Final Fantasy XIII-2 (2011)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PC

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Het verhaal speelt zich af enkele jaren na de val van Cocoon, waar de overlevenden in Gran Pulse hun dagelijkse leven weer proberen op te pakken. Eén van de overlevenden, Serah, besluit op zoek te gaan naar haar zus, Lightning. Wanneer het dorp van Serah aangevallen wordt door monsters verschijnt plots de mysterieuze Noel, die het leven van Serah redt. Hij besluit haar te helpen in haar zoektocht. Samen gaan ze op zoek naar Lightning.

avatar van LimeLou
Square Enix kan z'n best doen om er touwtjes om heen te winden, maar dit is gewoon overduidelijk gemaakt voor het geld Ook al kan dit misschien een goede game worden.

Ze zeiden al dat ze veel ideeen in XIII-1 hebben geschrapt omdat het anders veel en veels te groot zou worden, vandaar deel XIII-2. Ik zeg laat maar komen!

Zwakker dan XIII kan alvast niet - hopen maar dat al die 'grootse' ideeën dus in deel XIII-2 zitten en er daadwerkelijk meer mogelijk is dan vooruit lopen en A indrukken, anders houd het hier ook echt mee op voor mij.

avatar van Marcellussss
Ach, kijk er ook niet zo naar uit eigenlijk, ondanks dat XIII mij wel beviel. Maar uiteindelijk koop ik 'm toch wel bij de release.

LimeLou schreef:

Als je onderstaand stukje leest denk ik dat het zeker geen makkelijk geld verdienen is.

Onze eerste hands-on met Final Fantasy XIII-2 doet ons denken aan een direct vervolg op Final Fantasy XIII, wat natuurlijk ook niet zo gek is. We trappen af met Lightning die direct van zich moet afbijten. De gameplay tijdens de gevechten voelt onmiddellijk vertrouwd aan: Paradigms, Stagger, etc.. Maar voor we het doorhebben zijn de eerste vernieuwingen zichtbaar: ‘Cinematic Action’ sequences. Hoewel het niets meer dan QTE’s (Quick Time Events) zijn is het wel bijzonder dat we op knoppen kunnen rammen tijdens de oogstrelende CGI sequences. Dat het daadwerkelijk van invloed kan hebben op gevechten bleek toen we een ‘boss fight’ hadden en we op een bepaald moment een Cinematic Action voorgeschoteld kregen. Doordat we vlot genoeg waren en de QTE goed uitvoerden geraakte de baas in Stagger. Hatseklats! Meteen van Paradigm veranderen waarin we los gingen in de rol van Commando. De CGI van Final Fantasy is natuurlijk pure eye-candy, maar het kan geen kwijt om wat actief mee te doen. Hoewel de preview build die wij speelden bij lange na niet af was, zag het er nu al erg gelikt uit. Het eindresultaat kan alleen maar beter zijn. Art design is iets wat ze daar met hun ogen dicht kunnen.

Nadat we wat verder geraken en aan de gang kunnen met Serah en Noel valt het direct op dat de jongens en meisjes van Square Enix niet op hun lauweren rustten. Ze hebben geluisterd naar de fans, naar de community. Ze zijn in elk opzicht verdergegaan waar het vorige deel stopte. Waar het eerst allemaal vrij lineair was, is er nu meer vrijheid. Nadat we het e.e.a. aan gespuis hadden weggewerkt bleek er namelijk al direct ruimte voor wat gesprekken met NPC’s. Zo kregen we niet alleen meer (achtergrond)informatie en items, maar het liet direct ruimte voor de nodige side quests zoals we die eigenlijk gewend zijn. En je voet die NPC’s werkelijk overal. Pluspuntje voor Square Enix.

En net wanneer we dachten klaar te zijn ontdekten we weer iets nieuws: de ‘Mog Clock’. Op het moment dat er een vijand je pat kruist komt er een … klok in beeld. Hierdoor krijg je de keus om te vluchten, een ‘pre-emptive strike’ te lanceren, of als je te traag bent het gevecht op de normale manier beslechten. Het is weer even wennen, maar we zien de strategische voordelen er wel in. Helemaal voor hen die nieuw zijn in het universum van Final Fantasy. Zo waren er ook gamers die kennelijk hun beklag hadden gedaan over de te hoge moeilijkheidsgraad van sommige ‘bosses’. Het zou te moeilijk zijn geweest om ze te verslaan. Ondergetekende wist alle Trophies, inclusief de Platinum Trophy, in de wacht te slepen en heeft wat dat betreft veel bloed, zweet en tranen, de moeilijkste bazen verslagen. Wat wisten precies welke bazen er werden bedoelt door deze (slappe?) gamers. Wij komen nog uit de tijd dat je maar een beperkt aantal continues had en je je save file niet kon bewaren. Vandaar dat het voor ons een kwestie van doorzetten was. Toch heeft Square Enix opnieuw gehoor gegeven en er de mogelijkheid in gebouwd om (standaard ingesteld) te spelen op ‘normal’, maar als dat op een bepaald moment te moeilijk wordt kun je, tijdelijk of permanent, switchen naar ‘easy’. Het werd ons maar al te duidelijk dat ze met Final Fantasy XIII-2 al het mogelijke hebben gedaan om er een betere ervaring van te maken dan in vergelijking met het deel hiervoor.
Historia Crux
Eén van de meest opvallende nieuwe features is ‘Historia Crux’. Het laat zich het beste vergelijken met tijdreizen. We ondervonden het direct in het begin, wanneer we met Lightning ons best deden om Noel te beschermen tegen de Bahamuth. Kort daarna worden we met Noel via een portaal gestuurd naar een geheel andere plek en periode waarin Serah op zoek is naar Lightning. Dat het een wezenlijk onderdeel van de game blijkt wel uit het volgende voorbeeld.

Een bos vol met een bepaald type monster. Op zich geen probleem, maar wel als je niet sterk genoeg bent of als het je quest vermoeilijkt. Via een portaal ga je vervolgens tijdreizen naar een ander gebied in het verleden. Je leert namelijk dat het bos tjokvol zit met die monsters vanwege een probleem in de flora en fauna. In het verleden kom je een reusachtige draak tegen die het eco-systeem aantast waardoor in de toekomst dat bos overspoeld wordt met die monsters. Wanneer je dan die draak afmaakt, is het bos in de toekomst ontdaan van het ongedierte waardoor je nu met gemak een wandeling door het bos kan maken. Volg je het nog? Het is maar een van de vele mogelijkheden van Historia Crux. Als je het overigens niet kon volgen, of bijvoorbeeld vorige deel niet hebt gespeeld, wees dan gerust. Er zijn genoeg ‘primers’ – zie het als verscheidene handleidingen voor ieder aspect van de game – die gepaard gaan met de nodige tutorials om je op weg te helpen. Een uitbreidde uitleg over Historia Crux zal niet ontbreken.
Minigames, Historia Crux, de belofte van side quests en de vele vernieuwingen die we hier nog niet eens genoemd hebben zullen van Final Fantasy XIII-2 een game maken die niet alleen het JRPG-genre eer aan doen, maar tevens een die het waard is om in de Final Fantasy canon te worden opgenomen. Waar blijft de postbode toch met onze review code?

Ik weet niet laat maar komen die game!!!

Grappig passage!

avatar van LimeLou
De game kan prima in elkaar zitten, maar ik vind het eerlijk gezegd nog steeds typisch Square. Maak een succesvolle game, om vervolgens een spin-off van te maken. Zou me niet verbazen als ze zo een FFXIII-3 gaan maken.

Tja wat te denken van al die DLC van andere games. Of God of War 1 en dan krijg je nog 2 en 3. Ik zie het ook als een extra/vervolg op de bestaande game. Qua prijs en kwaliteit heb je voor FFXII-2 echt een volwaardige game.

avatar van LimeLou
God of War heeft hetzelfde universum en verhaal, terwijl elke Final Fantasy van elkaar verschilt. Dat ze voor GoW nu de trilogie compleet hebben gemaakt is dan ook logisch. Maar om van een steeds aanpassende gamereeks nu meteen na succes een spin-off te maken vind ik een beetje makkelijk van Square Een goede game kan dit zeker worden, maar ik heb gewoon liever dat Squeenix wat volwassener doet en iets verfrissends maken in de FF games.

Dan verschillen wij echt van inzicht denk ik.

Bij het maken van deel 1 hadden ze zoveel extra content en ideeen over dat ze al zeiden, voordat het eerste deel nog in de winkel lag, dat er een tweede deel zou komen.

En welke spinoffs heeft sqaure nog meergemaakt dan?

avatar van LimeLou
Final Fantasy X-2, talloze Chocobo spinoffs, talloze kleinere spinoffs van Final Fantasy (te veel om op te noemen) en de Enix-afdeling doet dit ook graag met Dragon Quest, al valt het bij DQ nogal mee qua spinoffs.

avatar van Tsjo-Wi
LimeLou schreef:

Dat is helemaal niet makkelijk van ze. Dat doet zo'n beetje elke game developer. Bovendien waren alle Final Fantasy's succesvol dus dan hadden ze volgens jou van elk deel een vervolg of spin-off moeten maken maar dat is lang niet het geval. Square Enix gaat gewoon verder met het universum van XIII omdat er volgens hen nog meer uit de personages en het vechtsysteem te halen valt.

avatar van fabblwaps
Ik heb gister de demo gespeeld en moet zeggen dat ik positief verrast was na het voor mij tegenvallende XIII. Voice acting was ook een stuk beter, zonder dat idiote gehijg van het vorige deel. Het vechtsysteem voelde ook weer vers aan. Misschien toch de vorige ook maar weer eens een kans geven.

LimeLou schreef:

En toch vind ik het met dit totaal anders. Al hadden ze alleen al nieuwe personages gebruikt een iets langere introductie van die personages dan had je een nieuwe game gehad. Vind het juist geweldig om weer oude bekende terug te zien.

Ik vind bijvoorbeeld Mario Kart nou een klassiek voorbeeld van een spinoff. Mario heeft namelijk geen biet met karten te maken.

avatar van LimeLou

Daar zit wat in, Rujar, maar ik ben ook niet bekend met de Mario Kart games. Daarnaast zie ik die Mario Kart games ook meer als pretentieloos vermaak, in tegenoverstelling tot de FF-games waar ik een spannend avontuur met een sterk verhaal verwacht.

Dan verschillen wij van mening hierover. Met zo veel games die Square-Enix in de stal heeft staan (Versus XIII, Type-O, Kingdom Hearts 3D) denk ik niet dat ze oprecht het universum van FFXIII willen uitbreiden en karakters beter willen verdiepen, maar vooral winst willen maken. Niks mis mee als het een goede game oplevert, maar -van wat ik tot nu heb gespeeld- beviel deel 13 me niet. Als je FFXIII weer geweldig vond snap ik dat je hier naar uit kijkt

LimeLou schreef:

Hoho Versus en Type-O en FFXIII staan helemaal los van elkaar. Ja het is hetzelfde universum (net zoals Elder Scrolls) en het heeft in de verhalen te maken met crystallen maar de games hebben verder geen enkele link met elkaar. Ook niet qua verhaallijnen.

Het uitgangspunt van de games was één bepaald universum en dat hebben ze uitgewerkt tot 4 games FF13, Versus, Type-O en FFX13-2, oke deel 2 was er later bij bedacht omdat ze zoveel ideeen over hadden na het maken van deel 1)

avatar van LimeLou
Ik zei ook niet dat ze met elkaar te maken hebben. Ik wou die games alleen als voorbeeld gebruiken van wat Square-Enix beter aan kan werken (vind ik). Maar ik zie nu ook wel dat XIII-2 anders is dan XIII danzkij het kijken van wat gameplay.

AvMerode
Gamespot Review voor de liefhebbers.

Ben blij dat ik niet van FF hou, kameraad van me is er wel erg gek op.
Lacht ie om het feit dat Capcom de RE serie nu loopt uit te melken, kan ik ook over FF zeggen
Wat FF zo belangrijk voor hem is, is de RE serie voor mij, dus ik snap wel waarom hij hier zo naar uit keek.

avatar van LimeLou
Dan is zowel Capcom als Square-Enix schuldig aan uitmelken!

Dit spel doet het goed! Een score van maar liefst 90% in de OPM!

avatar van Naomi Watts
Waar Final Fantasy XIII zeer goede dingen deed (vooral het battle systeem en de plot) deed het ook veel dingen fout en dat zat 'm vooral in de lineaire structuur en de afstand die SE deed van alles wat Final Fantasy zo geweldig maakt. Exploren was er niet bij, bewegingsvrijheid was nihil en ook vrij weinig ruimte tot je characters uitbouwen en masteren. SE zet alles recht in dit deel, en sinds X-2 voelt Final Fantasy game weer aan als Final Fantasy.

Het Paradigm systeem vind ik misschien wel het meest ingenieuze battle systeem van de hele serie en SE ziet dat ook in en houdt dit systeem in ere en bouwt het ook nog eens magnifiek uit met monsters die je in the mix kan gooien en kan uitbouwen. Persona meets Pokemon zeg maar. De hele setting vind ik ook geweldig, en niet voor niks dat SE zoveel games laten afspelen in dit universum van XIII.

Ook de personages zijn weer prahctig gedesigned en de plot voelt weer ongekend magisch aan. Enorm veel raakvlakken met mijn favoriete FF game, en de raakvlakken die Noel en Serah hebben met Tidus en Yuna zijn opmerkelijk. In de positieve zin van het woord. Noel en Serah zijn toch wel weer erg fijne personages. De journey die ze voor zich hebben voelt weer Final Fantasy-ish magisch aan. Eindelijk! Ook al zijn de dialoogkeuzes niet omvangrijk qua impact (denk ik althans), het geeft je wel nog meer controle over je character. En met de dialoogkeuzes ben ik persoonlijk erg blij mee. Nu nog hopen op een romance turn of events en het kan niet meer mis gaan. Plus, je kan nu in een soort gamble stad geld genereren .

De voorlopige prognose ziet er zeer goed uit, en tuurlijk spreekt vooral de FF fanboy in me. Maar de solide fundering die er al lag blijft en SE heeft dat verder uitgebouwd, weer een 'magisch' plot, sterke gameplay en ook geeft SE ons weer waar we van houden in FF en dat is verdwalen in de wereld die zij scheppen. Plus dialoogopties, genoeg uren side track missions en ander vertier. Nog geen tien uur onderweg maar nu al verkocht. Final Fantasy is terug!

Winkelwagentje (moderator)
Het paradigma systeem blijft inderdaad goed; alleen jammer dat het levelen van je crystarium zo ongelofelijk snel gaat in vergelijking met XIII. Zit nu in hoofdstuk zes en heb al al drie rollen op max. Het levelen van andere rollen gaat nu wel meer punten kosten, maar is minder relevant omdat het voornamelijk nog HP, magic en strength stat boosts zijn. Monsters in je party is wel leuk, maar vooral voor de verzamelkoorts. Materialen voor hoge levels zijn schaarser en duur om te kopen, dus heb inmiddels voor ieder van de zes rollen wel een monster in mijn party die ik niet zo snel meer zal vervangen.

avatar van Naomi Watts
Gaat wel vrij snel, heb nog geen role op max, maar tot hoeveel gaat het ongeveer? Monsters is vooral voor de verzamelaar inderdaad, en er zijn toch bepaalde rollen waar je vooral op terug valt.

De role cap is level 99.
De laatste stage van de Final Boss is trouwens een taaie. Die flare -attacks kan ik voor alsnog niet tegenop. Morgen nog maar eens een poging wagen, misschien kom ik er doorheen met een sen-sen-sen opstelling...

avatar van Naomi Watts
O wel gewoon als normaal dus, maar levellen gaat nu best snel. Eerst even op jacht voor de rolling in cp fragment skill en dan even op zoek gaan naar een goede cp locatie. Ik wil mijn chars toch wel allemaal gemastered op zijn max hebben. Wat een gezoek ook weer naar die artefacts en fragments. Wat een ergernis en plezier. Zo hoort FF te zijn.

avatar van Naomi Watts
Wat ik me afvroeg, winkelwagentje? Hoelang zit je al in de game? En hoeveel ben je van plan te gaan completen? Fragments, fragment skills, paradox endings etc. Wat een heerlijk deel is dit toch. Zoveel te masteren, zoveel zaken te completen, zoveel fragments te verzamelen en skills te behalen. Wat betreft deze completion randzaken vind ik dit nog wel de beste FF so far denk ik. Hier ga ik zo lang zoet zijn, wil echt alles halen. Van fragments tot skills, en wil ook mijn chars op hun max hebben wat betreft de roles.

SvV_Ying
Het is meer Final Fantasy dan zijn voorganger, maar het kan voor mij niet tippen aan de delen X en VII. Wel heerlijk om veel meer vrijheid te hebben en op zoek te gaan naar de fragments.

Ik zit nu op 34 uur speeltijd en heb 108 fragments. Ik kan elk moment naar Academia 500 AF, wat volgens mij niet ver van het eind verwijderd is, maar ben nu bezig met fragments en de monsters op de Archylte Steppe, die kan ik nog niet allemaal verslaan dus lekker grinden in The Undying World.

Winkelwagentje (moderator)
Zit nu op een uurtje of achttien geloof ik. Ben nog lang niet zo ver als Ying want heb iets van 60 fragments verzameld. Ga natuurlijk wel proberen om alles te verzamelen, al zal dat nog een behoorlijke klus gaan worden.

avatar van Naomi Watts
Achttien en dan al zo ver? Ik ga echt traag merk ik .

108 Fragments in 34 uur ook erg knap trouwens, zoek me af en toe rot.

SvV_Ying
Heb er nu 124 met 3 uurtjes extra speeltijd. Die van Oerba zijn echt killing. vooral die time anomaly puzzels drijven me soms tot waanzin. Uiteindelijk allemaal gelukt en zonder YouTube hehe