Metal Gear Rising: Revengeance (2013)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Platinum
Uitgegeven door Konami

Centraal in het verhaal staan een serie aan gebeurtenissen die resulteren in de transformatie van Raider, de protagonist uit Sons of Liberty. Het spel speelt zich af voor Metal Gear Solid 4, waarbij de transformatie van Raider naar cyborg reeds aan het plaats vinden is. De actiesegmenten in het spel leggen de nadruk op zwaardvechten, waarbij je vijanden op iedere denkbare manier in mootjes kan hakken en de afgehakte onderdelen van robots en cyborg kan verzamelen om zo energie, ammunitie of items te vergaren.

avatar van threeohthree
Hele goede vraag. En eerlijk, ik heb eigenlijk geen idee. Misschien is het de setting, de minder serieuze ondertoon, of de tijdsgeest waarin ik de game speelde? Ik zou het niet weten, maar ik weet wel dat ik tegenwoordig anders tegen games aankijk door het simpele feit dat ik gewoon meer games speel. Dus dat zou zeker mee kunnen spelen (al was ik ironisch genoeg vroeger een stuk kritischer).

Om die vraag beter te kunnen beantwoordden zal ik in ieder geval DmC 3 binnenkort weer eens opzetten. Voorlopig kan ik in ieder geval wel zeggen dat ik er in Killer is Dead absoluut geen problemen had met de camera, dus het kan wel. Alhoewel het combat systeem daar dan weer een stuk simplistischer is, dus dat zou uit kunnen maken.

De Metal Gear reeks is een succesvolle en geliefde Franchise al ruim twee decennia's lang . Toch is dit deel : Rising revengeance mij de afgelopen jaren ontgaan, pas recentelijk toen ik een Xbox Serie x kocht zag ik hem in de store staan als 360 spel. Na wat trailers bekeken te hebben , en er achter gekomen te zijn dat platinumgames samen met Konami de krachten gebundeld hebben om een actie, hack & Slasher te maken (makers van Bayonetta en Vanquish ) , raakte ik meteen enthousiast.

Gelijk vanaf de intro kom je als het ware in de soort achtbaanrit terecht .
Het spel begint in Libië. Je missie is de president te beschermen , deze missie faalt helaas jammerlijk , de president word vermoord en zelf kan je de dood ten nauwe nood nog ontlopen. Wat daarna volgt is meeslepend verhaal waarbij pikante thema's als kinderarbeid en illegale organen handel word aangekaart

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, Wat een geweldige actiegame is dit zeg. De besturing zal in het beginnen wennen zijn , maar hierin geldt oefening baart kunst. Als je bewust bent van hoe alles werkt. Kan het feest beginnen. Zo heb je bijvoorbeeld een blade mode waarin je je analoog stik moet gebruiken om je tegenstander in zoveel mogelijk stukje te snijden. Niet alleen vijanden kun je in stukken snijden . Ook hele bomen, auto's en tralies kan met de grond gelijk gemaakt worden

De opbouw van de moeilijkheidsgraad vind ik ook absoluut een voordeel , in het begin liep ik er fluitend doorheen, maar als het spel de helft gepasseerd heeft. Word het best pittig, zeker op een wat hogere moeilijkheidsgraad. Eindbazen zoals monsoon zijn memorabel. Roekeloos gedrag word daar afgestraft , Heb geregeld met bezwete handjes gezeten , maar de voldoening was heerlijk
dit geef meer diepgang aan de gameplay. Ook heb je te maken met het welbefaamde punten Systeem , deze de beter jij speelt, des de hoger de score, iets wat in Devil May Cry serie ook zit.

Voor een Xbox 360 spel vind ik hem grafisch ook alles behalve lelijk. Met name de cutscènes zijn van zeer hoog niveau. Iets wat niet verwonderlijk gezien de Metal Gear Solid games daarom bekend staan.

Tot slot wil ik nog wel een paar kritische noten slaan , hoewel je nog een speciale vr modes in het spel heb zitten (niet te verwarren met een echt VR Brill en wat ik geen meerwaarde vond) kan je dit spel binnen 6 uur uitspelen en dat vind ik toch iets wat te karig
Ook nog een minder puntje is de camera die te dicht op het personage gericht staat , hierdoor wilt het nog wel een zijn dat je het overzicht verliest.

Al met al heb ik dit spel als zeer prettig ervaren en becijfer ik het met een 4,5

Hoe heb ik deze ijzersterke hack and slashtitel zo lang uitgesteld? Metal Gear Rising is een topgame is het genre die op bijna ieder front in de roos schiet. Het ziet er nog steeds piekfijn uit met zijn creatieve designs, spectaculaire actiesequenties en hoe ieder level anders voelt. De combat is vingervlugge actie waarin perfectie beloond wordt en fouten genadeloos kunnen zijn. De vijanden vragen ieder ietwat andere aanpakken en ik merkte daadwerkelijk nuttige verschillen tussen de wapens. Mits je niet tevreden bent over hoe een gevecht verloopt kun je eenvoudig retry checkpoint doen, zonder lange laadtijden oid.

Bijzonder aan deze game is de blokkeer functie: er is geen blokkeer knop maar je moet de aanvalsnop indrukken terwijl je de analog stick naar een vijand richt. In de eerste instantie klinkt dit onhandig, maar in de praktijk werkt dit erg prettig. Het zorgt ervoor dat je niet roekeloos button mashed omdat Raiden dan een aanval doet ipv blokkeert. Het zorgt er ook voor je een juiste positie zoekt, zodat je de analog stick richting de vijand kan houden. Sommige vijanden gaan met opzet heen en weer springen om blokkeren lastig te maken. Bij andere vijanden is parryen één van de weinige effectieve aanvallen, waardoor op het laatste moment blokkeren heel belonend werkt.

De andere unieke mechanic in Metal Gear Rising is blade mode: hiermee kunnen spelers zelf de slag van hun zwaarden bepalen en de vijanden in stukken hakken, precies zoals je ze snijdt. Op het eerste gezicht leek dit een een geinige visuele bonus die niet veel aan de gameplay toevoegde, maar ook deze mechanic weten ze gaandeweg heel leuk in de gameplay te verwerken. Zo heb je bossen waarbij het noodzakelijk is om objecten op een specifieke manier te snijden, zijn er vijanden waarvan je de arm moet afhakken voor bonus unlockables of er zijn specifieke punten waar je een vijand moet raken (zoals een zwaard uit iemands hand slaan).

Metal Gear Rising is een korte game. Zeker als je alle cutscenes en optionele dingen overslaat, maar het kiest kwaliteit boven kwantiteit. Geen level voelt overbodig, eentonig of langdradig. Het geeft precies de juiste hoeveelheid van alles en stopt op het hoogtepunt, waarna je alleen nog maar meer wilt. Daarom heb ik de game maar liefst 4x achter elkaar gedaan voordat de lol er vanaf ging (Very Hard mode lukte mij nog, maar Revengeance mode is niet voor stervelingen gemaakt).

Wat nadelen betreft zijn de minpunten die ik kan bedenken voornamelijk miereneuk-dingen. Een soort Speedrun mode die alle in-game cutscenes overslaat is welkom, maar dit vormt alleen een milde hinder als je de game vaker speelt. Bij new game+ begin je niet met alle gear totdat je het 2e level bereikt. Er is geen manier om de codecs te muten (deze hoor je constant). Maar het enige minpunt dat ten oprechte irritant was zijn de QTE momenten waarin je de analog stick heftig moet schudden. Vooral die kleine robots die steeds op je springen werden hierdoor vervelend en ik kreeg op den duur last van mijn hand door steeds die analog stick te moeten schudden.

Hoe deze nooit een port kreeg naar de PS4 en 5, Xbox One en Series X of de Nintendo Switch is mij een raadsel. Metal Gear Rising verdient het meer dan zeker.

Fonzzz002 schreef:
...of de Nintendo Switch is mij een raadsel. Metal Gear Rising verdient het meer dan zeker...

Niet te hard roepen. Aangezien pas onlangs de vorige delen zijn geport zit de kans er nog altijd in. Zeker nu vermoed ik dat er nog redelijk wat ports volgen (eg. Batman Arkham trilogy is gewoon bevestigd, over een Tomb Raider trilogy wordt nog met regelmaat gespeculeerd).

Ik moet deze overigens nog altijd spelen, net zoals het merendeel van de Metal Gear games.