Far Cry 3 (2012)

Alternatieve titel: Far Cry 3: Classic Edition

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Tourist Jason Brody spoelt aan op een paradijselijk ogende eilandengroep welke echter al jarenlang in de greep wordt gehouden door geweldadige conflicten. Hier moet hij op zoek naar zijn vriendin, welke hij kwijt is geraakt. Jason moet echter alle zeilen bijzetten om te overleven wanneer hij geconfronteerd wordt met de krankzinnige leider Vaas en zijn geweldadige groepje volgelingen.

avatar van Thorak
OMG is het feit dat er muziek in een game zit ook al een spoiler??? Ga je toch laten nakijken man!

Als je niets wilt weten over iets, ook de dingen die iemand met een IQ van 24 nog kan verzinnen, kom dan ook niet op het forum over dat onderwerp!

Jij bent de ergste.

Wat nou als ik zeg dat ik dat stuk allang gespeeld heb.

Gaat er dan misschien eindelijk een lichtje branden.

En toen was het stil bitches.

Co-op is zo erg. Bij de single player vind ik de afstanden die je moet lopen best veel, auto's komen ook niet altijd voor en met de co-op kun je gewoon lekker tijd killen door te kloten, met elkaar te praten of weet ik veel wat allemaal. Vind dat zo tof dat ik eerst de co-op campagne afmaak voordat ik weer verder ga met de story.

Confusie schreef:
En toen was het stil bitches.

Ja vind je het vreemd?
Ten eerste heb ik geen idee wat je bedoeld met 'dat stuk heb ik allang gespeeld' - dus dan zou je in eerste instantie al je mond moeten houden met je domme praatjes over spoilers over de muziek. Ten tweede is het het natuurlijk niet waard om op zo'n stompzinnige opmerking in te gaan (al doe ik het toch maar even, foutje van mij) en ten derde heb ik ook liever niet dat je mij 'bitch' noemt en ik denk dat dat voor meerdere users geldt.

Nog erger.

Moet ik het nou echt uit gaan leggen.

Het begon aanvankelijk als een poging tot een licht humoristische noot van mijn kant naar aanleiding van een eerdere lichte discussie.

Dus toen ik aanvankelijk zei 'dat van die muziek had je best even..' was dat dus niet serieus. Mijn volle overtuiging was dan ook vanaf het begin dat men dit gewoon zou snappen.

Tot mijn verrassing gingen jullie er echter serieus op in. Zelfs na herhaalde pogingen het te verduidelijken nog steeds. Een beetje vreemd maar goed.

Wat betreft het woordje 'bitch'. Zelfde verhaal eigenlijk.

Stelletje serieuzen.

avatar van Awake78
Ok, heb het nog eens teruggelezen en je poging om grappig over te komen faalt volledig, maar goed, gelukkig heeft niet iedereen dezelfde humor.
Klinkt echt heel suf dit maar als je er een knipoog achter had gezet was het misschien nog een beetje begrepen.....

Desalniettemin snap ik nu wel wat je bedoelt dus zand erover dan maar wat mij betreft.

avatar van bettafish14
Laten we gewoon allemaal vriendjes blijven

avatar van Psycho Circus
Voor de PC geef ik deze game 2 en een halve ster. In vergelijking tot FC2 zijn de graphics dramatisch slechter. De kunstmatige intelligentie van je tegenstanders is lachwekkend te noemen. Het loopt minder soepel etc. De enige pluspunt die ik kan vinden voor FC3 is dat er veel meer te doen is.

avatar van Martijn
Zelfs op mijn playstation zien de graphics er beter uit dan Far Cry 2 op de pc. Toevallig heb ik gisteren nog screenshots die ik toen genomen heb teruggezien, waar je dat vandaan haalt. Nu weet ik niet hoe het op de pc is maar op de Ps3 zijn je tegenstanders zeer uitdagend, ze verdelen hun taken netjes, sommige flanken, sommige komen op je afstormen en andere blijven steeds in dekking zitten of rennen van dekking naar dekking. Ik ken niet veel spellen die dat beter doen.

avatar van Psycho Circus
Nu praat je echt onzin Martijn.. Ik heb de beide versies op mijn PC staan. Far Cry 2 (2008) is grafisch gezien velen en velen malen beter. Bijna levensecht. FC 3 is niet meer dan een verbeterde versie van FC1. En wat betreft de A.I. het zijn gewoon domme zombies met een geweer. Outposten neem ik met alle gemak van de wereld in. En ja, dan wordt wel heel erg snel saai. In FC 2 (level hardcore/infamous) moest ik echt een aanval plannen. Loopafstanden inschatten, aantal wachters tellen etc. Als er 3 badguys met een AK op mij af kwamen dan had ik gewoon een probleem. In FC 3 maak ik ze desnoods allemaal dood met m'n mes.

avatar van Awake78
Ben gestopt met dit spel. Hoofdmissie is aardig, maar ik heb een dag even flink doorgehaald en het spel is gewoon dodelijk saai en vermoeiend. Als je een uur gespeeld hebt, heb je in feite alles wel gezien. Maak er dan een lineair spel van, was veel betere optie geweest. Grafisch blablabla ja ziet er goed uit, leuke dingetjes etc, maar veel te mager voor een spel voor 60 euro.

Leuk voor in de budgetbakken en als je tijd over hebt. Gemiste kans want de marketing heeft blijkbaar prima gewerkt.

avatar van Martijn
Psycho Circus schreef:

Tja dat komt omdat in FC2 je tegenstanders bovennatuurlijke krachten hadden, ze zagen je dwars overal doorheen ze roken je als je in de buurt kwam en ze waren soms na 3 kogels in het hoofd nog niet dood.

Na AC3 moet ook ik toegeven dat dit misschien toch een lichte teleurstelling is. Prima game wel maar misschien is het gewoon geen goed idee om je van tevoren op te laten hitsen door allerlei beelden en verhalen.

Dat wordt zeer zelden echt ingelost heb ik het idee.

avatar van Psycho Circus

Onzin, ze zijn feitelijk net zo makkelijk af te maken. En bij een headshot zijn ze gelijk dood. Ze sluipen beter, ze zijn alerter, schieten beter en ze zijn sneller. In FC3 lijkt het juist wel of tijgers en panters bovennatuurlijke krachten hebben. Ik heb een volle magazijn op een tijger leeggeschoten. Alles schoten waren raak en toch heeft hij mij te pakken gekregen. Om nog een voorbeeldje te geven hoe stupide je tegenstanders zijn: ik was bezig met het villen van een beest, en in de verte hoorde ik een hoop geschreeuw en geweerschoten. 5 of 4 badguys werden aangevallen door 2 blauwe kippen. 2 badguys zijn gedood door een blauwe kip. WTF?

Vind het ook niet echt helemaal leuk, ik kan inderdaad niet langer dan een uurtje of anderhalf spelen zonder het zat te worden voor die dag. Co-op is wel erg tof, maar ik denk dat dat bij alle co-op games wel is omdat je gewoon kunt lachen met een maat op de bank.

avatar van leatherhead
Psycho Circus schreef:

En bij een headshot zijn ze gelijk dood.

Ford KAduuk
De co-op vind ik juist minder dan de single player. Er zitten redelijk wat bugs in zoals vastlopers, wapens die verdwijnen en missies die niet laden. Ook heb je veel minder vrijheid en de levels zijn duidelijk gemaakt voor 3 of 4 spelers, gezien de vele vijanden die je moet verslaan.

De single player vind ik dan veel boeiender vanwege het ontdekken van het eiland in combinatie met het verhaal. Ook het jagen van beesten en veroveren van vijandelijke kampen is leuk, al werd dit later in de game iets te eentonig. Gelukkig krijg je voor deze opdrachten genoeg beloningen, zoals nieuwe vaardigheden en meer/betere uitrusting.

Far Cry 2 beter..

avatar van Awake78
Triest dat jij dat triest vindt, is toch een mening. Ik vond Far Cry 2 ook een stuk vermakelijker dan dit wangedrocht.

avatar van Psycho Circus
Als ik nog 1 opmerking mag geven.. Een ander ding wat mij bv irriteert bij FC3 is de overgang van nacht naar dag. Het was nacht, ik ga een kist plunderen in een hut. Eenmaal uit de hut scheen het zonnetje ineens weer fel aan de hemel. ?? Zo snel?! In FC 2 beleef je echt de ochtend, middag etc. die rooie gloed als de zon ondergaat is gewoon ge-wel-dig.

3bdelilah schreef:
........ik kan inderdaad niet langer dan een uurtje of anderhalf spelen zonder het zat te worden voor die dag....

Moet zeggen dat daar vandaag geen sprake van was, ik heb vanmiddag makkelijk 4/5 uur achter elkaar lopen rondzwerven. Ben vooral wezen jagen, veel upgraden, aardig wat side missions en een paar main missions. Lijkt na een stroeve start toch de goede kant op te gaan...

Psycho Circus schreef:
Het zal dan wel aan mij liggen, maar dat heb ik in FC3 toch echt ook hoor!

Awake78 schreef:
Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand ook maar enige lol met FC2 heeft gehad, zo repetetief als dat was! Echt alles was identiek in dat spel!
FC3 is zoveel gevarieerder en beter uitgebalanseerd. Alleen de multiplayer is niet al te veel soeps, maar ook dat was bij FC2 al zo, alleen de eerste had een boeiende multiplayer.

Qua feel en sfeer vind ik Far Cry 2 op bepaalde punten eigenlijk ook wel beter. Maar als algehele game duidelijk niet. Net nog even gespeeld en het is en blijft gewoon wel degelijk een heel geslaagd product.

Knal actie gaat lekker en er zijn ook zeer bevredigende mogelijkheden tot stealth situaties. Wat ik alleen wel een klein minpuntje vind is dat gasten gelijk beginnen te flashen zodra ze neergaan, dat haalt mij een beetje uit de sfeer.

avatar van Awake78
9 van de 10 keer moet je ook wel tot stealth overgaan (helemaal bij de outposten), anders leg je bijna altijd voortijdig het loodje. Zo word je wel in een rol gedwongen die je eigenlijk niet past. Ik ben meer van dik hout zaagt men planken....

Ik kon zowel outposts veroveren door stealth of brute actie op het moeilijkste niveau. Ligt er maar net aan hoe goed je aim is. Het speelt dan ook veel fijner op de PC, waar het grafisch ook dik in orde is.

Als stealth misgaat is knallen altijd een goede tweede optie. Soms lekker uitdagend maar nooit onmogelijk. Heb nergens ervaren dat dit gedwongen zou zijn.

Als het overigens misgaat heb ik vaak de neiging om mezelf dood te laten gaan en het nog eens te proberen. Omdat ik stealth toch het vermakelijkst vind, geeft mij altijd veel voldoening als ik het geheel ongezien kan doen.

Dat is dan ook wel iets wat ik mis in deze game, een optie om gewoon checkpoints te reloaden.

Awake78 schreef:

Misschien dat ik het speel op de normale moeilijkheidsniveau maar dat vind ik juist aan de makkelijke kant. Ik probeer die buitenposten ook te pakken op stealth (voor die 1500xp), maar soms lukt dat niet en knal ik me makkelijk naar victorie. Wel na ze eerst te markeren met de camera, want anders kan het wel wat lastiger worden.

avatar van Thorak
Voor mij geldt hetzelfde, ik pak ze ook altijs met stealth en als het per ongeluk mis gaat laat ik me ook dood gaan.
Ik speel het nu op de hoogste moeilijkheidsgraad nadat ik het eerder al op normal heb uitgespeeld en moet zeggen dat ik vrijwel geen verschil merk, maar mogelijk komt dat omdat ik alles al een keer heb verorverd en daardoor bijna overal al wel een beste tactiek heb.
Een outpost veroveren op de 'van dik hout zaagt men planken' manier is inderdaad bijzonder makkelijk. Het is ook niet voor niets dat je op die manier bijna geen XP krijgt!
Het is allemaal wel redelijk afhankelijk van welke wapens je gebruikt! Misschien gebruik je een wapen dat bijna geen schade aanbrengt?