Pro Evolution Soccer 2012 (2011)

Alternatieve titel: PES 2012

Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360
Sports
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

PES 2012 introduceert een aantal aanpassingen ten opzichte van zijn voorganger. Zo is er het Active A.I.-systeem, dat de kunstmatige intelligentie van het spel verbetert. Spelers zetten sneller een loopactie in en blijven dat ook volhouden in plaats van halverwege weer te stoppen. Ook kruisen ze je soms om de ruimte open te trekken. Bij de dode spelmomenten kun je deze keer zelf een speler selecteren en bepalen waar je de bal wil hebben. De ingooiende speler of de speler die de vrije trap neemt zal hier vervolgens rekening mee houden.

avatar van Thomas83
Deze trekt de goede lijn van het laatste deel wel door denk ik. Heb een goed gevoel erover door wat ik er tot nu toe over heb gezien en gelezen. Die filmpjes van de AI met zijn loopacties en manier van aanvallen en verdedigen zijn veelbelovend. Wel wat mindere graphics leek het, maar dat is bijzaak. Van zo'n filmpje waarin je net als het in het echt de back buitenom diep ziet gaan als de buitenspeler wordt ingespeeld maakt me enthousiast.

‪PES 2012 Gameplay Video 08 - Teammate Controls / Manual‬‏ - YouTube
‪PES 2012 Gameplay Video 07 - Teammate Controls / Assisted‬‏ - YouTube

Heb al meerdere interessante filmpjes gezien over de nieuwe PES, waaronder deze. Ziet er echt fantastisch uit, al lijkt het me wel vrij lastig om goed in de praktijk toe te passen. Maar het geeft je in elk geval in aanvallend opzicht eindeloos veel mogelijkheden. De manier waarop spelers (kunnen) bewegen zonder de bal kan wel eens de grote troef van de nieuwe PES worden.

avatar van wolff
Indrukwekkend inderdaad, als de controls goed meewerken zou dit super en revolutionair zijn.

avatar van Naomi Watts
Recolutionair lijkt me sterk (Fifa 2004 anyone?). Goede keepers weer .

avatar van wolff
Nou ja voor mijn kennen, ik speelde alleen pes 6 t/m 11 en fifa 09 t/m 11 en dat systeem had ik daar niet gezien (of kijk slecht)

SvV_Ying
Op de Gamescom zoveel gespeeld als ik wilde achter gesloten deuren bij Konami. Bij het PS3 tijdperk heb ik nooit het PES gevoel gehad zoals op de PS2 maar tijdens het spelen van PES2012 voelde ik dat gevoel toch wel terugkomen moet ik zeggen.

Het speelt veel soepeler dan 2011, vooral op gebied van passing en snelheid is het beter. Qua sfeer en grafisch is het prima. Ook het publiek zag er leuk uit, iedereen in de arena had een ajax-shirtje aan, of was dit in de vorige delen ook? Kan ik even niet meer voor me halen.

Mijn interesse in dit deeltje is in ieder geval gewekt.

avatar van Thomas83
Klinkt interessant. Er is de laatste tijd trouwens vrij veel nieuws doorgekomen. Geen zin om dat allemaal te plaatsen hier, maar vrij nieuw is bijvoorbeeld dat er twee demo's uit zullen komen. Zal wel zijn om te voorkomen dat FIFA's demo een stuk eerder uitkomt en al veel mensen over de streep trekt.

Cristiano Ronaldo lost Messi af op de cover. Mooie cover trouwens hierboven, zie hem voor het eerst. Vind het qua kleuren en opmaak mooi, en ik vind van die covers met simpelweg de spelers er helemaal op, of erger nog, alleen de kop of de speler echt in de "camera" kijkend, nooit zo mooi.

avatar van Hadouken
Belachelijk iets bij die demo dat je verplicht naar het veel te lange beginfilmpje moet kijken terwijl ik toch al weet dat ik hem niet koop.

Coke Zero Gaming Zone | Pro Evolution Soccer 2012 - gamingzone.nl.msn.com

Goede trailer met alle games modes, ziet heel vet uit

avatar van Naomi Watts
Dat belachelijk intro filmpje is wel jammer ja, wel een fijn filmpje.

Moet zeggen niet onaardig, en dat is een understatement. Ik moet even bekend worden met de gameplay maar speelt toch wel erg lekker. Niet de vloeiende physics die Fifa heeft maar nog wel die typische PES movements maar qua gameplay toch wel erg sterk. A.I. ook erg vooruit gegaan. Speelt gewoon lekker vloeiend, combinaties lopen lekker, passing loopt goed, spelers hebben goede loop acties en ook qua steekpassing, schoten en normale passing ziet er goed uit. Gezichtanimaties blijven top notch. Ik weet niet hoe het met de licenties zit maar als dat nog dik in orde is zal ik eens kijken of ik Fifa of Pes haal dit jaar.

Naomi Watts schreef:
Dat belachelijk intro filmpje is wel jammer ja, wel een fijn filmpje.

orde is zal ik eens kijken of ik Fifa of Pes haal dit jaar.

Gewoon allebei

avatar van Naomi Watts
Dat is ook een oplossing .

En na mijn positieve bericht begint mijn keeper weer extreem te blunderen. PES style. Echt totaal makkelijke balletjes die hij niet klem vast heeft. Een bal die zelfs Zwinkels neutraliseerd .

avatar van Thomas83
Hoor weer een hoop goede geluiden en heb dus goede hoop. En dan gaat het nog maar om de eerste demo, waar de tweede dus als latere build een duidelijke vooruitgang zou moeten zijn.
De cover die nu op Gamesmeter staat vind ik wel een stuk minder. Dat kapsel van Cristiano Ronaldo.

Tja.. ronaldo he

avatar van Naomi Watts
Kan liggen aan het feit dat het de first build is inderdaad, in dat geval veelbelovend.

SvV_Ying
Jeej, de reviewcode is binnen! Embargo op 22 september, dan zal ik hem ook hier plaatsen. De demo is trouwens inderdaad niet representatief voor de uiteindelijke game.
Als mensen vragen hebben, kan je die altijd stellen.

avatar van wolff
Hoezo kan je die games altijd zo vroeg spelen

Ik zit bij www.gamingonly.nl

Loop daar een half jaar stage. Is inderdaad wel heel vet om alles al zo vroeg te kunnen spelen. Maar je speelt ook een hoop meuk

En de review is af! 22e online

avatar van wolff
yey Kun je wel al zeggen of je postief of negatief over het spel bent?

positief

Iemand iets over de demo? Ik ga hem het weekend ff testen! Ben benieuwd!

avatar van Thomas83
De keepers zijn echt schande in deze PES. Dat waren ze al jaren, maar nu is het nog het ergste van allemaal eigenlijk. Dat is alleen wel zo'n beetje het enige kritiekpunt dat ik op het spel kan hebben qua gameplay. Je herkent er nog echt het oude spel in, maar tegelijk voelt het ook als een heel nieuwe editie. Dat komt denk ik vooral door het passysteem dat op volautomatisch een stuk lastiger is. Je moet echt goed letten op hoe hard je balletjes inspeelt en je merkt ook wel verschil tussen begaafde en minder begaafde spelers.

Verder is de verdediging ongelofelijk goed, waardoor het de moeilijkste PES tot nu toe is. En dan is dit nog niet eens het hoogste niveau waar ik op speel, dit jaar is er voor het eerst een extra niveau dat je kunt unlocken. Het zelf verdedigen lukt me nog totaal niet door het ook hier nieuwe systeem, wat wel goed in elkaar lijkt te steken. Het aspect van fysieke duels in het voetbal is wat meer aanwezig nu, zonder dat er teveel de nadruk op gaat liggen. Nog altijd kun je naar hartelust combineren als je wilt.

In de demo is de scheidsrechter echt extreem pietluttig (al is het nog best lastig om een kaart te pakken, want het lijkt er op dat als je echt een stevige sliding wilt maken je echt een aanloopje moet nemen om op snelheid te komen, anders ziet de sliding er vrij lullig uit (het hele spel voelt wat meer ingehouden en trager, realistischer). Kan overigens ook allemaal komen doordat ik het nieuwe verdedigen gewoon nog niet onder de knie heb.

Schieten voelt prima aan, er zijn wat meer van die kleine gedetailleerde geluidseffecten toegevoegd, lange passes steken goed in elkaar (er is wat meer verschil te merken in de verschillende varianten zoals meer met een boogje trappen), steekpasses vind ik wat minder. Ze lijken amper te hard te kunnen gaan en zijn nu wel een stuk minder effectief, in elk geval in de speelstijl die ik gewend ben van PES.

Hoge steekpasses worden maar met een slap boogje gegeven, mis PES 3 wat dat betreft. De tactiekinstellingen zijn wat gestroomlijnder en overzichtelijker. Ook dat spelersprofiel is echt een vooruitgang. De soundtrack is nog steeds nogal merkwaardig, al zitten er wel een stuk of 3 nummers bij die niet slecht zijn. Het hoofdmenu vind ik een stuk mooier persoonlijk.

avatar van wolff
Ai, dat zijn dan hoop ik de keepers in de demo? Dat keepers probleem is hopelijk in de uiteindelijke versie geen al te groot probleem

avatar van Thomas83
Van wat ik heb begrepen is de tweede demo gewoon echt van de definitieve versie van het spel, en dus zullen de keepers ook wel zo vreselijk zijn in het uiteindelijke spel. Toch zal ik dit spel veel gaan spelen. Verder klopt echt alles eigenlijk.

avatar van wolff
De pes cover is aangepast denk ik, deze word getoont op Amazon en Konami.com

Leuke cover

SvV_Ying
Review | 22 september 2011 - De 'R' zit weer in de maand en dat brengt in gamesland altijd een zekerheidje met zich mee; de voetbalgames staan weer voor de deur. FIFA en PES zijn ook dit jaar weer van de partij en proberen met wat aanpassingen en veranderingen weer de beste wedstrijd op de mat te leggen. Dit is ook meteen de laatste keer dat ik die andere footie noem, deze review draait om PES en beide games verdienen gewoon een eigen kijk zonder steeds maar met elkaar vergeleken te worden.

‘’PES is back.’’ Met deze woorden sloot Jon Murphy, teamleader bij Konami, een interview met Gaming Only af tijdens de gamescom. Tijdens de speelsessies in Keulen met Koen waren we het er al snel over eens dat de woorden van de beste man weleens op waarheid berust konden zijn. Nu ik de complete game heb gespeeld, kan ik zeggen dat Murphy zeker niet te hoog heeft ingezet met de voor ons nu al legendarische woorden.

Geweldige atmosfeer
Het eerste dat mij aansprak is de sfeer die de game overbrengt. Wat een heerlijke voetbalsfeer ademt een wedstrijd in PES 2012 uit. Het zit niet zozeer in het commentaar of het geluid van het publiek; dit is nog steeds erg basic en soms zelfs matig. Het zit ‘m vooral in de details; het perfecte strakke veld, de opkomst van de spelers, het publiek met bijbehorende voetbalshirtjes, de grasprikkers en de coaches die langs de zijlijn lopen te schreeuwen. Al deze en nog veel meer ingrediënten zorgen voor een voetbalsfeer die erg overeenkomt met het echte spelletje. Soms zijn het slechts de hele kleine details als de grasprikkers en realistisch gekreukelde voetbalshirts, maar voetbalfans zullen dit op den duur allemaal herkennen en zeer kunnen waarderen. Een Champions League-wedstrijd in PES 2012 lijkt haast op de befaamde dinsdag- of woensdagavond zelf, inclusief de officiële CL-hyhm die de armharen elke keer weer overeind doet staan. PES 2012 ademt voetbal.

Aan een heerlijke sfeer en mooi veld heb je natuurlijk niks als de gameplay ruk is. Ik kan je meteen geruststellen dat dat in PES 2012 niet het geval is. Er zitten wat haken en ogen aan, maar over het algemeen is de gameplay zeer solide. Een verbetering die snel opvalt, is het passen. Bij PES 2011 reageerde een speler niet altijd als je meteen een pass wilde geven, maar nu is het vloeiende combinatiespel makkelijker uit te voeren. Het tikken voelt realistisch aan en de spelers hebben hier ook een aantal slimmigheidjes gevonden; staat een tegenstander vlak voor je, maar een medespeler vlak achter hem, dan probeert je speler de bal secuur langs de tegenstander te spelen. Het is dus niet zo dat de speler de bal lomp tegen de tegenstander aanschiet omdat hij nou eenmaal in de baan van de pass staat. De spelers houden tijdens het passen ook goed rekening met de looplijnen van de medespelers waardoor een bal meestal erg lekker wordt gegeven. Dit soort details zie je continue terug.

The game isn’t played on paper
Ook deze PES is weer heerlijk onvoorspelbaar. De bal ligt ‘losjes’ op het veld en dit zorgt er voor dat er bijna nooit iets op een scripted situatie lijkt. Een voetje van de keeper dat op een haar na een doelpunt voorkomt, de adrenalinepompende scrimmages voor het doel en een onmogelijke kans die je toch weet te benutten zijn de dingetjes die PES echt een identiteit geven. Hierdoor neem je sneller doelpogingen vanuit een gewaagde positie of besluit je de bal gewoon naar voor te slingeren, het kan zomaar zo zijn dat een scheenbeen een totaal andere draai aan een schot geeft of een voorzet alles en iedereen mist en zo bij de 2e paal door een inglijdende back alsnog wordt ingetikt. Een wedstrijd die op papier vaak gespeeld lijkt, kan door elk detail een andere wending krijgen. Dat is echt voetbal, en PES brengt dat voetbal naar je toe.

Heerlijke maar onrealistische goals, mede door de keeper
Juist bij een game waar zoveel lijkt op het echte spelletje, is het jammer dat er nog wat suffe dingen zijn. Zo zijn er nog te vaak animaties en schoten die fysiek gezien niet mogelijk zijn. In de preview hadden we het al over onrealistische doelpunten, en ook nu heb ik er weer een paar gezien hoor. Wat dacht je spits Nicklas Bendtner die met zijn rug naar de goal de bal alsnog keihard op doel weet te krijgen zonder zijn bovenlichaam ook maar iets te draaien. Of Sulejmani die al vallend buiten de 16 met een sliding de bal keihard in de kruising weet te jagen. De ontlading bij zo’n goal is ongekend, het maakt het spelletje nog dat tikkeltje onvoorspelbaarder, maar echt realistisch is het niet. Ik heb mijn kruisbanden al eens gescheurd, maar maakte ik de bewegingen die ik weleens in PES zie, dan kunnen ze me elke 9 maanden opnieuw inboeken voor een MRI.

En dan zijn er natuurlijk ook nog de keepers. PES en keepers is niet altijd een even goede combinatie en ook nu moet ik helaas concluderen dat de keepers nog wel iets te vaak een steekje laten vallen. De keepers zijn niet zo dramatisch als in de 1ste demo die begin september uitkwam, maar het is nog steeds niet je van het. Vooral lage ballen die makkelijk geklemd kunnen worden, worden nog wel eens dom weggetikt waardoor de tegenstander een makkelijke rebound heeft. Gelukkig gebeurt dit ook vaak genoeg aan de andere kant, dus in dat opzicht is het wel in balans, maar sommige keepersoptredens zorgen toch voor een slaak van verzuchting.

Computer kan tikken
Waar het 1 in PES soms totaal onlogisch en onrealistisch is, springt het andere er juist weer uit in positieve zin. De AI van de tegenstanders bijvoorbeeld is flink verbeterd en nadert écht realistische beslissingen. Zo werd ik op de normale moeilijkheidsgraad soms knap weggetikt door korte combinaties en lepe steekballen. In de voorgaande delen zag de computer vrijstaande spelers nog wel eens over het hoofd, dat is nu niet meer het geval. Als je een gat laat vallen ben je de lul, en zodra je doorhebt dat een tegenstander erg vrij staat en je hoopt dat de computer dit niet in de gaten heeft, is dit toch echt zo. En dit vind ik een heerlijke verbetering, noem me gek, maar ik haat het als de computer een kans mist die zelfs achtsteklasser Knollendam nog gescoord had. Als je wordt weggetikt en de computer een mooie aanval opzet, moet dit soms gewoon bekroond worden met een goal, en dat gebeurt nu ‘gelukkig’ een stuk vaker.

Gaten laten vallen en niet geconcentreerd spelen is dus dodelijk en helaas hebben je spelers dit niet altijd door lijkt het wel. Medespelers hebben iets te vaak een eigen wil en zo komt de actie van een speler soms niet overeen met wat ik wil. Zo wil een verdediger nog wel eens compleet onlogisch instappen of stoppen met rennen bij een steekpass terwijl ik toch echt met de aanvaller mee wil rennen om de bal te onderscheppen. Er zijn soms iets te veel van dit soort ongemakken waardoor de controle over je spelers soms even weg is en dit gebeurt net iets te vaak om over het hoofd te zien.

2e speler besturen
Een feature die PES dit jaar als grote toevoeging heeft aangekondigd is de mogelijkheid om een tweede speler te besturen. Dit is echter meer ingewikkeld en vertragend dan dat er echt veel voordeel uit gehaald wordt. Met de rechteranaloge stick selecteer je een speler die je wilt besturen, deze speler bestuur je dus met de rechteranaloge stick terwijl je ondertussen met de linkeranaloge stick de speler met de bal bestuurt. Het is een ingewikkelde feature die op het trainingsveld in PES 2012 nog wel leuk is, maar tijdens de wedstrijd heb je eigenlijk helemaal geen tijd om je hier in de aanval mee bezig te houden.

Master League
Waar alles van de game moet samenkomen, van de sfeer tot de gameplay, is natuurlijk ook dit keer weer de Master League. De mode zit er weer in en is van een strakke, moderne en geslaagde update voorzien. Het menu is erg schoon en bestaat uit een aantal mooie iconen die bij het selecteren weer een lijst aan opties laat zien. Het ziet er fris en strak uit en het is duidelijk waar je alle aspecten van jouw club kunt bekijken. En het is dit keer ook écht jouw club. Konami heeft er namelijk voor gekozen om je wel heel duidelijk in de stoel van club-baas te plaatsen. Je hebt als coach een gezicht en creëert voor de Master League start een uiterlijk van de coach. Daarna is het tijd om de pers te woord te staan en gesprekken met de assistent-manager te voeren. Dit gebeurt allemaal met in-game filmpjes die goed bijdragen aan het gegeven dat jij de baas bent.

Als baas besteed je ook buiten het veld de nodige aandacht aan de club. Zo moet je het jeugdteam in de gaten houden, de trainingen selecteren en vooral veel communiceren met je spelers. Ze komen voor alles naar je toe; onvrede over hun rugnummer of omdat ze boos zijn dat ze niet in de wedstrijdselectie zitten. Het is daarna jouw taak om de vragen van een antwoord te voorzien. Ook de assistent-coach komt wekelijks langs op kantoor om bijzonderheden te melden en de komende tegenstander te analyseren, en ook dit gebeurt in een setting waar jij als clubbaas achter het bureau zit. Het maakt de mode uniek en geeft je toch wel het idee dat je zelf iets moois aan het neerzetten bent. Helaas word je soms iets te vaak onderbroken door je assistent-manager en de wekelijkse update gaat na een aantal weken wel een beetje vervelen.

North London – London FC
Helaas zijn ook dit jaar de licenties niet in orde. Een potje Arsenal – Chelsea zit er weer niet in, dat wordt gewoon North London tegen London FC. Natuurlijk is er weer de mogelijkheid om alles te editen en vooral de teamnamen zijn zo gefixt, het is echter wel jammer om dan alsnog allemaal neppe shirts te zien met emblemen die totaal niet op de echte lijken. Zoals gezegd is het allemaal aan te passen, maar je moet er wel even moeite voor doen of een goede option file van het internet plukken.

De Eredivisie is wel weer van alle licenties voorzien en ook de Franse, Italiaanse en Spaanse competitie zijn correct. Het beperkte aantal teams en clubs in PES heeft ook zijn voordelen, zo besteedt Konami veel tijd aan de teams en spelers die het wel heeft en dat betekent dat zeker de helft van de spelers van de Nederlandse topploegen er erg waarheidsgetrouw uitziet. Alsnog blijft het jammer dat de licenties al jaren niet goed zijn en bijvoorbeeld de Duitse competitie weer ontbreekt. Natuurlijk wil Konami zelf ook graag anders, voor veel mensen is het een reden om de game links te laten liggen, en dat is jammer.

plus- en minpunten
+ Heerlijke atmosfeer
+ Weer lekker onvoorspelbaar
+ Flink verbeterde AI
+ Strakke en verslavende Master League

- Controle over spelers lijkt soms niet aanwezig
- Nog steeds onmogelijke animaties en schoten
- Keepers zijn niet helemaal betrouwbaar

Conclusie
‘PES is back’ waren de woorden waar deze review mee begon. En dit is inderdaad PES zoals we het kennen; een perfecte voetbalsfeer, lekker onvoorspelbaar en een verslavende Master League. Helaas zijn enkele problemen als matige keepers en onrealistische goals niet verholpen maar dit is eigenlijk ook wel helemaal in het straatje van ‘PES is back’. Soms heeft PES 2012 even de tijd nodig om alle kleine details te tonen waardoor de game zoveel wegheeft van het echte spelletje, maar hoe vaker je het speelt hoe meer je van PES gaat houden. PES 2012 legt met puntje van de stoel voetbal, enkele goede verbeteringen en de soms rare keepers en goals elke keer weer een andere wedstrijd op de mat en heeft genoeg in huis om je weer een jaar lang bezig te houden.

8/10

Bron: Gaming Only

Uhmm ligt het aan mij of vinden jullie de demo ook helemaal niks?
Het beeld is bij mij een beetje blurry en ziet er niet mooi uit!
Op wat voor resolutie spelen jullie? Ik heb een 22 inch scherm, wat raden jullie me aan?

Daarnaast voelt het helemaal niet goed aan. Ik heb het gevoel alsof we met een ballon aan het voetballen zijn. De opbouw wordt niet verstoord tot de middenlijn. Laat ik maar niet over de keeper beginnen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit is voor de eerste keer ooit dat ik de demo helemaal niks vind, hopelijk ligt dit aan mij of wordt de uiteindelijke versie toch beter.....

avatar van jerom1234
SvV-Ying,

Denk jij dat PES of FIFA beter word?
Dan weet ik welke ik zal kopen!

...