Final Fantasy XIII-2 (2011)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PC

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Het verhaal speelt zich af enkele jaren na de val van Cocoon, waar de overlevenden in Gran Pulse hun dagelijkse leven weer proberen op te pakken. Eén van de overlevenden, Serah, besluit op zoek te gaan naar haar zus, Lightning. Wanneer het dorp van Serah aangevallen wordt door monsters verschijnt plots de mysterieuze Noel, die het leven van Serah redt. Hij besluit haar te helpen in haar zoektocht. Samen gaan ze op zoek naar Lightning.

Dan ben je al aardig onderweg. Die temporal rift waarbij je alle nummers weg moet krijgen door de wijzers te verplaatsen is inderdaad een flinke breinbreker. Heb zojuist ook mijn eerste fragment verdient met Brain Blast; ruim een half uur mee bezig geweest! Ik ken inmiddels al die vragen wel uit mijn hoofd...

Wat heeft iedereen al veel fragments ik ben 35 uur onderweg en heb er nog maar 30 of zo? Ben nu zeg maar bij Hope in de toekomst om die Core's te gaan leveren

Ik heb hem op de game op normal staan (hoe ziet easy er dan wle niet uit?) Van mij hadden ze er nog ultra hard bij kunnen doen.

Het is echt te easy eigenlijk. Het vechtsyteem (waar ik echt een groot fan ben van geworden, hoewel TBS nog mijn voorkeur heeft) wordt nauwelijks (niet eigenlijk) benut door de lage moeilijkheidsgraad. Het levelen van je character is daar ook debet aan.

Ik ga ervanuit dat er nog DLC content komt zoals een nieuwe moeilijkheidsgraad, veel nieuwe side quest met moeilijke bossbattles.

Winkelwagentje schreef:

Met die wijzers kwam ik nog redelijk snel door heen. Die laastet was de enige echte moeilijke, maar je ziet na een paar retries op een gegeven moment dat een aantal cijfers maar op een manier kan oplossen.

Hoeveel vragen moet je bij die Brain Blast goed hebben eigenlijk?

Hoe wordt je chocobo sneller eigenlijk? Levelen zet ook weinig zoden aan de dijk eigenlijk?

De moeilijkheidsgraad is inderdaad niet al te hoog; tot nu toe alleen het laatste gevecht de eerste keer op moeten geven. Maar na wat grinden en een andere opstelling kwam ik ook daar vrij gemakkelijk doorheen. Wat dat betreft was XIII iets uitdagender, met de Titan Trials e.d., zoiets in XIII-2 nog niet tegengekomen.

Rujar schreef:
Hoeveel vragen moet je bij die Brain Blast goed hebben eigenlijk?

10. Er zitten best veel vragen in zo'n terminal, en om er uit 't koppie tien op een rij goed te hebben is echt trial & error. Het is me nu één keer gelukt, maar dat kostte me wel ruim een half uur. Zitten ook nog eens van de vervelende kop-of-munt vragen tussen.

Rujar schreef:

Ben er nog niet al te veel mee bezig geweest met die Chocobo races. Heeft dat niet te maken met het soort materialen dat je gebruikt om je Chocobo te levelen? Monster infusion om nieuwe eigenschappen aan te leren levert volgens mij ook wel een bijdrage.

Rujar schreef:

De vloek van een echte Final Fantasy fanboy. Die blijven te lang op één locatie rondzoeken. Same here.

Rujar schreef:

Golden (of nog beter Silver) Chocobo nemen, en maxxen tot level 45, die heeft A voor stamina en A voor speed.

Naomi Watts schreef:

Oke die heb ik nog niet gevonden.

Naomi Watts schreef:

Ja klopt! Maar ik ben ook bezig om de monsters te verzamelen met name op de Archlyte Steppe ben ik een tijd bezig geweest. Tegen het einde ga ik kijken welke het beste zijn en van daaruit ga ik ze verder ontwikkelen en infusion toepassen. Dit wordt wel tof aangezien je de gekste en bruutste combinatie kan gaan maken!

avatar van Naomi Watts
Ik weet niet of je al op Academia 4xx kan komen, daar kan je een zilveren scoren.

Oke ja daar kan ik nu ook naar toe.

Er is al DLC:

Oa nieuwe outfit Serah's 'Beachwear':

En er is nu ook al een DLC beschikbaar met een battle tegen Lightning en Amodar in het Coloseum. Echter blijft het daar niet bij. Een ander bekend gezicht zal zich binnenkort laten zien… Jihl Nabaat, uit Final Fantasy XIII, ook zal worden aangeboden als DLC-tegenstander. Een releasedatum en prijs zijn nog niet bekend.

Er komt morgen DLC met een missie van Sahz, en twee nieuwe casino games.

Serah's beach outfit .

Serah's beach outfit .

Ja dat vond ik ook Alleen voor 1,99 gaat dat hem niet worden Vroeger kon je bij games al die verschillende outfits nog unlocken door bepaalde objectieves te halen.

avatar van Naomi Watts
Ik zat ook al te denken, ik zag die outfit optie staan maar vond het al raar dat ik geen outfits gescoord had. Flink bedrag maar voor een keertje mag het wel .

SvV_Ying
Net de game uitgespeeld met nu totaal 140 fragments. Omdat ik zo lang heb lopen grinden voor een bepaald fragment was mijn party bijna level 99 met alle rollen dus vielen deze gevechten wel mee. Vooral als je eenmaal de strategieën van de vijanden door hebt is het zeker te doen.

Ga nu even wat andere games spelen die al lange tijd op een speelbeurt wachten en zal in de komende weken de laatste 20 fragments verzamelen.

Ook zojuist uitgespeeld, heb iets van 65 fragments dus dat wordt nog even uren zoeken. Maare zag ik nou to be continued op het eind ?

Wie snapt het einde eigenlijk?

Mijn einde was dat Noel Caius verslaat. Serah en Noel gaan terug naar nieuwe Cocoon, waarna Serah een visioen krijgt en dan ook dood neer valt.... precies eigenlijk allemaal wat je wel verwacht.

Echter omdat Noel Caius heeft gedood heeft hij daarmee ook gelijk de Godin Etro vermoord, omdat Caius Heart of Chaos bezit. Dus er was geen godin meer en en zou hierdor ook de poorten naar Valhala open moeten gaan...

Maar wat we zien is dat de poorten in Valhalla sluiten em de duisternis in de echte wereld tercht komt.. vervolgens zien we in het laatste shot Lightning op de troon zitten (als Etro??) ook weer gecristaliseerd... soo wtf!?!? Etro is/was Lightning al die tijd en dit was een truc van Etro om het gevecht in Vallhala te eindigen en om de duistetnis buiten te sluiten ?

Ik snap er niet veel meer van.

Ik vond Resonance of Fate (2010) al een bizare einde hebben, daat snap je het verhaal helemaal totdat het eind filmpje wordt afgespeeld en vervolgens snap je er echt helemaal niks meer van. Maar FF kan er nu ook wel wat van.. leuk! maar ook erg frustrerend.

avatar van Naomi Watts
Hoeveel Paradox endings heb je?

8 of 9? Maar die kan je pas spelen nadat je het spel voor de eerste keer hebt uitgespeeld. Of zouden die verschillende einde meer duidelijkheid geven?

avatar van Naomi Watts
Ik denk dat vooral de secret ending die je verkrijgt als je al de fragments en paradox endings hebt krijgt veel duidelijkheid verschaft. Ik ken het einde niet, ik wil nu alles halen dus weet niet hoe onduidelijk het is overigens.

Ik zou zeggen check het. Nu snap ik ook meer to be continued op het einde.

Nog 1 fragment (beastiry) dan heb ik er 160. Wel hier en daar met behulp van internet (soms is een fragment niet logisch en/of te vinden met geluk) . .

avatar van Tsjo-Wi
Ben nu een goede 15 uur onderweg maar ben er nog niet ondersteboven van. De game doet wel een hoop dingen beter dan XIII, je hebt veel meer vrijheid, het battle systeem is iets verfijnder en het verhaal voelt weer lekker magisch en mysterieus aan. Maar wat me vooral tegenvalt zijn de omgevingen en de muziek, terwijl ik dat toch vrij belangrijke aspecten van een FF vind. Ook voelt alles zeer fragmentarisch aan doordat je zo veel aan het tijdreizen bent waardoor je niet dat heerlijke RPG gevoel hebt dat je een grote wereld aan het ontdekken bent (FFX-2 had een beetje hetzelfde probleem). Het is op zich een originele insteek voor een FF game maar ik krijg nog nergens het gevoel dat ik een epische journey aan het maken ben. Ik vermaak me echter nog prima met de game en ga hem ook zeker uitspelen, alleen betwijfel ik of ik zin heb om alle fragments te halen.

Ik vond het een prima game zo lang het duurde. Voor de sidequests heb ik er maar een guide bijgepakt, maar dan gaat het toch al snel vervelen. Zeker als je bij de eerder genoemde Brain Blast aankomt. Vreselijk dat soort quizjes. Verder is het mijn eerste Final Fantasy waar ik al mijn personages op hun maximum level heb. Dat ging dan ook wel erg gemakkelijk hier, terwijl ik niet bewust intensief gegrind heb. Op het gebied van Fragments moet ik dus nog wel een heleboel.

De personages Serah en Noel werken eigenlijk prima. Vooraf was ik een beetje bang of het niet saai zou worden met z'n tweeën, maar dat valt gelukkig heel erg mee. Ik vind hem dan ook leuker dan het eerste onderdeel van XIII, daar was de lol er wat mij betreft al snel af bij aankomst op Gran Pulse. Na een lineaire weg met veel verdieping in de personages was het ineens voorbij om toch maar richting het einde te gaan. Hier is het echt een goedlopend verhaal. Vrij kort, maar zeer effectief. Genoeg stimulatie om door te gaan. Het huidige einde spreekt me ook wel aan. Niet verwacht, maar er blijven genoeg vragen over voor een volgend onderdeel.

Jammer dat er in bepaalde omgevingen niet veel gebeurt (Coliseum?), maar de game was zeker zijn aanschaf waard. Muzikaal ook meer memorabel dan het vorige deel. Het openingsnummer doet mij trouwens heel erg aan Droomvlucht van de Efteling denken!

Battles verlopen erg soepel. Ik moest me er weer even in verdiepen, maar het werkt erg gemakkelijk. Een nieuwe optie is het gebruik van Monsters in gevechten. Hier heb ik eigenlijk maar weinig meer gedaan. Infusion is bij mij nog niet aangeraakt en dat bleek ook niet nodig, aangezien ik Long Gui et cetera al verslagen heb. Vrij gemakkelijk dus.

Wat mij betreft meteen weer het beste Final Fantasy-deel sinds X. Net aan 4 *.

Ik zit te twijfelen of ik deze moet aanschaffen... Is dit nog een beetje een goed spel en heb je voorkennis nodig en hoe lang is het spel ongeveer?

avatar van Marcellussss
Voorkennis is op zich niet per se nodig, maar ik raad het absoluut aan om eerst FFXIII te spelen. Zonder al teveel sidequests duurt die ongeveer 50 uur, en ik denk dat hetzelfde voor dit deel geld (ben zelf halverwege).

Zelf heb ik het spel nu zo'n 2 maanden laten liggen, omwege dezelfde redenen die Tsjo-Wi al aangaf. Ik heb hem destijds voor 30 euro op de kop weten te tikken; dat is het naar mijn inziens wel waard. Ga er ook absoluut nog weleens mee verder, maar er zijn zeker leukere games te vinden.

avatar van harm1985
Heb em nu ruim drie jaar na dato ook gekocht. Groot liefhebber van FF maar na deel XIII kwam het er niet van om deze te spelen. Eerste indruk is zeer positief, ondanks dat het verhaal niet veel om het lijf heeft een het spel feitelijk één grote side quest is vind ik het beter dan zijn voorganger. Nu ongeveer 20 uur gespeeld, iets meer dan 20 fragmenten verzameld.

avatar van harm1985
Afgelopen paar weken zo'n 50 uur in totaal ingestoken, werkt best verslavend! Heb het reguliere einde nu gehaald, was toch wel een beetje verrast door de afloop. Ben op zich ook wel benieuwd naar deel drie nu, maar de slechte reviews houden me tegen.

Dit spel is me verrassend goed bevallen, zowel de reguliere verhaallijn als de side quests bieden genoeg uitdaging en speelplezier. Ondanks dat ik al redelijk high level was, was de eindbaas nog best uitdagend. En al die time rift puzzels, met name die klok, waar ik soms echt gek van werd, zijn een leuke uitdaging. Heb nu ongeveer 135 fragmenten en 56% van de trophies. Ben nu bezig in serendipity voor het lucky coin fragment, ga daarna de paradox endings eens uitzoeken. Brain blast en bestiary bewaar ik voor later.

Al met al toch een leuke toevoeging aan de serie.

avatar van harm1985
Lucky coin fragment is ook binnen. Had zo'n 21000 coins verzameld bij de chocobo races met een Silver en een Gold Chocobo en daarna maar op L1 drukken. Tot 600 beurten had ik ongeveer 1200 verlies, maar tien kwam hij dus in victory mode en super victory mode en rond de 700e beurt had ik jackpot en 50000 coins! Amper een half uur bezig geweest! Meteen ook die andere fragmenten gekocht. Moet er nu nog 8, inclusief bestiary en wat trophies.

Volgende week paradox endings en een aantal trophies halen en daarna eindelijk maar eens een fatsoenlijke kans geven aan FFVII.

harm1985 Nice! ...En heb je nog alle fragments gevonden?
Moest er zelf nog 2, bestiary idd en kreeg Yomi maar niet gekilled.

Lightning Returns kan je wat mij betreft gewoon overslaan, vooral verhaal was echt butt. Had eigenlijk nauwelijks meer iets te maken met de stories uit XIII en XIII-2, voelde erg geforceerd eraan geplakt. Uiteindelijk de battle gameplay nog het leukste ervan.

Vond dit ook de beste uit de XIII trilogie.

avatar van harm1985
Ja, platinum trophy is ook binnen. Yomi was inderdaad één van de moeilijkste. Qua verhaal was XIII beter, maar deze weer qua gameplay.

Vond em wel makkelijker dan XIII en zeker dan X of XII.

Als spel zelf zijnde is het zeker een leuke game. Sowieso kan ik het vechtsysteem van XIII sowieso wel waarderen dus dat was hier ook wel goed te pruimen. Verder is er niet echt een connectie met deel 1 op wat elementen na. Het is vooral een nieuw verhaal. In eerste instantie leek het me minder vaag dan deel 1, maar final fantasy zou final fantasy niet zijn als het op het einde niet weer eens enorm wazig wordt. Helaas wordt een hoop duidelijk met de DLC rondom Lightning, maar dat is dan precies mijn probleem met dit deel. Er zitten gaten in het verhaal die met DLC worden ingevuld en dan nog niets zeggen. DLC is hier geen toevoeging, maar voelt echt als een vooraf gepland gat in het verhaal om met DLC op te vullen. Erg jammer.

Maar het speelde lekker weg en was ook wel een korte game. De lineaire gangen uit deel 1 zijn weg, alhoewel ik me daar niet aan kon storen. De bredere wereld nodigt wel meer uit moet ik zeggen en het hoppen in de tijdlijn was ook wel leuk.

Ook jammer is het feit dat random battles soort van teruggekeerd zijn. Geen mobs meer op de map. Ze verschijnen plotseling naast je, waarbij je heel kort kan reageren om te vechten of niet. Ik ben hier geen fan van omdat de wereld vooral leeg aanvoelt zo.

Al met al voelt het een beetje als een onnodig vervolg, maar niet verkeerd verder.