Final Fantasy XIII-2 (2011)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PC

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Het verhaal speelt zich af enkele jaren na de val van Cocoon, waar de overlevenden in Gran Pulse hun dagelijkse leven weer proberen op te pakken. Eén van de overlevenden, Serah, besluit op zoek te gaan naar haar zus, Lightning. Wanneer het dorp van Serah aangevallen wordt door monsters verschijnt plots de mysterieuze Noel, die het leven van Serah redt. Hij besluit haar te helpen in haar zoektocht. Samen gaan ze op zoek naar Lightning.

avatar van Naomi Watts
Waar Final Fantasy XIII zeer goede dingen deed (vooral het battle systeem en de plot) deed het ook veel dingen fout en dat zat 'm vooral in de lineaire structuur en de afstand die SE deed van alles wat Final Fantasy zo geweldig maakt. Exploren was er niet bij, bewegingsvrijheid was nihil en ook vrij weinig ruimte tot je characters uitbouwen en masteren. SE zet alles recht in dit deel, en sinds X-2 voelt Final Fantasy game weer aan als Final Fantasy.

Het Paradigm systeem vind ik misschien wel het meest ingenieuze battle systeem van de hele serie en SE ziet dat ook in en houdt dit systeem in ere en bouwt het ook nog eens magnifiek uit met monsters die je in the mix kan gooien en kan uitbouwen. Persona meets Pokemon zeg maar. De hele setting vind ik ook geweldig, en niet voor niks dat SE zoveel games laten afspelen in dit universum van XIII.

Ook de personages zijn weer prahctig gedesigned en de plot voelt weer ongekend magisch aan. Enorm veel raakvlakken met mijn favoriete FF game, en de raakvlakken die Noel en Serah hebben met Tidus en Yuna zijn opmerkelijk. In de positieve zin van het woord. Noel en Serah zijn toch wel weer erg fijne personages. De journey die ze voor zich hebben voelt weer Final Fantasy-ish magisch aan. Eindelijk! Ook al zijn de dialoogkeuzes niet omvangrijk qua impact (denk ik althans), het geeft je wel nog meer controle over je character. En met de dialoogkeuzes ben ik persoonlijk erg blij mee. Nu nog hopen op een romance turn of events en het kan niet meer mis gaan. Plus, je kan nu in een soort gamble stad geld genereren .

De voorlopige prognose ziet er zeer goed uit, en tuurlijk spreekt vooral de FF fanboy in me. Maar de solide fundering die er al lag blijft en SE heeft dat verder uitgebouwd, weer een 'magisch' plot, sterke gameplay en ook geeft SE ons weer waar we van houden in FF en dat is verdwalen in de wereld die zij scheppen. Plus dialoogopties, genoeg uren side track missions en ander vertier. Nog geen tien uur onderweg maar nu al verkocht. Final Fantasy is terug!

Ik vond het een prima game zo lang het duurde. Voor de sidequests heb ik er maar een guide bijgepakt, maar dan gaat het toch al snel vervelen. Zeker als je bij de eerder genoemde Brain Blast aankomt. Vreselijk dat soort quizjes. Verder is het mijn eerste Final Fantasy waar ik al mijn personages op hun maximum level heb. Dat ging dan ook wel erg gemakkelijk hier, terwijl ik niet bewust intensief gegrind heb. Op het gebied van Fragments moet ik dus nog wel een heleboel.

De personages Serah en Noel werken eigenlijk prima. Vooraf was ik een beetje bang of het niet saai zou worden met z'n tweeën, maar dat valt gelukkig heel erg mee. Ik vind hem dan ook leuker dan het eerste onderdeel van XIII, daar was de lol er wat mij betreft al snel af bij aankomst op Gran Pulse. Na een lineaire weg met veel verdieping in de personages was het ineens voorbij om toch maar richting het einde te gaan. Hier is het echt een goedlopend verhaal. Vrij kort, maar zeer effectief. Genoeg stimulatie om door te gaan. Het huidige einde spreekt me ook wel aan. Niet verwacht, maar er blijven genoeg vragen over voor een volgend onderdeel.

Jammer dat er in bepaalde omgevingen niet veel gebeurt (Coliseum?), maar de game was zeker zijn aanschaf waard. Muzikaal ook meer memorabel dan het vorige deel. Het openingsnummer doet mij trouwens heel erg aan Droomvlucht van de Efteling denken!

Battles verlopen erg soepel. Ik moest me er weer even in verdiepen, maar het werkt erg gemakkelijk. Een nieuwe optie is het gebruik van Monsters in gevechten. Hier heb ik eigenlijk maar weinig meer gedaan. Infusion is bij mij nog niet aangeraakt en dat bleek ook niet nodig, aangezien ik Long Gui et cetera al verslagen heb. Vrij gemakkelijk dus.

Wat mij betreft meteen weer het beste Final Fantasy-deel sinds X. Net aan 4 *.

Als spel zelf zijnde is het zeker een leuke game. Sowieso kan ik het vechtsysteem van XIII sowieso wel waarderen dus dat was hier ook wel goed te pruimen. Verder is er niet echt een connectie met deel 1 op wat elementen na. Het is vooral een nieuw verhaal. In eerste instantie leek het me minder vaag dan deel 1, maar final fantasy zou final fantasy niet zijn als het op het einde niet weer eens enorm wazig wordt. Helaas wordt een hoop duidelijk met de DLC rondom Lightning, maar dat is dan precies mijn probleem met dit deel. Er zitten gaten in het verhaal die met DLC worden ingevuld en dan nog niets zeggen. DLC is hier geen toevoeging, maar voelt echt als een vooraf gepland gat in het verhaal om met DLC op te vullen. Erg jammer.

Maar het speelde lekker weg en was ook wel een korte game. De lineaire gangen uit deel 1 zijn weg, alhoewel ik me daar niet aan kon storen. De bredere wereld nodigt wel meer uit moet ik zeggen en het hoppen in de tijdlijn was ook wel leuk.

Ook jammer is het feit dat random battles soort van teruggekeerd zijn. Geen mobs meer op de map. Ze verschijnen plotseling naast je, waarbij je heel kort kan reageren om te vechten of niet. Ik ben hier geen fan van omdat de wereld vooral leeg aanvoelt zo.

Al met al voelt het een beetje als een onnodig vervolg, maar niet verkeerd verder.