Pro Evolution Soccer 2012 (2011)

Alternatieve titel: PES 2012

Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360
Sports
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

PES 2012 introduceert een aantal aanpassingen ten opzichte van zijn voorganger. Zo is er het Active A.I.-systeem, dat de kunstmatige intelligentie van het spel verbetert. Spelers zetten sneller een loopactie in en blijven dat ook volhouden in plaats van halverwege weer te stoppen. Ook kruisen ze je soms om de ruimte open te trekken. Bij de dode spelmomenten kun je deze keer zelf een speler selecteren en bepalen waar je de bal wil hebben. De ingooiende speler of de speler die de vrije trap neemt zal hier vervolgens rekening mee houden.

avatar van Duke Nukem
Ik heb PES qua besturing en speelbaarheid altijd beter gevonden dan de FIFA games. De basis besturing is eenvoudig: met X geef je een korte pas, met O een hoge/lange pas, met driehoekje een doorsteekpas en met vierkantje schiet je op doel. (Je kunt de button configuration ook aanpassen, en bijvoorbeeld schieten met O) Met L1 kies je de speler die het dichtst bij de bal is. Met R1 kan je snel lopen. Maar voor de ervaren gamer zijn er gevorderde technieken om uit te diepen. Je kunt jammer genoeg de camerastand niet manueel aanpassen. De enige camera positie die ik acceptabel vind, is de Pitch Side camera (en misschien de Long camera). De verticale camera volgt de speler niet als hij halverwege de match van spelershelft wisselt, dat is wel een serieus mankement.