Dungeon Explorer (1989)

Nintendo Wii / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Sega CD / TurboGrafx-16 CD / Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Atlus, Hudson en Westone
Uitgegeven door Hudson, Sony, Sega en NEC

De verdreven koning van Oddesia heeft zijn dapperste vechters een belangrijke, gevaarlijke opdracht toevertrouwd. Ze moeten de heilige ORA steen terug vinden die de krachten van het leven, licht en geluk bezit. De koning Natas van de Aliens is hier ook naar op zoek. Hij heeft het land al veroverd en er wanhoop en verderf gezaaid. Het is aan een selectie aan helden, Fighter, Thief, Warlock, Witch, Bard, Bishop, Elf en Knome, om de Aliens het land uit te jagen en terug te keren met de heilige stenen.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Lijkt verdacht veel op Gauntlet, maar is toch net even wat anders. Door zijn verslavende gameplay en gelikte chiptune muziek was dit altijd een topper voor mij geweest. Je kon hem zelfs nog met de multitap spelen, iets wat voor die tijd nog steeds uniek was. En voor de pc-engine moest je dit toebehoren zowiezo hebben, omdat je maar één controlleringang had.
Ik had nog even gehoopt dat de populariteit zich zou voortzetten op andere consoles of in vervolgdelen. Er kwam nog een Dungeon Explorer II, dat min of meer een upgrade was met geanimeerde intro's en red book audio tracks direct van de cd-rom. Op de sega-cd kwam er één die niets met de titel te maken had, ze namen het té letterlijk waardoor dit echt op een Gauntlet game leek. Zeer teleurstellend, want met die eentonige gameplay was het belediging om te zien dat na een upgrade voor je gekozen karakter je precies dezelfde kleuren behield.
Teleurstellend waren ook de latere vervolgdelen op de NDS en PSP, meer om een oude game weer tot leven te wekken, maar deze games hadden geen byte te maken met het origineel.
Slechts Crystal Beans -from dungeon explorer, voor de SNES/SFC leek er nog wel op, alleen had deze meer weg van een remake van Dungeon Explorer II en dan speel ik toch liever de echte op de pc-engine. Voor wie dit niet kent, probeer het eens uit.