij het vermoorden van Vaas als je door die gekke hallucinatie loopt en het einde. Ik twijfel nog tussen 4* of 4,5*, voorlopig toch het voordeel van de twijfel.

Thorak schreef:

Een outpost veroveren op de 'van dik hout zaagt men planken' manier is inderdaad bijzonder makkelijk.

Ligt ook een beetje aan de outpost en of je het alarm uit krijgt. Bij sommige outpost komen er zoveel extra mannetjes dat het nog best lastig kan worden. Andere outposts heb je op de Rambo manier dan weer met 2 minuten voor elkaar.

Martijn schreef:

Op welk moeilijkheidsniveau spelen jullie deze game? Ik heb hem op 'normaal' gedaan en ik had ab-so-luut geen problemen met die piraten. Ook al kwamen er tientallen door het alarm, ben nooit doodgegaan. Als stealth mislukte liet ik mezelf wel expres doodgaan, maar zelfs dat duurde lang. Stond ik daar in het open, 20 piraten, iedereen schiet, ik sta nog op een vuurtje om het ze gemakkelijk te maken en ik blijf nog best lang overeind.

Het is maar dat ik niet echt een uitdaging zoek in een game, ik game omdat het vermakelijk is, want anders was dat een groot punt van kritiek.

avatar van Martijn
De piraten zijn inderdaad niet een groot probleem, niet dat ik het erg vind, ik ben blij dat je tegenstanders gewoon neer gaan als je ze raakt en niet zoals met sommige andere spellen dat je ze heel vaak moet raken. Ik kwam alleen soms in de problemen bij die privateer kampen, er was zon kamp met een mijn die ik maar net haalde toen het alarm af ging en wat andere kampen die ik toch opnieuw moest doen gewoon omdat ze van alle kanten kwamen en ik het loodje legde.

Het lag er ook een beetje aan hoeveel spuitjes ik op dat moment bij me had

Ik speel het op normaal.

avatar van Thorak
Als je het kamp bedoelt die ik denk dat je bedoelt (kan bijna niet anders) dan is dat inderdaad een van de weinige moeilijke inderdaad. Daar kun je maar via 2 wegen in komen en daar heb je bijna geen uitwijk mogelijkheden. Er is wel een kooi met een roofdier, die is goed bruikbaar als afleiding zodat je het alarm kunt uitschakelen...

Pastichio Rocker
Hoe zit het eigenlijk met saven? Checkpoints, of kun je overal saven?

Thorak schreef:

Ik wisselde het wat af, de ene keer sneaky en de andere keer Rambo, in dat laatste geval zette ik het alarm ook niet uit. Er zat een tijger of iets dergelijks inderdaad maar volgens mij had ik die over het hoofd gezien

@Pastichio

Je kunt buiten de missies om opslaan wanneer je wil, je spawned dan wel op een vast punt maar er zijn best veel van die punten. De autosave werkt goed en ik heb er nooit problemen mee gehad.

Pastichio Rocker schreef:
Hoe zit het eigenlijk met saven? Checkpoints, of kun je overal saven?
Kan overal, maar bij checkpoints automatisch.

avatar van KKOPPI
Ligt het aan mij of zit deze gehele game gewoon buitenaards geniaal in elkaar? ik was aan de missie 'Medusa's Call' toe (waarin je de intel uit het gestrande schip moet zien te krijgen), maar ik was eerst een beetje aan het 'k*tten' in de auto, een beetje rond rijden. Ergens op de map is een enorm rond gat (zo'n 30m in doorsnee en 50-60m diep) met helemaal beneden water. 'Waarom ook niet, wie weet wat daar beneden allemaal is?', en ik sprong erin.

Enige manier om er uit te komen was een stukje omhoog klimmen en een grot binnengaan. Binnen kom je ruïnes tegen, dan loop je verder en verder en terwijl je het licht ziet en net een stap buiten hebt gezet, zie je het beeld aan het licht wennen en zodra je een stap buiten zet zie je in volle glorie recht voor je ogen de 'Medusa'.

avatar van Thorak
Ik heb FC3 nu echt hélemaal uitgespeeld. Niets meer te vinden, geen missie meer te doen. Alle relics heb ik gevonden en alle side-quests gespeeld en alle beproevingen gedaan... Uiteraard alles op het hoogste moeilijkheids niveau, maar dat was niet veel moeilijker dan op normaal. Enige wat ik nog zou kunnen doen is alle beproevingen de eerste plek zien te bemachtigen, maar er zijn er een paar die ik gewoon niet hoger krijg dan de 2e plaats...

Dit is een regelrechte topper, het begint gelijk goed doordat je vanaf het begin gelijk in het verhaal zit, hierdoor begin je veel sympathie te krijgen voor je character.

Het verhaal is gewoon goed niet speciaal, maar het gaat vooral om de characters en de omgeving en de besturing is heerlijk. Daarvoor zorgt het dat dit een topspel is en komt het zelfs misschien in mijn top 10 terecht.

Pastichio Rocker

YouTube - Far Cry 3: E3 Demonstration vs. Retail PC

Lijkt me niet zo vreemd. Ik heb de demo destijds niet gespeeld, maar dan is het hele gebied veel kleiner dan de uiteindelijke game en kun je je op meer dingen richten (zoals grafisch). Misschien om de twijfelaars te overtuigen, ik weet 't niet. Maar echt vreemd vind ik het niet.

Is wel een leuk spel zeker beter dan 2 die ik helemaal snel zat was toch had ik na een tijdje toch genoeg van deze game heb hem een weekje of 2 gespeeld en sindsdien niet aangeraakt dus voor mij toch niet de topper waarop ik hoopte toch te eentonig voor mijn gevoel.

Martijn schreef:

Met een sniper alle alarmen uitschakelen en daarna als een rambo naar binnen rollen werkt prima

YouTube - Far Cry 3: E3 Demonstration vs. Retail PC

Demo's zien er meestal beter uit.

KKOPPI schreef:

Hoe tof ik de game ook vond, is dat gewoon puur toeval lijkt me.

avatar van raymondomoes16
Na zoveel goede verhalen over deze game te hebben gehoort nu toch maar gekocht
Ben nog maar net begonnen maar nu al belooft hey heel wat

Fantastich begin waardoor je de game eigenlijk zo snel mogenlijk wilt uitspelen om te weten of hij zijn vrienden zou redden

Ben echt benieuwd

avatar van raymondomoes16
Weet iemand misschien wat ongeveer de speeltijd is tot je de game hebt uitgespeeld ?

kiriyama
Ligt er een beetje aan wat je allemaal doet. Als je er gewoon doorheen knalt kan je in zo'n 12 uur het eind bereiken. Maar als je ook alle outposten wilt bevrijden, side-quests doet en het eiland verkent ben je makkelijk dubbel zoveel tijd kwijt. Ik schat dat ik er zelf zo'n 20 - 25 uur over heb gedaan, en dan heb ik nog lang niet alles gedaan en gezien.

kiriyama schreef:

Oke dat word ongeveer ook mijn tijd denk ik (20-25) uur

Nu weet ik ongeveer de speeltijd thanks

Ik ben nu bij Chapter 6

Hoeveel moet ik er nog ongveer ?

avatar van raymondomoes16
Een week over gedaan om uit te spelen (Ongeveer de zelfde tijd als Tomb Raider)

De game begon spannend en zinde uit op wraak
Mooie graphics en mooie levels kon echt niet wachten tot ik bij het einde was en eindelijk zou weten hoe dit deel afloopte,
Hoop dat er nog een deel komt !

Naar mijn mening echt een top game

Cijfer : 4.0**

"Afloopte"??? Serieus?
Zou je niet iets minder gamen en iets meer met je schoolwerk bezig zijn?

Overigens zijn er 2 verschillende eindes...

Haha klopt game teveel ;P

En ja klopt

avatar van justin8286
Ben er zojuist ook mee begonnen. Begin ziet er goed en veelbelovend uit! Ik zal er wel lang over gaan doen omdat ik alles wil zien maar dat maakt niets uit. Dat is juist het mooie aan een spel dat grafisch echt top is.

Mijn GamesMeter
Begon al snel te vervelen. Na 1x spelen van mijn pc verwijderd.
Dat doe ik niet snel.
O ja, mokkeltje Vaas zag er wel lekker uit.
Toch nog iets positiefs.

Xenomorph
Ik heb de intentie om dit spel aan te schaffen, maar ik heb nog wel een vraag.
Kun je je ook ongezien voortbewegen door gebruik te maken van de struiken bossen, zoals in deel 1?

DMF
Xenomorph schreef:
Ik heb de intentie om dit spel aan te schaffen, maar ik heb nog wel een vraag.

Zeker, dat is heel goed mogelijk en eigenlijk gewoon een speelstijl an sich.

Xenomorph
DMF schreef:

Zeker, dat is heel goed mogelijk en eigenlijk gewoon een speelstijl an sich.

Fijn, bedankt! Een snelle en duidelijke reactie. Dat wilde ik weten, nu kan ik hem aanschaffen.